Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
rommulus schreef:heel kort door de bocht
het ICS is eigenlijk voor de "kleinere" zwaardere types tinker (meer het originele type)
het NSvT is voor de luxere types tinker (meer gericht op de sportieve kant)
en het GCDHA is voor de grotere zwaardere paarden (later opgericht om mensen een andere keus te kunnen geven)
de onenigheid tussen de stamboeken heb ik persoonlijk nooit echt begrepen
wel weet ik dat ik dat als het kan ik me er nooit meer druk om wil te maken
_Lot schreef:Wat betreft het veulen zou ik als het je verder niet uitmaakt bij het ICS gaan, daar staat de hengst ook, en waar jouw veulen dus dus erkende ouders zal hebben (als je dekbon hebt?). In dat geval zou ik de merrie ook weer bij het ICS laten keuren, en haar daar dus weer te laten inschrijven. Ze staat nu bij het GCDHA ingeschreven.
Echter vind je het misschien wel leuk om voor jezelf een keuze te maken, ik zou bij alledrie de stamboeken naar een keuring gaan en goed letten op wat voor paarden er worden voorgebracht en hoe zij beoordeeld worden. Adh daarvan kan je een keuze maken wat het beste past bij jou.
Mijn EIGEN INTERPRETATIE
Ik ben zelf nog nooit bij het GCDHA geweest, het stamboek spreekt mij totaal niet aan, ik vind het het bij elkaar gooien van alle zware rassen met sokken, op trekpaarden uitgezonderd. (Dan blijven rassen als Clydesdale, Shire, Tinker etc. over) men noemt dit type paard Drum Horse. Echt staat in mijn ogen "Tinker" als ras nog in de kinderschoenen, en om er dan ik weet niet hoeveel ander bloed in te kruizen vind ik niks. Echter moet ik wel bekennen dat als ik bekijk naar hoe ze de paarden beoordelen op keuring (alleen dus uitslagen gezien en paard kennende, nooit gezien hoe ze voorbrengen) kan ik me er vaak wel in vinden. In dat opzicht vind ik het stamboek juist erg positief!
Zowel naar het ICS als NSvT ben ik wel geweest met paarden van vrienden, helpen met voorbrengen etc, dus echt van dichtbij mee gemaakt.
Qua type paard wat werd aangeboden voel ik me beter bij het ICS, ik heb daar eigenlijk alleen maar paarden gezien die ik kan plaatsen in hoe ik de "Tinker" als ras graag zie. Ook de beoordelingen kon ik me wel in vinden. Echter is dit stamboek wat "stiller/kleiner" dan het NSvT, in mijn ogen dan. Iets wat ik erg jammer vind. De twenter waarmee ik gekomen was werd beoordeeld met een 2e premie, van meerdere kanten heb ik toen gehoord dat ze bij het NSvT waarschijnlijk meer had gekregen, dat is jammer op zo'n moment, dan voel je je wel een beetje op de verkeerde plek. Mede ook omdat zij als twenter tussen de volwassen paarden moest meedingen voor het dagkampioenschap.
Het NSvT is in mijn ogen het meest ontwikkeld stamboek in NL. Het maakt onderscheidt in types, of dat een voor- of een nadeel is ben ik nog niet helemaal uit. Enerzijds zijn de verschillen binnen het ras te groot om alles in een pot te kunnen gooien. Maar er wordt ook gekeken naar hoe het paard binnen het type past, dus wordt de kloof tussen de types misschien in de toekomst groter, wat ik persoonlijk erg jammer zou vinden. Verschil moet er zijn, dat is juist leuk, maar het blijft wel een "ras". Ik heb zelf nu een vrij rank, compact, maar wel rond gebouwde twentermerrie, en heb haar laten inschrijven bij het NSvT. Op dit moment denk ik dat ze daar het beste past, een ander paardje wat ik voor de toekomst op het oog heb staat ook daar ingeschreven, om verschillende redenen ga ik die iig niet overzetten, en 2 bij een stamboek is wel zo makkelijk. Mocht het me nou in de toekomst niet bevallen, kan ik altijd nog switchen.
Wat betreft op naam zetten, volgens mij zou je dat zelfs bij het KWPN kunnen laten doen, dat maakt niet uit. Ikzelf ga met mijn twentertje dit jaar naar de keuring en ik heb via de mail afspraak dat ze dan voor mij de spullen voor het op naam zetten meenemen, dat gebeurd daar dus ter plekke.
Lucy_1 schreef:Lot... Wat kan jij lomp l*llen.... Wat is een tinker/irish cob/gipsy cob nou eigenlijk????? Dat is een kruising met een kruising en kruising...
Lucy_1 schreef:Jij snapt er echt geen snars van en zou beter op moeten letten met wat je typt!