[TI] Staarten vlechten..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Staarten vlechten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 17:05

Ik zie overal niet alleen de manen, maar ook de staarten gevlochten worden..
(of zie ik gewoon een heleboel hoogdrachtige merries :Y) )
Heeft dit een speciale rede/nut?

daniweerd

Re: Staarten vlechten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:09

Ik doe dit bij de hoogdrachtige merries zodat de staart tijdens bevalling niet in de weg zit
en je vantevoren ook het uier beter zijn kunt, ook steek je na de bevalling de nageboorte
er makkelijk doorheen zodat ze er niet op gaan staan!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:12

Ik vlecht de staart van mijn tinker in 3 vlechten. Hij heeft een hele volle staart en als hij poept, dan tilt hij wel zijn staart op, maar een deel valt weer naar beneden door de zwaarte van al dat haar. Het resulaat na 1 dag is dat zijn staart vol met opgedroogde strontklonten zit die je er amper uitkrijgt. Ik sta dan meer dan een uur de staart uit te wassen. Sinds ik zijn staart vlecht heb ik geen last meer van strontklonten.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 17:37

De eerste rede had ik me al bedacht ;) De poep-rede nog niet hihi ;)

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:00

ik doe het ook alleen maar tijdens de dracht of nu omdat Gi haar staart errugggg lekker vindt :P Verder eigenlijk niet, maar poep blijft er inderdaad wel inhangen. Het valt mee als ze goede ontlasting hebben, maar als ze wat dunner zijn (door bijvoorbeeld ander voer) dan zit het er heerlijk in ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:03

Bij mijn paard blijven altijd klonten hangen. Hij heeft eigenlijk altijd wel goede ontlasting, maar na een dag zit de staart weer helemaal onder.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:18

Ik doe het altijd, idd omdat er anders poep in blijft hangen. En ook omdat ze na het liggen bij het opstaan nog weleens op haar staart stond en er dus hele plukken in de wei lagen. Ik vlecht ze altijd wel in 2 of 3 vlechten zodat ze nog wel vliegen kan wegjagen...

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:28

onze shet Noortje is drachtig, en voor de uiercontrole en alles vind ik het handig dat haar staart in een vlecht zit,
onze tinker Misty heeft een volle zware staart en is een ster in het onderpissen van haar staart, dus dat is gewoon vies als je die wilt uitpluizen haha.
En Travis heeft een mega dikke staart wat soms wat knoopt, scheelt wel dat het een ruin is, hij pist hem niet onder :)
Maar bij hem doe ik het soms als ik zn staart helemaal uitgeplozen heb om er nog wel eventjes van te genieten dat het zo netjes blijft.

En soms lopen ze zo weer een hele poos zonder vlechten, tis ook net of ik in een vlechtbui ben ofniet :)

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:49

Hier ook inderdaad als redenen 'dracht' en 'voorkomen van vieze staarten'. :D

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:29

Hier ook vanwege anders erg smerige staart. Mijn merrie tilt haar staart amper op als ze moet poepen/plassen, en als er geen vlecht inzit ziet die staart er binnen twee dagen zwart uit (en hij is wit..). In de zomer vlecht ik de staart niet helemaal door naar beneden zodat ze nog wel vliegen ermee kan verjagen.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:43

Ohja in de zomer vlecht ik eigenlijk niet ivm vliegen

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:56

Staart blijft schoner! Je ziet het veel bij westernpaarden. bij het achterwaarts gaan kantelen ze hun bekken en is de kans groter dat ze op hun staart gaan staan. Voor mij geen reden, want op een wedstrijd is de staart los.
Ik heb 1x gehad dat hij op zijn sok stond tijdens een wedstrijd, hij kon zijn voet dus niet meer verzetten, och arme.

Zomers maak ik drie of vijf vlechten in de staart. Dat zwiept ook prima!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:25

Ik vlecht Tirzah haar staart ook wel eens. Als ik net de staart gewassen heb is het altijd zo zonde als ze hem de volgende dag weer helemaal onder heeft gepiest en gekakt.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 06:13

hier ook een staartenvlechter, om vieze staart tegen te gaan en hij ging na het rollen wel eens bij het opstaan op zn staart staan, lange plukken eruit, zonde.

in de zomer vlecht tweederde zodat ie wel een vliegenmepper heeft.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:54

Ik vlecht ook de staarten, tegen het vies worden bij Bries die hem niet optilt en tegen het afbreken van plukken bij Boyan tijdens het werken en spelen, vooral tijdens het achteruit lopen en rollen.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:40

_Dune_ schreef:
Ik vlecht de staart van mijn tinker in 3 vlechten. Hij heeft een hele volle staart en als hij poept, dan tilt hij wel zijn staart op, maar een deel valt weer naar beneden door de zwaarte van al dat haar. Het resulaat na 1 dag is dat zijn staart vol met opgedroogde strontklonten zit die je er amper uitkrijgt. Ik sta dan meer dan een uur de staart uit te wassen. Sinds ik zijn staart vlecht heb ik geen last meer van strontklonten.

Deze rede heb ik er ook voor :j

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:05

Tinkermuts schreef:
hier ook een staartenvlechter, om vieze staart tegen te gaan en hij ging na het rollen wel eens bij het opstaan op zn staart staan, lange plukken eruit, zonde.

in de zomer vlecht tweederde zodat ie wel een vliegenmepper heeft.

zelfde reden hier

wannaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:09

he sas het is geloof ik gelukt knap he.

door_en_teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:39

Ik heb een andere reden. Die van mij, 4 stuks staan in een een grote groepsbox met z'n viertjes. Lekker om rond te kunnen lopen maar ook vervelend gezien dat er 3 de staart op de grond hebben hangen en als ze dan liggen en er een ander opstaat blijft er niet veel meer over. Ik ben nu blij als ze 24/7 de wei op kunnen en dan gaan de vlechten er weer heerlijk uit. De poep was en kam ik er wel weer uit... vervelend is het wel maar ach, ik red het wel.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:19

wordt de staart niet veel zwaarder door een vlecht??

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:23

Zoefff schreef:
wordt de staart niet veel zwaarder door een vlecht??

hahaha, neeeee, natuurlijk niet!! Er komen toch niet meer haren bij in gewicht?

Ik vlecht de staart van mijn quarter zodat hij er niet op gaat staan na de stop en meteen de backup.
Niet dat die al zo goed zijn dat hij echt gaat zitten maar hij heeft al een vrij dunne staart dus wil bewaren wat ik kan.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:02

nee komen geen extra haren bij maar je legt vind een vlecht waar de haren dus samengevoegd zijn wel zwaarder voelen als ik de staart op til dan als het zelf alle kanten op kan gaan.