[TI] toch anders besloten...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kick1972

toch anders besloten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 15:02

Ik had me eigenlijk voorgenomen om Loesje en Abbygail minstens een maand of 9 tot 10 bij elkaar te laten staan. Ze staan in de zomer 24h buiten en met heel slecht weer kunnen ze naar binnen in een grote stal. Loesje en Abbygail stonden met z'n tweeën omdat er dit jaar geen veulens op stal zijn.

Afgelopen week er een heel sociale ruin bijgezet.... Loesje tolereert deze ruin alleen omdat het moet en Abbygail vind het nog eng om er op af te stappen maar is wel zo relaxed dat ze rustig gaat liggen slapen want moeders past toch wel op en de ruin blijft braaf een end verderop staan.

Nu staan er zo'n 300 meter verder op van kennisen 2 merries met veulens en wilden over een poos de veulens gaan afspenen en ik had mijn interesse geuit om Abbygail erbij te willen zetten. Ik dacht over een maandje ofzo en dan zou het voor Abby een mooie kans zijn om met leeftijdsgenootjes in de buurt te spelen. Ik ben geen fan van een grote opfokstal maar met 2 andere veulens van dezelfde leeftijd lijkt me heerlijk voor haar.

Nu hoor ik dat de veulens overmorgen al gescheiden worden van hun moeder en Abby moet dan uiteraard tegelijk mee op het land met hun.

Abby is geen andere veulens gewend en die twee anderen staan al vanaf de geboorte bij elkaar...... Zou dat wel goed gaan??

Ene kant wilde ik nee zeggen omdat Abby pas 4,5 maanden is (Abby is 3 weken ouder dan de andere twee veulens) en ik graag moeder en kind langer bij elkaar wilden laten. Andere kant merk ik aan Loesje dat ze na het rijden al geen haast meer heeft om thuis te komen en nog even grazen aan de kant van de weg preoriteit heeft gekregen.

Heb ook het idee dat Abbygail niet veel melk meer drinkt, af en toe nog ff een slokkie. Abbygail is gewend dat Loesje soms 2 uur weg is en dan bleef zij alleen op stal en dat ging goed. Ook Loesje maakt er geen punt van als ze aan het werk gaat. Maar ze maakt er wel een punt van als ik Loesje op stal laat en ik neem Abbygail even mee..... dan breekt Loesje de stal af!

Ik ga het toch maar doen omdat er geen andere veulens in de buurt zijn maar wil graag een beetje bevestiging krijgen dat het goed is wat ik doe of duidelijke redenen waarom ik het niet moet doen......

het zijn toch je kinderen..... zucht.......

alvast bedankt!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:07

Het is zeker vroeg maar je merkt vanzelf wel of het een goede keuze is toch? :j

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:07

Ik zou het ook gewoon doen, hoor. Mijn Sammetje (van 2 april 2010) gaat ook binnen nu en een paar dagen van z'n moeder af, omdat mams het toch wel zwaar begint te krijgen nu :(:) . Bovendien drinkt hij ook nog maar af en toe een paar slokjes en eet hij al prima zijn brokjes. Ik zie er dus niet zo'n probleem in. Ik hou meestal een maand of 5 aan om af te spenen.

Cheveyo

Re: toch anders besloten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:59

Ik heb mijn veulen er express 10 mnd bij laten lopen. De moeder heeft hem al die tijd nog opgevoed in gedrag en alles. Ik merk dat het best stabiliteit aan hem meegegeven heeft. Nu staat hij bij een oudere ruin en een merrie van 4, hij heeft niks te vertellen en is kuikenmak. Hij weet hoe hij moet omgaan met rangorde en niet in de laatste plaats omdat zijn moeder hem nog zolang aan haar zijde heeft gehad.

Je beslissing is achteraf pas te beoordelen op wel of niet oke. Dat is sowieso het geval of je het nou wel of niet doet. Echter wijkt het wel heel erg af van je voornemen van 10 maanden, dit is nog niet eens de helft daarvan.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:42

Gabriel is er vorig jaar met 4 maanden en een week af gegaan, moeder en zoon hebben zelfs niet om elkaar geroepen.
Gabriel is bij een ander hengstveulen komen te staan en kwam daarnaast dagelijks in de hand en gedroeg zich prima :j

Ik verwacht voor jouw veulen geen problemen :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:46

Laat je niet leiden door anderen hierin, je moet goed naar zowel merrie als veulen kijken.
Het is voor een veulen altijd fijner om samen met leeftijdsgenootjes op te groeien, ons veulen is er ook met 4 maand af gegaan omdat het de merrie behoorlijk leeg zoog en omdat ze het geestelijk ook prima af kan; ze loopt nou in een gemixte kudde en heeft niet 1 keer geroepen; merrie ook niet trouwens.
Maargoed, het ene veulen van 4/5 maanden is het andere niet....kijk goed naar merrie en veulen en laat daar je beslissing van afhangen; niet van de mogelijkheden.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 22:37

bedankt voor jullie reakties! Ik denk dat het wel goed is voor Abby om leeftijdsgenootjes te hebben als ik nu haar reactie zie op andere paarden. Ze staat dan maar een paar honderd meter verder op..... ik kan gelukkig elke dag heen gaan en als ik met loesje van het erf afga dan kunnen ze elkaar zien (dat doe ik de eerste 2 weken maar niet denk ik)
poehhhh ik vind het errrrrg spannend!

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 20:36

*\o/* net gehoord dat het afspenen van de drie veulens nog een maandje uitgesteld gaat worden!! Het jongste veulen is namelijk nog erg jong en eet nog niet goed genoeg brokken. Abbygail eet dat prima maar ik ben hardstikke blij dat ze nog lekker een maandje bij moeders blijft, ze is dan straks 5,5 maand! Ik vond zelf het jongste veulen ook heel erg jong om af te spenen, die merrie is 3 maanden, absoluut tegen mijn principes maar ja... dat is mijn veulen niet! Gelukkig maar dat ze nog geen brok eet!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:17

Is dat even mooi meegenomen ;-).

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:36

beter voor jou...
dat dat veulen nog geen brokken eet, vreemd, deed ze hier al met 3 weken, lekker mee lummelen.. en dat is alleen maar meer geworden hihi

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 15:08

yep, bij mij ook zo! De eerste weken heeft Abby mee gelummelt met het eten en mee geknabbeld! Abby at ook al vroeg stukjes klein gesneden appel. Ik heb het veulentje van 3 maanden vandaag een klein stukje zacht aardbei gegeven... ze wilde wel maar wist volgens mij niet hoe ze het moest eten.....