[TI] Tinkers - Fjorden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Tinkers - Fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 17:02

Misschien een beetje een rare vraag, maar ik heb een Fjordenmerrie van 19 jaar ( staat aan huis) en nu zoekt een vriendin van me een goed plekje voor haar tinkermerrie van 13 jaar, en gezien wij de ruimte hebben vroeg ze niet of ik haar eventueel zou willen hebben.

Gezien ik helemaal Fjordengek ben en ik eigenlijk ( als ik voor een 2e paardje zou gaan) het liefst een Fjord erbij zou willen hebben maar ik vroeg me af of Fjorden en Tinkers een beetje te vergelijken zijn qua gedrag en omgang etc.

Ik weer dat het uiteraard per dier verschilt, maar er zullen vast wel een paar standaard overeenkomsten zijn?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:14

Ben je er al over uit dat je zeker een 2e paard erbij wilt, of zou je eigenlijk liever nog even wachten? Dan ga ik er voor het gemak ook van uit dat je hiervoor de tijd en middelen hebt.
Ik zou zeggen: Ben je wel eens wezen kijken bij die Tinkerdame in kwestie? Het scheelt al een hoop als je het dier persoonlijk kent, namelijk, dan hoef je eigenlijk ook geen informatie over het ras in het algemeen te hebben.
Als je deze Tinker nog nooit in het echt hebt meegemaakt, zou ik dat gewoon eens doen. Eventueel ook vragen of je er wat mee mag rijden en poetsen. Wie weet klikt het wel en neemt dat al je twijfels weg, of het geeft je juist de bevestiging dat je liever wacht op een 2e Fjord.

Ik heb zelf ook een Fjord, dus ik kan je helaas niets zeggen over de algemene verschillen. Het lijkt me alleen wel dat een Tinker met veel behang (lange manen, sokken) meer/andere zorg nodig heeft dan je gewend bent aan je Fjordje te geven. Maar als je dat niks uitmaakt, zit het wel goed, denk ik. Verder zou ik toch echt meer naar de persoonlijkheid van het individuele dier kijken, als ik jou was...

michatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:15

hey ik heb zelf een forum gestart over hoe een tinker als eigen paard is daar staan al wat berichten op , misschien kan je zelf zo jou fjord met een tinker vergelijken

[TI] iemand ervaring eigen tinker?

groetjes michatjuh

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:37

ik ga mee met wat mairead schrijft.

ikzelf heb een haflinger gehad en toen dus tinkers
het was een oud type haf en ik vind dat er behalve de sokken enz weinig verschil is
mischien dat de tinks fijngevoeliger en meer binnenvetters zijn, en een tikje eigenwijzer
verder vind ik tinks verslavender

ik denk dat fjorden ongeveer in dezelfde lijn liggen
toch zou ik zelf eigenlijk nooit voor een fjord kiezen
dus ik kan me best voorstellen dat een echte fjordenfanaat misschien ook niet helemaal weg is van een tinker ;)

belangrijkste is denk ik dat je het paardje in kwestie gewoon leert kennen en dan verder kijkt

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 18:08

Ik ga inderdaad binnenkort eerst maar eens langs lekker poetsen/wandelen en eventueel even rijden.

De lange manen en sokken inderdaad niet echt overna gedacht daar gaat natuurlijk veel meer tijd in zitten dan een fjordenkam haha ;)
en ik ben al niet zo'n manentut :) heb niet voor niets mijn fjord een mooi boogje gegeven.

Zijn er ook weer nadelen aan het hebben van de sokken? eerder iets met de hoeven qua ziektes oid bedoel dan met modder oid? de fries van de buren heeft gauw mok namelijk

Over dat eigenwijzer, kan het nog eigenwijzer dan mijn merrie? haha die is namelijk al heel erg :P

KootMiraDrum

Re: Tinkers - Fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:22

Ik heb 1 fjord en 3 tinkers. Gaat prima hoor!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:29

Sluit me aan bij Mairead.

Wat betreft de manen, dat hoeft niet veel werk te zijn. Misschien nog wel minder dan een fjordenkam netjes houden, maar daar heb ik geen verstand van. Niet elke tinker heeft lange manen en je kunt ze gewoon in vlechten doen. Elke twee weken even opnieuw vlechten en verder niks.

Mok kan een probleem zijn, maar is zeker niet standaard en komt ook vooral van binnenuit. Modder of natte sokken hoeven dat niet te verergeren.
Je kan vragen of ze wel eens mok heeft gehad.

Verder zijn het beide koudbloeden en hetzelfde in onderhoud (sober), wat ook weer per paard kan verschillen.

frenia

Re: Tinkers - Fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:11

je kan in principe de manen ook kort knippen, ik heb mijn merrie ook wel eens een korte coupe gegeven en dat stond dr best gaaf
aan de sokken moet je dan weer niet aankomen, vind ik :o

de sokken zijn hier geen extra probleem
heb nog nooit mok gehad in al die jaren
en ze lopen swinters tot hun buik in de modder overdag (snachts op stal)
je moet de sokken dan wel vies kunnen laten zijn en ze niet elke week willen gaan wassen :n
wat wel een probleem is is eventuele mijtinfectie en/of (chronisch) lymfeoedeem zoals je ook wel ziet bij trekpaarden.
dat heeft uiteraard niet elke Tink, maar paarden met zwaar beenwerk en bijhorend behang zijn er wel gevoeliger voor

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:02

ik heb een halve tinker en een halve fjord en dat gaat prima hoor :D