[TI] naam bedenken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pardy

naam bedenken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 12:55

Sinds vorige week maandag ben ik de dolgelukkige eigenaresse van een grote (1.63)tinkermerrie.
De verassing was heel groot toen ook nog eens bij de aankoopkeuring bleek dat ze drachtig was! Ik ga me dus de komende tijd overal inlezen, zowel in het ras "tinker" als ik allerlei zaken rondom de geboorte van een veulen, dus tips zijn welkom!
Hoe zit het met de naamgeving bij tinkers (en of drumhorses) als je een veulen in 2011 krijgt?
Moet dat met een bepaalde letter beginnen? of wordt er vaak een deel van 1 van de ouders in vernoemd o.i.d.?

Ik vind het van mezelf wel raar dat ik daar nu al mee bezig ben, ze is nu 5 maanden op weg, maar het is allemaal zo speciaal, ik wil gewoon goed over alles nadenken, dus ook over de naam van het kleine droppie. (wilde ook meteen al een veulenhalster gaan kopen...... maar heb me in kunnen houden).

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:02

Ik heb sinds 9 maand mijn eeste tinker veulentje. dus ik kan me precies voors tellen hoe je voelt. ik kon niet wachten tot het zover was. echt een super ervating.

er is een boek in de handel over het vokken met tinkers. is te koop bij divoza. kijk maar op www.divoza.nl

dit is een heel handig boek, met precies allen info die je wil weten. en niet te zwarte kost. dus leest lekker weg.
alles staat er in van hengst keuze tot de eerste weken na de geboorte succes

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:35

Allereerst gefeliciteerd met Djilia en het veulen! :D

Bij het GCDHA (waar Djilia ook op de keuring is geweest) zijn er wel letters gebonden aan het geboortejaar. Voor komend jaar zijn dat de letters G of H.

Van de GCDHA-site:
Citaat:
-Bij opgave van een naam die reeds eerder gebruikt is zullen wij achter deze naam de eerste letter van uw familienaam toevoegen, bv Abelone B. (als uw achternaam Bijman is)
-Maakt u gebruik van een stalnaam, dan kan deze voor of achter de naam gezet worden. Daarmee wordt deze naam uniek, en is toevoeging van de eerste letter van uw familienaam niet nodig.
-Het gebruik van een voorvoegsel is toegestaan, bv A New Day.

De naam verder kan je helemaal zelf bedenken, er hoeft geen deel van de ouders naam in voor te komen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:10

sophie84 schreef:
Ik heb sinds 9 maand mijn eeste tinker veulentje. dus ik kan me precies voors tellen hoe je voelt. ik kon niet wachten tot het zover was. echt een super ervating.

er is een boek in de handel over het vokken met tinkers. is te koop bij divoza. kijk maar op http://www.divoza.nl

dit is een heel handig boek, met precies allen info die je wil weten. en niet te zwarte kost. dus leest lekker weg.
alles staat er in van hengst keuze tot de eerste weken na de geboorte succes

Leuk om te horen :)

Je kunt deze boekjes ook bij mij bestellen voor 10 euro excl. verzendkosten.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:05

Gefeliciteerd! Weer iemand besmet met het tinkervirus :D

Namen kan je helemaal zelf verzinnen ;) Mijn eerste veulen heb ik naar paps en mams vernoemd, gewoon meer voor mezelf omdat ik dat graag wou. Paps heet Boy en moeder heet Anouk. Ik heb daar Boyan van gemaakt. Tweede veulen zijn naam heb ik op internet gevonden. Zag de naam Navarino en die vond ik wel leuk klinken. Je kan dus alle kanten op ;)

*edit* zie net de post dat het bij het GCDHA wel met een bepaalde letter moet beginnen?
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 03-01-11 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:05

Schimpje schreef:
Allereerst gefeliciteerd met Djilia en het veulen! :D

Bij het GCDHA (waar Djilia ook op de keuring is geweest) zijn er wel letters gebonden aan het geboortejaar. Voor komend jaar zijn dat de letters G of H.

Van de GCDHA-site:
Citaat:
-Bij opgave van een naam die reeds eerder gebruikt is zullen wij achter deze naam de eerste letter van uw familienaam toevoegen, bv Abelone B. (als uw achternaam Bijman is)
-Maakt u gebruik van een stalnaam, dan kan deze voor of achter de naam gezet worden. Daarmee wordt deze naam uniek, en is toevoeging van de eerste letter van uw familienaam niet nodig.
-Het gebruik van een voorvoegsel is toegestaan, bv A New Day.

De naam verder kan je helemaal zelf bedenken, er hoeft geen deel van de ouders naam in voor te komen.

sins wanneer hebben ze letters gebonden aan de jaren ???
dat is de eerste keer dat ik dat hoor !!

mis ik weer eens wat

Nuage

Re: naam bedenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:14

Alleen het GCDHA gebruikt vaste jaarletters volgens mij. Het ICS en NSvT niet.

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 20:18

Angeliekje schreef:
Gefeliciteerd! Weer iemand besmet met het tinkervirus :D

Ja zwaar besmet in 1 keer! Ik moet bekennen dat ik t vroeger niet zoveel vond, ik vond ze te klein en te lomp, maar ik weet nu dat dat ook maar een vooroordeel was!, heb zulke mooie tinkers gezien! Prachtige hengsten! En ja dan ga je overstag he! }:0

Ik vind het eigenlijk wel leuk als er iets is met een beginletter, maar wel jammer dat het dan weer een G of H is.......... Wat een rotletters! Gelukkig heb ik nog een aantal maanden om wat te bedenken.

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:20

gefeliciteerd met je Tinker .Krijgen we foto's te zien ??

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:34

Nuage schreef:
Alleen het GCDHA gebruikt vaste jaarletters volgens mij. Het ICS en NSvT niet.

ohhhhh
dat is met het nieuwe stamboek, dan is het duidelijk :D

pardy de letters zijn dus geheel afhankelijk van bij welk stamboek je merrie zit en of je bij welk stamboek je je veulen laat inschrijven
dus alleen bij de drum horses heb je letters bij de cob's en tink's dus niet ;)

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:10

Bij het GCDHA zijn niet alleen drumhorses Rommulus, daar staan ook zeker gypsy cob's ingeschreven, die zijn immers nodig om het tinkerbloed in de drumhorse te houden! :P

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:18

Gefeliciteerd.

En nog wel twee voor de prijs van één.

Mijn naamgeving bij de veulens is gebaseerd op de eerste letter(s) van de naam van de moeder.
En als toevoeging de afkorting van de stalnaam.

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 22:48

Hilbrand schreef:
gefeliciteerd met je Tinker .Krijgen we foto's te zien ??

tuurlijk! Hier een foto met haar (hopelijk) nieuwe vriendinnen.

Afbeelding

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:56

Aaaaah Djilia :+: *Denkt terug aan de tijd dat ze nog een schattig klein veulentje was. Ze gaat echt ontzettend op haar moeder lijken!

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:02

oehhhhh wat een mooie merrie :9 gefeliciteerd!!!!

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:38

Ooooh ze is nog mooier dan dat ik haar me herinner. En naast die andere twee ziet ze er ook echt heel groot uit.

Maaruh een naam... Silvers naam was eigenlijk Hillegonda maar das nou niet echt een leuke. Gonda zou nog wel kunnen. Job zegt: Harry (van harry's horse :D). Of Gipsy, maar ik gok dat dat wat afgezaagd is, maar wel toepasselijk. En als het een bruinbonte ruin is Guint ;).

Heb me trouwens ingeschreven voor de eperpaarden4daagse en wilde nog vragen of je ook gaat, maar aangezien het van 7 t/m 10 juni is bedacht ik me dat het niet zoveel nut heeft om dat te vragen :).

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:03

Van wie is Djilia nu drachtig dan?

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 00:33

Djira is drachtig van Camaro
Een mooie zwarte tinkerhengst met witte sokken en witte bles