[TI] Koppig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LisaxSilvano

Koppig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 20:09

Hoi,

Ik had een vraagje. In de Penny (Paardenblad) stond dat Tinkers koppig zijn. Is dat zo?

fjordjes

Re: Koppig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:11

Nee, ieder paard kan koppig zijn, of dat nou een Tinker is of KWPN paard. Is eerder een karaktertrek wat ze kunnen hebben. Niet alles geloven wat in de penny staat hoor!

LisaxSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 20:29

fjordjes schreef:
Nee, ieder paard kan koppig zijn, of dat nou een Tinker is of KWPN paard. Is eerder een karaktertrek wat ze kunnen hebben. Niet alles geloven wat in de penny staat hoor!

Nee, niet alles!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:30

Ieder paard heeft zo z'n eigen karaktertrekken, onafhankelijk van het ras.
Ik heb een tinker en hij is inderdaad koppig. Maar dat heeft wel zijn charmes hoor. Moet er soms wel om lachen. Hij laat gewoon heel duidelijk merken wat ie wel of niet wil.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:36

ik vind het over het algemeen wel een redelijk herkenbaar karaktertrekje, waardoor ik beginners zonder begeleiding eigenlijk niet zomaar een tinker zal aanraden.
Het zijn vaak dikhuiden en binnenvetters, meestal toch bovengemiddeld eigenwijs en robuust. Ze hebben vaak snel door hoe ver ze kunnen gaan en zetten hiervoor hun massa in

uiteraard is ieder paard anders, en kan elke karaktertrek positief én negatief opgevat worden. hun koppigheid vereist wel een consequente hand (maar andere paarden/rassen ook hoor!) maar is ook de basis van hun onverschrokkenheid en coolness

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:38

Tinkers worden globaal vaak beschreven met onder andere koppig. Maar ieder paard heeft zo zijn trekken/karakter. Het is absoluut niet zo dat iedere Tinker koppig is.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:26

mijn tinker is verschrikkelijk mee denkend
hij kan koppig zijn

het is maar net hoe je er mee om gaat
een tink is niet koppiger dan een ander ras

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:36

idd wat rommulus zegt is maar net hoe je ermee omgaat :)

Mijn tinker is behoorlijk eenkennig en slim en dat kan door een ander snel als eigenwijs of koppig bestempeld worden, maar ik heb daar nooit last van :D <3
Het is ook niet zo dat niemand anders er iets mee kan of zo ;) bij de meesten loopt ze ook gewoon braaf mee enzo :) (soms wel iets minder netjes dan bij mij, maar als ik ze 1 aanwijzing geef doet ze dat ook bij hen niet meer)
maar bij bepaalde mensen wordt ze ineens wel nogal anders :=

Geloof wel dat tinkers vaker eenkennig zijn als sommige andere paarden/ rassen, maar idd ook bij andere paarden/ rassen komt dit voor :j

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:59

idd de mijne zijn nogal koppig - but then again, so am I 8-)
het ideale ras dus voor mij...

hoewel ik (de mijne toch) niet "gevaarlijk" koppig vind. Voorbeeld: ik zeg ja, zij zegt nee, ik zeg JA en zij gaat op haar kont hangen en "steigert" 10 cm ofzo, en uiteindelijk zeg ik LUISTEREN en een tik op haar kont en we zijn weer vertrokken (dit doet ze overigens niet met iets mindere ruiters die niet doorvragen, tis maar bij diegenen die doorzetten). Als ik dat vergelijk met mijn vorige verzorgpaardje die ook nogal koppig kan zijn: de laatste keer dat ik mijn zin wou doordrijven ben ik in een diepe gracht geëindigd...

hoewel ik wel moet toegeven dat ze idd nogal eenkennig zijn ook. Viel heel erg op bij mijn merrie toen ze net bevallen was. Iedereen die ze relatief goed kende mocht zonder problemen beeb komen bewonderen, maar bij diegenen die ze niet of nauwelijks kende schermde ze haar veulen een beetje af en hapte af en toe - niet extreem, maar het viel wel serieus op zo

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:11

Citaat:
kop·pig bn, bw 1 niet van een eenmaal ingenomen standpunt af te brengen

hmmmm ja ik herken het wel hoor :j bij alle drie overigens maar weer op verschillende momenten en maniertjes, maar of het tinker eigen is, weet ik niet.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:06

Karaktervol zijn ze wel ja ,maar koppig vind ik ze niet .
Er zijn vast wel tinks die koppig zijn maar die van mij zijn eigenlijk heel meegaand ,wel elk met heerlijk eigen karakter .

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:26

ken je shetlanders?? Nou zo zijn ze, alleen dan een versie groter.
en aangezien ik shetlanders alles behalve kinderpony's vind, zo dus ook met de tinker, met begeleiding ok, maar niet fulltime een kinderpony

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:20

haha, ja dat zeggen de mensen van Illian idd ook (shet-fokkers) dat het net een shet in het groot is :D

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:12

Ach ik weet niet of het tinker eigen is.
Ik vind mijn welsh koppiger dan mijn tinker.
Maar mijn Tinker staat meer op zijn strepen...laat duidelijk merken wat ie wel en niet leuk accepteerd.
Ik kan meneer ook niet uit het land trekken, halster om doen en weg lopen, nee dat moet ik hem eerst vriendelijk vragen "loop je mee?" anders verzet ie geen stap.
Mijn welsh huppelt daarin tegen al voor me uit.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:09

Mijn tinker is absoluut niet koppig.

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:25

ze hoeven niet alteid koppig te zijn.
er zijn ook wel heele rustige.
net welke je neemt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:48

Koppig tsja ook hier ligt het er maar aan wat je er onder verstaat en hoeveel onze tinker voor je wil doen. Ja hij heeft een eigen mening, die mag hij ook wel laten merken alleen of we er wat mee doen is maar de vraag. :+ En als meneer echt iets in zijn hoofd heeft gezet (dat ene grassprietje net buiten bereik) zal hij wel proberen het voor elkaar te krijgen maar als we duidelijk nee zeggen werkt hij wel mee. Alleen is hij totaal geen beginnerspaard omdat hij dan teveel ruimte heeft zijn eigen zin te doen en daar ook erg misbruik van maakt dan.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:22

Beginners paard ligt ook aan de aard van de tinker, maar dat is met elk ras toch zo. Daar is een tinker niet anders in. Ik was ook heel bang geworden door eerdere ervaringen. Ik ben dat op Lonan nooit geweest.
Ondanks mijn welsh een echt heet hoofd kan zijn durf ik daar ook wel een minder ervaren iemand op te zetten, ze past zich aan op de een of andere manier.
Ik denk dat je koppig zijn aan niet aan elke Tinker kan koppelen tenslotte heeft ieder paard zijn eigen karakter.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:06

lovebeauty11 schreef:
ze hoeven niet alteid koppig te zijn.
er zijn ook wel heele rustige.
net welke je neemt.

ik zie het verband niet :? wat heeft koppig zijn met al dan niet rustig zijn te maken?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:26

Ik denk dat die koppigheid heel veel te maken heeft met de opvoeding van het paardje.

En dat risico loop je bij elk ras.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:25

aricia schreef:
Karaktervol zijn ze wel ja ,maar koppig vind ik ze niet .
Er zijn vast wel tinks die koppig zijn maar die van mij zijn eigenlijk heel meegaand ,wel elk met heerlijk eigen karakter .

Dan heb je je koppigste vast aan mij verkocht! Potverdorie zeg, mevrouw wilde vandaag weer eens niet op een volte galopperen. Ik ben drie kwartier bezig geweest om haar over te halen naar mij te luisteren en gewoon even netjes die volte uit te galopperen (wat ze inmiddels allang kan!).
In principe is het echt het braafste paard wat je je kunt bedenken en doet ze alles voor me, maar als het iets is wat ze nog moeilijk vindt dan kan ze erg vasthoudend zijn in het niet willen leren daarvan. :(

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:31

Klopt Christien, waarom dacht je dat ik haar verkocht heb aan je :P :+ :D
:D drachtig is ze echt poeslief hoor :D , tja ik geef toe Tirzah kan wel eens koppig zijn ,maar vooral vasthoudend met wat ze wil .

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:29

Mijn tinker kan wel degelijk erg koppig zijn, maar als je eenmaal een manier hebt gevonden om hier mee om te gaan en zelf een beetje volhardend en geduldig kan zijn, zie ik het meer als een krachtig karakter en dat vind ik wel weer erg vermakelijk. Wel vind ik mijn tinker weer heel goed te bereiken omdat hij heel graag iets samen wil gaan doen en heel hard voor je wil werken en de vriendschap op zoekt. Dat maakt hem fijn om mee om te gaan.

Dan zou ik eerder mijn Fjord als veel koppiger beschouwen...als zij iets heeft bedacht gaat ze dat gewoon doen en het kan haar niet veel schelen wat ik er van vind. (maar zij heeft weer hele leuke andere kwaliteiten ;) )

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:22

als Loesje haar zinnen heeft gezet op dat plukje gras bij de buren die net even groener zou kunnen zijn dan het hare dan is geen stroomdraadje te sterk of geen sloot te breed. Maar ik vind dit zo ontzettend leuk :D Ze heeft gewoon zo een eigen karakter! Eten gaat voor alles en zolang ze genoeg te eten krijgt dan is het een engeltje en heeft de wereld voor mij over!! Maar dan wel eerst genoeg eten geven he :Y)

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:43

sja.. definieer koppig...
Als je het bedoelt in de zin van 'eigenwijs'... ik moet de eerste tinker nog tegenkomen die dat niet is :D :+ en das juist het mooie van ze!