[TI] hoe groot kan beeb worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cupcake1986

hoe groot kan beeb worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 13:15

beeb is nu bijna 9 maand oud en is een goeie 140cm hoog.

eergisteren was er iemand bij ons op stal en heeft haar opgemeten en berekend dat ze een dikke 170cm hoog zou worden. Ik weet dat ze wel een stuk groter zal zijn dan mammie (153cm), maar zoveel? de nota bij de berekening was wel dat het een sommetje voor warmbloeden was.

Dus iemand een idee?

Schimpje

Re: hoe groot kan beeb worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:43

Ik houd vaak het touwtje aan. Touwtje vanaf de grond tot de elleboog, en die lengte x 2. Meestal klopt het wel ongeveer, hoewel het ook wel afhangt van voeding enz..

door_en_teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:11

Mij is altijd geleerd dat jet het touwtje van de spoor tot aan de elleboog, dan aan de elleboog vast blijven houden en omdraaien naar boven. Omdat het bij een volwassen paard ook nog even iets de breedte in gaat moet je er nog iets van aftrekken, max 4 cm.

Teun was bij mij 1.49 met zijn eerste jaar, nu met 2 1/2 jaar is hij 1.65 en staat nog iets hoger achter maar dat is minimaal. Goed eten is idd ook erg belangrijk maar er zijn meer belangrijke factoren.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:18

Die van mij is uiteindelijk 1.85m geworden terwijl mamma 1.72m en pappa 1.69m is.
Ik doe het ook altijd met een touwtje trouwens.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:31

ik ben blond volg het niet helemaal met het touwtje. kan iemand me dat duidelijk uitleggen hoe ik dat moet doen?? vind wel interessant om te kijken hoe hoog de mijne wordt. hij is bijna 2 dus moet ik dan verder nog ergens rekening mee houden???

Shiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:41

je bent niet de enige, snap ook niet wat hier bedoeld wordt XD

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:45

Ik denk dat bedoeld wordt met een touw de afstand grond - elleboog af te meten bij je paard en die afstand dan x2 te doen en dan zou je de uiteindelijke schofthoogte krijgen. Of zo interpreteer ik het toch :)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:54

Hier eenzelfde soort 'probleem'.
Elsa is nu 10 manden en meet ruim 1.45 inmiddels. Moeders was net onder de 1.50, en paps zelfs maar 1.40! Volgens de warmbloed groeitabel zou ze dan ook ruim 1.70 gaan worden. Daar ga ik niet van uit, en een kenner (in mijn ogen) vermoed dat ze rond de 1.55/1.60 zal eindigen. Maar goed, we zullen zien denk ik dan. Zal morgen wel eens een touwtje langs haar been houden, ben wel benieuwd wat dat zegt.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:58

Je meet van onderaan de kogel tot de elleboog, dan pak je de onderkant van het touwtje (kogel) terwijl je het touwtje bij de elleboog vast houdt. Breng het touwtje omhoog en je ziet wat ongeveer de schofthoogte wordt. :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:01

caroline_max schreef:
Hier eenzelfde soort 'probleem'.
Elsa is nu 10 manden en meet ruim 1.45 inmiddels. Moeders was net onder de 1.50, en paps zelfs maar 1.40! Volgens de warmbloed groeitabel zou ze dan ook ruim 1.70 gaan worden. Daar ga ik niet van uit, en een kenner (in mijn ogen) vermoed dat ze rond de 1.55/1.60 zal eindigen. Maar goed, we zullen zien denk ik dan. Zal morgen wel eens een touwtje langs haar been houden, ben wel benieuwd wat dat zegt.

Dit vind ik heel bijzonder.

Heb je een foto van mams, paps en dochter ??

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:04

De vader is Moonlight van Gelinden, volgens internet dus 1.40, maar ik heb zelf geen foto van hem. Via Google is die wel te vinden. Op die foto's oogt hij ook niet groot vindt ik persoonlijk.

Dit is Elsa; (de shet is 1.05 schofthoogte)
Afbeelding

De moeder moet ik even opzoeken, die heb ik zo niet bij de hand. Zal er eens naar zoeken voor je.

Wij zijn zelf ook verbaasd, aangezien ik graag een tinker wilde die niet supergroot zou worden. Maar goed, ze is erg lief verder dus ze mag wel gewoon blijven hoor.