[TI] Verkeersmak maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

flatcoatje

Verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 22:22

Hoe maken jullie je tinker verkeerds mak, en hoe leiden jullie dan de tinker langs de weg , en leeftijd om mee te beginnen , :)

Poosje81

Re: Verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:25

Wij beginnen al vroeg, als ze gespeend zijn gaan we al wandelen. Baggio heb ik ook veel mee gefietst en King heeft veel naast Baggio en mij erop gelopen.

flatcoatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 22:31

Oke , maar mijn merrie is nu bijna twee ,wat kun je dan het beste doen longeerlijn met halster of bit?

flatcoatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 22:33

Ze kent al aan het halster lopen hoor ze is verder super braaf alleen nu het verkeer in

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:37

Ik doe het gewoon met halster en halstertouw, als paard rent en is al zover dat er longeerlijn nodig is dan ben je in mijn ogen al te laat. Ik maak een knoop in het uiteinde van het touw waardoor ik net iets langer grip kan hebben, en verder, mochten ze aan de haal gaan hoofd naar je toe trekken. Maar het mooiste zou natuurlijk zijn als je het zo rustig aan doet dat dat niet gebeurd. Ik heb afgelopen zomer een jaarlingmerrie gewoon overdonderd door dr mee naar de heide te nemen, waarvoor je over landwegen moet, eerste paar keer was kijken en weg springen, maar al vrij snel had ze door dat ik gewoon normaal deed, dus deed zij dat ook maar, en dat doet ze nu nog, al vind ze caravans en wielrenners van achteren wel spannend.

Mijn eigen is ook net 2 met haar ben ik eerst bezig met het alleen van huis gaan, wij hebben een oprijlaan van 400 meter, ideaal dus. Verkeersmak maken wil ik doen met een ervaren paardje erbij, wat ook echt rustig zal blijven, ik ga dan gewoon naast mn eigen lopen (die overigens ook nog niet weet wat een bitje is, dus dat doen we maar niet :+ )

Je kan beginnen met een auto parkeren bij de weide...

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 06:41

wij doen het altijd met een zeer betrouwbaar verkeersmak paard ernaast zodat het jonkie kan zien dat ander paard ook niets eng vind, zodra hij/zij iets eng vind dan lopen we er altijd ff heen om hem haar er aan te laten snuffen en er naar te kijken.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:07

Die van mij was in het begin heel bang, maar afgelopen keer gewoon halster om gedaan met halstertouw en gaan lopen. Ouders zijn wel eens met de auto langs komen rijden op de oprit en zodra ze door had dat ik niks deed was het over. Nu loopt ze binnen 1 week langs auto's, trekkers en vrachtwagens! (natuurlijk let ik wel heel erg op bij de laatste 2 ;))

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:16

Hier een stipje.. Ik weet nog niet hoe April reageert maar wie weet heb ik dit nog nodig;) Hoop van niet..

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:21

ik ga vandaag voor het eerst met mijn 2 jarige wat grond werk doen en wandelen
moet een druke weg over (dit doen we met 2 man )
hoop dat hij rustig blijft

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:47

Wij lopen ook met een ervaren en liefst bekend paard erbij.
handschoenen aandoen en alles vanuit rust, zorg dat het halster goed past en goed zit zodat het niet gaat snijden tijdens een schrik moment. geef het paard tijdens het wennen de tijd om ergens naar te kijken, beloon het als het er langs gelopen is, en niet tijdens dat het paard het eng vind, wees dan daadkrachtig en kalm.
vergeet niet dat op de terugweg, hetzelfde obstakel weer eng is bij paarden . bij het linker en rechteroog wordt de informatie in appart hersenhelft verwerkt

draai je niet teveel om tijdens het lopen en staar niet teveel.ik zelf loop altijd het liefst wat voor/zijwaarts van mijn paard, want ze springen vaak opzij als ze iets eng vinden. en als ze van iets schrikken wat achter ze is hebben ze ruimte om niet tegen je aan te lopen.
op die manier heb je toch een iets leidende positie, maar dat is ieder z'n mening hoor.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:53

tinkers worden verkeersmak geboren ...
pas als ze de 7 gepasseerd zijn vinden ze alles eng :+

nee zonder gek heid
ervaren paard mee ervaren ruiter en gewoon gaan voor die banaan

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:14

Hier wordt er niet zo moeilijk over gedaan om een paardje verkeersmak te krijgen.

Of ze staan een tijdje in de paddock langs de weg, of ik rijd met mijn tractor in de bak rond, om te slepen, met de paarden er gewoon bij.

De enige die dan een probleem heeft is ikke die op de tractor zit, ze lopen achter mij aan en draaien wel eens een kontje naar mij toe.!!!

Nu in het begin van het weide seizoen wordt er weer elke dag de hele club in koppeltjes naar de wei gebracht en weer opgehaald.
Dat doen we al jaren lang.
Het liefst zo veel paardjes als mogelijk is, tegelijker tijd.
Twee of drie paardjes door één persoon.

Komt er een auto of grote tractor aan, gaan we de berm in en lopen we door.
Gewoon doen.

Reageert er eentje op de verkeerde manier ?
Krijgt zij gewoon te horen dat zij zich normaal moet gedragen.

Normaal gedrag van degene die met de paarden loopt geeft een normaal gedrag naar de paarden toe.

flatcoatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 21:33

Vandaag even de weg op geweest met cheyenne, ze vond de weg dood eng ze liep op eieren ,maar geen pas verkeert gezet ,terug gelopen en ze deed een enorme zucht en gekuch van he he daar zijn we ook weer mooi vanaf, we gaan steeds een stukje verder leuk hoor de informatie van iedereen hoe doet om z,n tink , maar ik heb zo geen ervaren paard om mee te gaan ,

door_en_teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:23

Die van mij laat ik gewoon in een wei staan langs een drukkere weg. De oudere er bij en ze kijken nergens van op. Een week of 3 geleden met mijn bijna 3 jarige naar het bos gewandeld. Hier voor moeten we 2x onder het viaduct van de A2 door. Hij heeft nergens naar om of op gekeken. Nu dadelijk gewoon zadelmak maken en met hem gaan rijden. Ik verwacht zo geen problemen.
Verder is het natuurlijk zo dat er bij ons op stal met grote vrachtwagens, bobcats en tractors gereden worden langs de stallen. Bof ik maar weer! Want daar schuiven die van mij gewoon niet voor.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:30

gisteren grond werk gedaan met mijn haf van 2
en ook uit de wei gehaalt hij vlipten door omdat hij bij de kude weg moets
maar toen hij er weg was ging het goed
en deed hij heel goed wat je vroeg van hem

emke2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:18

Veel wandelen inderdaad en een ervaren maatje meenemen doet ook veel.
Maar hoe verkeersmak ze zijn of worden ligt ook wel een beetje in het karakter. De ene is nu eenmaal wat cooler dan de andere.
Met vertrouwen en oefenen ken je wel heel veel bereiken!