[TI] hersenspinsels Tinker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dentes

hersenspinsels Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 21:48

Hallo,

Ik heb op het moment veel vragen waar ik zelf niet uit kom. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Eerst de situatie. Ik woon in de Randstad en heb, voor daar!, een behoorlijk grote tuin. Aan de zijkant van het huis is de tuin 12 mtr. breed en zo'n 19 meter lang.

Nu is het zo dat het grondbewerkingsbedrijf maandag komt om de hele tuin een stuk af te graven en er drainage in te zetten. Ik heb al heel lang de wens om een eigen paard te kopen, maar mijn vriend wil absoluut geen paard in een pensionstal. Hij weet dat ik de laatste tijd weer veel aan het kijken ben op bokt en op internet, voornamelijk naar Tinkers.
Vanavond stonden we in de tuin en toen zei hij opeens: als jij een paard wil kopen dan moeten we voor maandag een plan de campagne voor de tuin verzinnen want ik ga niet nu iets doen en over een jaar weer opnieuw!

Alleen...ik zal niet iedere dag kunnen rijden vanwege werk, kinderen en mijn vriend (hij wil niet op de 3e plek komen en is daar errug stellig in). Dus ik dacht eraan om dan een aantal dagen te longeren, maar de breedte is dus maar 12 mtr. Ik vrees dat dit te klein is voor een Tinker vanwege de wendbaarheid? Ik wil geen grote Tinker. Een schofthoogte van 1.48 vind ik een mooie maat.

Wat zijn jullie gedachten als jullie dit zo lezen? Ik ben iemand die goed voor haar dieren wil zorgen en daarbij zet ik mijn eigen wensen opzij. Ik zit te twijfelen of ik wel voor een Tinker moet gaan vanwege de ruimte...

Groetjes,
Dentes.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:03

pff, heel verhaal getypt loopt internet weer vast :S

nou nog maar een keer dan.
denk jij dat het reeel is als je een paard op een stukje van 12x19 houd, waar nog een stal vanaf moet en nog meer omdat je ook nog wel een stukje bestrating nodig hebt waar je al je spulletjes neer kan zetten dan houd je over 12x 16 ongeveer. staat dat paard daar dan altijd alleen? zonder vriendjes en zonder sociaal contact? of wil je er nog een shetje bij nemen? en wat denk je van de (stank)overlast voor je buren? en of je uberhaupt een paard in je tuin mag hebben van de gemeente. ik denk dat jij als je niet op een pensionstal wil staan beter bij een boer of samen met nog iemand anders een stuk land bij een boer kan huren waar jullie dan 2 of meer paardjes op zetten. dan zit je ook niet meer met de ruimte etc

veersche

Re: hersenspinsels Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:05

Hoe graag dat je het ook wilt, een paard alleen houden vind ik toch erg zielig. Dus ik zou het niet op deze manier doen maar een andere oplossing te vinden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:05

Wat longeren betreft zou het nét moeten kunnen. Ik longeerde altijd op een stuk van 15x15 meter en daar kon hij zelfs heel ruim galopperen (die van mij is 1.53 hoog). Ook de plaats zou genoeg moeten zijn, het is natuurlijk niet ideaal, maar beter dan de paarden die in de randstad 23 uur per dag in een stal staan.
Het enige probleem dat ik hier zie is dat het paard alleen komt te staan? Je zou er dan wel een kleine shet bij kunnen zetten bijvoorbeeld.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:13

ik voorzie een chronisch ruimte tekort probleem
je paard staat er zomer en winter dus die zal alles vertrappen dus je paard zal geen gras meer zien

mijn advies neem een paard in pension als je een paard wil of ga verhuizen ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:14

Sorry tenzij je ergenst nog een wei hebt en dat stukje alleen als paddock zou moeten zijn en er een shet oid bij komt, vind ik het geen goed plan... Snap dat je nu even de kriebels hebt, maar het zou niet eerlijk zijn een dier op zo'n klein stukje grond te houden. Huur dan een weitje ofzo, vind je vriend dat geen idee?

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:18

Qua ruimte zou het wel moeten lukken lijkt me. Ik reed/longeerde mijn pony vroeger ook vaak in een 15x15 longercirkel. Ik zou een open stal met stukje bestrating maken, en een zo groot mogelijke ruimte als paddock/bak houden. Waar je wel aan moet denken, is opslag voor hooi en waar ga je je mest laten? Die kan je verzamelen op een aanhanger en wekelijks wegrijden, maar zou wel eerst even kijken of je die aanhanger een beetje weg kan zetten. In de zomer trekt dat nogal wat ongedierte aan en dan moeten je buren wel erg tolerant zijn (Of ver weg wonen).. Plus dat het zelf ook wel fijn is om nog in je tuin te kunnen zitten.. Kan je het eventueel niet combineren met een weide in de buurt? Ideaal voor over dag en zomers, zeker als je paard daar ook met soortgenootjes kan staan dan, is dat probleem ook opgelost!

Dentes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 22:19

Ik zou er dan zeker een shetlander bij zetten.

Mijn directe buren hebben zelf ook paarden (friesen), maar die staan het grootste gedeelte van het jaar op een wei hier een eind vandaan. Maar ik denk niet dat zij zouden gaan zeuren over de mest. De andere buren zitten aan de andere kant van het huis en de rest van de tuin is omgeven door kassen.

De stal valt buiten de 12x19. Het stukje betegeld ook. Ik heb dan 2,5 meter voor de betegeling aangehouden.

Ik heb een beleidsnotitie van de Gemeente gelezen en daarin staat dat als de grond een woonbestemming heeft je max. 5 paarden mag houden. Mijn grond heeft een woonbestemming.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:21

ik vind het te weinig
tenzij je nog ergens een stuk land kan regelen

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:27

waarom zoek je niet een leuk bijrijdpaard ??, je situatie lijkt me niet optimaal.

Dentes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 22:38

Rommulus, vind je het stuk niet groot genoeg om in te longeren of om het paard en pony in te laten staan?

Femmy, dat kan natuurlijk ook. Alleen het staat me een beetje tegen dat ik dan naar een manege/pensionstal moet waar de paarden het grootste gedeelte van de dag in een box staan. Dan wil ik een paard er minimaal 2,5 uur uit hebben en was ik toch wel tot 's avonds laat in de weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:46

Het is niet eerlijk om je paard zo te gaan stallen. Ik heb mijn paard ook bij huis, met een kleiner stukje om te lopen dan jij, maar ik heb een wei 100 meter verderop en de manege om de hoek, daar mag ik de mest brengen. Het stuk is absoluut niet groot genoeg om te longeren, ja een shet misschien, dat is veel te zwaar voor het lichaam van het paard. Je vriend wil niet op de 3e plek komen ? Tsja als je een paard hebt ben je er een paar uur per dag mee bezig, helemaal als je hem thuis hebt. Als je vriend van tevoren al mekkert...

Dentes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 23:02

Joenohoe, ik stel het op prijs dat mijn vriend NU aangeeft wat hij wil en niet als ik een paard heb gekocht!

Er zit hier twee straten vandaan ook een manege omdat ik aan een natuurgebied woon. Misschien is het beter om hem daar te stallen? Dat druist tegen mijn gevoel in. Ik denk dat ik het idee van een eigen paard maar uit mijn hoofd moet zetten. Een baan in het oosten van het land zoeken is misschien nuttiger :D

Bedankt voor jullie reacties.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:10

misschien mag je hem op de wei van de buren bijzetten? of is dat te ver?

Dentes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 23:18

Dat zou ik kunnen vragen. Dat is wel een stuk rijden vanaf hier en vanuit daar kan je ook niet het natuurgebied in. Daar is geen bak of iets dergelijks.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:33

Wat staat je precies tegen aan een pensionstalling?

Als je een beetje goed zoekt, zijn er ook heus stallingen die wél het hele jaar door weidegang met kuddegenootjes aanbieden. Wellicht iets verder van huis, maar wanneer de basisverzorging op die stal goed is, hoef je helemaal niet elke dag naar je paard. De dagen da je wel gaat, kun je dan echt leuke dingen doen met je paard, in plaats van alleen maar zorgen..

Je paarden aan huis gaat wat verder dan alleen de ruimte voorzien. Zeker op zo'n klein stuk ben je dagelijks minstens 1x een poosje bezig met uitmesten (gaat niet alleen om stankoverlast, maar ook om beheersing van je drainagesysteem, vliegenbestrijding, etc), minstens 2x daags voeren, algemeen onderhoud (onkruidbestrijding, omheining, watervoorziening, etc) en dan nog de verzorging van je paarden...

Dan zijn jij, je gezin én je paard echt beter af met een goede stalling op zeg 30 autominuten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:39

Tja, als je logisch nadenkt weet je het zelf al. Komaan, 19*12. Zo klein. Ik vergelijk het altijd met mensen. Zou jij het leuk vinden moest je elke dag opgesloten zitten in een stukje van 3*3. Kan je nog net een beetje rondlopen. Een paard in een stal van 3*3 vergelijk ik dan met een mens die zijn hele leven in een douche staat. Je kan nog net ronddraaien en 2 pasjes zetten.

Ik zou dit echt niet doen. Mijn tinker en andalusier hebben een winterpaddock van 20*40 en dan nog 2 stukken wei. En dit is net genoeg. Kleiner en mijn paarden draaien half gek. Vrij heid blij heid zeggen ze.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:47

Ik ben het eigenlijk wel met Chubby eens!

Wij hadden hier voor ook een wei, achter onze appartement gelegen. Bijna 1 hectaren, met nog een paddock en 2 stallen! Maar wat gaat daar veel werk in zitten!

Nu inmiddels zijn wij naar de andere kant van het dorp verhuisd, maar ik heb mijn ene paard die nog van mij is verhuisd naar een heel ander dorp! Ze staan daar 24/7 in een groep, hebben een stuk waar ze buiten kunnen en een stuk om binnen te staan. Ze gaan iedere dag op de wei, met z'n alle!

En voordeel is, ik moet niks meer! Ik hoef niet te mesten ik hoef niet meer te voeren! En ik kan komen wanneer ik wil!

Dentes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 07:57

Chubby, de Molenhoek en Pubelia, bedankt voor jullie goed onderbouwde, vriendelijke reacties. Ik begrijp nu dat ik van het verkeerde plaatje ben uitgegaan, namelijk dat mijn paarden en pony het beter zouden hebben dan de paarden die hier minimaal 20 uur p.d op stal staan. Ik realiseer me nu dat een paard alle ruimte en soortgenootjes nodig heeft om paard te kunnen zijn.

Ik ga inderdaad op zoek naar een stal waar ze het hele jaar door op het land kunnen staan in een groep en waar je misschien ook mogelijkheden hebt om buiten te rijden. Dan hoef ik er ook geen pony bij te kopen en kan ik lekker kletsen/samen oprijden met de paardeneigenaren die daar ook staan.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 08:51

Dat laatste lijkt me inderdaad een hele goede keus.
Ik heb er wel eens over gedroomd om mijn paarden aan huis te hebben, maar dan ben ik dus altijd alleen met ze bezig. Het leuke van de stal waar in u sta is, dat ik andere mensen ontmoet, samen een buitenrit kan maken etc. Als ik ziek ben weet ik dat mijn paard verzorgd wordt, als ik op vakantie ga dan weet ik dat mijn paard verzorgd wordt. Ik hoef zelf niet te slepen met hooi/stro/afvoer v mest etc.

Ik vind het wel goed van je dat je je goed laat informeren en een hele bewuste keuze wilt nemen. Vind het ook goed dat je vriend nu al aangeeft wat ie verwacht. Dat voorkomt teleurstellingen.
Veel succes!

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 09:02

"Keep on dreaming"

Je bedoelingen zijn goed, maar voor het houden van een paard écht niet realistisch. Kijk liever naar een goed alternatief, er is meer mogelijk dan alleen stallen van een paard op pension of in je tuin. Bovendien heb je misschien ook nog de pech dat je een hoop gedoe in de omgeving krijgt als buren bezwaar maken. Denk zeker dat je ook dat absoluut uitgezocht moet hebben bij de gemeente. Maar zoals gezegd buiten die regelgeving die belemmerend kan zijn, vind ik het echt te klein. Daar gaat het paard (en later jij) niet gelukkig van worden.

Succes in ieder geval.
Wel fijn dat je vriend meedenkt ;-)

Dentes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 09:04

Dank je wel voor je reactie Gooya. Ik voelde me gisteravond erg dom. Ik wil inderdaad geen overhaaste beslissingen maken en alles goed overdenken. Ik ben blij dat ik hier een topic heb geopend!

Tinkerlady: dromen zijn er om te laten uitkomen en zonder dromen heb je ook weinig leuke doelen in het leven. Ik ga inderdaad op zoek naar andere mogelijkheden en ik geef mijn droom nog niet op!

Ik heb nog een topic geopend om op zoek te gaan naar weidegang en stalling, zie [EA-GZ] weidegang + stalling omgeving Westland-Gouda-Schiedam
Dus als iemand iets weet in de buurt van Den Haag, Westland, Gouda.....stuur mij een pb!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 09:25

omdat je paard niet gewoon zijn benen kan strekken ed
deze opstelling is vragen om een paard wat op 2 benen zijn box uit komt

zoals al meerdere malen is aan gegeven je paard moet kunnen grazen gek doen ed
als jij de rest van je leven alleen maar op je bed mag liggen en af en toe er af om een paar rondjes om je huis te lopen
en aan een riempje buiten mag wandelen

dit is waar jij je paard naar zou veroordelen

maar gelukkig zie je in dat het niet werkt
het is een penny droom die 90% van de bokkers heeft die zijn paarden nog niet thuis heeft staan
ik zou zo zeggen als je een leuke stalling hebt gevonden succes met het uitzoeken van je paardje

en eh je vriend ???
die moet er maar mee leren leven en anders gaat ie zelf ook maar paard rijden :+ :D

Dentes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 11:02

Even voor de duidelijkheid: ik had natuurlijk wel in mijn plan zitten om, buiten 1 a 2 dagen per week, mijn paard elke dag te rijden. We wonen hier aan een heel mooi natuurgebied waarin je door de duinen naar het strand kan via ruiterpaden. Bovendien kan ik gebruik maken van de binnen- en buitenbak van de manege hier 5 minuten vandaan.

Maar goed, dat maakt geen verschil met het feit dat hij het grootste gedeelte van de dag op een stuk van 19 x 12 zou staan natuurlijk en dat dát te klein is. Plus alle andere nadelen die al genoemd zijn.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:26

Het is jammer dat je niet bij mij in de buurt woont :P . Bij mij op stal komt een stal vrij, mét veel weidegang (en twee tinkers :D )! Ze staan alleen s'nachts op stal.

Op marktplaats een advertentie plaatsen kan ook helpen. Misschien is er iemand die toevallig zo'n stalling heeft voor je. Niet iedere (prive) stal zet een advertentie namelijk.

Fijn in ieder geval dat je besloten hebt om je toekomstige paard op een pensionstal te zetten, en niet bij je huis ;)