[TI] Wanneer blijven de manen het dikste, met of zonder vlechten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jantineS

Wanneer blijven de manen het dikste, met of zonder vlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 14:24

Haren en tinkers zijn onafscheidelijk. Soms denk ik gewoon dat ik van dit ras hou omdat ik mijn my little pony tijd nog niet ben ontgroeid ;) Maar goed ik ben altijd hard in de weer om de manen van mijn tink te vlechten. En ja ze worden (ze had er een vette hap uit) allemaal netjes even lang. Maar ik krijg een beetje het idee dat ze wel uitdunnen?! Hoe zijn jullie bevindingen hierover? Dat zou ik echt een ramp vinden, want ik ken van die tinks met mega lang haar (dat hoeft voor mij nou ook weer niet, maar enige lengte is wel vereist :+ ) en die hebben dan nog maar 6 sprietjes haar.... :?
Ook vroeg ik me af welk spul het beste werkt om je tink weer wit te krijgen. Paddy heeft meestal een goude staart ipv witte na het wassen. Vind ik nogal zonde. Wat werkt het beste, zilvershampoo/groene zeep/biotex/bleek????

Berdien

Re: Wanneer blijven de manen het dikste, met of zonder vlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:42

De enige momenten waarop die van mij vlechten in hebben is als het 's zomers bloedje heet is en het zweet ze onder de manen vandaan druipt. Anders niet. Jessie heeft sowieso geen enorm dikke of lange bos, Flynn zijn manen zijn nu langer en dikker dan die van zijn moeder. Ze draaien ook vaak in dreadlocks, of ze nou net zijn uitgepluist of niet.
Ik vind vlechten zelf echt afschuwelijk staan, daarnaast vraag ik me echt af in hoeverre manen er beter van worden om steeds maar strak ingevlochten te zitten.

Ik was die van mij ook bijna niet (ze lopen 24/7 buiten, heeft weinig zin dus) maar ik hoor veel goede verhalen over Cowboy Magic. Groene zeep werkt ook wel goed. Eventueel kun je nog iets als Vanish gebruiken, maar dan alleen op het gedeelte van de staart onder de staartwortel. Vanish op de huid is namelijk geen feest voor je paard :=

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:06

Ik vlecht ze niet ,was ze enkel voor de keuring en gooi er antiklit door als ik vind dat het nodig is en pluis ze dan uit met de hand .
manen zijn hier lang ,maar worden wel uitgedunt door lekker sociaal gekriebel onderling ,dat heb je met vlechten erin dan minder denk ik .
maar ik vind het eigenlijk een truttig gezicht gevlochten manen :o :D

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:09

Ik vlecht Mo haar manen wanneer het warmer is dan 20 graden. Wel in losse vlechten en het liefst maar een halve vlecht. Verder hangen ze gewoon los.
Ik denk dat, wanneer je strak vlecht, de manen eerder afbreken. Vlecht je losjes kan het weinig kwaad denk ik.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:12

Qua dikte scheelt het of je tink er aanleg voo rheeft of niet, ik heb zo n tink met van nature mega lange en vooral dikke manen...ik heb hem een tijd altijd gevlochten gehad maar al enige tijd hangt het eigenlijk los en qua dikte zit er weinig verschil in...
Ik gebruik altijd cowboy magic voor de verzorging van de manen

Afbeelding

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:16

Alle tinkers zijn hier ingevlochten en alles hangt tot de grond :j

Maar ik moet er wel even bij melden dat we ze ook voor het trainen invlechten. Kan totaal niet rijden met losse manen en ik wil hun nek-spieren kunnen zien..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:12

Hier is het met name gevlochten voor het rijden, vind met losse manen ook niet prettig rijden.
Daarnaast heb ik ook het idee dat de manen mooier blijven als ze geregeld langere tijd ingevlochten hangen. Maar vaak zat mogen ze lekker los in de wei en bij elkaar kriebelen.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:11

Bij die van mij heb ik ze over het algemeen in losse vlechten hangen.
Die doe ik elke week of een keer in de 2 weken opnieuw.
Maar ik laat de manen ook wel eens een dag of langer loshangen kan het even luchten.

Ik vlecht niet door tot onder maar ongeveer halverwege

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:18

Mijn tinker heeft een hele tijd een fjordencoupe gehad. Hij heeft van nature niet zo'n hele dikke manenbos, en had zijn manen in plukjes veranderd. Vandaar het scheerapparaat erover en een fjordencoupe bijgehouden. Ben ze nu aan het laten groeien en het gaat gelukkig de goede kant op. Vlecht de manen wel regelmatig in, omdat ik graag wil dat ze mooi en zo dik mogelijk groeien. Merk dat bij mijn tink de manen minder slijten en uitdunnen door regelmatig te vlechten.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:40

Ik maak altijd vier dikke losse vlechten bij mijn tink. Ze had een redelijke bos manen vorig jaar, niet extreem dik, maar al wel aardig op weg qua lengte: http://www.mijnalbum.nl/Foto-747P7CFX.jpg , maar nu op haar nieuwe stalling heeft ze flink de gelegenheid om te schuren (fijn een boomgaard, maar het zijn stuk voor stuk schuurpalen! :D ), en heeft ze de bovenste laag aardig eraf geschuurd: http://www.mijnalbum.nl/Foto-ENNJ8AHH.jpg. Ik vind het wel zonde, maar ach het is een dier wat wil schuren, dus vind het wel prima. Groeit wel weer aan. Doe wel mn best om wat er nog hangt goed te verzorgen, dus per 2 weken de vlechten eruit halen, cowboy magic erin, en eens per maand knip ik de puntjes bij. Ik moet het wel vlechten, vooral bovenaan, want als ze eet eet ze haar manen ook erbij op!

Ik was altijd met Cowboy Magic, zilvershampoo, groene zeep (in staart), maar vanish doet ook wonderen! Ik ben daar een aantal jaren geleden mee begonnen, en nu doe ik nog steeds 1 a 2x per jaar dat ik even de staart (alleen onderste gedeelte!) 10 min laat weken in een emmer vanish.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:50

Hier lopen er een paar met vlechten omdat ze er anders op gaan staan, mijn idee is dat ze dan mooier blijven, het staat wel truttig vooral bij de hengst maar je went er aan, anders moet je ook iedere keer als je wilt rijden eerst vlechten!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:55

Die van mij staat altijd in de vlecht. Anders is het echt geen doen. Hij heeft zulke dikke manen.

Ik vlecht eigenlijk altijd 4 kleine hengstenvlechten. Ik begin dus zeg maar met 3 plukken, en voeg nog 3 plukken bij. Een hele hengstenvlecht is me tot op heden nog niet gelukt bij hem, krijg elke keer zo'n ontzettende kramp in mijn hand en dan ben ik nog niet op de helft. (Het lukt me bij andere paarden met wat minder dikke manen overigens prima.)
Het begin van de vlecht doe ik niet te strak, maar wel gewoon goed aan. En de rest gaat zo strak mogelijk. Eens in de week/2 weken dan haal ik de vlechten uit, doe er Cowboy Magic in, kam ze uit en vlecht ze opnieuw in. Daarbij pak ik wel weer andere plukken.

Zijn manen worden voor mijn gevoel alleen steeds maar dikker. Dunner kan ook bijna niet. Als ik zijn manen uitkam dan komen er echt maar enkele haren los.

Bij mijn shetlander daarentegen (die ook voorzien is van een flinke bos manen) vind ik de vlechten niet zo goed werken. Die wordt voor het werk gevlochten en verder staat hij vaak gewoon met zijn losse manen op de wei. Voor hem werkt dat veel beter. Hij heeft ook echt een hele andere haarstructuur. Hij heeft heel dun en fijn haar, ook een beetje statisch en soms wat pluizig. Maar wel een flinke bos. Bij hem zijn de vlecht onderaan ook echt heel dunnetjes. En als je ze een week laat zitten dan pluist en draait het en wordt het meer een klit dan een vlecht.

Candy (mijn tinker) die heeft hele dikke gekrulde haren. Een hele zware bos. Dat blijft gewoon het mooist in een vlecht en het is daarnaast ook nog praktischer ook.

En met wit houden heb ik niet zo'n ervaring. Mijn vorige (wel bonte) tink was heel schoon op zichzelf en die was met een simpele shampoo prima wit te krijgen. Smeerkees Candy is gelukkig helemaal effen. Alleen zijn twee witte achtervoetjes verraden dat hij soms net een varken is. En nee, die voetjes heb ik dus ook nog niet wit gekregen. Dus ben benieuwd naar de oplossing!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:05

ik vlecht ook niet hij heeft een dubbele manenkam ik borstel ze 1 keer per week uit that is it alleen als het erg warm is doe ik er vlechten in en dan erg los

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 11:43

Wouw super bedankt voor alle uitvoerige antwoorden!! Ik denk dat ik er uit ben om te gaan doen. Want ik geloof niet dat ik (wegens het my little pony syndroom :+ ;) ) kan stoppen met vlechten. Maare ik denk dat ik gewoon af en toe wel los doe. Als het niet te regenachtig (en dus modderig) is buiten. Want dan zijn ze in mum van tijd zwart ipv wit...

Vanish ga ik zeker een keer proberen. Want potjandorie die staart word maar zwarter en zwarter..De volledige staart is gewoon te zwaar om goed op te tillen tijdens het mesten...Of ze is gewoon lui ;) En om nu de staart te gaan vlechten vind ik te ver gaan.

En wat doen jullie met de voorpluk? Die van haar vlecht ik zowieso in de zomer, want dan heeft ze een kapje om...

Maar goed mijn conclusie is denk ik dat het niet uit maakt voor de dikte of ze los of vast zitten. Maar wel voor de lengte. En zoals iemand al schreef, als je de manen niet vlecht eet ze ze mee op. Maar als je de vlechten niet onderhoud is het denk ik wel slechter?! Ook vind ik rijden zonder vlechten niet fijn. Dan draaien die haren zo om de teugels.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:14

Oh maar de staarten vlecht ik meestal ook hoor :D dan worden ze niet zo blubberig van de winter, makkelijker in onderhoud...de voorpluk heb ik altijd in vlecht zitten.
En als ik de staart niet vlecht dan pak ik 2 plukjes van de achterkant vd staart en bind die naar voren dan mesten ze niet zo snel IN de staart.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:27

heb daar misschien een foto van? Die van mijn mest zijn staart ook vol.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:04

Mijn ene tinker, Clover, heeft hele dunne manen en die willen ook gewoon niet langer worden dan dat ze nu zijn. Die vlecht ik dus alleen als ik een Penny-bui heb :-) De staart vlecht ik als ik in de bak ga rijden wel in een grote vlecht zodat ze er niet op gaat staan met achterwaarts enz.
Mijn andere tinker, Myssen, vlecht ik in elk geval de staart in, soms 1 vlecht maar meestal wat meedere. Haar staart is zooo dik en heel stug. Clover haar staart is ook dik, maar veel zachter, dat is veel makkelijker te onderhouden, bij Myssen is het haast geen doen met de hoeveelheid antiklit enz. Ik gebruik trouwens cowboy magic waar je dus maar heel weinig van nodig hebt, maar bij Myssen gaat er toch heel wat door.

Myssen haar manen vlecht ik niet maar ik maak er allemaal staartjes van, zodat ze het minder warm eronder heeft in de zomer. Echte vlechten doe ik niet, ik vond dat de haren daar te veel van afbraken door knabbelen en schuren aan bomen en rotsen. In de zomer heb ik trouwens wel de staart los, die vlechten zijn niet zo fijn om vliegen mee weg te jagen (ze mepte mij er 1 keer mee en ik had een flinke blauwe plek een aantal dagen, vandaar dat ik besloot de staart los te doen. In de zomer kan je toch ook wat makkelijker wassen)
Met vlechten heb ik wel veel minder mest in de staart.

Verder doe ik mijn tinkers 1 keer per 2 weken helemaal in de antiklit (cowboymagic) Ze blijven wat schoner en ik heb het idee dat doordat ze wat gladder zijn ze minder snel afbreken met knabbelen en schuren. Ik doe tegenwoordig ook de sokken; ik heb ooit eens gehoord dat antiklit in de sokken helpt tegen mok, omdat er minder modder e.d in blijft hangen. Of dat klopt, weet ik niet; die van mij hebben geen mok en ook nooit gehad.
En als ik toch bezig ben, smeer ik ook een beetje in de baard, is fijner met de side-pull.

Ik was alleen als het echt moet, dus als het echt vies is. Ik ben niet zo'n fan van wassen met zeep eigenlijk. Als ze vies zijn is afspoelen met water meestal wel voldoende. Als het echt moet gebruik ik groene zeep of cowboy magic of een shampoo voor honden/ puppies. (Maar die van mij hebben geen witte staart)

Selinaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:14

Ik heb het eigelijk altijd in een vlecht..
hij eet het anders op :+
Afbeelding

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:31

Selinaa1 daar heb ik ook last van.
Daarom vlecht ik ze ook altijd in....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:48

Idem mijn Cochise, de voorhoofds vlecht wordt gekort als hij met eten er last van krijgt.
En deze rode kabouter is de privé kapster van Cochise.

Afbeelding

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:13

Mijn 3 jarige;

Afbeelding

Ik maak nooit vlechten, ik ontklit ze alleen af en toe (lees 1x in de week/ 2 weken).. en dan blijven ze mooi lang en dik. Overigens is dat ook wel per paard verschillend. Deze merrie heeft van zichzelf al veel en dikke manen/staart

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:20

mijn 2jarige had een hele mooie volle bos, ik had ze eigenlijk over het algemeen altijd los hangen maar de laatste tijd maakt hij er een zooitje van met zn manen, dus nu vlecht ik ze sinds kort en ik ben beneiuwd hoe dat gaat.
Zijn staart is megadik, die borstel ik eens per week uit en gebruik daarbij Cowboy Magic

sopje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:30

waar ik mijn kocht zei die vrouw, dat je de manen goed moest wassen en dan invlechten.
maar zij besteede er ook heel veel tijd aan, maar de manen waren dan ook heel mooi <3

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 12:15

wouw wat een mooie foto's allemaal...Zucht...

avg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:28

Ik vlecht wel anders staat hij op zijn manen. Losjes (varierend tussen de 2 en 6 vlechten) en af en toe een dagje los. 1x per 1.5 week ongeveer vlecht ik opnieuw.
Door klef gedrag met zijn vriendje is het wel dunner geworden maar toen ik het los had lagen er hele plukken uit. Met rijden vind ik het los ook irritant.

Afbeelding