[TI] Tips gevraagd voor weelderig tinkerhaar!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Soprano

Tips gevraagd voor weelderig tinkerhaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 16:04

Hallo,

Sinds een dikke week ben ik voor het eerst eigenaar geworden van een prachtig tinker exemplaar :D
Ze noemt Iowa en is een 6-jarige tinker merrie. En zoals het een echte tinker beaamt gezegend met prachtige manen, overvloed aan sokken en een heel dikke, volle staart! Maar nu komt het natuurlijk :+ Mijn vorige paardje was een kruising draver met zware zomereczeem, ik ben dus een kaal paard met hoogstens een punkerkapseltje gewoon en een tinker is dus plots een hele aanpassing!
Ik heb al zo'n speciale 'doorkammer'spray gekocht, en deze werkt zeer goed voor haar manen netjes te houden! Maar in haar staart heeft ze toch wel enkele gigantische dreadlocks! Dus nu ben ik op zoek naar gouden tips om die eruit te krijgen... Andere tips om sokken enz netjes te houden ook altijd welkom ;) En hoe doen jullie het verder met zo'n manen? Vlechten jullie ze om ze netjes te houden ofniet?

Hier enkele foto's van Iowa :D
Afbeelding

Afbeelding

Alvast héél erg bedankt voor de tips!
:wave:

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:21

Bij mij zit voor het gemak alles altijd in de vlechten. Zo blijven ze mooi en beschadigt er zo min mogelijk! Prachtige merrie trouwens, die me doet denken aan Jessie van Berdien@bokt.
Aan de sokken doe ik niets... af en toe even op mok controleren en heel af en toe de dreads eruit.
Heel veel plezier met dit prachtige ras! ;)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:05

HO STOP!
Ik wil je echt even waarschuwen voor die Equishine bij lange Tinkermanen. Mijn ervaring is namelijk als je dit gebruikt, dat het de haren uitdroogt, dat ze daardoor makkelijk afbreken en je dus weinig overhoudt. Ik zweer zelf (zoals vele Tinkerliefhebbers) bij Cowboy Magic, dat smeer je in de manen/staart/sokken en je haalt de klitten er heel makkelijk met je vingers uit.
Zoals grrrr al zegt, leg het voor het gemak in de vlechten(ook omdat hij er anders op gaat staan bij het eten). Ik haal ze er eens in de maand uit, ff uit de klit halen en weer terug.
Equishine is wel heel handig als je je paard net hebt gewassen en je wilt een laagje op 'r spuiten tegen viezigheid. Dat poets je er dan namelijk heel makkelijk af.

Staart doe ik vrij weinig mee, ik was 'm 3-4x in het jaar. Sokken hetzelfde verhaal.

Ze is errug mooi, ik wens je heel veel plezier met haar!!!

Nuage

Re: Tips gevraagd voor weelderig tinkerhaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:58

Ook ik ben fan van Cowboy Magic als spray in de manen.
Verder doe ik er zelf zo min mogelijk aan. In de warme zomermaanden vlecht ik de manen in, maar meestal hangen ze gewoon lekker los.

De sokken ook zoveel mogelijk met rust laten, niet te vaak wassen iig. De sokken zorgen ervoor dat de kootholte mooi droog blijft maar als je die dus gaat wassen komt er vocht onder de sokken op de huid terecht en dit kan gaan broeien. Wel regelmatig de kootholte en de huid onder de sokken even controleren of je paardje geen mok of rasp ontwikkelt.

Je merrie ziet er heel mooi uit, graag meer foto's :D

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:59

ik ben ook een fan van cowboy magic

gebruik nu wel spul dat gewoon in tube zit en is wel gauw op met haar dikke lange manen
maar spuit het eerst nat met gewoon water en dan het spul erin

ze zeggen dat manen sneller groeien als je ze eerst goed nat maakt
of het waar is,is een andere vraag;)

dat verhaal van antiklittenspray heb ik vaker gehoord dat het juist het haar uitdroogt!

bestaat er ook een spray van cowboy magic dan die het haar dan niet afbreekt?

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:02

ook ik gebruik cowboy magic voor mijn tinker :j kost even wat meer als gewone antiklit, maar gebruik zoveel minder :) als ik de staart van mijn tinker uit de klit wilde hebben, was ik een halve fles anti klit armer, en met cm heb ik bijna niets nodig :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:08

soprano gefeliciteerd! :D
ik ben zelf heel erg fan van canter mane&tail conditioner.
deze:
http://www.paardendrogist.nl/product/14 ... il/110502/

ik gebruik er echt heel weinig van en het blijft ook heel lang zitten.
ik merk niet dat de haren afbreken ofzo
de manen spray ik 1x per week in en kam ze dan door.
manen vlecht ik zomers wel eens in,dan zweet ze niet zo erg

de staart spray ik ook 1x per week,maar omdat kelly zo'n ongelooflijk dikke staart heeft ben ik met echt uitpluizen wel een half uur bezig.
dus dat doe ik maar heel weinig.
kelly haar staart
http://lh5.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/SeNaF ... CT0046.JPG

sokken doe ik helemaal niks aan, heel af en toe kam ik ze goed door met een gewone mensen kam om losse velletjes er uit te halen.
maar vooral winters blijf ik er echt uit, de tinkers bij ons blijven buiten en als ik er teveel in kam komt er zand en nattigheid op de huid en dan krijgen ze echt mega jeuk.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:11

Euhhh even een hardnekkig misverstand uit de weg ruimen, het 'spul' heet geen cowboy magic maar Detangler, van het merk cowboy magic :D

De Detangler is fantastisch spul, hoe groter de inhoud van flacon hoe voordeliger per ml :)
Een tube is vrij prijzig namelijk € 12,75 voor 118 ml (omgerekend per 1000 ml € 108.05)
een flacon met 473 ml inhoud kost € 28,50 (omgerekend per 1000 ml € 60.25)
en een fles met 944 ml inhoud kost € 54,95 ( omgerekend per 1000 ml € 58.20)

De aanschaf is dus even slikken maar met een paard doe je zeker een half jaar met een flacon van 1/2 liter (dat baseer ik op het aankoopgedrag van mijn vaste klantenkrijg)
Dreadlocks vallen als vanzelf uit de staart als je Detangler gebruikt, mijn tip, gebruik liever iets te weinig waarna je wat meer toevoegd dan teveel in één keer.

Overigens bestaat er geen spray van Cowboy Magic voor staart en manen, wel zijn er sommigen die de bodyshine en dustcontrole daarvoor gebruiken.....
Laatst bijgewerkt door desillies op 02-10-10 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:14

Antiklit doe ik nooit in de manen. Heb cowboy magic (tube), en dat vind ik echt heerlijk spul! Daarnaast vlecht ik alles in behalve de voorpluk. Manen doe ik in vier dikke vlechten en die laat ik een week a twee weken inzitten. Staart vlecht ik vanaf onder de staartwortel tot naar beneden. 's Zomers laat ik altijd een heel stuk onderaan los aangezien dat als vliegenmepper werkt. Als ik de staart niet vlecht poept ze haar hele staart onder (tilt ze bijna niet op....). Met rijden haal ik hem altijd weer los. Zo staat ze dus in de wei:
Afbeelding

Sokken doe ik weinig aan. Af en toe borstel ik ze even door, maar mijn tink heeft weinig sok, dus daar ben ik zo klaar mee.

Gefeliciteerd met je mooie dame!
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 02-10-10 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:15

Wat een leuke merrie!!

De meeste tips zijn al gegeven. Ik vlecht de manen ook voor het gemak, soms laat ik ze een tijdje los en dan gebruik ik equishine of CM. Vind beide prettig werken, maar met equishine blijven ze bij mij langer klitvrij.
Sokken doe ik ook niks aan, mokplekjes behandel ik alleen op het plekje zelf.

En aan de staart doe ik niks, behalve soms een keer goed uitpluizen. Ik kan wassen en er van alles in doen, binnen een dag is het effect weg en zijn de dreads terug (ook als ik detangler gebruik, dus de werking verschilt per staart).

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:17

Heel veel cowboy magic en de manen doe ik in 4 vlechten, dat scheelt een hoop ;)
Sokken kam ik eens per week even uit met een gewone mensen haarborstel.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:53

Gefeliciteerd met je mooie aanwinst *D

Hier ook een Cowboy magic Detangler fan :)) 8-) en fan van de osterborstel (neppuh werkt ook goed :D )
Met die oranje flessen heb ik zelfde ervaring als Puck dat het haar er idd erg breekbaar van wordt :\

Manen heb ik vaak in paar vlechten, maar ook wel eens los :)

Staart pluis ik af en toe uit met cowboy magic of als ze erg vies zijn 1st wassen met biotex of keratoshampoo 8-)

Sokken doe ik niet teveel aan :) ik controleer ze regelmatig op eventuele mok/raspplekjes en ik kam ze af en toe door met manenborstel of ff vluchtig de grootste droge modder eraf met harde borstel als het geen porum meer is :+ en als ik ze was kam ik ze meteen ff goed door als ik ze gewassen heb en smeer er dan ook wel eens in met CM om ze langer schoon te houden :D
O en als ze echt blubberig zijn zet ik ook wel eens ff de slang erop :o

Wassen hier idd ook paar keer per jaar en meestal is dat dan voor speciale gelegenheden 8-) of in het voorjaar om alle winterkriebels weg te wassen :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:08

Mijn tip is:

Wees voorzichtig met de manen.
Uitborstelen zo min mogenlijk.
Eerst met de vingers de klitten eruit halen.
Daarna met een zachte borstel nabehandelen.
Vooral de aanzet op de manenkam,
Gooi alles naar de andere kant en maak de manenkam aanzet los.
En invlechten, met een losse aanzet en niet te strak.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 22:26

Heel erg bedankt voor de tips! Ik wist het helemaal niet van die doorkamspray, ik zal hem maar erg beperkt gebruiken dan! En misschien toch maar beginnen met vlechten te leggen dan... Ik heb trouwens vandaag voor het eerst op mijn paardje thuis gereden, wooow wat een leuk gevoel :D

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:02

Ik vlecht de manen ook altijd. Hij staat hier eigenlijk standaard met 4 of 5 gedeeltelijke hengstenvlechten. Ik begin met 3 plukken voeg nog 3 plukken toe.
Ziet er ong. zo uit: http://i106.photobucket.com/albums/m246/christa_luesink/CandynieuwhalsterK.jpg?t=1286138793

Eens in de twee weken ongeveer haal ik de vlechten uit, doe er Cowboy Magic Detangler in, en borstel het uit met een oude haarborstel van mezelf. En dan vlecht ik weer opnieuw. Maar pak dan wel andere plukken.

Staart pluis ik eens in de zoveel tijd uit. Verdeel hem dan in 4 plukken, doe dan pluk voor pluk. Doe er CM Detangler in en borstel het met mijn oude haarborstel weer uit.
Sokken hetzelfde eigenlijk. Maar die doe ik niet zo vaak.

Wassen doe ik eens in de zoveel tijd. Soms ook alleen zijn sokken, of alleen zijn manen. Net wat nodig is.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:47

Pas op met antiklitspul, in alle spullen (ook cowboy magic etc) zitten siliconen. Dit legt een laagje om haar waardoor het haar geen vocht meer op kan nemen en het uiteindelijk uitdroogt. Dus met beleid gebruiken, en om de aantal weken eruit wassen.
Verder zou ik veel vlechten, en als je merkt dat het droog wordt insmeren met amla of jojoba olie.

Maar ik heb er bijna een halve studie van gemaakt hoor, ben gek. :+

Tinkiwest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:16

Interessant Topic,..weer wat geleerd.

Sharmila schreef:
Pas op met antiklitspul, in alle spullen (ook cowboy magic etc) zitten siliconen. Dit legt een laagje om haar waardoor het haar geen vocht meer op kan nemen en het uiteindelijk uitdroogt. Dus met beleid gebruiken, en om de aantal weken eruit wassen.
Verder zou ik veel vlechten, en als je merkt dat het droog wordt insmeren met amla of jojoba olie.

Nou das herkenbaar hoor,..ik pluis ook alles tot de bodem uit..leuk nog zo''n halve studiebol hihihi

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:28

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:45

ik gebruik een soort mensenborstel, gewoon zo'n ronde borstel met pinnetjes met knopjes erop van equi-theme ofzoiets. Regelmatig koop k n nieuwe als de pinnetjes beschadigen, oude gebriuk ik voor de staart. Manen vlecht ik in, eens in de zoveel tijd (als de helft loshangt of het er niet meer uitziet) haal ik alles los en kam ik alles met Detangler door, wy hebben de grootste fles, nou daar doe je bijna 2 jaar mee hoor! (en wij hebben 6 tinks :p ) eens in het jaar hebben wij zo'n fijn honde kammetje, heel fijn kammetje, waar ik alles pluk voor pluk mee uit pluus, komt wel enorm veel haar af, maar zie t maar als een kappersbeurt, ze worden helemaal uitgedunt, alle oude vieze vette haren gaan eruit en dan vlecht ik ze in en knip ik t dode puntje eraf (dit maar 1x per jaar!!)

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:14

Sharmila schreef:

Na het lezen hiervan is er bij mij een lampje gaan branden. Heb een een schimmel fries kruising. Hij had echt prachtige volle, lange manen. Deze heb ik afgelopen winter in vlechten gehad om ze te beschermen tegen een twenter merrie die ik toen nog had. Deze was echter erg gek op de vlechten en raspte er met haar tanden over heen. Gevolg manen een stuk minder vol. Om ze toch nog een beetje te redden deed ik er afgelopen zomer regelmatig anti-klit pray in. Had ik dat maar nooit gedaan! Het gevolg; zijn voorpluk is nog maar de helft van over en zijn manen waren dusdanig uitgedroogd en afgeknapt dat ik ze af heb moeten knippen tot een lengte van ongeveer 15 cm.

Mijn nieuwe visie is; niets aan die manen doen. Mijn schimmel heeft hiervoor namelijk 3,5 jaar "wild" in een kudde geleefd en zijn manen waren echt prachtig. Ze hebben dus van nature niet echt "hulp" nodig van buitenaf om mooi te blijven!

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:05

Oei balen zeg Jinte!!! Het enige wat je zou kunnen doen om het droge haar weer tegen te gaan is de zooi eruit wassen en daarna als het nog nat is olie op doen. (gewoon olijfolie kan natuurlijk ook), niet teveel natuurlijk. Maar een klein beetje zorgt er al voor dat het vocht ingesloten wordt in het haar. Daar wordt het lekker zacht van en het breekt minder snel af.

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:07

Daar heb je helemaal gelijk in, bedankt voor de tip!!
Ga dat zeker doen :j

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:21

Sharmila schreef:

Euh sharmilla, in de Detangler zitten echt geen uitdrogende producten hoor, het trekt juist in de haren ipv dat het er een laagje omheen legt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:50

Als ik dit allemaal lees, moet ik weer denken aan mijn vroegere bezigheden.

Het hebben van meerdere kapsalons.

Indola, een goed bekend merk voor haar verzorg producten, had de silk shampo uitgevonden.

Zijde zacht haar kregen de dames hiervan.
Dus alleen maar siliconen werden in het haar gedaan.

En wat de mensen doen, is vaak dagenlijks de haren wassen.
Elke keer worden de siliconen uitgewassen.

Dus kijk uit met siliconen houdende producten voor paarden.
Want de manen worden niet elke dag gewassen

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:56

iedere keer als ik ze borstel spuit ik er main & tail in dat is ook voor het door kammen, is bij mij het eenige wat werkt.
verder doe ik niet vlechten ofzo, maar voorzichtig borstelen! *D