[TI] Welk voer voor een tinker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mar84

Welk voer voor een tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 17:06

Binnenkort mag ik mij trotse eigenaar noemen van een geweldige tinkerruin van 7 jaar oud.

Ben een beetje aan het kijken wat ik hem het beste kan voeren.
Op dit moment wordt hij niet actief bereden, ik wil dit wel gaan oppakken, conditie opbouwen en lesjes volgen (waarschijnlijk zo'n 2 a 3 keer in de week rijden waarvan 1x les van een half uur).
Overdag staat hij de hele dag op de wei, 's nachts op stal.

Hij krijgt nu Hippostar kruidenmuesli zonder haver, hoe is jullie ervaring hiermee?
Is dit geschikt voer voor een tinker? Zijn er andere merken waar ik naar kijken kan? In een dierenwinkel noemden ze ook Pavo,
hier heb ik al wat mindere berichten over gehoord, wat is jullie ervaring hiermee?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:15

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:40

Hallo,

Alvast gefeliciteerd met je tink! Leuk hoor!
Heb je enig idee wat hij nu te eten krijgt? En hoeveel? Dan heb je alvast een idee. En misschien kan je wel op het zelfde voer blijven als ie het er goed op doet.

Mijn tink staat de hele dag op de wei en 's-nachts op stal. Over een tijdje gaat ie de hele dag de paddock op. Hij krijgt granenmix en muesli-zonder van Subli (Welkoop). http://www.subli.nl Op deze site kan je zien wat er allemaal in het voer zit, mocht je het willen vergelijken. De hoeveelheid pas ik aan aan het werk wat ie moet doen.
Momenteel staat mijn paard op rust (omdat ik helaas verplicht op rust moet tot eind november) en hij krijgt nu 2x per dag beetje muesli en granen (max. 2x een kwart schep). Ga ik straks weer aan het werk met hem dan ga ik bijvoeren en dan kom ik meestal uit op een half graan en een half muesli 2x per dag.

Ik wens je heel veel plezier toe met je nieuwe paard!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:57

voer van www.bio-ron.com kun je ook op veel punten in nederland kopen of marstall ben ik ook erg tevreden over geweest :j

kijk in de loop van de tijd dat je hem hebt wat hij nodig heeft (goed naar het lichaam kijken), hier 3 tinkers maar alle 3 moet ik ze anders voeren, qua samenstelling en hoeveelheid.

_janet_

Re: Welk voer voor een tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:20

Ik heb ook de kruidenmusli van hippostar gehad, maar mijn merrie vond het niet erg lekker.
Geef nu basisbrok, daarvan krijgt ze een halve kilo per dag. En een schepje cavalor strucomix pony na het werk.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:39

hoii, onze tinkers (buitenom het veulen)
krijgen kruiden melange van pavo, zonder haver en biks zonder eiwitten, omdat hij al zo druk is zonder al die fratsen. mijn ervaring is dat melange (gemengd voer/kruides) een goede vacht geeft en een goede glans.

Goed voer is erg belangrijk, vraag gewoon bij je voer leverancier wat hij voor speciaal voer voor koudbloeden heeft. er zit namelijk veel verschil in met warmbloedpaarden voer.
Geef niet gelijk teveel brok, een paard moet net als mensen (als je bijv. op vakantie gaat naar het buitenland) wennen aan het voedsel wat ze krijgen, geef dan liever een extra plakje hooi, liever geen kuilgras, dat is koeienvoer en paarden verteren dit niet goed en leveren op de lange termijn darm problemen.

verder kan ik je als tip geven, vraag je leverancier gewoon voor goede raad, hun weten het meestal het beste. ik zag laatst ook een site voor speciaal voer voor de tinker, zie hiervoor via google de internetsite tinkerbrok, ik wist neit of ik de link mocht plaatsen (mocht je het niet vinden pb me even).
ik heb me nog niet helemaal verdiept hierin, maar ik zag wel dat er in heel Nederland verschillende levaranciers zijn, dus misschien ook bij jou in de buurt.

bekijk gewoon wat goed bij jou paard past en wat je wilt gaan doen met je tink. Kijk niet te snel naar de prijs, ik zeg altijd, ik vind belangrijker dat mn beesies goed voer krijgen dat wat duurder is, dan voer wat niet goed voor ze is en goedkoop. (goedkoop is duurkoop).
ik wens je heel veel succes en hopelijk mag je heel veel mooie momenten met je tink meemaken. welkom bij de familie haha :D

p.s waar tinks ook gek op zijn, af en toe na een lange koude rit, een bak slobber.. dat vinden ze echt om te smullen! succes!!! :D

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 07:48

Onze Tinks worden in de zomer niet bijgevoerd, dan staan ze 24/7 buiten op de wei. In de winterperiode krijgen ze bij het op stal komen ca. kwart kg muesli (eigen merk van de plaatselijke Duitse Welkoop). Verder krijgen ze genoeg hooi en dus gras. Brok of meer muesli hoef ik ze niet te geven want daar worden ze veels te heet van: te veel energie die er dan onder het rijden/mennen eruit moet en dat rijdt niet fijn :n

Blendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:04

Hier krijgen ze.
- Havens Meusli zonder haver ( voor meer energie/kracht) om de dag 1 kilo.
- Pavo Biks halve kilo elke dag
- Onbeperkt hooi.
- Summerfit kwart koek om de twee/drie dagen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:43

Tinkers zijn sobere paarden en doen het normaal gesproken het beste op een brok met weinig suikers. Dan heb je ook het minste last van de typische tinkerkwaaltjes als mok en rasp en eczeem en dan blijven ze ook wat rustiger.
Ik voerde eerst dodson&horrell safe&sound en omdat dat moeilijk verkrijgbaar was ben ik overgestapt op marstall vito. Allebei superfijne mixjes!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:28

Mijn tink krijgt Ponyc van Besterly. Is een brok speciaal voor sobere rassen. Ze krijgt s'ochtends en s'avonds een handje, en nadat ze gewerkt heeft krijgt ze ongeveer een kwart schep brok met een halve schep snijmais.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:38

Zorg dat je tinker vooral veel ruwvoer krijgt (kuil of nog beter: hooi); liefst onbeperkt. Dat is veel belangrijker dan krachtvoer, zeker voor een sober ras zoals de tinker. Krachtvoer hoef je eigenlijk alleen maar te geven als hij echt moet werken. Kies dan voor een basisbrok of muesli met geen of heel weinig suiker (melasse) en/of weinig eiwitten. Een goede website om te bekijken wat er rpecies in de verschillende soorten voer zit is VoerVergelijk.nl; die kan ik je echt aanraden!
PS: als je overstapt op ander voer is het van belang dit geleidelijk te doen, dus zorg dat je wel wat van het oude over in huis hebt als je tinker komt en meng dit in het begin met het nieuwe voer.

Blendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:27

lautje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:48

Wij voerden onze tinkers vooral veel hooi.
smorgens 1 plak hooi, half uur later halve schep muslie ( Door eerst een bodempje hooi te geven worden de voeddingsstoffen beter opgenomen van de muslie)
ronds 12 uur weer 2 plakjes hooi,
rond half 6 hele schep muslie
rond 11 uur 2 plakjes hooi.

toen ik nog heel intensief met mijn tinker trainde voor de wedstrijden, ( 2,5 uur les per week en een wedstrijd, plus de overige trainingsuurtjes) kreeg hij er wel een kilo krachtvoer per dag er bij in de vorm van een sportbrok. We hebben ze nooit haver gegeven. de andere tinkers bleven op de muslie hangen. Dit werd door de verkoper zelf samengesteld. Weet dus geen merk.

Muuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:22

onze tinkers eten alleen hooi en gras.
dit bevalt goed :D !

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:29

mijn tinker krijgt 2 x daags een schep cavalor strucomix. Dit is een lekker ruikende kruiden musli met weinig energie maar wel voldoende vitamine en mineralen. In periodes dat ze veel gereden word krijgt ze een schep brok per dag er bij.
en verder natuurlijk hooi en gras.

Goed kijken naar je paard blijft de sleutel, toen ik haar net had kreeg ze 2 x daags 1 schep brokken net als de andere paarden. maar toen had ze binnen enkele weken huid irritatie (lichte mok). meteen mee gestopt en nu gaat het al 2 jaar mok vrij

mar84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 22:39

Allemaal bedankt voor jullie info! Erg nuttig allemaal.
Ik heb ook gekeken op voervergelijk.nl, inderdaad erg handig!

Kan alleen niet helemaal vinden of er nu ook veel suikers/melasse in de Hippostar zitten. Als ik de zoekfunctie gebruik, kom ik op 3 soorten voer:
Hugho, Kruidenmix, Equifyt, Balance en Subli Zonder.

Omdat mijn tinker ook lichte mok heeft (alleen aan z'n rechtervoorbeen, ter hoogte van z'n knie) is 1 van deze 3 soorten misschien een idee?
Ik denk dat ik alleen door proberen uit kan vinden wat echt geschikt voer is voor mijn tink...

Verder krijgt hij uiteraard hooi en gras hoor :)

(waarschijnlijk komt hij dit weekend of volgend weekend deze kant op *\o/* )

sindy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:03

Ik heb als experiment subli-zonder gekocht en geef het nu al een tijdje. Het bevalt ons erg goed, ondanks dat de tinker niet werkt op het moment. Haar rasp is zelfs minder geworden. Ben nu aan het kijken wat een goede hoeveelheid is om te voeren, daar ben ik nog niet uit.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 06:04

ik voer ook subli zonder, bevalt heel erg goed en is voor mij makkelijk verkrijgbaar bij de welkoop.

mn oude man krijgt seniores priores slobber van subli erbij, vind ie heuuuul lekker.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:22

Nou ik heb het allemaal eens zitten aan te kijken, wat een hoop verschillende kracht voeren bestaan er.

Laat ik nu al 14 jaar lang de granenmix met vitamine en mineralen korrel voeren van de hippostar.
En elk paard krijgt dit ongeacht ras en leeftijd.
En de drachtige merries ook nog extra merriebrok en de veulens tot 2 jaar de veulenbrok erbij, van Pavo natuurlijk.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:05

mijn paarden zijn net als ik met zwangerschapsverlof en krijgen op dit moment een paar handjes Dodson & Horrel Safe and Sound met vitamine-olie en nagenoeg onbeperkt hooi :-)

Het enige werk wat ze op dit moment verrichten is 1 keer in de maand grondwerkles en tussentijds af en toe wat grondwerk :o

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:33

Waar ik zelf ook erg tevreden ben is de vitamine korrel van Pavo.
Mijn shet krijgt altijd een klein beetje van dat. Hij doet niets. Maar zo krijgt hij alle vitamine en mineralen binnen.

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:39

Wij voeren Havens en Horsefood en vooral veeeul hooi/kuil :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:58

Geloof dat mijn merrie Force en Vito van Marstalls krijgt :) zal het morgen eens nakijken :) verder goede kwaliteit hooi

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:41

Hier staat alles op de Havens basis-sport brok. De merries met veulens krijgen de merriebrokken van Horsefood.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 22:36

Wij hebben al het een en ander geprobeerd (Treurniet, Hugho, Hippostar, Nature's Best), maar van het ene kregen ze jeuk, van het andere rasp of ze kregen ADHD :D. Nu voeren we Marstall Vito en verder alleen hooi (geen kuil!) en overdag weidegang en het gaat uitstekend!