Zijn tinkers momenteel echt zo goedkoop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shar_ianne

Berichten: 1208
Geregistreerd: 28-09-07
Woonplaats: Walchum, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:08

Hier zouden we ook nooit een paard naar de slacht brengen om die redenen. Dat zouden wij echt niet kunnen. Ik vind het dan ook zwaar triest dat zulke dingen gebeuren... neem dan niet zoveel veulens, verander je prijzen (je krijgt immers niet meer dan dat ervoor gegeven wordt) of gooi alles is de opfok en verkoop ze op 3 jarige leeftijd. Je hebt het over levende dieren en niet over producten, maar op de hele grote bedrijven denken ze daar blijkbaar anders over.

Jolliegirl

Berichten: 32980
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Zijn tinkers momenteel echt zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:09

Belachelijk hoeveel mensen er nog fokken..
Je komt steeds meer dieren voor een prikkie tegen... echt te zot gewoon.
En als men geen geld meer heeft moet het paard weg... 3x raden waar naartoe..

Mensen moeten eens minder fokken met paarden, er zijn er genoeg.
Dan gaat de prijs vanzelf weer omhoog waardoor mensen gaan nadenken vóór ze een paard kopen.

Over de opfok gesproken, ook dit loopt niet lekker momenteel.
Ik zie veel stal-veulens bij de slacht op dit moment, die het gewoon zo aan het beenwerk mankeren door het op stal staan in grote groepen.
Het is gewoon overvol op de grotere bedrijven. En teveel paarden, te weinig verkoop, te weinig vraag.

Triest eigenlijk....

bibi_vA

Berichten: 130
Geregistreerd: 15-05-10

Re: Zijn tinkers momenteel echt zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 10:09

Eigenlijk nu ik het al een tijdje aankijk en aanhoor zijn er inderdaad gewoon veel te veel paarden en pony's en is denk ik toch de prijs de afgelopen jaren te veel omhooggegaan. Ik moet dus mijn prijs gewoon bijstellen en inderdaad, ik wacht gewoon op iemand met een klik voor ons tinkermeisje.
Als ik inderdaad hoor van shethengstjes die voor 25 euro verkocht worden .... Een speelgoeddier kost nog meer, is toch te gek voor woorden?

jantineS

Berichten: 427
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: groesbeek

Re: Zijn tinkers momenteel echt zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:46

maare kijk zelf kan ik echt niet zien dat ik die keuze voor slacht maak. Maar we moeten wel eerlijk zijn. Iedereen die vlees eet, die moet niet te emotineel doen over paarden die naar de slacht gaan. Wat is het verschil met een koe of varken??????? Ik vind wel dat evenwichtig om moet gaan met dat soort issues. Want je bent al heel snel hypocriet op dit gebied van de paardenwereld.
Het gaat denk ik om de motieve. Als je motief is, dat het anders je naam schaad...mmm ja, dat is natuurlijk nogal een zaak die het EGO aangaat. En het ego is zoooo verwerpelijk in mijn ogen..

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Re: Zijn tinkers momenteel echt zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:56

haha ik heb het dit jaar wel eens gezegd tegen iemand die de volle 300 euro voor Janesho bood. "Dan breng ik hem liever zelf naar de slacht."
Die vent was geshockeerd := :+ sja, ik ook hoor, door zo'n bod :roll:

Zou het zelf nooit doen, maar cru gezien begrijp ik ergens de redenen wel en is het idd beter voor de markt.
Er zijn dit jaar een aantal grote tinkerfokkers niet van hun veel te veel veulens afgeraakt en die hebben hengstveulens effectief voor 300 euro verkocht.
Logisch dat de markt daardoor nog meer onderuit wordt gehaald. Als je voor 300 euro een veulen kan kopen, ga je elders gaan 2000 geven.
Dus wie is er uiteindelijk dan de dupe van: de kleine fokkers met 1 of 2 veulentjes, die gemiddeld gezien meer kosten hebben per veulen worden meegezogen in de negatieve spiraal die de grotere fokkers veroorzaken zo.

Anderzijds is het natuurlijk makkelijk zeggen dat je niet onder een bepaalde prijs verkoopt, als je nog plek hebt en maar 1 of 2 veulens hebt, als je er zo'n 40-tal lopen hebt kan je die natuurlijk niet allemaal de winter gaan doorhouden :+
Uiteraard was het in dat geval verkeerd om in eerste instantie al zoveel dieren te gaan fokken, maar er zijn helaas verschillende mensen geweest die gedacht hebben met tinkers fokken snel rijk te worden... (hoe is mij een raadsel :+ )

Ik zie het momenteel nog positief. Oké, ik ben mijn veulen van dit jaar niet 'kwijt', maar hij stoort me niet.
En ik heb de hoop dat er na dit jaar en na volgend jaar een flink aantal van die grotere en kleinere broodfokkers tussenuit gaan vallen. Dat maakt het ras gezonder, de fok gezonder en de markt gezonder en dat vind ik een goede zaak, daar heb ik ook voor over dat ik mijn veulen een jaartje extra moet houden ;)

Jolliegirl

Berichten: 32980
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:59

jantineS schreef:
Maar we moeten wel eerlijk zijn. Iedereen die vlees eet, die moet niet te emotineel doen over paarden die naar de slacht gaan. Wat is het verschil met een koe of varken???????



Het verschil? De eerlijkheid van het vlees.

Een paard is eerlijk vlees, scharreldier zonder rotzooi, een dier waar men van heeft gehouden en heeft verzorgd.

Koeien... worden vetgemest voor het vlees, in te kleine hokken, varkens in nog kleinere hokken....

Dusja ik ben heel eerlijk, ik eet liever paard dan koe.
Al moet ik zeggen dat al mijn vlees tegenwoordig bij de slachters zelf wegkomt en ik dus weet wat ik op mijn bord heb :)


De mensen met 1,2 veulens hebben meer kosten... en die mensen moeten uit die neerwaartse spiraal blijven. Die krijgen hun dier prima verkocht met goed stamboek e.d
Slachtprijs ligt nog vér onder de 300 euro. Vandaar dat veulens nu zo goedkoop zijn, al wil geen enkele handelaar/fokker ze kwijt tegen die prijs, en belanden ze alsnog bij de slacht.

Moet wel zeggen dat het bij de tinkers meevalt, volgens mij is dit wel een erg geliefd ras.
Ik zie meer kwpn,gelders,ponietjes voorbij komen.

jantineS

Berichten: 427
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: groesbeek

Re: Zijn tinkers momenteel echt zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:56

niet alle recreatie paarden mogen geslacht worden toch? hoe zit het eigenlijk daarmee? mbt dat inleg vel ook...Maare ik ben niet eens met dat paarden het beter hebben dan koeen...hoeveel paarden staan alleen in een stal. komen er alleen uit wanneer ze moeten rijden en staan max 1 uur per dag in een paddock....en dan niet te praten over alle ruiters die trekken/rukken en plukken....

jantineS

Berichten: 427
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: groesbeek

Re: Zijn tinkers momenteel echt zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:57

btw is een gegeneralizeerde opmerking natuurlijk. Er zijn namelijk ook koeen/varkens die het heel goed hebben. En paarden die super worden behandeld....

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Re: Zijn tinkers momenteel echt zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:10

onze recreatiepaarden zijn niet uitgesloten voor menselijke consumptie
ik heb beide al meegemaakt en ik zou zeker opnieuw voor slachten kiezen ipv voor inslapen :o maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk
ik vind het sneller en humaner. Wel op voorwaarde dat ik er zelf kan bij zijn.
Uiteraard kan slachten voor menselijke consumptie alleen indien het paard geen medicatie heeft gekregen. anders wordt het geslacht maar niet gebruikt voor menselijke consumptie.
Als mijn paard dan toch al uit zn lijden verlost moet worden, prefereer ik slachten, of zijn vlees dan gebruikt wordt nadien om op te eten, deert me eigenlijk verder niet. En cru gezegd krijg je er dan natuurlijk nog geld voor ook.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Zijn tinkers momenteel echt zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:43

Jolliegirl, ik weet niet hoe en hoeveel jij bekend bent met koeien en varkens maar die te kleine hokken die jij omschrijft zijn allang verboden bovendien vind ik een paard die de hele dag in zijn box staat ook heel zielig!

caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Re: Zijn tinkers momenteel echt zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:24

Dat wilde ik net zeggen hengstveulen. Toevallig hebben wij zelf een (melk)veebedrijf, en onze koeien hebben een zo goed mogelijk leven en worden voorzien van 'speelgoed' en andere dingen om natuurlijk gedrag te stimuleren. Daarbij zijn er tegenwoordig de meest mooie, zachte en geshcikte boxen voor koeien (waar ze in/op liggen dus), en qua voeding, beweging/ruimte en medische verzorging hebben (onze) koeien echt niet te klagen. Wanneer een koe te weinig productie heeft en niet langer geschikt is als melkkoe, gaat deze naar de slacht ja. In mijn ogen een eerlijke oplossing voor een dier, beter dan zo'n koe tot het eind te laten lopen met alle problemen van dien.
Onze stierkalveren gaan trouwens naar een afmestbedrijf, wat ook behoorlijk modern is. Koeien in kleine hokjes zul je in nederland dus niet echt meer tegenkomen, net als kalveren in afmestboxen/kratten.

Onze koeien zijn in mijn ogen meer scharreldier dan de paarden die het grootste deel van de dag op stal staan, ik ben dol op mijn koeien, ken ze stuk voor stuk en ze krijgen echt geen rotzooi te eten hier.

Mara je bent van harte welkom eens te komen kijken hoe ene moderne melkkoe haar leven doorbrengt hoor.

Jolliegirl

Berichten: 32980
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:25

hengstveulen schreef:
Jolliegirl, ik weet niet hoe en hoeveel jij bekend bent met koeien en varkens maar die te kleine hokken die jij omschrijft zijn allang verboden bovendien vind ik een paard die de hele dag in zijn box staat ook heel zielig!


Een paard wat de hele dag op stal staat is ook zielig. Absoluut.
Ik ben vrij bekend met de slachtkoeien en varkens, en ik weet hun leefomstandigheden. En zou daar graag mijn ogen voor willen sluiten.
Heb zelf op een melkveebedrijf gewerkt, prima allemaal.
Maar als ik dan vervolgens een bedrijf verderop, een afmestingsbedrijf, ga kijken naar de stieren en koeien die in stallen staan en echt veel te veel vet hebben en haast niet meer kunnen lopen, rijp voor de slacht. Nee sorry dan draait mijn maag om! Dan heb ik het wel over de echt gefokte slachtkoeien.

Maar oke, daar gaat het topic niet over eigenlijk.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Zijn tinkers momenteel echt zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:19

Caroline-max, wij hebben zelf ook een melkveebedrijf en denk er net zo over als jij!

Jolliegirl

Berichten: 32980
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:46

hengstveulen schreef:
Caroline-max, wij hebben zelf ook een melkveebedrijf en denk er net zo over als jij!


Over melkvee-Boeren zal je mij niet horen.
Die boeren houden van hun dieren. Het zijn hun inkomsten, hun leven.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:57

Dank je, dan ben ik tevreden :o

caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:04

:D Onze koeien zijn heel lief idd Jolliegirl :P . Maar onze baby-stiertjes hebben ook niet te klagen vindt ik, maar dat zal vast wel verschillen per bedrijf. Zelf vindt ik het nooit leuk als er koeien weg gaan voor de slacht, maar dan denk ik maar dat het gewoon het eerlijkst is voor het dier. Vorig jaar is mijn lievelingskoe weggegaan, omdat ze last kreeg van een poot |( . Ze was supermak en liep altijd met mij mee als ik de boxen deed.

Maar goed, volgens mij klopt er echt iets niet als je zoveel veulens waar niets aan mankeerd naar de slager doet. Lijkt mij echt een vreselijke keuze, en ik vraag me ook af of ze dan niet gewoon op een stuk land gezet hadden kunnen worden, en dan volgend jaar ofzo verkopen. (en dan dus geen of véél minder veulens fokken komende jaren). Tuurlijk heb je dan even meer kosten, maar ik ga ervan uit dat ze dan ook meer opleveren dan de slachtprijs.

Jolliegirl schreef:
Het verschil? De eerlijkheid van het vlees.

Een paard is eerlijk vlees, scharreldier zonder rotzooi, een dier waar men van heeft gehouden en heeft verzorgd.

Koeien... worden vetgemest voor het vlees, in te kleine hokken, varkens in nog kleinere hokken....


Volgens mij is dit dus niet helemaal waar. Er zijn genoeg paarden die na een miserabel leven bij de slager belanden, en genoeg koeien die na een mooi leven bij dezelfde slager belanden. Beetje lastig om dan paardenvlees eerlijk te noemen en koeien niet. Maar goed, als je zoals je al schreef je vlees ergens haalt waar je dat wel weet ;)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Zijn tinkers momenteel echt zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:56

Ik kan me ergens ook wel voorstellen dat jonge gezonde dieren naar de slacht gaan als ze niet goed verkocht kunnen worden.
Stel dat je ze voor 500 per stuk zou verkopen, waar komen ze dan terecht?
Je zag het met de Shetlanders, iedere gek kon er 1 betalen en de beestjes eindigden in achtertuinen of erger.
Dan maar zeker weten waar ze terecht komen, al is dat dan de slacht.

Blijft natuurlijk feit dat het eeuwig zonde is.

heidi1973

Berichten: 499
Geregistreerd: 14-12-07
Woonplaats: joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:25

ik heb 2 maanden terug mijn tinker ruintje verkocht
keer eerst ook alleen van die rare lage biedingen
heb he toen in gestelt dat er niet geboden kon worden en dan krijg je via mail nog wel "zielige verhalen"
maar ook de mensen die echt intresse hebben en heb hem gewoon voor mijn vraagprijs verkocht
dus met wat gedult komen er echt wel de juiste mensen

bibi_vA

Berichten: 130
Geregistreerd: 15-05-10

Re: Zijn tinkers momenteel echt zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 19:31

Pff, dat hoop ik dan maar. Ben inmiddels op een punt dat ik het niet meer weet: haar houden omdat ik denk dat ik weet wat goed voor haar is (ben eigelijk ook bang dat niemand haar wil of aankan) of verkopen voor een lager bedrag dan ik haar eigenlijk waard vind? De periode van beslissing om haar te verkopen en daadwerkelijk verkopen is erg lang, waardoor het steeds moeilijker wordt om haar weg te doen en dan ook nog te weten dat het voor een flutbedrag gaat .....

heidi1973

Berichten: 499
Geregistreerd: 14-12-07
Woonplaats: joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:36

het is nu toch niet echt de tijd om een pard te verkopen
heel veel mensen gaan pas weer in het voorjaar kijken voor een paard en dan zullen de prijzen ook wel weer stijgen

Morhwen

Berichten: 253
Geregistreerd: 11-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:03

Ik vind de tinkers helemaal nog niet zo goedkoop. Alles wat ik op MP voorbij zie komen en interessant vind is nog behoorlijk aan de prijs. Of ik heb een dure smaak natuurlijk :o

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:05

Toch valt het mij op dat er op Marktplaats minder Tinkers aangeboden worden.
Idem de Quarter wereld, bij beide rassen zijn er veulens en paardjes die er al heel lang opstaan.
Maar in zijn totaal gezien is het aanbod minder.

Hierbij sluit ik de grote handelaren wel uit.
Die hebben nu gewoon pech dat ze achter de hype aanlopen.

stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Re: Zijn tinkers momenteel echt zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:35

Ik heb er net eentje opgezet, binnen 3uur al mail... zoals heidie ook al zegt zo een zielige mail
Ik heb niet het geld voor de aanschaf, maar wel voor de stalling..
nou dan spaar maar door hoor ( en ik ben al goedkoop, al zeg ik het zelf)
hier maakte we het afgelopen week nog mee, onverwachts eentje met koliek, zo ernstig dat we snachts weer de da hebben moeten bellen, terwijl die paar uur eerder ook al geweest was.. dat zijn onverwachten uitgave die je moet berekenen, en een extra potje voor moet hebben, want dit gaat in de honderden euro's lopen
( ze is weer helemaal 100% by the way, dus het geld is het me dubbel en dwars waard)

heidi1973

Berichten: 499
Geregistreerd: 14-12-07
Woonplaats: joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:17

ja zo dacht ik er ok over hoor
denk als ze de aanschaf al niet kunnen betalen hoe moet het dan als er een dierenarts bij moet komen
en vind ook als je al niet veel te besteden hebt voor de aanschaf reageer dan ook niet op duurdere paarden ga dan op zoek naar een goedkoop ras zoals een draver of zo die zijn heel goedkoop

caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Re: Zijn tinkers momenteel echt zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:28

tja, het is maar net hoe graag je een tinker wilt hebben, en hoe belangrijk je de gezondheid van je nieuwe aanwinst is. Zelf heb ik bij verschillende volwassen paarden gekeken, maar die voldeden niet aan mijn verkeers-mak eis, of ze hadden ZE, of andere afwijkingen. Dit is mijn 1e eigen paard, en dan wil ik toch graag een gezond dier kopen (voorzover je dat natuurlijk kunt zien).Uiteindelijk ben ik ook veulens gaan kijken en heb ik Elsa gekocht. Voor minder dan dat ik aan een volwassen tinker had uitgegeven, dat wel. Elsa staat bij mijn mega-bomproof shetlander, en Elsa kijkt ook niet meer op van groot verkeer op 2 meter afstand...

Persoonlijk denk ik ook dat het een instelling is van de koper zelf. Ga je 'even' een paard kopen, of zoek je bewust naar een bepaald plaatje. Zelf ben ik bijna een jaar op zoek geweest naar een geschikte tinker, en ik had niet eens super veel eisen. Persoonlijk ben ik erg blij met de adviezen van andere tinker liefhebbers, de fokster en een andere tinkerfokker. Dit heeft mij erg goed geholpen met het maken van een keuze, aangezien ik oorspronkelijk op zoek was naar een volwassen ruin,en geeindigd ben met een merrie veulen...