[TI] Dekhengsten vraagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juliekeuh

Dekhengsten vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 19:12

Hoi,

Ik zou graag mijn jongste tinker dit jaar laten dekken. Ze is nu 4jaar, nog niet echt ingereden (maar ik kan haar zo opzadelen en erop kruipen om wat te gaan wandelen, uiteraard zit ik er op zo'n wandeling max 10min op en dat is niet aaneensluitend dus ik stap tussendoor af en wandel ernaast).
Nu bon, ze is ong 1.45-1.47m hoog.
Zwartbont met wit/zwarte menen en wit/zwarte staart.
Haar mama is Koby Des Vîs Prés (van mij) en haar papa is Melvin Des Boisets
Foto's van haar vind je http://www.mijnalbum.nl/Album=FZ3BPKND al heb ik niet echt mooie standfoto's enzo...

Nu ik zou graag een veulentje van haar hebben wat zijn zo de punten die ik aan haar wil verbeteren en waar ik van wil dat het veulen aan voldoet?

- liefst een effen of zo zwart mogelijk veulen (vooral zwarte staart vind ik 'belangrijk' omdat ik dat veel praktischer vind in onderhoud (a) )
- iets groter veulen (toch liefst wel 1.50m (mag iets hoger zelfs maar moet nog te doen zijn voor sissy uiteraard))
- volgens mij mag het veulen een iets kleiner hoofd hebben dan Sissy (dus minder lang)
- volgens mij mag het veulen ook wat korter zijn
- liefst ook een hengst die wat 'slanker' is, zoals op sommige foto's goed zichtbaar is heeft sissy zeer snel de neiging om een dikke buik te krijgen (haar mama heeft dit minder hard) en zou graag een hengst hebben die dat eventueel kan 'beter maken' bij het veulen.
- Een echt zéér zwaar gebouwde hengst vind ik niet mooi.
- Veulen zou langere & dikkere manen moeten hebben dan de merrie
- Hengst zou in België of niet ver van de grens met België moeten staan (kwestie dat het doenbaar is om met de trailer te doen)
- Liefst natuurlijke dekking (dan heeft ons Sissje er ook iets aan he :D )

Eum dat is het zowat denk ik.
Iemand een ideetje?
Oja het is de 1e keer dat ik zelf een veulen fok vandaar dat ik zo nog niet echt weet wat ik moet nemen van hengst aangezien ik me ervoor nooit echt hard in verdiept heb :)

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:22

Als ik je lijstje zie met wensen lijkt het me makkelijker om een veulen te kopen dan te fokken ;) .
Je kunt er wel een hengst opzetten waarvan je denkt dat hij een veulen gaat verwekken met de wensen van je lijstje ,maar er bestaat een kans dat het veulen die geboren word totaal niet aan je verwachtingen voldoet .
Het is echt niet gezegt dat als je met een hengst fokt met een klein hoofdje er een veulen met klein hoofdje uitkomt en zelfs de meest donker gekleurde hengst kan in combinatie met je merrie een heel licht gekleurd veulen geven .
het is natuurlijk goed om te bekijken wat je merrie kan aanvullen en wat je graag terug ziet in een veulen maar fokken blijft gokken .

dikke buiken kun je echt niet fokken ;) ,wel voeren ,al zie ik dat persoonlijk liever dan inplaats van die opgetrokken strakke buikjes :) .

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:34

Kan het alleen maar met Aricia eens zijn, ik fok met tinkers met veel kleur en ieder jaar krijg ik weer erg witte veulens :D :D

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 20:40

Zelfs al staat ze 1-2 maanden op dieet krijg je dat buikje er niet echt af... :p
ze is dikker dan haar mama en toen onlangs de DA bij haar mama de goh wat is dat hartslag ging nemen zei die al van amai ik moet al goed horen want ze is zo dik :P

Kopen is idd makkelijker om ineens te hebben wat 'ik wil' maar ik wil een veulen van mijn eigen merrie.
Als dat veulen geen kleiner hoofdje heeft of toch wat meer wit dan een effen zwart veulen maakt dat niet zo uit hoor. Maar dat zijn de dingen waar ik op wil proberen fokken.
En idd fokken blijft gokken, je weet natuurlijk nooit wat je gaat krijgen maarja :)

Ariebren

Re: Dekhengsten vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:18

Afbeelding

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 21:21

oooh mooierd!
hoe noemt hij en waar staat hij?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:24

Juliekeuh schreef:
oooh mooierd!
hoe noemt hij en waar staat hij?

Dit is nu Victorio.

Hij staat bij mij thuis, kom 3 en 16 april maar kijken op de hengsten shows van het ICS en NSvT.

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 21:26

Waar is die hengstenshow ? (ik ben van Belgie)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:40

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:06

Maar met Victorio krijg je geen groter veulen (tegen de 1.50 wou je toch?)
Victorio is een kleintje toch?

Ik weet niet hoe groot Lexx is? Maar misschien is hij wat.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:08

Lexx staat ondertussen in Amerika ;)

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:08

Victorio komt zo te zien wel redelijk overeen met je lijstje!!!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:09

snowdon schreef:
Lexx staat ondertussen in Amerika ;)

Oh oeps :') Heb weer wat gemist.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:11

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:17

cp112 schreef:

Victorio is niet groot, maar ik ben heel benieuwd hoe hoog Gildor is.

De hengst vererft het karakter, de merrie de maat.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 01:29

fokken op zwarte staart dat zou nog eens wat zijn
heb hier 4 veulens van wilgje gehad en 1 had er maar een zwarte staart
ben benieuwd wat ze dit jaar brengt

verder zou ik eens op de sites van de stamboeken kijken daar staan alle goedgekeurde hengsten van nederland en belgie ( en meer ) en dan kan je zelf kijken wat en in de buurt is en wat je leuk vind en waarvan je denkt dat die je merrie zal verbeteren

maar fokken blijft ook nog altijd gokken

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 01:41

Ariebren schreef:
cp112 schreef:

Victorio is niet groot, maar ik ben heel benieuwd hoe hoog Gildor is.

De hengst vererft het karakter, de merrie de maat.

Ik geloof dat Gildor rond de 1.47 is. We hebben hem laatst een keer gemeten, maar heb het niet goed onthouden.
We zullen hem 1 dezer dagen nog eens meten.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 06:53

bijzonder wensenlijstje, staan toch aardig wat dingen in waar je niet op kunt fokken, zoals de buik, en mijn ervaring is ook dat het niet mee valt om meer behang te fokken als de merrie niet veel heeft.

ik denk dat forrest het meest bij jou rijtje past, maar ga gewoon even bij de hengstenkeuringen/shows kijken, daar loopt een hoop moois.

mijn hengst is erg wit maar toch zijn er aardig wat veulens met veel kleur geboren, je hebt het nooit voor het zeggen, blijft een verassing, enige wat zeker is dat er een veulen uiteindelijk uitrolt haha

overigens dat natuurlijk dekken, een paard redeneert niet zoals een mens, dus paard is niet ongelukkig als je voor een ki hengst zou kiezen ;)

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 09:22

@ tinkermuts, goh wat je daar zegt over dat natuurlijk dekken. Ik had vorig jaar een jonge springruin (net geen half jaar ervoor gecastreerd en had dus nog zijn laatste mannelijke hormonen in zich) en geloof mij vrij, mijn merries genoten ervan dat hij zich gedroeg als een hengst... :P

Geronimo vind ik een super mooie hengst als ik hem zo bezie (had hem ervoor nog niet bezien en weet nu waarom, hij is maar 1.43m groot en dus kleiner dan mijn merrie terwijl ik graag een iets groter veulen zou hebben...)

Heb de sites van de stamboeken al mooi afgegaan en gekeken naar de hengsten die qua hoogte 'goed' zijn maar er waren er maar weinigen die echt bleven hangen bij mij...
En had er 2 die ik super vond, alleen zijn ze er niet meer... :(

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:26

Oke ja ik weet verder niks over zijn nafok maar ik ken hem persoonlijk. toen de eigenaresse hem net had ben ik een tijdje vaker mee geweest en heb hem ook gereden.(2a3 keer) en het is een super beest in de omgang(voor zo ver ik weet)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:36

Kleine hengst zegt niet altijd dat je een klein veulen krijgt.

Black is 1.50m
1e hengst 1.48
2e hengst 1.51

Beide kinders gaan richting de 1.60 m of zijn al 1.60 m

Denk dat Victorio wel een goede combinatie is.
Succes met je keuze.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:52

Volgens mij zit Gildor (zoon van Victorio) inmiddels rond de 1.50.

Je kunt denk ik het beste naar een hengstenkeuring of show gaan, dan zie je paarden in het echt en heb je wat vergelijkingsmateriaal. Maar of je complete wensenlijstje voor wat betreft veulen in vervulling gaat blijft een gok. Voor wat betreft lange dikke manen heb met een Thundernakomeling een goede kans, maar of die dan weer gegarandeerd een klein hoofd hebben over het algemeen.... Qua kleur kun je als je een zwart veulen wilt het beste voor een zwarte hengst kiezen, maar dan kan er nog steeds een bont veulen uitkomen met behoorlijk wat wit :D Het zijn vrij specifieke wensen die je hebt ;-)

Leuk dat Victorio ook naar de HK komt! Ben benieuwd naar hem.

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 12:25

Het veulen moet niet aan alle wensen voldoen hoor.
Maar als ik gewoon zou vragen van ja welke hengst vinden jullie bij mijn merrie passen zou ik een lijst moeten opnoemen met wat ik graag zou willen van het veulen dus vandaar dat ik maar ineens een lijst er heb bij gezet.
Lange tijd geleden zag ik http://www.gypsymvp.com/horses/CluainNa ... nNaRi.html deze hengst.
Vond hem meteen schitterend qua kleur, enkel vind ik hem nogal lang precies.
En vind dat sissy eigenlijk wat korter mag zijn van rug dus denk dat deze knapperd spijtig genoeg niet voor ons weggelegd zal zijn.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:29

Merrieruggen zijn zowiezo langer, anders is er geen plek om een veulen 11 maanden lang te huisvesten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:31

KootMiraDrum schreef:
Merrieruggen zijn zowiezo langer, anders is er geen plek om een veulen 11 maanden lang te huisvesten.

Had ik ergens in een ander topic ook al gezegd. :D