[TI] Vruchtbaarheid tinkerhengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trudy13

Vruchtbaarheid tinkerhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 19:58

Geheel zonder overleg staat er sinds 2 dagen een jaarling Tinker(kruising) hengst tussen onze kudde,deze kudde bestaat uit 5 Shetland merrie's
waaronder die van mij en een d pony merrie die ik 4 dagen in de week voer.Wij zitten geen van allen te wachten op een veulen!
Nou ja iig niet van een tinker(kruising)!

Tegen de eigenaars zou zijn verteld dat een tinker pas vanaf zijn 3 kan dekken/bevruchten!volgens mij weet iedereen met een gezond verstand dat dit onzin is...

Ik ben nu wel erg benieuwt vanaf welke leeftijd een Tinker hengst kan bevruchten????ik weet dat dit per dier zal verschillen!

desillies

Re: Vruchtbaarheid tinkerhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:00

Gewoon net zoals met iedere andere hengst moet je erop rekenen dat ze met 8 maanden al vruchtbaar kunnen zijn!

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:01

Ik ken ook zo'n voorbeeld van een jaarling hengst bij merries in doen.. Er was er wel mooi 1 drachtig!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:29

Jaarling hengsten kunnen vruchtbaar zijn.

Weer een voorbeeld van paardenhouders die nergens verstand van hebben.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:32

de vroegste met 9 maanden al geloof ik, en soms zelfs eerder.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:05

Ariebren schreef:
Jaarling hengsten kunnen vruchtbaar zijn.

Weer een voorbeeld van paardenhouders die nergens verstand van hebben.

Ben ik zeker met je eens Henk!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 13:47

Op zijn vroegst op 7-8 maanden.. Niet pikken dus ;)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 13:52

deze hengst kan weldegelijk vruchtbaar zijn.

Het is niet voor niks zo dat bijvoorbeeld in de opfok de merrie en hengsten groepen vanaf dag 1 in de opfok ( alles rond de 6 maanden oud op dat moment ) gescheiden worden gehouden.

Tevens zijn de merrie's in deze maanden het meest vruchtbaar dus de kans op een veulen is zeer aanwezig.

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 23:16

Jaarling heeft hiervoor altijd tussen drachtige merrie's gelopen dus het kon geen kwaad volgens die mensen :-s
De eigenaar van de weide heeft alleen toegestemd omdat er geen speciale hengsten weide is en deze mensen ook nog een shetlander(waar ze 2 keer per jaar bij kwamen)in onze kudde hebben....

dank zo ver voor jullie reactie's ik was er van op de hoogte dat een hengst v.a 8 maanden kan dekken wilde het voor de zekerheid van meerdere mensen horen en hoop stiekem dat de eigenaren,hier ook sinds kort op bokt,meelezen!

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 00:57

het is wel degelijk dat een Tinker pas na 2 a 2en halfjaar geslachtsrijp sijn doe maar eens goed navraag bij 1 v./d 2 tinker verenigingen in Nederland verder is het zo dat de manege in Renesse GEEN HENGSTE WEI HEEFT NOCH een MERRIE wij en een tinker zal niet snel een ponny dekken en die tinker waar over gesproken word is gewend tussen merie's testaan heeft bij een Fries met veulen gestaan en een haflinger eveneens met veulen en een tinker merie en als men geen veulen wilt gaan de meries maar aan de prikpil want het is de keuze geweest van de manege houder en niet v/d eigennaars :(

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 01:02

Roadrunner01 schreef:
het is wel degelijk dat een Tinker pas na 2 a 2en halfjaar geslachtsrijp sijn doe maar eens goed navraag bij 1 v./d 2 tinker verenigingen in Nederland verder is het zo dat de manege in Renesse GEEN HENGSTE WEI HEEFT NOCH een MERRIE wij en een tinker zal niet snel een ponny dekken en die tinker waar over gesproken word is gewend tussen merie's testaan heeft bij een Fries met veulen gestaan en een haflinger eveneens met veulen en een tinker merie en als men geen veulen wilt gaan de meries maar aan de prikpil want het is de keuze geweest van de manege houder en niet v/d eigennaars :(

hmmmm... de schrijfstijl zegt genoeg :')

Alle paarden vanaf 1 jaar KUNNEN vruchtbaar zijn, paarden hengsten dekken met gemak pony's.
Tinkers zijn laat rijp, volwassen dus... niet geslachtsrijp, dit zoek je meer in de geestelijke en lichamelijke groei... afgemeten aan het klaar zijn om bereden/betuigd te worden.
Zeker als deze hengstig zijn is het vaak geen probleem voor de hengst.
Prikpil is funest voor de hormoonhuishouding van een merrie.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 22-05-11 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 01:04

@Trudie13 dat we maar 2x perjaar bij onze shet kwamen is ook geen waar we kwamen vaker dan je denkt teweten en gezien je uitlatingen denk ik dat je teveel met de eigennaaren van mooneye omgaat. want dat o.a. die haflinger e.d. v.d winter een andere halflinger hebben min of meer kapot getrapt is zeker normaal.

p.s. als je alles zo geod weet is het je dan nkiet opgevallen dat er op en rond de wei planten groeien die onder de noemer giftige planten voor paarden en ponny's vallen en dat meeren deel v/d wei in Renesse er last van heeft en de pot verweid de ketek dat hij zwart ziet :(

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 01:07

@trudie13 wat moet een haf met ijzers in een wei die hoort op stal en niet in de wei die trapt de zaak aan gort.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 01:13

beste roadrunner01... tot mijn verbazing zie ik in je profiel dat je 44 bent.
Aan de aanvallende manier van typen en de extreem veel gemaakte spelfouten had ik het anders geschat.
Maar het lijkt mij dat de TS alle recht van spreken heeft.
Ten eerste omdat een dekking mogelijk is... maar ook omdat de jaarling hengst aardig wat schade aan kan richten bij een kleine merrie.

Het aanhalen van de ijzers en giftige plantjes staat imo volledig los van het onderwerp :? En is nogal offtopic.
Verder wel prettig om de andere kant van een verhaal te kunnen horen.
Maar probeer dan wel op een volwassen manier te discussieren :) Op deze manier kom je namelijk nergens op een forum ;)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 08:51

Laat ik nu een nog net geen 2 jarige TINKERhengst hebben die wel degelijk al dekken kan :Y)

Tuurlijk kan iedere hengst vanaf 9 a 12 maanden dekken....En ga de andere discussies gewoon ergens anders voeren :(

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:09

Ik ben pisseg ja en verdedig me zelf en mijn tinker veulen en zij valt mij aan en denkt alles teweten helaas is dit niet zo en die merie is geen kleine merie maar een volwassen en oude haflinger en die tinker is geen mix maar een 100% cop met een geschiedenis die men niet weet en behoort teweten en dat ze beweerd dat ik maar 2x per jaar naar die shet omkijk is ook onzin heb haar nooit gezien bij de winter wei ook niet toen er 2jr terug een verzoek was via de manege houder om daar bepaalde giftige platen weg tehaalen met de hand als groep was ik en mijn vriendin wel de enigste die op kwamen dagen van de lui die haden gezegd tekomen. En alle recht van spreken sorry dat is in dit geval de manege houder is zijn wei en geen prive wei en gezwam over leeftijd e.d. je moet gvd niet gaan mauwen jah zal de buuren van de naast gelegen wei met 2 tinkers eens deze onzin e.d. vertellen want ze denkt alles teweten e.d. een haf of paard met ijzers hoort gewoon niet in de wei testaan die maken de ondergrond kapot.

En zij begon over o.a. dat de tinker geen 100% cop of zo was en over mijn shet mevr is dduidelijk niet op de hoogte dat er v/d winter die shet en de winters ervoor en ook de rest v/h jaar iemand had die hem voor ons verzorgde wij kwamen zelf onregelmatig bij de wei en niet op de manege. En waar was zij toen er v/d winter droes was op de wei ? heb haar niet gezien nog dat die haf een deken of zo droeg.

Kortom als ik me aangevoele voel dan heb ik het recht mij teverdedigen en je mauwt over het bij het onderwerp blijven ga fietsen doet zij ook niet.

En zij denkt alles teweten e.d. maar dus niet en zij zet het verhaal op zo manier neer dat wij niet weten waar we mee bezig zijn dus wel want die shet is regelmatig bekapt en hoe kon hij anders v/d winter een deken dragen komen die uit de lucht vallen ? Die hebben wij zelf accuut gekocht en wie heeft de dierenarts betaald e.d. zij niet maar wij.

En dat hij daar bij o.a. merries staat is niet op ons verzoek maar een beslissing van de menage houder want is zijn wij en als het haar niet bevalt dan gaat ze toch naan een prive wei met haar haflinger.

P.s. ik ben de geheele onzin discusie meer dan zat en zal dit ook zeker vandaag nog bij de menage houder aanhaalen want dit is in strijd met de gedragsregels van de manage en het verhaal heo enw at met mijn tinker jaarling is bij hem bekend en hij vind het net als wij PRIVE en we zijn wel degelijk bekend wat een tinker is e.d. mijn schoonfamilie zit in de paarden wereld en ook zijn we door meerdere beroeps fokkers geinformeerd e.d.

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:25

Sorry even offtopic: een paard op ijzers zou de wei niet in mogen??? wat zouden al die paarden dan moeten, lekker suffen op stal en er alleen uit mogen als er wat mee gedaan wordt? beetje rare gedacht lijkt mij.

ontopic: denk inderdaad dat het goed is dat jullie het er met elkaar even gewoon over hebben, blijkbaar zijn er een heleboel dingen waar jullie van balen in het algemeen en over elkaar. succes!

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:40

Esmeevtb helemaal gelijkt dat niet hier hoort maar zij en ander doen dat al 4 jaar de soort kwaad sprekenrij omdat zij denkt heel wat te zijn en rond manege mochen ze dit niet van manege houder omdat vorige keer ook al aangesproken is en ander ook zij bedreft gewoon de hele sfeer in de groep op de manier

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:44

@ Roadrunner: ik bemoei me verder niet met de 'ruzie' tussen jou en TS. Ik wil alleen wel 1 ding zeggen: realiseer je wel dat als jouw hengstje toch een merrie gedekt blijkt te hebben en de merrie is drachtig geworden dat jij als eigenaar van de hengst aansprakelijk kan worden gesteld voor de extra (dierenarts)kosten waar de merrie-eigenaar straks tegen aan loopt als gevolg van het feit dat de merrie drachtig is.
Wil je dit risico op extra kosten lopen? Kosten voor 1 merrie zijn nog wel te overzien (mits alles goed gaat, stel je voor dat de merrie komt te overlijden bij de geboorte o.i.d.!), maar wat als hij alle merries van de groep dekt waar hij nu bij in loopt?
Helaas zijn er al voorbeelden genoeg van hengsten van net 1-2 jaar oud die merries gedekt hebben. Zoek maar eens op bokt en je vindt genoeg van deze 'Oeps, foutje bedankt!'-verhalen.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:46

Alweer.. @ Roadrunner01, het gaat erom dat jouw tinkerveulen/jaarling al wel kan dekken. Of het nou een 100% cob is of niet, ze willen gewoon geen veulen, punt. Nu beweren jullie van elkaar dat jullie nooit komen, maar dit kan je alleen beweren als je zelf 24/7 daar rondloopt. Dit lijkt me behoorlijk onwaarschijnlijk ;) (dus ook voor TS, het is in dit topic totaal onbelangrijk of ze 2x per jaar of 2x per dag komt). Ditzelfde geldt voor die giftige planten, miss ging ze wel op een ander tijdstip? Ga elkaar nou niet zo kinderachtig lopen verwijten, Ja zij heeft.. Nee maar jij deed.. etc. etc. En een halfinger hoeft geen deken op, dit is de keuze van de eigenaar.
Dan ook nog, als je een gedeelde wei hebt, moet je afspraken maken en je eraan houden. Dus niet: Ik zet mijn hengst erbij, als zij dat een probleem vindt, gaat ze toch lekker weg?
En ipv bij de manegehouder te gaan klagen kun je beter samen overleggen hoe jullie dit gaan oplossen, want als jij dit zo gaat aanhalen, krijg je weer: Jij deed dit, niet waar jij deed dat! etc.
Ik hoop dat jullie hier op een volwassen manier mee om kunnen gaan.

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:54

Ik snap de reactie van roadrunner ook niet helemaal.

De ruzie mogen jullie lekker onderling uitzoeken maar ik vind het wel erg naief van jou(roadrunner) om te denken dat een jaarling niet zou kunnen dekken.
En om dan maar even te zeggen: zet de merrie's maar aan de prikpil. Het is JOU hengst die je erbij zet, daar hebben de merrieeigenaren niet voor gekozen.
En die zitten niet te wachten op een veulen van een wildvreemde hengst.

Ik zet mij hengsten toch ook niet bij een merrie van een ander in de wei.

Sorry Roadrunner, je denk wel erg egoistisch.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:57

De toon naar elkaar is in deze niet echt om over naar huis te spreken, daarom lijkt het me uiterst verstandig om het een en ander gewoon face tot face te bespreken en hierbij ook de eigenaar van de manege te betrekken. En dan bij voorkeur op een nette wijze, zoals we hier op Bokt ook met elkaar horen om te gaan.

Dan even antwoord op de vraag, bij een jaarlinghengst, ook een tinker, kun je zeker uitgaan van vruchtbaarheid. Zoals eerder gezegd zijn de meeste reeds vruchtbaar vanaf een maand of 9. Het echte hengstengedrag wordt bij een jaarlinghengst dan ook zichtbaar in het voorjaar dat ze een jaar worden. Vaak reden dat ze in de natuur uit de kudde worden gezet door de dominante, volwassen hengst die de leiding heeft.
Zodoende krijgt een jaarlinghengst in een natuurlijke kudde doorgaans de mogelijkheid niet om te dekken.

In deze situatie is er enkel sprake van een jonge hengst in een groep met merries. Feitelijk kun je er vanuit gaan, dat deze zodra ze hengstig worden, zich zullen aanbieden en ook worden gedekt. De kans is zelfs groot dat de shetlanders hun kans krijgen, want een goed hengstige merrie doet er alles aan om gedekt te worden.

Een prikpil voor paarden bestaat niet, er zijn geen reguliere anticonceptiemiddelen op de markt voor paarden. De enige manier om zekerheid te hebben dat er geen veulens lopen volgend jaar is door of de hengst van de merries te scheiden of de hengst te castreren. Dat laatste is absoluut iets om in je achterhoofd te houden, want de opvoeding van een (jonge) hengst is iets wat zorgvuldig moet worden gedaan, door personen die stevig in hun schoenen staan en kennis van zaken hebben.

Daarbij, opmerkingen over paarden met ijzers mogen niet op de wei, hebben in deze geen waarde en onderbouwing. Dat zou betekenen dat de helft van onze (tinker)kudde in het wedstrijdseizoen, zij zijn dan immers beslagen, geen weidegang meer zouden kunnen krijgen. Tot op heden hebben wij na al die jaren geen hinder ondervonden van goed beslag en weidegang. De wijze waarop een weide kapot gelopen wordt heeft niets te maken met ijzers, maar met goed weidebeheer en oog hebben voor de weersomstandigheden en de gedragingen van de kudde.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:06

Roadrunner01 waarom breng je dit dier niet gewoon naar een hengsten opfok? Je gaat toch niet de kat op het spek binden door een hengst bij een groep merries te zetten?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:11

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:13

Leonoor helemaal mee eens dat besproken moet worden met mangerhouder zo dat op gelost kan worden en hij heeft nog geen hengst gedrag omdat hij gered is van verwaarloosing door de vorige eigenaar hij is niet eens op zijn vollen gewicht en hij heeft altijd tussen merrrie gestaan en waar hij nu tussen staat zitten ook ruinen tussen en dat hij er tussen staat is op beslissing van mangehouder zelf omdat er geen hengste wei is en prive wei is er nu ook niet 1 vrij omdat gifftige planten tussen staan die vrij zijn dus ze moet niet bij ons de beklacht doen maar de mangehouder waar thuis hoort