[TI] Brindle bij tinkers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JPTinkers

Brindle bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 20:24

een vraagje hoe groot is de kans dat een merrie met Brindle
dit doorgeeft aan het veulen als de hengst dit niet draagt

Afbeelding

daniweerd

Re: Brindle bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:07

Ik ben misschien erg blond maar wat is brindle?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:26

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:27

brindle is recessief, dus de kans is klein.
is de merrie getest op het brindle-gen ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:36

http://en.wikipedia.org/wiki/Brindle
Citaat:
In horses, brindle coloring is extremely rare and may be either caused by or somehow linked to chimerism, resulting in an animal with two sets of DNA, with the brindle pattern being an expression of two different sets of equine coat color genes in one horse. In some horses, the pattern seems to be inherited, indicating that one or more genes are responsible. However some say that there is no evidence that there is an actual gene in the Equine species that causes the Brindle pattern. If there is a gene for brindling in equine, it has not yet been isolated.

It consists of irregular stripes extending vertically over the horse's body, as well as horizontally around the legs. Brindle horses can also have a dorsal stripe. It usually does not affect the head and legs as much as the body, with the heaviest concentrations of brindling being on the neck, shoulders and hindquarters. The coloring has been documented in the past. In the early 1800s at the Zoological Museum of Academy Sciences, a Russian cab horse of brindle coloring was mounted and put on display in the Zoological Museum in Leningrad, Russia.

Grote vraag is dus of dit een kleurgen is of een versmolten 2ling.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:41

Ik ken een shetlander dekhengst met de kleur brindle, hij heeft strepen, stippels en heeft 5 verschillende kleuren. Zijn bazin zit hier ook op bokt, Marianne Scherps (scherps@bokt). Misschien dat zij je wat meer kan vertellen :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:47

een versmolten 2ling ??? _O- dat uit zich in extra ledematen, niet in kleur.
en die van marianne is niet 5 kleurig, dat kan niet. die is bruin brindle. dus bruin (rood+zwart) en dan wit.hij heeft ook nooit wat anders doorgegeven als effen veulens.zeker geen brindle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:53

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:55

chimeren is met verschillende DNA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:57

Idd, 2 typen DNA in 1 organisme. Bij mensen kom je t bijv. wel eens tegen in de iris, soms zijn er mensen met een klein anderkleurig vlekje in hun iris, dat kan ook met chimerisme te maken hebben. :j T zal je maar gebeuren dat je t zoals die vrouw in t artikel hebt in je eierstokken... :=

Brindle vind ik overigens wel erg gaaf!
TS is het jou merrie?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:01

dat hoeft niet.het is weer een van de vele stellingen.niet iedere chimaera heeft 2 kleuren ogen.(of een vlekje). alleen als het bij een chimaera voorkomt, kan het ermee te maken hebben.
bij paarden en bij honden( en katten) komen vaak 2 kleuren ogen voor, en chimaera's zijn zeldzaam in de dieren wereld. nog zeldzamer als mensen.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 10:03

nee het paard is niet van mij
de vraag is van een collega fokker uit amerika die die merrie nu heeft staan om gedekt te worden
ze is benieuwd hoe groot de kans is dat het veulen ook brindle zal zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:04

Er staat toch dat t kan...niet dat t altijd zo is? ;) Het hangt er daarnaast ook maar net vanaf in welk deel van het lichaam het chimerisme voor komt. Bij die vrouw zat t in haar eierstokken maar verder niet.
Een anderkleurig vlekje in het oog kán met chimerisme te maken hebben, maar hoeft dus niet.

2 verschillende kleuren ogen kan ook met bontgenen te maken hebben. ;)

Gezien het zeer zeldzaam voorkomen van Brindles denk ik dat de merriehouder er maar vanuit moet gaan dat de kans zeer klein is. ;) Als het een kleurgen zou zijn en dus erfelijk zou het IMO al veel vaker voor moeten komen, veel mensen vinden t tenslotte erg mooi. :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:24

het is zeker mooi.maar ik denk niet erfelijk. anders zou er heus wel een kleurfokkerij zijn in deze kleur.
dus dan idd geen kleur gen, maar een kleur "defect" hoe mooi dan ook...

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:24

spicegirl schreef:
en die van marianne is niet 5 kleurig, dat kan niet. die is bruin brindle. dus bruin (rood+zwart) en dan wit.hij heeft ook nooit wat anders doorgegeven als effen veulens.zeker geen brindle.

Haha dat lijkt me idd ook sterk ja _O-
Oh in deze advertentie van haar staat 5 kleurig :P http://paarden.marktplaza.nl/dressuurpa ... 130588.htm

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:31

ik weet wat ze schrijft ;) .grijs zie ik niet, en 2 tinten rood is ook geen 2 kleuren. de zwarte vage vegen hoort bij het brindle.
deze is vos brindle. een geweldige kleur, maar geen 5 kleuren. dat kan genetisch ook niet.je hebt altijd 1 basiskleur, met aanvullende genen (creme/tobiano- o.i.d.)maar dat zijn varianten op/met de basis kleur.
bij deze is het flaxen sorrel.(rood). ik zou benieuwd zijn wat ie op kleur test !!
maar hij heeft niet veel kleur doorgegeven, voor zover ik weet een paar vosjes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:01

spicegirl schreef:

Ja, versmolten 2ling.
Citaat:
IN GENETICS, A CHIMERA IS AN INDIVIDUAL FORMED FROM TWO different cell lines. Scientists believe that it happens when two nonidentical twin embryos (fertilized eggs) fuse into one embryo very early in their development.
The embryo develops into a normal, complete individual that has two different DNA types. He or she might have kidneys that developed from one DNA type and a heart or skin cells from the other type.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:58

dat is 1 theorie(want een 1 ei-ige 2- ling heeft dezelfde DNA),maar vaak zijn het zowel de DNA van vader, als van moeder, i.p.v. een combinatie van beide.of zowel vrouwelijk geneten, als mannelijk. er is een groot aantal combinaties mogelijk.feit is, dat ze het allemaal nog niet zeker weten..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:41

Met de Tinkers zijn we sinds een paar maanden bezig met DNAprofielen, ben wel benieuwd hoe die dame haar DNAprofiel eruit ziet...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:55

dat maakt niet uit. want het is alleen van de haren getrokken. een 2e DNA kan verstopt zitten in 1 of meerdere organen.
ik zou benieuwd zijn naar de kleuren genetica!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:41

Zijn er geen rechtszaken bekend waarbij een moordenaar werd vrijgesproken omdat het DNA niet overeen kwam met het gevonden DNA op het slachtoffer?
Dat het DNA verkregen uit bijv. schaamhaar niet overeen kwam met DNA uit het hoofdhaar van dezelfde persoon?
Ik kan me vaag herinneren dat er bij 1 persoon zelfs verschil zat tussen haar op het achterhoofd en boven op het hoofd.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:44

(we gaan wel oftopic hier :D )
ja, en ook een man, die had verschillend DNA voor bloed en sperma. werd ook vrijgesproken(en naderhand veroordeelt) van verkrachting.ze hadden sperma monsters, en bij hem trokken ze bloed.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:05

brindle is erg moeilijk
wat ik wel weet dat er in america een brindle dekhengst was die verschillende nakomelingen heeft rond lopen, geen van die nakomelingen heeft brindle mee gekregen
zal hem even opzoekken

daarom zijn er idd veel van overtuigd dat het een chimera fenomeen is

zoals al vermeld :D

edit : ik geloof dat het deze man was http://www.dunbarsgold.com/
verder heeft sharon beatteate onderzoek naar brindle gedaan daar kom je misschien verder

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:17

Is er ook nooit een bepaald gen voor Brindle gevonden?
Wat als ze DNA trekken uit de vacht van die paarden.
Paar haren uit het gewone deel van de vacht en een paar haren uit de streepjes, dan zou je in geval van chimera toch 2 DNA profielen moeten krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:27

_Rhiannon_ schreef:
Is er ook nooit een bepaald gen voor Brindle gevonden?
Wat als ze DNA trekken uit de vacht van die paarden.
Paar haren uit het gewone deel van de vacht en een paar haren uit de streepjes, dan zou je in geval van chimera toch 2 DNA profielen moeten krijgen.

Klopt, artikel waar hier al de link van gegeven is noemt ook zo'n geval. En daar helemaal apart, beide ouders brindle, veulen was volgens DNA bepaling niet van die ouders.