Abby begint haar winterkleed kwijt te raken maar nu heeft ze vooral in haar hals veel schilfers van de huid die loslaten, het lijkt wel alsof ze hele erg roos heeft....... Kennen jullie dit??? is dit normaal??
Finnean
Geplaatst: 13-03-11 17:41
Dat wilde ik net vragen. Ik overwoog al om de DA te bellen. Mijn pony heeft er ook jeuk van volgens mij
Schurftmijt begint op de benen en kruipt langzaam omhoog naar de buik en hoger.
Zou er wel een foto van willen zien.
ellepel
Geplaatst: 13-03-11 19:28
samen met oud haar laat er ook een oud stukje huid los. dit is wel normaal hoor. de tinkers bij ons verharen ook flink en sommige hebben ook flink last van dode huidschilfers...want dat is wat je ziet.
als het er erg veel zijn kan het zijn dat je dier en droge huid heeft en misschien niet zo erg veel drinkt.. daar kunnen ze ook droge huid van krijgen namelijk. goed poetsen helpt al een hoop om alles goed schoon te krijgen. maar net als momenteel bij alle paarden,kan verharen gewoon erg kriebelen en kunnen ze wel last hebben van luis. kijk daar dus goed naar of je iets kunt vinden en anders toch een dierenarts gaan vragen wat er kan zijn
spicegirl
Geplaatst: 13-03-11 19:32
mijne heeft ook veel schilfers, vooral op de rug/achterhand.geen jeuk. weet zeker dat het geen schurft of luis is.lijkt wel erge roos, en alleen met stofzuigen gaat het een beetje weg...
Droge huid, vitamine E bijvoeren, of te wel elke dag een scheutje mais of zonnebloem olie over het krachtvoer. Of voeren wat ik voer, de pavo veulenbrok. Kilootje per dag en de ukken hebben alleen heel veel haar wat momenteel loslaat. Maar geen huidschilfers, hooguit wat zand en ander vuil.
hier heeft onze deaglan dat iedere keer bij het verharen wat helpt is linamix van equifirst voeren (of olie, lijnzaad) en ik doe anti klitwortellotion van kruidvat in zn manen en staartaanzet omdat de schilfers daarmee weggaan en dus ook de jeuk. (en dat kost niks in vergelijking met dure paardenproducten )
spicegirl
Geplaatst: 17-03-11 15:15
de mijne heeft het op haar bovenlijf, dus niet in de manen, of staart, en ook geen jeuk...
chimello
Geplaatst: 29-03-11 17:12
Mijn quarab heeft er nu last van en mijn tinker jaarling ook, ik heb met betadine shampoo goed gewassen en het lijkt nu langzaam weg te gaan. Ik had namelijk al op internet gezocht maar niets bleek overeen te komen met schurft ed. Want de mijne hebben geen last van mok of andere schilfers op hun benen, staart en manen. Alleen de borstkas en nek. En ze staan in kudde verband en geen ander paard heeft er last van dus besmettelijk was dat bij mij ook niet. Probeer het wassen eens!
Mijn ruin heeft het ook. Schilfers tussen de vacht op z'n rug. Geen jeuk, geen irritatie of wat dan ook. Mijtschilfers zijn heel anders. Zal ongetwijfeld te maken hebben met het verharen. Ze krijgen beiden lijnzaadkorrels door het voer, verder zal het wel wegtrekken als ze volledig hun wintervacht kwijt zijn.
Eigenlijk ben je al te laat als je nu pas olie begint bij te voeren. Dat helpt beter als je al in januari/februari begint. De dagen worden dan langer en onder de wintervacht wordt de zomervacht aangemaakt. De olie en lijnzaadbrokken geven een steuntje in de rug daarbij.
Ik heb wat vragen, gewoon uit nieuwsgierigheid, voor de `schilferaars` Heeft je paard deze winter een deken(s) gedragen, zo ja hoe warm? Hele dagen? Hoe vaak borstel je je paard? Mag je paard rollen in het zand zonder een deken? Heb je je paard gewassen, hoe vaak en waarmee? Geeft je paard tekenen van mijt? (knagen aan zijn sokken, stampen, schuren tot de huid zichtbaar is)
nee hij heeft geen deken om, ik borstel mijn paard normaal om de dag en in de winter zo min mogelijk. ik rij niet hij is pas 2. hij mag rollen in het zand maar doet dat niet heel veel. hij wordt 1 keer per jaar gewassen als hij zijn volle zomervacht heeft. en nee hij geeft geen teken van mijten jeuk of wat dan ook. maar dat van de olie wist ik niet dat je dat beter dan kan doen zal het volgendjaar doen
Ik heb het ook wel eens gezien hoor. Dit jaar niet overgens maar voorgaande jaren wel eens. Ik heb me er niet druk om gemaakt, verder waren ze gezond hadden geen mijt of mok.
Marloes_R
Geplaatst: 03-04-11 12:06
Ik lees dit even mee, want de mijne heeft op de schoft zo'n schilferplek met een korstje erop. En het jeukt haar erg, ze staat helemaal te knabbelen als ik haar daar wrijf.
Ik heb haar gister wat sweet itch erop gedaan. De da moet toch volgende week komen enten, dus die laat ik even kijken.
Dapperdier, de mijne heeft nooit een deken op, mag altijd rollen en ik poets haar in de winter alleen op de plekken van het zadel. Ze heeft wel last van mok/mijt in de sokken helaas...