[TI] Tinker met gevoelige darmen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jooooortje

Tinker met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 19:57

Dag dames en heren,

Mijn 9 jarige tinkerruin is heel erg diaree gevoelig. Als hij op een ander landje staat
heeft hij meteen diaree en na een paar weken wordt het wel wat beter.
Sinds de laatste keer dat hij diaree had, bleef het langer dan normaal slap en waterig.
Daarom heb ik m een tijdje met een graaskap laten lopen, deze was trouwens na 2 weken in
3 stukken, en snachts op stal met droog hooi en zijn gewone brokken.
Het is nu wel vrij goed, maar als ik hem bijvoorbeeld iets te lang op het gras
laat staan is het meteen weer feest.
Hebben meerdere tinkers dit probleem?

Hij heeft ook een soort van zomer eczeem, maar volgens mij komt dat bij Tinkers nauwelijks voor?!
En kan ik misschien nog iets anders doen om dit te verhelpen?

Gr. Joor

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:35

Tinkers met zomereczeem ken ik wel hoor, heb er oa zelf een. Die van mij zijn wel wat gevoelig voor een nieuw stuk gras, maar is vaak na 1/2 dagen weer over. Die van jou is er waarschijnlijk extra gevoelig voor, ik zou hem dan naast het gras ook zeker het droge hooi blijven geven.

8nnemiek

Re: Tinker met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:48

Die van mij heeft ook gevoelige darmen, maar dan vooral koliekgevoelig. Hij heeft juist te droge mest.
Hoe voer je precies?
Misschien een goed idee om een stuk wei af te zetten zodat het wat kort kan worden gegraasd, en dan onbeperkt hooi erbij geven op wei, zodat ie kan kiezen. Brok is dan niet nodig. Ik voer zelf alleen vitaminesupplement, en verder helemaal niks erbij, ook geen fruit en snoep. Hoe gelijkmatiger je voert, hoe beter de darmen het doen. In een keer een grote hoeveelheid kunnen de darmen moeilijker verwerken.
Zomerexceem hebben meer tinkers, maar zomerexceem kan worden aangewakkerd door teveel suikers. Tinkers zijn vaak gevoeliger voor suikers dan warmbloeden, en krijgen dus van teveel brok of vers gras nogal snel last van exceem of mok of andere kwaaltjes.

furyke

Re: Tinker met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:06

mn vroegere verzorgtinker had hier ook veel last van.
Bij hem ging het weg met een tijdje zemelen voeren. Uiteraard niet te nat.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:17