[TI] beleren op 3 jaar en 2 maand is dat verstandig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

beleren op 3 jaar en 2 maand is dat verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 16:43

hoi
Zoë is augustus 3 jaar en 2 maand en wil rustig aan beginnen met de beginselen van het zadelmak maken.
gaat dan om 1 a 2 keer per week 15 a 20 min longeren en later uitbouwen naar zadelmak maken
dat ze de ruiter op haar rug krijgt en de gangen beetje snapt meer niet.

ik wil alles in de rust doen en niks overhaast.
geeft ze aan er nog niet klaar voor te wezen doen we het een stapje terug
dan duurt het maar wat langer.
wil als ze beleerd is ook gewoon die 1 a 2 keer 15 a 20 min per week aanhouden tot dat ze 4 jaar is

maar hoe staat jullie hier tegen over een tinkertje dan de beginselen aan te leren?
want merk dat ze zich begint te vervelen en wat anders er bij wil
wandelen buiten doet ze al prima maar vindt het zo leuk dat ze meer met mij aan de wandel is dan ik met haar.
ze staat overigs hele dagen buiten en snachts op stal met soortgenootjes.
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 13-02-11 16:47, in het totaal 2 keer bewerkt

amsterdam_30

Re: beleren op 3 jaar en 2 maand is dat verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:44

Hoe oud is ze NU? Pas in juni wordt ze 3?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 16:45

ja 9 juni om precies te zijn dan wordt ze 3

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:46

Ik zou nog even wachten, koudbloed paarden doen er lang over voor ze echt uitgegroeid zijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:49

Aangezien zij aan de wandel met jou gaat ipv. andersom kan je natuurlijk al wel aan jullie band werken.... want die is duidelijk nog niet goed. Als dat nog niet oke is krijg je hoogstwaarschijnlijk ook problemen met het longeren en rijden.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:54

Ik wil niet direct stellen dat jullie band niet goed is. Ik denk op basis van je verhaal dat je beter grenzen moet stellen. Dus geen getrek tijdens t wandelen. Onze driejarige heeft er ook een handje van. Dan zet ik haar direct stil en mag ze weer lopen als ik t aangeef. Paard moet wel bewust worden van t feit dat jij leidt en niet andersom.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 16:56

de band is er zeer zeker maar is gewoon net zo als haar moeder een stevige doorloper.
ze is bij mij geboren en weet wat ho,stap en draf is aan de hand maar is en drammertje
heb verders nog niks met haar gedaan als wandelen want wou haar verders nog de vrijheid geven

ja doe ik ook wel hoor doet ze niet rustig aan zet ik haar even op haar plaats maar ze is net zo als haar moeder kent ze eht rondje oho hier gaan we heen leuk !!! kom vrouwtje gaan we draven???
ze mag niet eerder stukje draven op mijn comando en doet ze dan ook wel maar haar stap is erg vlot en dan ben ik bekaf haha

alle tips zijn welkom hoor en voel me niet aangevallen
maar is gewoon een vlot type
Laatst bijgewerkt door balance op 18-02-11 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:59

Ik zie er geen problemen in mits je het idd maar zo beperkt houdt.
Wat misschien een idee is om haar wel straks in te rijden en ervoor te zorgen dat je stap en draf, sturen en de rem erop zet en om daarna met een braaf en goed verkeersmakke stalgenootje gedurende de rest van de winterperiode 1 keer per week een buitenritje te gaan maken. Daar leren ze veel van en een jong paard kan het beste rechtuit lopen.
Ik heb Dunla door omstandigheden pas met 4 jaar ingereden (had ik maar niet zwanger moeten worden ;) ) want anders had ik haar ook met 3 jaar ingereden. Ik heb haar in het voorjaar ingereden (ze is van eind april) en ervoor gezorgd dat de stap en draf, het stuur en een dubbele rem erop zat (teugels en stem) en dat ik zonder hulp kon opstijgen. De rest van de zomer heb ik d'r max. 2 keer in de week gereden of gelongeerd en het rijden gebeurde meestal als een buitenritje. Pas sinds een week of 4 gaan we 1 keer per week naar de clubles en zijn we dressuurmatig aan het trainen, hetgeen ze erg goed opppakt :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 17:04

ja is mijn bedoeling ook
ze moet eerst in de bak stap,draf, stilstaan en stuurbaar wezen
en dan ga ik zo snel mogelijk met haar de weg uit omdat ik ook van mening ben dat een jong paard rechtuit moet lopen. en dan hou ik zeer zeker die aantal min aan niet langer.
zal het dan uitbouwen eerst in de bak en dan uitstappen buiten en dan steeds korter in de bak en dan voledig naar buiten

ze is al verkeersmak en verkeers is geen probleem .
maar ja is natuurlijk anders als ik er op zit en niet naast loop

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:06

Je mag haar best 1x in de week eens aan de longe zetten, maar verder zou ik niet vaker longeren.
Longeren is een erg eenzijdige belasting die voor zo'n jonkie die nog in de groei is niet echt een goede oefening is. Maar 1x per week kan geen kwaad.

Wat je ook kunt doen is kijken of je aan de lange lijnen iets kunt doen met haar. Dan leren ze ook al veel zaken die straks met inrijden voorbij komen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 17:24

ja het liefste longeer in niet want ben inderdaad van mening dat het niet goed is voor een jong paard.
ik ga haar oppakken van het zomer met 1 keer per week longeren
dankje je hebt helemaal gelijk nuage

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:31

En longeren op een zo groot mogelijke circel. Ook kun je op lange zijde een stukje meelopen, zodat ie ook zo nu en dan een recht stukje loopt.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:02

meissielief schreef:
Ik zou nog even wachten, koudbloed paarden doen er lang over voor ze echt uitgegroeid zijn.

Alle paarden doen er even lang over voor dat ze echt uitgeroeid zijn!

Zoals al gezegd zou ik voorzichtig doen met longeren op een kleine cirkel. Dan liever aan een touw en ernaast en gebruik maken van de hele bak. Of in een roundpen waar de omheining je helpt met het paard rechter te houden. Vooral lekker in stap werken.

Beleren vind ik een lastige term, beleren doe je al vanaf de grond imo. Links rechts ho en terug. zadlemak maken is dan in twee tellen gebeurt. En kun je rustig bevestigen gedurende het jaar.

Ik ben nooit zo van tijdschema`s, liever kijk ik die dag hoe het paard in zijn vel steekt hoe het weer en de bak is en pas ik het daar op aan. Als je ziet dat het paardje mentaal aan haar tax zit lekker even een week of twee niets doen en het weer oppakken. Niets doen met zo een jong ding is vaak even leerzaam als en training. Onder niets doen versta ik wel netjes aan de hand meelopen van en naar paddock en stal!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:04

Kan wel hoor. Gewoon kalm aan doen. Begin maken kan prima.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 19:41

meningen zijn erg verschillend .

wat dapperdier zegt is ook een optie
gewoon aan de hand
ho,stap,terug,draf.

ze kan de ho al
buiten gebruik ik dat namelijk ook bij wachten bij een weg en stappen, draf gebruik ik ook al
in de bak heb ik nog niet met haar gewerkt

en ja gaat het goed rustig een paar weekjes weg zetten

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:39

Ik heb Kanyana toen ze 3 jaar was zadelmak gemaakt en ik ben erop geweest. Uiteindelijk kon ze wat rondjes stappen en draven aan de longe met een ruiter en toen heb ik haar weer stil gezet. Een jaar later met 4 jarige leeftijd ben ik weer met haar begonnen en het ging super. Toen merkte ik dat ze de tijd die ze kreeg ook echt nodig heeft gehad. Kon haar toen mooi in- en door gaan rijden en nu (een jaar later) loopt ze Z1.

Mijn advies is dus om goed naar je paard te kijken. Maar naar mijn eigen ervaring is 4 jaar een mooie leeftijd voor het inrijden van tinkers.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:27

Dorina is ingereden met 3 jaar. Er is ongeveer een ruim half jaar over gedaan vanaf nul tot het kunnen maken van een buitenritje en het beheersen van alle commando's. Daarna heeft ze zowat een half jaar stilgestaan op een sporadisch ritje of twee na.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 23:33

ik wil haar dus eind dit jaar zo hebben dat ik er op kan zitten stappen en draven.
dan zet ik haar waarschijnlijk de winter weer even oprust en pak haar dan in de zomer weer op

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:13

Denk dat wat je nu zegt de grootste fout is ik wil haar eind dit jaar zo ver hebben...
Paarden is een kwestie van kijken wat ze aan kunnen en het belangrijkste denk ik is niet of ze braaf zijn en het redelijk op pakken maar constant blijven kijken of ze het geestelijk en tussen de oren nog wel kunnen verwerken. Dat kost vaak de meeste tijd, veel paarden pakken de basis braaf op en zijn na enkele maanden ingereden vaak doen zich dan pas de problemen voor omdat ze tussen de oren hier nog lang niet klaar voor waren of de snelheid niet konden verwerken.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:55

van augustus tot eind dit jaar is krap berekend. want wat rest er haar dan nog aan winterpauze?
zij uiteindelijk ook maar vier maand he.
Hoewel ik wel denk dat het haalbaar is hoor op zich.

Dorina is omstreeks april opgepakt met longeren (maart geboren) en zadel opleggen, ruitergewicht.
In juni hebben wij haar gekocht, toen had ze alweer 2 weekjes stilgestaan. Bij ons dan ook eerst even thuis gekomen. Eind juli/begin augustus hebben we het zadelen, longeren weer opgepakt. Vervolgens augustus en september 'door' gewerkt, zo'n 2tal keer per week, al naargelang de omstandigheden de ene keer om de dag en de andere keer maar 1x per week (bv als het snikheet was en de bak lag mega zwaar, dan wat minder).
toen had ze weer een groei stuip en is ze stil gelegd omwille van dat ruitergewicht op zo'n moment niet goed is, ze had bovendien last met dr eigen ijf in balans te houden.
in december is ze dan voor het eerst weer gereden. ene dag gelongeerd, volgende dag er op en dat ging prima. Vervolgens heeft ze weer 'gerust' tot half april.
Vooral in de rustpauzes leren ze veel. Na zo'n rustperiode lijken ze meer te kennen dan ervoor :+ simpelweg omdat ze het dan ook mentaal hebben kunnen verwerken en een plaatsje geven, omdat ze erin gegroeid zijn enz

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:58

Klopt helemaal frenia, zie ik hier met mijn merrie Aicha die is ook steeds na de rustpauzes weer enorm vooruit gegaan. Binnenkort mag ze weer aan de bak.

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 01:08

ik heb mijn meisje al zadelmak en beleerd gekocht toen ze 3,5 was. Na een tijdje merkte ik dat het te vroeg was om bepaalde dingen van haar te willen en ik heb grote stappen terug moeten nemen... nu maar hopen dat het te vroeg beleren haar geen schade heeft gebracht! Ze vindt de buiten ritjes echter heerlijk en stap en draf gaat super goed. Als ik haar niet rijdt wordt ze juist vervelender, ook al gooi ik haar dagelijks los en wandel ik met haar. Leeftijd zegt daarin dus ook niet alles.

Het lijkt mij (absoluut geen expert...) dus niet te vroeg om de beginselen aan te leren, maar probeer goed aan te voelen wanneer het teveel wordt.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:47

Ik vind het lastig om te zeggen dat ik over zoveel maand en zoveel dagen zover wil zijn.
Ik doe ook alles puur op gevoel en uiteraard blijf ik lerende er in. Niet alleen elk ras, maar elk paard is anders.

Wij hebben Gracey gekocht toen ze al kon longeren en zadelmak was (niet ingereden). Ze wordt in april 4 jaar. Ik zie haar echt elke week weer en meer volwassener worden. Nu zit ik er zo 2x per week 10 minuutjes op. Aan de longe heb ik een maximale cirkel en loop de rechte lijnen in de bak mee. Dit is nog maar een klein gedeelte van wat ik doe. Ik wandel veel. Steeds andere routes en veel recht uit.
Als ze 4 is zal ik het na gelange ze er aan toe is uitbreiden, maar dat is meer een richtlijn. Ik kijk eerst hoe zij zich ontwikkeld heeft :-)
Zodra ze de rem, richtingen weet op te gaan ga ik ook lekker naar buiten. Vind de bak zelf ook niets.

Heel veel plezier toegewenst :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:53

Ik ben er bij Flynn (geboren juli 2007) opgestapt toen hij 3 jaar en ongeveer 4 maanden was. Toen heb ik er 3 keer opgezeten, elke keer een minuut of vijf a tien. Wat stappen aan de hand, verder niet. Flynn is alleen nog erg jong in z'n koppie en daarna groeit hij nog ontzettend hard. Dus tot aan de zomer komt hij wat betreft rijden stil te staan. Dan is hij vier, kijken hoe hij er dan voor staat. Tot die tijd wandelen we veel, doen we lange lijnen werk en als er straks weer ruimte is dan mag hij ook wat licht longeerwerk doen.
Ik heb de tijd :j En hij is nog dusdanig hard in ontwikkeling, lichamelijk en geestelijk dat ik hem die tijd ook gun :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:09

Ik zou je paard nog veel langer uit laten groeien, maar dat is mijn idee.. Een paard is pas volledig uitgegroeid op zijn 5e/6e levensjaar. Ik heb zelf een IJsco, en die worden gelukkig pas rond die leeftijd ingereden, en op halverwege 4e al aan het bit en zadel gewend, maar pas op hun 5e iemand erop. Naar mijn idee veel beter voor het lichaam. Heb je later minder kans op een paard met een doorgezakt ruggetje of andere problemen. Het kán wel, op zn 3e inrijden, en vaak gebeurt er ook niets, maar ergens blokkeer je groeimogelijkheden.