Tinker erg aan de slanke kant

Moderators: RianneH, Neonlight, Ymor, balance, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

rider

Tinker erg aan de slanke kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 01:35

Mijn Tink is nooit echt een vetzakje geweest, maar de laatste tijd vind ik hem wel erg aan de dunne kant. Het is niet zo dat je zijn ribben kunt tellen en de meeste van mijn stalgenoten vinden hem er juist mooi afgetrained uitzien, maar ik vind hem bij de heup toch wat ingevallen lijken en de 'kussentjes' op zijn kont zijn ook weg.

Omdat hij lichte zomereczeem heeft, is veel krachtvoer voor hem eigenlijk niet zo goed. Hij staat momenteel 24/7 op de wei (wordt vaak omgeweid dus aan gras geen gebrek), krijgt daarnaast nog hooi bijgevoerd en 1 kilo biks per dag. Hij staat bij een koudbloeden groep maar wordt zo'n 2 a 3 uur per dag apart op een 'vollere' wei gezet zodat hij wat rijker gras kan eten. Dit beperkte aantal uren is voornamelijk omdat teveel eiwitten de eczeem verergeren en rijk gras daar nogal veel van bevat.

Zijn hyperslanke lijn kan geen medische oorzaken hebben. De tandarts is pas geweest, die kon niets vreemds vinden. Hij wordt regelmatig ontwormt en in augustus hebben we nog een mestonderzoek laten doen (waarbij niets gevonden is).

Verder is het ook niet zo dat ik hem afjakker. Ik rij ongeveer twee keer per week, meestal één buitenrit en één trainingssessie in de bak. Verder longeer ik af en toe of doe ik VD. Hij heeft twee tot drie dagen 'vrij' per week.

Herkent iemand dit probleem toevallig? Zijn er bepaalde voedingssupplementen die kunnen helpen? Ik wil liever niet meer gewone biks gaan voeren, omdat dit ook de eczeem erger maakt. Ik heb 'm een tijdje op twee kilo per dag gehad maar toen had hij beduidend meer jeuk. Het is niet zo dat hij echt uitgemergeld is, maar ik wil niet dat hij nog meer gewicht verliest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 05:15

heb je eventueel een foto?
ben wel benieuwd wat jij dun vind.

je kunt een multivitamine door zijn voer geven zodat je dier wat meer vitamines binnen krijgt
maar kan hij niet wat langer op de vollere wei staan ?
denk dat dat wel helpt

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

sophiatinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 06:25

ik ken dit probleem, mijn tinker is ook niet dik te krijgen. ik heb mijn hele trainingsschema erop aangepast.
jouw schema ziet er goed uit. ik ben zelf slobber gaan bijvoeren, dat heb ik van verschillende merken geprobeerd.
sinds een jaar voer ik van havens. dit lijkt te werken. ze begint deze zomer echt wat dikker te worden.
meer info mag pben

Morrigan eindstand L2+0
2kinderen van 2014 en 2017
welkom Lilly, 28 dec 2019

humanoidR

Re: Tinker erg aan de slanke kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 06:44

niet dat hij er uitziet of hij stress heeft, maar kan hij een maagzweer(tje) hebben?
ik ken een paar gevallen waar ze er als veulentje een opgelopen hebben, terwijl er eigenlijk helemaal geen aanleiding voor was.
die hebben nu poeders (via laarakkers) en zie je echt groeien. niet hard, maar er komt echt weer vlees op.
ook hebben we een paar paarden gehad(heb een pensionstal) die een vijfdaagse wormenkuur hebben gehad. die schoont alles ook gelijk op, en bij die paarden werkte het ook.
en misschien heeft hij wel een beer van een spijsvertering. in dat geval benijd ik hem
persoonlijk vind ik dat je tinker er heel goed uitziet ( op de foto's) en vind het geweldig wat je met hem doet. heb met plezier naar het filmpje gekeken.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 10:49

Ellepel: langer op de vollere wei wil ik liever niet ivm ZE, dat wordt erger als hij op te eiwitrijk gras staat. Multivitamines zouden misschien inderdaad helpen. Er staan wat foto's in mijn profiel van begin augustus, toen toonde hij wel iets voller dan nu.

Sophiatinker: ik stuur je even een pb!

Robbedoes: allereerst bedankt voor de complimenten. :D De foto's/filmpje zijn van augustus, toen was hij naar mijn idee net wat voller dan dat hij nu is. Hij is nu ook niet écht mager, maar als hij nog meer zou afvallen, dan wel. En voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Die maagzweer klinkt eigenlijk best aannemelijk. Ik moet eerlijk zeggen dat het nooit bij me opgekomen was dat een paard daar last van zou kunnen hebben! Ik zal eens met de DA overleggen. :)

8nnemiek

Re: Tinker erg aan de slanke kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:54

Olie bijvoeren kan ook helpen. En bij mijn tinker hielp slobber ook goed. Ik voerde die van Subli een tijdje bij.
Wat voor soort voer geef je nu? Als dat voer al vol suiker zit dan zou je dat eventueel kunnen veranderen door suikerarm voer zoals marstall vito, en dan wat extra slobber geven, zodat je uiteindelijk toch evenveel suiker blijft geven, maar meer om zwaarder te worden.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:59

ik kan het zelf niet goed zien op de foto's in je profiel of hij net te dun is,maar wat 8nnemiek zegt klopt.
olie is ook heel goed, zeker als je de trias omega olie geeft, die kan ook ondersteunend werken bij zomereczeem en is goed voor de vacht.

wat op zich wel een goed supplement is is opkikker van de paardendrogist,zit alles in wat ze nodig hebben plus bacterien en gist voor de spijsvertering.
ik geef het aan eczeempaarden doort hun voer omdat zij inderdaad niet teveel krachtvoer moeten hebben en zo krijgen ze net wel dat extra.

bij ons zijn de tinkers juist allemaal veel te rond haha, is moeilijker om ze juist wat te laten afvallen :D

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:42

Tanden en wormen zijn niet de enige medische zaken ;) Idd wat Robbedoes al zegt missschien een maagzweer, maar kan ook iets anders in spijsvertering zijn (exceem kan volgens mij ook duiden op verstoorde stofwisseling), of verminderde weerstand of ergens een ontsteking of evt ook bloedarmoede maar daar worden ze ook sloom van weet niet of dat het geval is?

Toen mijne ingevallen flanken kreeg (aanpassing voeding bleek niet voldoende voor zwaardere training) ben ik luzerne (met olie ipv melasse) bij gaan voeren dat hielp goed 8-) . Daar zitten wel ook eiwitten in, maar deze zijn op 1 of andere manier toch anders dan in gras. Hoe t precies zit weet ik niet maar ken meerdere paarden die gevoelig zijn voor gras/ kuil die het wel goed doen op luzerne :?

Meningen zijn idd erg verdeeld over de flanken... mijn instructrice vond haar er toen perfect afgetraind uitzien en ik vond haar echt te schraal worden, kon bij de flanken afhankelijk van hoe ze stond laatste rib zien :o :(:)

Opkikker van paardendrogist is ook goed spul :j Zeer positief resultaat behaald bij pony die wat slecht in der vel zat na afspenen van veulen en ook gevoelig was voor exceem. Ze zag er daarna nog beter uit dan ooit *D en je zag ook vrij snel resultaat. Gedurende de winter gegeven en daarna heeft ze het nooit meer nodig gehad :)

Pavo Slobbermash wordt ook vaak gebruikt om ze wat voller te krijgen.

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:45

Hoe oud is je tink?

Hoe is de gesteldheid van je paard?
Werklustig,vrolijk,happy,sociaal naar andere paarden?

Roosje ZZLicht+3 *\o/* *\o/*
Marienhofse Loesje M1 +8
April morning star mijn feest beestje muis 1,5 jaar

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:06

Ik heb ook een advies en dat kost niets.

zet je paardje op stal, geef hem een flinke pluk hooi.

Pak een stoel en ga naar hem kijken als hij zijn hooi aan het eten is.
Kost ongeveer een half uurtje van je tijd.

Beweegt de ONDER kaak regelmatig naar één kant.
Na een aantal keer kauwen, beweegt de onderkaak naar de andere kant.

Zo ja, dan is het gebit in orde,
Zo nee, dan een echte paarden tandarts erbij halen.

Voor verdere info, PB

Mannen zijn wat duidelijker en korter van gespreksstof.
Ook de paardentrailer moet wel eens een Bovag keuring ondergaan.
Cochise de eerste goedgekeurde en oudste hengst van het ICS Nederland.
Elina, K4 & K6 zoeken een goed tehuis.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 00:29

De tink is in juli zeven jaar oud geworden. Hij is totaal niet sloom, voor een Tinker best fel zelfs, vooral buiten. Hij is enorm sociaal naar andere paarden toe (als er een nieuw paard op de groep komt mag die eerst een paar dagen samen met die van mij omdat dat zo'n allemansvriend is). Hij is enorm werklustig, als ik hem roep komt hij direct naar het hek gedraafd en hij is altijd vrolijk en leergierig.

@ Ariebren: er is nog geen maand geleden een zeer gerenomeerde tandarts bijgeweest die even wat haakjes heeft weggevijld etc.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:22

Mijn tinker (Kruising) was in de zomer altijd mooi in model, in de winter werd hij echt te mager, maakte niet uit hoeveel hooi ik hem voerde.

Nu heb ik het tegenovergestelde, hij is te vet, en was dat afgelopen winter ook. Er is bij ons maar één ding veranderd: hooi!
Voorheen werd er schijnbaar hooi gevoerd waar niks inzat(muf hooi van een oud boertje), nu hebben we hooi van een 'echte' hooileverancier en meneer is niet meer mooi in model te krijgen...hij is echt dik geworden.
Dus misschien kan je een keer naar het hooi laten kijken?

Wat ik Harley trouwens in de winter voerde, om hem niet te laten vermageren was Subli Seniores Priores. Slobber zonder al te veel rotzooi er in, werkt erg goed om hem dikker te krijgen!

Succes!

Een taartje voor ieder moment! Nu ook workshops taart decoreren en cupcakes versieren in de omgeving Helmond/Gemert: http://www.wix.com/corinne_jansen/cake-colours-and

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:26

Wat ik aan zou raden is snijmais (naast het hooi). Dit is een eiwitarm ruwvoer (wel veel suiker) wat mijn tinker kreeg toen ze teveel afviel na de geboorte van haar veulen. Het maakt ze weer wat voller, en zelfs toen de VA kwam en ik om een voedingsadvies vroeg zei hij voer meer mais (en toen kreeg ze een halve emmer per dag...). Op haar oude stalling kregen ze zelfs een grote kruiwagen snijmais per dag verdeeld over 20 tinkers gedurende de winter. Ook is snijmais relatief goedkoop! Volgens mij betaal je hier € 4,50 per 25 kg of 30 kg bij een diervoedergroothandel. Weet niet meer precies hoeveel kilo zo'n pak was...

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:45

heel herkenbaar!!!

Shathu net zo'n geval. Al zegt iedereen ook "hij is niet TE dun"...ik vind hem wel vaak die kant op neigen en moet er veel aan doen om hem op gewicht te houden.
Vorig jaar sloeg ie wel door naar dunner en dunner. En werd ook wat futlozer.
Heb hem toen helemaal na laten kijken EN door laten meten.

Shathu heeft IR, de meeste paarden worden er dikker van, maar er zijn er ook bij die er juist dunner van worden.
Daarnaast had hij erge maagklachten, bijna een maagzweer. En z'n darmen functioneerden al met al niet super optimaal.
En wat vitaminengebrek.

En dan zou je denken "jeetje, wat deed je dan wel niet met dat paard :D of kreeg ie wel genoeg te eten"...nou geloof me...'t ontbrak en ontbreekt mijnheer aan niets. Maagproblemen is ws ontstaan door stress/pijn tijdens trainen etc door knieproblemen.
Een cirkeltje waar je uiteindelijk in belandt zeg maar.

Eerst maag en darmen aangepakt. Erbij ook een multivitamine, omdat hij ook een vitaminengebrek had. Bekken behandeld (ivm knieproblemen) nou en ga maar door. Zou een langdurig proces worden eer hij weer helemaal top zou zijn. Kon wel een half jaar duren. Niet meer met hem werken.
Nou...na een dikke 6 a 7 maanden is hij er weer!! En nu is ie topfit. Gaat ook hartstikke goed nu met z'n knieen.
Al met al heeeeel fijn :D dus, MAAR ik hou ALLES goed in de gaten!!!! ;)
Shathu kan niet zoals al onze andere Tinks dag en nacht op een kort stukkie gras. Ja dat kan wel, maar dat is 2 dagen en dan ziet ie er niet uit. Dus in zo'n geval onbeperkt GOED hooi voor hem erbij.

Heb je een foto van hoe dun je paardje is?

lieve Hyena....mis je...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie