[TI] vraagje over haar manen met foto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

vraagje over haar manen met foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 14:40

mijn tinkertje heeft best wel lange manen maar zijn onder erg dun
moet ik ze onder stukje afknippen zodat ze voller worden?
en hoeveel cm dan?
hoevaak per jaar moet ik ze knippen dan?

of gewoon niet knippen?

ze zitten standaard in de vlechten en laat ze zo lang mogelijk zitten
daarna voorzichtig met vingers erdoorheen en laat ze even 1 dag los om te luchten daarna weer vast
1 keer per 2 maanden ga ik van onder tot boven heel voorzichtig met kam doorheen om het begin op manenkam los te kammen de rest doe ik met zachte borstel
behandel ze met cowboy magic.
ben benieuw hoe jullie het zouden doen om deze manen wat voller te krijgen
ze is hier op foto 2 jaar en 4 maand ;)
Afbeelding
Afbeelding

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:07

Bij ons op stal hebben de tinkers nog nooit een schaar bij hun manen gezien en die hebben toch wel hele dikke en lange manen (allemaal tot de grond).
Het grote geheim is toch wel invlechten, invlechten en invlechten en zorg dat er geen kammen of borstels in de buurt komen. Als je de vlecht eruit haalt, moet je de klitten er met je vingers uithalen, oftewel het bekende 'uitpluizen' :P
En verder de tijd het werk laten doen ;)

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:09

Niet knippen! Als je gaat knippen krijg je echt een lelijk effect. Dat je ze in de vlecht hebt zitten is zowieso een behoudt van de manen, en onderaan zijn ze altijd dunner.

Ook niet teveel in kammen in staart en manen, neem een antiklit abbonement haha en ga dan aan het uitpluizen met manen en staart en daarna kan je voorzichtig erdoor met een haarborstel.

ikenindi

Re: vraagje over haar manen met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:10

goede vraag. same problem here ;) maar ik durf echt niet te knippen. en als ik zo boven mij lees is dat ook niet de oplossing...

ik blijf even meelezen mocht er nog een oplossing komen :P

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:13

shar_ianne schreef:
Het grote geheim is toch wel invlechten, invlechten en invlechten

Breken de manen niet als je zo lang de vlechten erin laat zitten?

Ik heb trouwens het zelfde probleem, alleen een haflinger. Ik hoorde van iemand dat witte manen sneller breken, en je ze dus niet moest invlechten?

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:22

Jockey_my schreef:
shar_ianne schreef:
Het grote geheim is toch wel invlechten, invlechten en invlechten

Breken de manen niet als je zo lang de vlechten erin laat zitten?

Ik heb trouwens het zelfde probleem, alleen een haflinger. Ik hoorde van iemand dat witte manen sneller breken, en je ze dus niet moest invlechten?

Ik denk dat de manen meer te lijden hebben als je ze niet vlecht en dan dus iedere keer klitten erin hebt en die er weer uithaald...
Je moet de vlechten natuurlijk ook niet eeuwig laten zitten, maar ze ook tijdig even loshaalt, ontklit, uitpluisd en uitkamt.
Ik werk met Friezen, ik denk dat het voor tinkers, haflingers en andere paarden met lange manen gewoon hetzelfde werkt.
En met de staarten ben ik altijd zuinig, bij ieder paard. Ik gebruik altijd liters antiklit en ga dan ana het uipluizen en daarna even als het echt los is met de haarborstel erdoorheen om de losse haren te verwijderen. Ik zie het zo vaak gebeuren dat mensen een haarborstel pakken en gewoon beginnen te trekken en te kammen in die staarten, die paarden houden geen staart over enkel van die dunne pielstaartjes. Eeuwig zonde vind ik dat.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:33

Ik heb hier wel onlangs er een cm of 7 afgeknipt, zie je niets van hoor! Niet te recht doen gewoon, steeds plukje voor plukje. Nu zijn de manen weer mooi vol... En verder vlecht ik ze altijd in.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:36

grrr schreef:
Ik heb hier wel onlangs er een cm of 7 afgeknipt, zie je niets van hoor! Niet te recht doen gewoon, steeds plukje voor plukje. Nu zijn de manen weer mooi vol... En verder vlecht ik ze altijd in.

Dat had iemand bij ons op de manege dus ook gedaan bij haar Fries, met gevolg dat haar paard nu gewoon letterlijk voor paal loopt...! Gewoon een verknipte fries. Lange manen zijn altijd ongelijk qua lengte voor en achter, ze had zelfs de voorpluk gedaan omdat daar volgens haar "lelijke bruine plukjes inzaten"

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:45

De onderkant knip ik er ook wel eens vanaf en worden ze zeker mooier op! Invlechten blijft altijd nog het beste en niet uitkammen is al helemaal goed!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:56

Ik heb een mesje van mijn kapper gekregen en daarmee snij ik de manen eens per jaar ongeveer 15cm bij. Het dunne van 'vroeger' snij ik dan weg en zo wordt de bos langzaam vol.
Mijn tink had 2,5 jaar geleden ook zulke dunne manen en nu zijn ze erg dik :)
Geduld!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:01

silverbrumby schreef:
grrr schreef:

Dat had iemand bij ons op de manege dus ook gedaan bij haar Fries, met gevolg dat haar paard nu gewoon letterlijk voor paal loopt...! Gewoon een verknipte fries. Lange manen zijn altijd ongelijk qua lengte voor en achter, ze had zelfs de voorpluk gedaan omdat daar volgens haar "lelijke bruine plukjes inzaten"

Tsja, dan heeft ze het vast anders gedaan dan ik, je ziet er hier echt niets van... :D

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:03

Ik knip het er altijd af en dan in de natuurlijke vorm dus schuin naar benee!! :)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:57

Ik heb bij mijn merrie ook de onderste dunne plukken er afgeknipt. Nu zijn ze weer mooi vol en dik.

Bij mijn vorige drumhorse deed ik standaard 1 keer per jaar de onderste dunne punten van een vlecht eraf knippen.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:59

Wat een mooie manen!! <3
Niet knippen hoor. :o

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:05

Ik heb bij Patrick van het voorjaar een stuk eraf geknipt omdat er ten eerste aan zijn manen gevreten was en onder heel dun waren.
Voor het mooiste had er nog een stuk afgemogen maar durfde het niet.

Ze zijn nu voller en langer aan het worden

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:13

Volg dit ook even.
Heb een shet, bovenaan is het dik, en onderaan is het dunner aant worden.
Ik vlecht ook in, laat het ongeveer een week zitten, en dan antiklit erin kam ik het uit en laat het een dagje rusten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:54

Tjemig :o
Mijn paarden lopen altijd zonder vlechten tenzij het heel warm is. Flynn zijn staart is altijd in elkaar gedraaid en heeft in geen drie jaar shampoo van dichtbij gezien (daarvoor was hij nog niet geboren ;) ).
Flynn heeft een dusdanig dikke staart dat je met veel moeite je handen er omheen kan krijgen, zijn manen vallen nou over zijn schouder.

Mijn ervaring met vlechten is dat je júist een dunne onderkant houdt omdat je toch altijd een stukje manen eronder uit hebt 'steken'.

Ik ben niet zo van het getut en getrut met mijn paarden. Het zijn páárden die 24/7 in de wei scharrelen en wie het een worst zal zijn hoe hun manen en staart erbij hangen. En eerlijk gezegd boeit het mij ook echt niet. Eens in de zoveel tijd borstel ik ze door en heksenvlechten haal ik er ook direct uit, verder niet.

Als je dan toch wil knippen/inkorten, snijdt het dan. Knippen ziet er vaak happerig en al snel lelijk uit, met snijden houdt je het natuurlijker.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:50

ik heb voor de winter zeker zo'n 40 cm van sil zijn manen af ge knipt
ik had voor de verandering vlechten gemaakt en die weer in gevlochten
gevolg de eerste vlechten waren los geraakt en die heeft sil netjes ingekort (kan ie heel goed :+ )

dus ik had de eerste helft van zijn manen kort en de 2e helft van zijn manen extreem lang
ik heb toen met tranen in mijn ogen de 2e helft gewoon bij elkaar gepakt stiekje er om heen en af geknipt

gelukkig heb ik nog een mooi doel gevonden voor zijn manen

verder zou ik niet teveel gaan punten
en als je het doet doe het dan in een keer goed en ziet het voor een tijd er voor geen porem uit maar het eind resultaat is des te mooier
sil zijn manen zie je nu al haast niets meer van dat ik er in geknipt heb

ik heb het deze keer trouwens dit jaar ook de stoute schoenen aan getrokken met zijn staart (zeker zo'n cm of 40)
die is nu ook erg kort, die hing inmiddels ook alweer zo'n 10 cm over de grond
die zal in het voorjaar ook weer op de grond hangen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:55

Zoals Berdien al zegt, als je er iets af wilt halen in elk geval snijden en niet knippen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:41

Ik knip maandelijks de puntjes bij Anouk en bij haar is het niet echt dun meer onderaan:
Afbeelding

Ze heeft het ook behoorlijk dun gehad onderaan (voordat ik puntjes ging knippen). Heb er toen een stuk afgesneden en het is mooi vol weer aangegroeid.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:47

mijn merrie staat ook altijd met vlechten in de wei, maar soms heeft ze een periode dat ze 1-2 weken zonder vlechten loopt.

Ik heb niet het gevoel dat dit veel invloed heeft op de dikte van de haar bos.
Wel lijken haar manen als ik de vlechten er uit haal een stuk platter.

misschien een beetje krom omschreven maar ik bedoel eigelijk. laat de manen is een week los. het kan al heel anders lijken.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:51

ik lees hier ook even mee,
mijn tink hebben we vorig jaar coupe fjord gegeven omdat ze zelf heel erg veel en kort had afgeschuurd....
nu heeft ze ZE snik snik
maar de winter staat GELUKKIG weer voor de deur

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:41

Heb vandaag de manen en staart van mijn haf gewassen, dus die gaan morgen mooi de vlechten in. Maar wat heeft mijn haf een zielig beetje manen als je vergelijkt met bovenstaande foto!

De staart houd ik trouwens altijd heel goed bij, veel antiklit erin en een speciale borstel, ik borstel er bijna geen haren uit, doe wel heel netjes onderaan beginnen.

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:27

Ik knip maandelijks een stukje van de onderkant. Ook omdat het anderd te lang wordt ondanks het in vlechten zit. En verder altijd in vlechten.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:31

Je paard heeft hele mooie manen. Misschien alleen de puntjes bijknippen, of gewoon zo laten.