[TI] Tinker twenters en de mogelijkheden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Tinker twenters en de mogelijkheden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 11:35

ik heb een kleine zoektocht gedaan op het forum om te kijken of ik een topic kon vinden over wat iedereen doet met zijn tinker twenters.
Ik hoop een leuke discussie op gang te krijgen over wat jij allemaal doet met je twenters, wat je vind dat ze op zijn minst moeten kunnen en geleerd hebben en hoeveel moeite het je geost heeft om ze bepaalde dingen aan te leren en hoeveel lol het is nu dat je twenter het kan.
Maar ook wat voor stoute dingen je tinker allemaal gedaan heeft en misschien nog steeds doet. Hoe je bezig bent om het af te leren. Ik hoop meer dat iedereen hier zijn eigen ervaringen neerzet en dat we op die manier ideeen op kunnen doen of elkaar tips kunnen geven hoe bepaalde dingen aan te pakken.
Gelieve alleen opbouwende kritiek uiten aub.

cobfan

Re: Tinker twenters en de mogelijkheden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:21

Ik vind dat ze in ieder geval braaf aan de lijn moet kunnen lopen, dit is ook wel zo veilig voor zowel begeleider als paard.(basis)
Verder leg ik al wel eens dingen op de rug van zadeldekje tot plastic zak (lichte dingen dus!). Ook werk ik vaak met een paraplu en vlaggen. Tevens kun je met een twee jarig leuk met de clicker werken, simpele dingen als ja knikken en weet ik al meer.
Kortom je kunt samen erg veel lol hebben, hou het kort en leuk is mijn advies.
Eventueel kun je de clicker ook gebruiken om dingen af te leren of om te buigen naar positief gedrag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:34

met een twenter kun je toch alles doen,behalve ze aan het werk zetten?
met een enter kun je het zelfde doen dacht ik zo :j

enige wat wij doen op stal is zo ongeveer 2x per week het spul in de hand ,netjes meelopen,vaststaan en poetsen
ik doe zelf altijd wel wat oefeningen met wijken voor druk, en laat ze kennismaken met wat enge dingen zoals zeilen,wapperende dingen etc..
alleen doe ik dat momenteel dan met een veulen van enter en geen twenter :D

stoute dingen valt wel mee,tinkers zijn toch vaak wel heel erg lief :P :D

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 10:21

heel erg bedankt voor jullie reactie. Ik ben zelf bezig met de basis dingen. Maar bedoelde dingen zoals trucjes, aan de lange lijn lopen etc. hoe oude maak je ze verkeersmak etc.

Ik ben zelf bezig met de basis en verkeersmakt te maken en ik zie wel hoe snel ze voordert. Maar hoopte was inspiratie op te doen om het allemaal s af te wisselen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:31

belangrijkste vind ik met het jonge spul is dat je het kort en leuk houd.
concentratie is soms best wel moeilijk en als je dan ergens ik weet niet hoe lang mee bezig gaat dan kun je ze juist wel vervelende dingen aan leren.

verkeersmak maken is bij ons niet erg moeilijk,zijn toch veel machines aanwezig die flink lawaai maken en spelende kinderen en blaffende honden zijn er ook. :j
zo wennen ze vanzelf al aan dat soort dingen.

we gaan zo enkel wel eens met een paar mensen een stukje langs de weg wandelen, als je met meer bent zijn de jonge paarden toch vaak wat rustiger.

aan de lange lijn zou ik echt pas mee wachten tot ze 3 worden, en bij tinkers toch liever nog een jaartje langer wachten.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 10:42

heel erg bedankt voor jullie commentaar.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:28

Kyra verzorg ik sinds ze vier maanden was. De eerste maanden kwam ik vooral voor haar moeder Lady, meer dan af en toe een borstel en samen met dr broertje/weidegenootje in de bak voor was actiefoto's gebeurde er niet. Rond Kyra's eerste verjaardag overleed Lady. Al snel was de keuze gemaakt, met Kyra wou ik verder. Een die dagen heb ik met Kyra het rondje gelopen wat ik met Lady altijd reed, twee landwegen en een pad over de heide, lopend ongeveer een uur onderweg. Verkeersmak maken viel reuze mee, na een paar keer gaf ze al geen reactie meer op het verkeer, alleen caravans blijven spannend. Waar ze meer moeite mee had/heeft is het alleen zijn.

Om Kyra niet teveel te belasten ben ik ook op zoek gegaan naar een ander paardje om mee bezig te gaan. Kyra doe ik sindsdien ongeveer een keer per week, en dat is nog steeds zo. We wandelen nog steeds geregeld hetzelfde rondje. Heerlijk, gewoon samen. Aan het begin hinnikt ze nog wel, maar zodra we buiten gehoorsafstand van haar maatjes zijn is het goed. Ik ga geregeld onderweg even op een picknickbankje zitten en dan gaat ze gewoon staan grazen, niks aan de hand (en als er dan een hoogwerker langskomt gewoon dooreten, en ook een kleuterklas die paardje wil aaien maakt dr niks uit). Daarnaast doe ik los grondwerk met dr, ontstaan uit het losgooien in de bak. Kyra heeft nogal wat pit, dus opjagen hoef ik niet. Ik ben begonnen met sturen met me lichaam, op de hoefslag gaan staan zodat ze om moet draaien etc. daarna haar tempo proberen terug te brengen met lichaamstaal, en dan ook weer voorwaarts krijgen. En inmiddels hebben wij de gouden regel dat ze zodra ik op mn hurken ga zitten gelijk naar me toe komt. (Pb maar voor filmpje). De laatste weken merk ik wel dat ze wat begint te puberen, net even een keer dr oren in de nek met naar me toe komen, bokje in mijn richting, lekker toch de andere kant op lopen. Kwestie van vooral duidelijk blijven en grenzen stellen. Na een paar keer heeft ze ook altijd wel weer door dat dat bij mij 'not done' is en doet ze weer normaal.

Ook doe ik vrijheidsdressuur met haar, begonnen als een grapje. Ik wou haar oor uitknippen, elke keer ging ze schudden met dr hoofd. Daar heb ik een commando aan gekoppeld, en inmiddels wijs ik naar dr oor en dan gaat ze nee schudden. Ook kan ze inmiddels kusje, jambette (beetje dan) en een rondje draaien. ([GVL-ITP] Tinkermerrie Kyra kan ook in het Circus). En sinds de sneeuw weg is ben ik begonnen met lange lijnen, gewoon af en toe een keertje, en dan ook maar 10 min. Onze communicatie is inmiddels zo goed en het vertrouwen zo groot, ik heb nergens meer het idee dat zij en ik moeite met elkaar hebben. Met de lange lijnen liep ze zo weg. http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IFM47AAU.jpg.

En dan gewoon nog de kleine dingetjes. Afgelopen juli naar de keuring geweest met alle rompslomp, alleen van huis, wassen, alleen op de vrachtwagen, tussen allemaal vreemde paardjes. Maar we hebben een superdagje gehad. Madam was supervrolijk en relax! Afgelopen week dr staart gewassen, gewoon emmer tussen mijn buik en haar kont klemmen en staart erin, daarna dr achterbenen in de emmer gezet (wat ze erg vreemd vond maar uiteindelijk braaf deed), en zo zijn er tal van dingen. Vergeet ook het trailerladen niet.

Zaterdag komt er een tweede twenter bij. Deze dame heeft tot aug in de opfok gestaan. Staat nu op een kleine pensionstalling waar ze elke ochtend en avond van en naar stal gaat, dus die kent meelopen als de beste. Zij komt bij mijn andere paard te staan, dus ik zal dr sowieso vaker dan een keer zien. Om elkaar te leren kennen wil ik eerst heel veel met dr gaan borstelen en tutten. De tweede keer dat ik ging kijken heb ik met haar het grondwerk gedaan wat Kyra en ik gaandeweg samen geleerd hebben. Luna reageerde perfect, door mijn lichaamstaal liet ik als het ware zien van ik wil met je samenwerken en vriendjes worden, maar ik heb de touwtjes in handen. En Luna wou dat maar al te graag, bleef netjes op de volte om mij heen, totdat ik aangaf dat ze dichterbij mocht komen. Net als Kyra is dit een dame die van zichzelf wel loopt in de bak, heerlijk vind ik dat. Buiten kent Luna nog helemaal niks, dus dat is mijn missie voor deze zomer, en als dat allemaal goed gaat misschien over een paar maanden ook de lange lijnen erbij doen. En ook Luna pubert en probeert mij, als "nieuwe", lekker uit; ze steigert. Maar ook daarvoor geldt weer, vooral duidelijk zijn en grenzen stellen. Vrijheidsdressuur begin ik pas aan als de rest allemaal goed zit, dus dat zal me nu echt van latere zorg zijn.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:31

interessant topic.
mijn ukkie wordt over 2 maanden pas officieel twenter, maar neem aan dat dat nix uitmaakt.

zij kan al meelopen en buitenlopen gaat ook goed, alleen bij de drukke straat is ze een beetje hyper. hoop dat dat beter gaat als ze 24/7 de wei op gaat.
verder is ze braaf bij de smid, zolang ik er maar bij sta.
en voorbenen wassen lukt ook al, achterbenen vind ze nog eng.
verder heeft ze al eens een deken op gehad en een dekje van dr oren tot de staart.

dus ze moet nog heeeel veel leren, maar begin er liever niet te vroeg mee.