ik heb een tinker met de aandoening CPL..wat een nachtmerrie! nu ben ik in contact gekomen met dr. Hilde de Cock. Die is gepromoveerd op CPL.
ze heeft me echt geholpen met wat zaken over die benen, de CPL en wat de symptomen zijn. Hoe erg die ontstekingen zijn en dat het niet overgaat 'van binnenuit'..
je kan het vergelijken met aids; zijn weerstand is laag, of zoals zij dat noemde de immuniteit van de huid daalt en de huid kan dat niet meer overwinnen.
er zijn 2 dingen in de fase waarin Tinker nu zit wat ik kan doen: zout water (Drenthe; helaas niet bij de zee wonend!) en bandageren met bandages die gebruikt worden bij mensen die lymf oedeem hebben.. zij had wonderbaarlijke resultaten ermee. En ook echt 'werkbaar'; dus wel benen goed ontsmetten en schoon maken, maar de bandages kunnen (mits goed aangebracht) wel 3 dagen blijven zitten... en zodra de wondjes dan dicht zijn, kun je ook zorgen dat de maden geen levensgrond meer hebben enzo. Het gaat nooit meer over, maar je kan het zo goed mogelijk behandelen. Maar als 1 van de 4 benen in korte tijd EXTREEM dik wordt en hij krijgt koorts; dan is het wel te laat, dan is ie niet meer te helpen..
maar goed: ze heeft me gerustgesteld: ze is eerlijk geweest over het beeld en de symptomen en die ontstekingen maken het niet ondraagelijk lijden voor Tinker.
Ze weet ook niet waarom, maar paarden met die aandoening hebben geen pijn! (OPLUCHTING)..
dus nu ga ik me maar verdiepen in bandages, want als het zou helpen zou dat toch fantastisch zijn!
Die van mij heeft er vorig jaar ook last van gehad. Zijn benen begonnen dikker te worden, hij hield vocht vast. En hij kreeg zo'n verdikkingen, van die plooien bij zijn kootholtes. Ik heb toen op bokt gezocht naar ervaringen, en uiteindelijk eerst kleefkruid gevoerd en daarna een aantal maanden lang chevadonyll van cavalcare gegeven. En waarempel, zijn benen werden dunner en de huid trok weer strak Ook zijn rasp is bijna helemaal weggetrokken. Kleefkruid en chevadonyll werken bloedzuiverend, ondersteunen de lymfeklieren en lever, werken vochtafdrijvend, en zorgen zo dat alle afvalstoffen goed kunnen worden afgevoerd. Ik heb afgelopen zomer een tijdje niks meer gevoerd omdat het op was, maar ik begon toch weer wat vocht te voelen in de benen, dus ik heb vorige week weer een portie chevadonyll besteld.
ja, de mijne blijkt het al een jaar of 7 te hebben en daar is nooit iets aan gedaan..totdat ik vorig jaar opeens een uitbarsting trof (met pus, maden en de hele zooi).. zijn plooien zijn een tijdje droog geweest, maar ik merkte vorige week dat 1 been toch weer smet.. en HUP daar gaan we weer!
ik lees dat het begint met dikke onderbenen. mijn tinkertje heeft ook vaak dikke onderbenen maar vooral alleen als hij sávonds op stal heeft gestaan. moet ik me nu zorgen gaan maken of is dit wat anders. hij heeft als zeheel dik zijn wel een plooi in zijn kootholte maar die trekt ook weer weg.
ElineV
Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-10 10:02
ik citeer: "Deze ziekte komt misschien wel vaker voor dan dat mensen denken, omdat het soms verward wordt met “ernstige mok”. De verwarring is goed te begrijpen, omdat CPL in de eerste stadia erg op mok lijkt. In het beginstadium is de huid in de kootholte lichtjes verdikt en soms is er een geringe plooivorming aanwezig. Dit is alleen goed te zien als de beharing weggeschoren is, en wordt dus vaak gemist.
Geleidelijk worden de plooien duidelijker en ontstaan er soms enkele kloven. Deze kloven zijn meestal bedekt met bloederige korstjes. Naar mate de letsels verergeren wordt de huid langzaam dikker en harder, waarbij deze schilferig word. De plooien worden alsmaar dikker en verspreiden zich naar voor en naar boven op de benen. De kleine kloofjes worden steeds groter en worden gemakkelijk bloedende wonden. Vaak komen hier secundaire infecties bovenop, waardoor het ziekteproces verergert. De huid tussen de plooien wordt vochtig en verspreidt een stinkende geur die vliegen aantrekt. In een verder stadium verdikt het been en komen de huidplooien tot aan de knieën. De benen voelen dan ook hard aan."
mijn tinker zit in het stadium van dikkere plooien en smet tussen de plooien (en dat stinkt).. ik weet niet zo goed het begint, want ik heb hem nog maar 2 jaar en toen had hij het dus al.
ik weet wel dat ik er achter kwam omdat hij zo vreselijk stampte en sjachareinig was. Toen ik eens goed in zijn sokken ging purren, trof ik ontstekingen, pus, en maden aan..
ElineV
Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-10 10:10
zo ziet het er bij mij uit (en dat is een redelijk goede dag)
LovingTweety
Geplaatst: 28-10-10 10:14
ElineV schreef:
ja, daar wilde ik op reageren, maar dat kon niet omdat er < 2 weken niet op was gereageerd?
Je kan in dat topic wel gewoon reageren, alleen moet het wel een nuttig bericht zijn Volgens mij valt dit wel onder die catergorie.
Mijn tinker heeft ook CPL. Er zit ook een foto van haar benen in het artikel in het andere topic.
in deze link zit weer een link naar het eerste verhaal. en ik kan nu zeggen dat hij zo goed is dat ik dit jaar geen thee heb hoeven gebruiken. de thee van chevalcare is echt heel goed voor hem geweest :J