[TI] Wat geven jullie je tinker als 'extraatje'?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dakota_75

Wat geven jullie je tinker als 'extraatje'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 14:33

Hier was ik even nieuwsgierig naar..... Ik vind het wel fijn om Gammon af en toe wat extra's te geven. Als hij in de wei staat en ik met mijn zoontje even naar hem toe kom of na het rijden als beloning. Nu gaf ik eerst wortels, maar hoorde ik dat daar toch ook wel veel suiker in zat, ik geef hem nu af en toe wat (bruin) brood. Het liefst zou ik hem iets geven waar niet teveel suikers/eiwitten en zetmeel in zit omdat ik daar met zijn muesli ook rekening mee houdt (ivm mok/rasp etc.). Hebben jullie nog tips wat ik dan eventueel zou kunnen geven? Wat geven jullie ze?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:56

hier krijgen ze een kriebel, geen eten. Wel heel af en toe een snoepje als we iets voor de eerste keer moeten doen maar dat is meer als afleiding. Vraag me nier welke was een 5 kilo zak (en doe ik nu al meer als 5 maanden mee). Wel geeft mijn pa vaak even een klein stukje peen. Maar dit wordt wel allemaal geminderd in het avond/ochtendmaal. Dus minder muslie/bix/peen.

Maar een sneedje oud brood kan op zich prima. Zolang je het niet gewoon maakt (krijg je een bedelaar). In de wei kan je je zoontje gewoon een handje gras laten plukken.

ElsB

Re: Wat geven jullie je tinker als 'extraatje'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:09

Onze Gijs krijgt wortels, maar ja: hij is één van die uitzonderlijke Tinkers die te mager zijn. Een snee brood lijkt mij overigens slechter dan een wortel. In brood zit ook suiker en daarnaast veel zout en vet.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 15:17

Hij krijgt het hier ook absoluut niet standaard hoor, want je creëert inderdaad een bedelaar als je dat doet. Maar ik wil gewoon iets dat ik af en toe kan geven zeg maar. Een handje gras is in deze tijd van het jaar wat moeilijker voor m'n zoontje (hij is 3) dus dan vind hij het leuk om even een sneetje brood of een worteltje te geven. Als er wat hoger gras staat dan plukt hij inderdaad ook wel vaak gras hoor.
Maar ik vraag mij nu dus wel af wat eigenlijk slechter is.... wortel/peen of brood?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:31

zolang je het niet te veel geeft zijn ze beiden niet slecht. Zeker in de vorm van je zoontje zou je ook nog kunnen bedenken dat je eerst even een plukje hooi haalt en dat meeneemt naar de weide.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:12

ik geef nooit iets als extra beloning..Als ze hard gewerkt hebben, hooguit een handje extra van hun gewone voer..

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:06

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:11

ElsB, goed dat je dat linkje geplaatst hebt. Daar staat namelijk in dat wortels gewoon gezond zijn, ik hoor zo vaak die onzin dat wortels veel suiker bevatten en niet teveel gevoerd moeten worden!

Onze paarden krijgen standaard elke dag wortels als tussendoortje, bij het voer en als beloning. (ook andere hoor, zoals appels, een snoepje, brood etc.) En nee, ik heb hierdoor nog nooit een bedelaar gecreeerd, dat ligt dus wel een beetje aan het paard denk ik.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:12

Een snoepje, stukje appel, als we wortels hebben wortels
Of als ie nog niet gegeten heeft gewoon lekker zn eten :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:15

Ik geef konijnensnoepjes als beloning :+ Van die kleine ronde snoepjes met kruiden, je ziet ze bijna niet zo klein, maar paardlief vindt ze heerlijk en ze passen makkelijk in je broekzak :)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 17:19

Handig linkje inderdaad! Alhoewel ik zelf dus niet voor suikerbieten zou kiezen ;).

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:19

Ik geef mijn tankies Equifyt Herbs als belonings koekjes. Das grasbrok en zit dus verders niets in maar ze vinden het erg lekker

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:21

Een wortel is 85 procent water.
Daarnaast is de wortel een goede leverancier van de vitamine A, het hooi gaat nu zijn A vitamine verliezen, dus de wortel of peentje is een goede aanvulling op het rantsoen.
Maar geen zakken vol per dag natuurlijk.
Brood is heel geschikt, ook om het paard wat dikker te krijgen.
Vet en ontsloten graan wordt door het paard heel makkelijk opgenomen.
En het tegenwoordige brood bevat al veel minder zout dan vroeger.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:32

Peen bevat ook suikers, waar de mijne dus niet tegen kan.
Als ik haar peen geef zoals ik dus pas weer een paar weken na een dikke 5 jaar heb gedaan.
Straf ik haar enkel maar.
Twee benen vol met rasp/mok krijgt ze er door

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:52

Dat is dan een uitzondering, dan reageert je paard niet gezond.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 18:54

Dat is dus precies waar ik bang voor ben Whis_Serada ;).... Gam heeft ook ietwat mok (wordt al beter) en ook rasp op zijn achterbenen.... Ik ben nu al expres daarvoor overgestapt op ander voer dus zou het zonde vinden dat ik dan 'verkeerde' beloning zou gaan geven.

Dikker hoeft Gam niet te worden dus daarvoor zou ik geen brood hoeven te geven.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:23

GamblersCup schreef:
Dat is dan een uitzondering, dan reageert je paard niet gezond.

Neem nou maar aan dat de mijne gezond is maar gewoon niet goed tegen suikers en eiwitten kan.
Ben nu al bijna 6jaar met haar bezig en ze heeft gewoon last van eten waar suikers/eiwitten in zitten.
Deze dame die ik heb komt uit Engeland, heeft dus vanaf dag 1 heel schraal geleeft en kan dus niet tegen de zoete dingen van hier.
Geef niet, kunnen we mee leven hoor.
We hebben het weer geprobeerd en het werkt dus niet
Meeste stinkies hebben daar wel last van

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:13

Vreemd, de basis van al het is eten zijn de suikers en eiwitten, daarnaast heb je ook nog vet.

Met andere woorden, hooi bestaat uit suikers en eiwitten.
Krachtvoer idem.

En dan zou een peentje mok geven ??

Zit er geen andere stof in de peentjes die de mok veroorzaken ??
Caroteen, vitamine A, wat nog meer ???

Wie weet het ?

Ben daar heel benieuwd naar.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:17

Het veroorzaakt echt ellende bij Whis, ik vertel geen verhalen
Toen ik Whis net had en peen gaf was het een probleem.
Heb het jaren niet gegeven, deze winter wel omdat Serada ook kreeg.
en binnen een korte tijd ellende aan haar benen.
Als Whisper op de wei staat zijn haar benen schoon, zodra ze op stal komt dus voordroog/hooi krijgt gaat het al beginnen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:24

Nu lees ik ook dat ze voordroog krijgt, of te wel het hooi wat enigszins het zuur proces heeft ondergaan.

Kreeg ze in de voorgaande periode ook voordroog zonder peentjes ??

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:27

yep en toen had ze 1 klein plekje heeft ze altijd in de winter van het hooi/voordroog en iets van krachtvoer (ze loopt wedstrijden en word veel getraint dus moet iets geven)
Maar nu na de peen zitten haar pijpen (als je dat zo noemt vol met rasp/mok)
Toen ze drachtig was en ik over wilde naar merriebrok, op ging bouwen met een kwartje per dag had ze binnen drie dagen drie benen tot bloedens toe mok.
Dus leg mij maar uit hoe dat dan komt.
Whis kan weken in de drek staan en dan heeft ze niks.
Zodra ik met voer klooi is het ellende

Da was er van de week (voor iets anders even)
En die weet dat ik hier al jaren mee top.
Zij vind whis er super bij staan en dat de benen er netjes en super verzorgt uit zien (ze heeft vele male slechter gezien) maar snapt mij wel dat het me iedere winter bezig houd.
Zolang ik haar op voordroog/kuil en een klein beetje nature's best kwa krachtvoer laat staan gaat het goed.
Eigenlijk zou voor het mooie haar krachvoer iets omhoog moeten vanwege de training en wedstrijden, maar gaat dat dus niet.
Toen whisper drachtig was en ze op twee scheppen nature's best stond ging dat prima omdat het veulen dan van haar verbruikt.
Ook heeft ze daar op gestaan tot na het afspenen

Onze voordroog is 2de en zelfde 3de snee en heeft langer dan normaal op het land gelegen en is zo goed als hooi

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 22:54

Het gaat nu even niet meer over de beloning/snoepjes :p maar ik gaf Gam eerder ook Nature's best (dat gaf ik mijn vorige tinker ook en die deed het er goed op) maar ik had het idee dat Gam er juist meer mok/rasp van kreeg. Dus ben me goed gaan verdiepen in de samenstelling (en hier op Bokt wat gezocht) en kwam tot de ontdekking dat het niet zo sober is als ik dacht. Ik ben nu dus overgestapt op Marstall Vito ;).

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:01

Klopt over dat voer ben ik ook al inglicht, maar is hier niet in de buurt te krijgen

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:02

Haha vroeg me het zomaar af, maar waarom alleen tinker eigenaren? :D

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 23:36

Dat is jammer Whis_Serada dat het niet in de buurt te krijgen is. Ik moet er ook verder voor rijden hoor, maar ben blij dat ik het wel kan krijgen. Ben nog niet zo lang over maar tot nu toe lijkt het goed!

@noekje: Omdat tinkers meestal toch een heel andere manier van voeding hebben dan in het algemeen ;).