[TI] verschil tussen tinker hengt en ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sophie84

verschil tussen tinker hengt en ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 10:12

Ik heb net gezocht onder de zoek functie naar het verschil tussen een tinker hengst en ruin.
en dan bedoel ik niet of die zich kan voortplanten en evt gedrags veranderingen.

het gaat mij eigelijk om het volgende ik ben weer op zoek naar een nieuwe tinker en gezien het feit dat ik thuis 3 merries heb lopen zal dat toch een ruin of merrie worden worden. (om problemen en verrassingen te voorkomen)
aleen nu heb ik verschillen de verhalen gehoort over de ontwikkeling en groei van een tinker die op jongen leeftijd geruind is.

heeft het bijvoorbeeld gevolgen voor de groei?

en hoe zit het met het behang, ik weet dat het is de meeste gevallen zo is dat een hengst meer heeft dan een merrie. Maar of dat door te ruinen veranderd weet ik niet.

en ik ben op zoek naar een cob, echt een beetje die barokke bouw, maakt het daar nog verschil.

Ik zou graag een 3-4 jarige aanschaffen zodat ik het trainen zelf rustig op kan bouwen.
Wat is jullie advies.
- ruin kopen
- hengstkopen en laten ruinen

8nnemiek

Re: verschil tussen tinker hengt en ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:24

Die van mij is heel laat geruind (3,5) en is daardoor breder uitgegroeid met een flinke nek erop en veel behang, maar daardoor is hij wel altijd erg dominant gebleven en heeft altijd hengstengedrag gehouden, en dekt ook nog als een merrie hengstig is.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:29

ik zou als ik jou was gewoon een paard uit kiezen wat jou aan staat

ruinen hebben idd minder "groei van haar en hoeven" in vergelijking met hengsten (de mijne groeit een complete hoef in een half jaar ipv een jaar gemiddeld genomen)

een paard word zo groot als ie bestemd is te groeien
het verschil is dat een hengst massiever is dan een ruin (lijkt me logisch)

maar dan nog tinkers groeien maar net zoals ze dat willen
zolang jij ze goed voert en ze goede training geeft compenseert spieren een hoop

(persoonlijk ben ik geen fan van vroeg ruinen of überhaupt ruinen, ik houd van paarden met pit :+ maar als het niet anders kan kan het niet anders)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:14

tja ik heb mijn tinkertje vroeg geruind. hij heeft een enorme berg sokken manen en staart dus daar heb ik niets over te klagen. qua breedte geen idee nog hij is ps 2 ik zou inderdaad een paardje kiezen wat je aanstaat en je niet blindstaren op hengst ruin. volgens mij maakt het weinig uit. callum is een gblokt type en dat blijft hij ookal is hij geruind. sterkte met zoeken

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:56

Dit is wat ik hierover gehoord/ geleerd heb:
Door een hengst vroeg te ruinen ontwikkelt hij zich (logisch natuurlijk) minder op basis van testosteron. Testosteron zorgt onder andere voor zwaardere spiermassa, dus een ruin heeft hiervoor minder aanleg. Wat niet wil zeggen dat hij niet flink bespierd kan worden, maar als hengst zijnde zou het waarschijnlijk meer geweest zijn en dan met name de hengstennek. :)
En, testosteron remt in bepaalde mate de groeischijven. Als een hengst vroeg geruind wordt is de kans groter dat hij langer/meer doorgroeit.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:18

Als je zelf merries hebt en je wilt je ruin erbij zetten dan zou ik iig niet gaan voor een wat oudere hengst. Dus 3-4 jaar vind ik dan al best riskant. Je loopt dan het risico dat je een dekkende ruin krijgt namelijk en dat is denk ik niet waar je op zit te wachten. Daarbij moet je de hengst dan eerst mee naar huis nemen om te ruinen en daarna zijn ze nog wel een tijdje vruchtbaar. Dat kan een logistiek probleem worden.
Als laatste zijn er dan nog de risico's van het ruinen zelf. Natuurlijk gaat het meestal goed, maar het is toch een operatie waarbij er van alles kan misgaan en als je een ruin koopt loop je deze risico's niet.

Ik zou dus kiezen voor een ruin die je helemaal geweldig vindt. Als het toch een hengst wordt dan zou ik er eentje van rond de 1,5 jaar kopen of jonger.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 13:28

bedankt voor alle tips. dat word voor mij dan een ruin of merrie. Het karakter van het paard staat natuurlijk voor op. Maar ik heb helemaal geen ervaring met het mannelijke geslacht bij ons op stal . heel vroeger toen ik nog klein was hadden we een ruin pony opleeftijd dus daar waren de hormonen al van getemt.

ik wil er bewust in in de leeftijd van 3-4 zodat ik er op korte termijn voorzichtig mee kan beginnen. Ik weet dat tinkers pas laat uitgegroeit zijn dus fanantiek trainen kan dan toch pas na 1 of 2 jaar.
Maar ik heb al een veulen van 8 maand dus het zou gekken werk zijn om een hengst van 1,5 te kopen in mijn geval. want dan kan ik nog niet ergens mee aan de gang.

Emil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:13

Mijn dierenarts zegt altijd: Wees een ruin, en geen enkel kan je vertellen wanneer hij geruind werd...
Mijn hengst was een jaar als hij geruind werd , en is nu met 2,5 jaaren 1,60m groot, heeeeeeeeeeeeeel krachtig en heeft mooie zokken :D

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:20

Dat een ruin die lang hengst is geweest blijft dekken hoeft zeker niet zo te zijn.
Wij hebben twee ruinen lopen die wat later geruind zijn waarvan een op 9/10 jarige leeftijd. Benton heeft totdat hij geruind is gedekt, hij heeft nog steeds een "hengsten uiterlijk" ; stevige hals in het bijzonder, ook zijn trotse uitstraling heeft hij gehouden en hij vindt nog steeds dat hij leider van de groep hoort te zijn. Maar hij dekt helemaal niet meer.
In het begin dat wij hem hadden, een jaar of 6 geleden, vertoonde hij nog wel duidelijk hengstengedrag, zoals slaan met het voorbeen en dat soort toch vaak typisch (dominant) hengstengedrag. In de loop van de tijd is dat verdwenen.
Dekken heeft hij in het eerste begin, dus niet heel lang nadat hij geruind was wel eens gedaan, maar ook niet elke hengstige merrie, nu doet hij het al heel lang helemaal niet meer. Hij reageert totaal niet op hengstige merries hoewel hij er wel tussen staat en leider is van de kudde.

Mike is geruind toen hij 3 was, hij heeft veel minder "hengsten eigenschappen" en ziet er uit als een "gewone" ruin, niet meer hals bijvoorbeeld. Mike heeft nadat hij geruind is geen dekgedrag meer vertoond en hij reageert totaal niet op hengstige merries. Hij was heel snel zijn dominate hengstengedrag (wat hij in behoorlijke mate had) kwijt.

Onze ander ruin Obi, heeft prachtig behang en alles wat je zou willen in een cob. Hij heeft qua uiterlijk totaal niet te lijden gehad onder het ruin-zijn. Hij is in de UK geruind toen hij twee jaar oud was.

Doordat de hormoonhuishouding wijzigt verdwijnt in de meeste gevallen de drang tot dekken en andere typisch hengstengedrag wat aangestuurd wordt door hormonen. Een paard dat tot ver in zijn volwassen leven hengst is geweest en heeft gedekt zal waarschijnlijk langer hengstengedrag vertonen dan een vroeger gecastreerd paard, tenminste dat is mijn eigen ervaring.
Maar voor het uiterlijk zou mijn keuze in jouw geval eerder op een ruin vallen. Er zijn prachtige ruinen, die ondanks hun ruin zijn over alle rastypische kenmerken in meer dan voldoende mate beschikken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:27

Mijn oude paard (dan wel geen tinker) is pas op 12! jarige leeftijd geruint. Nooit hengstengedrag of wat vertoont (had dan ook nooit gedekt). Dus het gaat zeker niet altijd op dat een later geruinde ruin wil springen. Maar, de kans is er natuurlijk wel.

Maar zo ken ik ook een meerdere ruinen die wel vroeg geruint zijn (voor 1e levensjaar) die wél dekken. Dus tja :Y) Ligt ook heeel erg aan het paard denk ik.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:59

Ik heb een Arabier gehad die op twee jarige leeftijd geruind was.
Deze jonge man liep elke zomer in de wei alle merries te dekken.

Daarnaast had ik een Arabieren hengst van zes jaar ook geruind en die keek binnen 4 weken geen merrie meer aan.

Elke hengst die ruin wordt reageerd weer anders in dekken en groeien.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:49

Mijn neef heeft zijn hengstenveulen uit noodzaak laten ruinen op 14 maanden. Heeft nooit gedekt, maar mijn tinkermerrie kwam op de weide was hengstig ( hij was 4jaar ondertussen) en heeft gedekt of zijn leven ervan af hing. ( terwijl hij thuis ook tussen de merrie's loopt)

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 15:20

ik heb gisteren een tinker hengst van 2008 gekocht. hij word volgende maand gecastreerd. Maar dat hengsten gedrag waar ik zo bang voor was heeft hij totaal nog niet. het is een heel relaxt dier.
en zo gaaf die uitstraling. ik was op slag verlieft en dan ook nog zo relaxt.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:38

Foto's :D

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 17:55

Afbeelding
Afbeelding

het is een zoon van sjakie

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:50

mooie vent zeg !!!
hij lijkt wel op een lakenvelder :+

gaaf

marleen110

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:07

heeeey *\o/*

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!
het is een echte knapperd!

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 19:08

een lakenvelder, ja dat was onze eerste vergelijking ook al

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:25

Hey daar hebben we Petra :D
Erg mooi dier :j
Ik heb nog veulenfoto's van hem want hij stond in de opfok samen met mijn hengst :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:27

Klopt het dan dat ik hem herken van foto's met Noedel? Of ben ik nu gek :Y) haha

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:28

Ja Noedel is toch "mijn" hengst :+ Die stond idd samen met hem in de opfok :D

scarlet12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:28

Mooi dier hoor! Veel geluk in de toekomst met hem...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:29

Oh weet niet dat je maar 1 hengst had :P haha. Maar herkende hem inderdaad :j

Stoer dier lijkt het :j

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:27

ja ik was helemaal om toen ik hem zag. hij word nu 3 volgend petra. maar als ik Don vergelijk met al die andere 3 jarigen die ik heb gezien is hij al het meest ontwikkeld en al zo'n lekkere brede borst en billen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:27

Zoals je hebt gevraagd :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding