[TI] Wat vind jij een normale prijs voor een Tinkerveulen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Wat vind jij een normale prijs voor een Tinkerveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 11:38

Wat vind jij een normale prijs voor een Tinkerveulen?

Ik hoor of zie weleens geluiden dat Tinkerveulens zo duur zijn.

Allereerst neem je het dekgeld, plusminus 500 euro. Dan 11 + 6 maanden stalgeld van merrie en veulen (gemiddeld 100 euro per maand) is 1700 euro. Dan nog DA kosten, wormspuiten en overige kosten: 300 euro.

Dan zit je dus al 2500 euro en heb je nog geen eurocent verdient en heeft het veulen nog geen paspoort en primering.

Wat vind jij (als je bovenstaand gelezen hebt) een normale prijs voor een Tinkerveulen van 6 maanden oud?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:44

Helaas heeft het kostenplaatje van fokker geen directe relatie met de marktwaarde. Jammer maar helaas. Anders zou een driejarige onbeleerde standaard rond de 4000 euro duurder moeten zijn dan een veulen (want immers 36 maanden keer 120 euro stalgeld gemiddeld). En dat is volkomen onrealistisch. Fokken voor winst (of zelfs de onkosten eruit) is helaas iets wat lang niet altijd lukt..

Marktwaarde voor een gemiddeld veulen ligt momenteel iets van rond de 1000/1500 gok ik zo.

Vjestagirl

Re: Wat vind jij een normale prijs voor een Tinkerveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:47

Waarom zou je het stalgeld van de merrie meerekenen, die kosten heb je ook zonder dat je n veulen hebt. Stalgeld was bij ons altijd €25 zolang ze bij de merrie in de stal staan. En dat pas na de geboorte, dus 6x €25 is €150, dus met het dekgeld kom je dan op €650

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:47

Wat bedoel je met een normale prijs? Er zijn nog 2 dingen, waarvan veel afhangt hoe de prijs van een veulen is, de marktwaarde en de papieren. Ondanks alle kosten die je al hebt gemaakt voor je veulen, is er erg veel afhankelijk van de marktwaarde op dat moment. Daarnaast maakt het veel uit of je mooie papieren hebt of niet. Ik heb papierloze tinkers zien staan voor 500€ en die waren niet snel weg. En ik heb veulens zien staan voor 1750€ met papieren en die waren ook niet snel weg in deze tijd. Dus ja, een prijs voor een Tinkerveulen met papier in een gezonde markt met genoeg vraag en genoeg aanbod ligt denk ik tussen de 1750-2500, maar in een markt met weinig vraag en veel aanbod is het weer anders....

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:49

Die kosten van stalling ben je niet met je eens, die betaal je immers grotendeels voor de merrie. Daarnaast vind ik dat je ook naar het paard moet kijken, afstamming, primeringen, kleurkansen bij de fokkerij?

Voor een merrieveulen zou ik 1200 - 1600 neerleggen, voor een hengstje 1000 - 1500.
Maar op de huidige markt liggen de prijzen een stuk lager, helaas. Mijn merrie die dit jaar 2 wordt heb ik gekocht voor 1500....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:52

Ik vind dat altijd zo opvallend dat alles doorbrekend wordt. Is gewoon niet realistisch.
Als ik voor mijn "veulen in wording" dit ga berekenen,
300 euro dekgeld
stamboekkosten, keuringskosten, stallingskosten, voerkosten, DA kosten, etc
Kom ik al snel uit op een 600 euro
Gaat met een merrie misschien net lukken, hoewel ik het betwijfel met de huidige markt.
Élke fokker heeft bovenstaande kosten, toch zijn tinkers over het algemeen veel duurder dan andere "niet sportpaarden".

Over het algemeen hanteren wij de richtlijn van 2 a 2.5 x dekgeld.
Bij een welshje kom je dan rond de 500 uit, bij een tinker rond de 1000 en bij een KWPNner rond de 3/4000

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:53

als je de zoek functie gebruikt had had je hier al meerdere topic's over gevonden

[TI] Prijsklasse?
[TI] Zijn tinkers momenteel echt zo goedkoop?
[TI] Wat vind jij een normale prijs voor een tinkerveulen ?
[TI] veulen kopen?
[TI] Hoeveel zou je geven voor:
[TI] Zijn Tinkers echt zo duur?
[TI] Verkoopprijs veulen 2009
[TI] Wat is de gemiddelde VP voor een recreatie-tinker?
[TI] Tinker kopen- help !

het geen wat de prijs van een tinker bepaald is puur het uiterlijk
wil je iets wat op een tinker lijkt maar niet die prijs heeft kun je gaan zoeken naar een kruising dat scheelt je al gouw wat

mijn advies is gewoon goed zoeken en hopen dat je niet een koopt met onderliggende problemen wand die circuleren ook al erg veel rond

[edit] als ik zo in je profiel kijk, lijkt het me dat je wel redelijk kaas hebt gegeten van het tinker wereldje
vanwaar deze vraag ???
Laatst bijgewerkt door rommulus op 21-02-11 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:53

Voor een kleine maat zou ik persoonlijk minder betalen (en dus vragen) dan voor een grote maat. Een veulen met een hoge primering heeft een hogere prijs dan een lagere of geen primering, als fokker kun je het type ook wel oprecht inschatten zonder keuring.

De kosten die je hebt aan het veulen, kun je m.i. niet doorrekenen in de vraagprijs. Risico van het fokken.

Als koper zou ik eerder zoeken naar een 2 of 3-jarige. Daarbij krijg je meer zekerheid voor je geld: ten eerste of het veulen uberhaupt wel opgroeit, ten tweede hóe het uitgroeit. De prijs van een veulen versus een ouder jong paard (twenter of onbeleerde 3-jarige) vind ik persoonlijk nogal scheef.

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:07

Ik denk dat de markt op dit moment echt een verkeerd beeld geeft. Mocht je voor 'weinig' geld een goede tinker willen kopen is dit denk ik wel 't moment. Mijn hengstenveulen dit jaar is verkocht... voor mij echt voor een minimumprijs... die er -hoop ik- volgend jaar weer heel anders uit kan zien.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:39

Als ik nu het rekensommetje ook doe.
Heb een eigen fokkerij met hengsten en merries.
In de stal periode, 's winters, kost een paard tegenwoordig al 100 euro per maand aan voeding en bodem.
In de weide periode zijn de kosten een stuk minder, er wordt wel vaak hooi bijgevoerd als het gras opraakt.
Rond de 25 euro per paard.
Dus winter periode van 7 maand is 700 euro
Zomer periode 125 euro.
totaal per jaar per paard 825 euro.
De vaste bijkomende kosten zijn natuurlijk de entingen, wormenspuiten, smid.
Is ook al gauw 150 tot 200 euro per jaar.
Met de DA kosten moet je geluk hebben, soms niets en soms weer een pech jaar.
Dus een hengst of een fokmerrie hebben de standaard kosten van rond de 1000 euro per jaar.
een veulen kost aan onderhoud voor 6 maand niet veel.
DA met de veulenspuit incl kontrole moeder en kind, 60 euro.
vanaf 1 maand oud veulenbrok bijvoeren, 25 euro per maand.

Ja en dan kom je met het probleem, wat moet ik als hobby paarden houder gaan rekenen voor de hengst en merrie, die ik toch al heb staan op stal.
Verkoop ik na 6 maanden het veulen voor 1500 euro dan is bijna anderhalf paard uit de kosten.

Iemand die op een pensionstal of manege staat met de merrie is toch minimaal 200 euro per maand kwijt aan stalling, vaak meer.
Het veulen mag vaak tot 6 maand gratis naast de moeder staan.

Mijn conclusie is dat met paarden fokken je geen winst kan maken.

Eigenlijk is het zo.
Van paarden wordt je arm

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 12:42

_daf_ schreef:
Ik denk dat de markt op dit moment echt een verkeerd beeld geeft. Mocht je voor 'weinig' geld een goede tinker willen kopen is dit denk ik wel 't moment. Mijn hengstenveulen dit jaar is verkocht... voor mij echt voor een minimumprijs... die er -hoop ik- volgend jaar weer heel anders uit kan zien.

Precies!

Ik denk dat je ook een onderscheiding aan moet brengen tussen het type fokker, waarmee je een prijs bekritiseert.

Er zijn fokkers die met paarden fokken omdat ze dat leuk vinden, maar er zijn ook fokkers die er graag aan wat willen verdienen of minstens uit de kosten willen komen.

Ik heb de mening dat als je jezelf als fokker bestempeld, je een fokker kan zijn die:
1. Dat zonder winstbejag doet of er zelfs geld op toe wil leggen;
2. graag uit de kosten wil komen, maar daar niet echt direct geld mee wilt verdienen;
3. winst wilt maken op zijn gefokte veulen en daardoor een extra zakcentje wilt verdienen;
4. winst moet maken omdat het zijn bron van inkomsten is.

Ik ben van mening, zolang fokkers het zich nog steeds kunnen veroorloven een veulen te fokken zonder daarmee uit de kosten te komen en er zelfs geld op toe te leggen, de prijzen van de veulens in verhouding met de werkelijke kosten veel te laag zijn. Natuurlijk kun je daardoor zeker leuke veulens met goede papieren vinden voor een zeer schappelijke prijs. Internet biedt daarvoor een zeer goede mogelijkheid.

De fokkers die er echt geld aan willen verdienen zullen zich dan vaak achter hun oren krabben of het zin heeft te fokken als de prijzen zo slecht zijn.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:45

Nikita_1995 schreef:
De fokkers die er echt geld aan willen verdienen zullen zich dan vaak achter hun oren krabben of het zin heeft te fokken als de prijzen zo slecht zijn.

Hopelijk kan het zo zijn dat op den duur zij daardoor minder gaan fokken, een Tinkerveulen schaarser wordt, de markt weer aantrekt, de prijzen omhoog gaan.

Daardoor zullen er weer meer mensen gaan fokken, of meer merries laten dekken waardoor het aanbod weer groter wordt en de prijs weer daalt. Kringloop gesloten. Dit zal wel altijd zo blijven en het is volgens mij de kunst om hier voor jezelf het goede evenwicht in te vinden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:49

Een goed veulen behoudt zijn waarde, ook in tijden van 'laagconjunctuur' ;) Laten we dus hopen dat de lagere prijzen leiden tot kwaliteitsverbetering en niet tot simpelweg minder fok...

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:53

Nikita, ik ben benieuwd wat voor een prijs jij in gedachten hebt voor het veulen nu je deze reacties hebt kunnen lezen.

Groeten, Christel

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:29

Prijzen kunnen erg varieren onder de tinkers.

Ik heb vorig jaar mijn bijna 2 jarige tinkerhengst verkocht voor een prijs wat je normaal voor een veulen betaald (in de meeste gevallen) := Ik raakte hem gewoon niet kwijt, en hij heeft een superhuisje gekregen. Dat was voor mij erg belangrijk. Dat ik flink geld bij heb moeten leggen is minder leuk, maar soms kan je niet anders. Ik denk dat ik hem niet verkocht kreeg omdat hij pintaloossa van kleur is, daar moet je maar net op vallen.

Ik laat mijn merrie in geen geval meer dekken, want ben bang dat het zich herhaalt...

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 13:49

Als ik nu een hengstveulen zou moeten kopen, dan zou ik een veulen willen hebben van een bepaalde hengst en het liefst met een aantal goede en bekende voorouders daarachter.

Ik zou dan eerst kijken welke dan überhaupt te koop zijn voor welke prijzen. Als ik daarvan dan een bepaald veulen wil kopen zal ik een bepaalde prijs moeten betalen. Als mijn budget op dat moment te klein zou zijn, zou ik nu niks meer kopen.

Toendertijd kon ik Baxter kopen voor het dubbele van mijn aankoopbedrag waar ik toendertijd 2 hengstveulens voor kocht. Mijn budget was op dat moment groot genoeg. Als ik nu Baxter had gekocht zou dat achteraf gezien een veel betere investering zijn geweest :o Aldoende leert men...

Ben op dit moment niet van plan iets te kopen, maar ooit wel...

Christel1164 schreef:
Nikita, ik ben benieuwd wat voor een prijs jij in gedachten hebt voor het veulen nu je deze reacties hebt kunnen lezen.

Groeten, Christel

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:27

Volgens mij is dit idd al vaker ter sprake geweest hier..
Ik fok ook af en toe voor de hobby, en probeer daar in ieder geval een veulen mee te fokken dat verkoopbaar is. Mooie maat, goede bouw, en goed behang.. En moet zeggen, ben tot nu toe nog nooit met een veulen blijven zitten.. Ik zie genoeg veulens te koop staan waar ik van denk "tjee wat vraagt wie weinig voor zo`n mooi veulen", maar net zo vaak denk ik ook "Pff dat zou ik er niet voor hebben durven vragen :D ".
Effen - Bont, Groot - Klein, Bruinbont - Zwartbont - Speciale kleur, Zware correcte moeder - luxe moeder met geen tot weinig sok, idem bij vaderdier.. al dat soort dingen maken voor mij een prijs.. En dan ben je maar net afhankelijk van een koper die dat er ook voor wil betalen..
Maar rijk worden... Denk doordat de laatste keer ik 3 gezonde veulens had ik zowaar eens winst had, maar dat kon in het gat van de jaren daarvoor (Liesbreuk, doodgeboren veulen, Slokdarmverstoppingen, uierontstekingen, dode 2-ling, grote wond die gehecht moet worden, en nou vergeet ik vast ook nog een boel, maar dat verdring je :D ) Maar er is niets leuker dan een of 2 (of 3 haha) van die dartelende pukkies in de wei :D

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:41

Ik loop of liep al 4 jaar te tobben of ik wel of niet een veulen van mijn friese merrie zal fokken. Het is een paard met geweldig karakter waar ik het veulen graag van in 2span met haar zou willen. Maar een premie heeft ze niet gehaald bij de keuring, haar rug is week en dan nog maar te zwijgen over wat er allemaal fout kan gaan bij de geboorte. Ik zou voor geen goud zonder haar willen. Daarom heb ik vorig jaar een veulen gekocht.

Voor dit fries x tinker merrieveulen heb ik toen ze 7 maanden was €800 betaald. De "fokker"had een groep merries lopen waar hij zijn eigen tinkerhengst tussen gooide. Veulen was niet gechipt, ingeent of ontwormd toen ik haar ophaalde. Ben zelf niet zo weg van tinkers maar zij heeft meer de bouw van haar moeder gekregen dus ze lijkt meer op een fries met 4 witte benen. Ik vind het uiteindelijk een prima oplossing, ze krijgt bij ons een super tehuis en een leuke toekomst. Op deze manier hoef ik mijn merrie niet te riskeren en onnodig nog meer veulens op de wereld te zetten.

Dit is ook de reden dat ik bijna al mijn mini's verkocht heb, kijk eens op kraamstal het gaat bijna alleen maar over welke kleur gefokt kan worden. Allemaal leuk maar naar een juiste combinatie wordt bijna niet meer gekeken helaas.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 18:26

Chubby schreef:
Een goed veulen behoudt zijn waarde, ook in tijden van 'laagconjunctuur' ;) Laten we dus hopen dat de lagere prijzen leiden tot kwaliteitsverbetering en niet tot simpelweg minder fok...

Inderdaad ;)

Doordat op een gegeven moment de voorouders steeds meer in beeld komen (deels doordat men al een aantal generaties gefokt heeft en er DNA onderzoek wordt gepleegd *\o/* ) krijg je vanzelf een 'goed' veulen en kwaliteitsverbetering.

De veulens met de 'betere papieren' zullen vanzelf duurder worden en men gaat dan ook serieuzer fokken als men weet dat die papieren zwaarder gaan meetellen.

Erg belangrijk is dat hierbij de goedgekeurde dekhengsten ook ooit op nakomelingen (aangewezen en onaangewezen) worden beoordeeld en dat die gegevens ook openbaar worden gemaakt.

Als het goed is kijk je als fokker welke verbeterpunten er bij de merrie moeten plaatsvinden toch? Door gebruik te maken van het aanbod goedgekeurde hengsten en bekende verervingsfactoren zou je dan op een gegeven moment een kwaliteitsverbetering moeten zien wat de prijs zal doen stijgen.

Maar dat alles heeft nog een lange weg te gaan....

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:48

Op dit moment?
Van 2 GGK ouders (bij ics/nsvt), rastypisch (binnen zijn/haar sectie/type).
Zou ik zeggen;
rond de 1000/1200 voor een hengstveulen,
en rond de 1300/1500 voor een merrieveulen.

Sommige mensen vragen absurde prijzen en die hebben ze dan als jaarling nog lopen. Met als gevolg meer kosten, en een jaarling verkoopt nog lastiger. Maar dat is maar net wat je wil... en hoezeer je ze wil verkopen ;)
Als handelaren nu eerst eens stoppen met importeren, dan zou dat ook ten goede komen aan de markt.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:55

Ik denk niet dat de import deveulenprijs drukt, net zo min als dat ik denk dat de grote fokkers de prijs drukken... Het zijn juist de mensen met een niet al te rastypische merrie, die er een (halve) hengst van om de hoek op zetten, en daarna hun veulen op de markt dumpen voor een schijntje.. En veel meer zijn die veulens ook niet waard.. Maar leg een beginnend Tinkerliefhebber maar eens uit waarom jouw (veel rastypischer) veulen zoveel meer moet kosten..

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:37

Ik ben het helemaal eens met _lot :j
vorig jaar heb ik zelf een hengst veulen gekocht, voor 1250 euro.
ik vind dit zelf een nette prijs voor een goed veulen.
al snap ik, dat fokkers graag hun kosten eruit willen hebben, helaas is de tijd en de liefde die je aan zo'n kleintje besteed niet uit te drukken in geld ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:59

Kytha schreef:
Op dit moment?
Van 2 GGK ouders (bij ics/nsvt), rastypisch (binnen zijn/haar sectie/type).
Zou ik zeggen;
rond de 1000/1200 voor een hengstveulen,
en rond de 1300/1500 voor een merrieveulen.

Sommige mensen vragen absurde prijzen en die hebben ze dan als jaarling nog lopen. Met als gevolg meer kosten, en een jaarling verkoopt nog lastiger. Maar dat is maar net wat je wil... en hoezeer je ze wil verkopen ;)
Als handelaren nu eerst eens stoppen met importeren, dan zou dat ook ten goede komen aan de markt.

Daar ben ik het mee eens wat betreft de jaarling.
Ben al meer dan een jaar bezig met het volgen van een Quarter merrie die nog steeds te koop staat.
De eerste vraagprijs was 4000 euro op eind 1 jarige leeftijd. (2009)
Ik deed een bod van 2750 en dat was onbespreekbaar.
Zelfs een tegenbod werd niet genoemd.
De merrie staat in pension stalling voor zeg maar 150 euro per maand.
Vorig jaar kwam ik haar weer tegen op marktplaats, vraagprijs was bieden vanaf 2750 euro. (2010)
Nu staat ze nog steeds te koop als 3 jarige, met bieden vanaf 3000 euro, wel al ingereden.

Is de verkoper nu slim bezig of is de verkoper zijn geld aan het verliezen ??

Had ik haar mogen kopen in 2009, voor mijn bedrag, dan had ze anderhalf jaar onkosten bespaard.
En die onkosten lopen nu al aardig de richting in van 3000 euro.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:04

Maar wat is een goed veulen en is iedereen op zoek naar een goed veulen? Voor iemand die een recreatie paardje zoekt kunnen premies totaal onbelangrijk zijn, en die zal dus blij zijn met een paard van 700 euro.
Tinkers zijn nog steeds populair, en voor tinkerfokkers is het alleen maar goed als de prijs hoog blijft, alleen ik snap m nog steeds niet ;) (buiten de populairiteit om)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:26

Daar ben ik het niet mee eens.
De premie geeft ook een hele belangrijke indicatie of het veulen / paard goedgebouwd is.

Een veulen of paard met een zeer lage premie heeft vaak afwijkingen in de bouw waar je later problemen mee krijgt tijdens het rijden, ook voor de recreatie.