[TI] wat voor bit hebben jullie voor je tinker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

wat voor bit hebben jullie voor je tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 10:07

Ik ben me aan het verdiepen in een bit voor mijn Zoë
wat is nu het beste voor een jong paard?
hoe dik mag het bitje wezen?
watertrens,bustrens,D trens?

ik ga straks recreatief rijden met haar(als ze oud genoeg is) en geen druk op teugels(gewoon los teugeltje)

ik dacht zelf aan een HH golden bras. en dan 13 mm
ze heeft maar klein mondje namelijk
of gewoon onderlegtrensje?
maar wil wel zo vriendelijk mogelijk bitje hebben.

maar ben benieuwd wat jullie in jullie tinker zijn mond stoppen kwa bit
welk bit en welke grote en dikte ?

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:12

Mijn jonge tinker wordt momenteel ingereden met een dubbelgebroken kneveltrens van BR, de Cuprion. Dikte weet ik zo niet, gemiddeld denk ik. Hij loopt er heel erg fijn op.
Mijn tinkermerrie van 9 jaar wordt gereden met een enkelgebroken K&K Aurigan watertrens, gemiddelde dikte. Zij wordt recreatief gereden. Gaat ook prima. Met een D-trens liep ze minder fijn en die wilde ze ook niet graag aannemen.

Succes met het beleren van je mooie Tinkermeid!

edit: zag dat de moeder van je Tink van de Gadedijk komt, grappig! Ik heb namelijk ook een merrie van de Gadedijk en een veulen van haar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:15

Ik heb een Billy Allen bit :) Heel vriendelijk en niet te dik.
Gebroken bitten knijpen de mondhoeken bij elkaar. Ongebroken bitten zijn daarom vriendelijker. Maar die werken weer op beide mondhoeken tegelijk in, waardoor de hulpen soms een beetje verkeerd aankomen. Billy allen bitten werken normaal als een dubbelgebroken trens, maar wanneer je druk op beide teugels zet verandert ie in een ongebroken trens en kan ie dus niet knijpen :) Ideaal!

bailey94

Re: wat voor bit hebben jullie voor je tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:35

ik rij bailey (16 jaar) al ruim 10 jaar met een simpel watertrensje van gemiddelde dikte, en dat gaan super,

ook de andere tinkers die ik verder ken worden allemaal gereden op een watertrensje

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:48

ik rij mij tinker op een dubbelgebroken argentaan bitje, gaat prima en is naar mijn mening vriendelijk :) wat heb je een ontzettend leuke tinker trouwens :)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:05

geen bit, mag dat ook :-)

voorheen heb ik gereden met HH gold brass, dat beviel ook goed bij mijn tinker. een appelbitje of leren meroth bit was ook wel fijn. iig geen enkelgebroken, daar deed hij steeds zijn mond van open. D-trens of bustrens beviel mij dan het beste.

De meeste tinkers hebben overigens een hekel aan dichtsnoeren van de mond dmv een sperriempje. Je kunt deze het beste achterwege laten.

Tinkers hebben vaak laag gehemelte en weinig ruimte in de mond.

toch haal ik de meeste ontspanning en fijne buitenritten uit een bitloze engelse sidepull. minder weerstand, rustig hoofd en goed te sturen/te houden.

wat mij betreft gaat er niets boven bitloos rijden!
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 26-06-10 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:13

Ik heb voor Janus een dubbel gebroken watertrens. Dikte weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar dat hangt natuurlijk ook erg van de mond van je paard af. Ik gebruik ook bitringen. Tevens rij ik met hoofdstel met lage neusriem.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:39

Met mennen gebruik ik een liverpoolstang en onder het zadel een dubbelgebroken watertrens (gemiddelde dikte)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:42

ik rij sil nu bitloos gezien de omstandigheden

maar ik reed hem altijd op een simpel koperen enkel gebroken bus trensje (een van de goedkooste die er altijd tussen hangt

maar ik ben opzoek naar zo'n bit http://www.sawtoothtackandfeed.com/uplo ... yler_D.jpg
die is erg vriendelijk en kun je onafhankelijk gebruiken en kan niet knellen
voor wedstrijden heb ik al zo'n mond stuk met de kortste shanks die er te krijgen zijn

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 12:52

Bit keuze is een lastige keuze.
De paarden die bij mij voor de wagen lopen hebben altijd liverpool stang in, 14.5 cm.
De 13.5 cm bleek toch vaak kleine irritaties op te leveren bij de mondhoeken, zeker in tweespan. Leidsels doe ik altijd in het eerste gat en nooit in de middelste en zeker niet in de onderste. (3de gat vind ik persoonlijk misdadig en respectloos) Nadeel van een liverpool vindt ik echter het gewicht, ze zouden van mij van een wat lichter materiaal gemaakt mogen worden.

Onder het zadel of met longeren lopen ze altijd met een knevel trensje enkel of dubbel gebroken (13.5), ligt aan het paard. Ideaal om ze te leren sturen, zijn hele vriendelijke bitten voor jonge onwennige paarden, uitgaande van een vriendelijke ruiterhand.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 12:57

Ik heb gewoon een simpele watertrens enkel gebroken erin ;)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:10

Je kan het beste een gewoon watertrensje gebruiken,dubbel gebroken prikt het minste in het verhemelte en wat minder druk op de lagen.
Prima om mee te beginnen,en te houden. ;)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 15:44

bitloos heb ik nare ervaringen meer met ook een tinker
en heb een marylot halster hoofdstel dus lekker loszittende neusriem
;)
Vlinder32 schreef:
geen bit, mag dat ook :-)

voorheen heb ik gereden met HH gold brass, dat beviel ook goed bij mijn tinker. een appelbitje of leren meroth bit was ook wel fijn. iig geen enkelgebroken, daar deed hij steeds zijn mond van open. D-trens of bustrens beviel mij dan het beste.

De meeste tinkers hebben overigens een hekel aan dichtsnoeren van de mond dmv een sperriempje. Je kunt deze het beste achterwege laten.

Tinkers hebben vaak laag gehemelte en weinig ruimte in de mond.

toch haal ik de meeste ontspanning en fijne buitenritten uit een bitloze engelse sidepull. minder weerstand, rustig hoofd en goed te sturen/te houden.

wat mij betreft gaat er niets boven bitloos rijden!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 15:44

en dankje wel dapnhe_horse :o ben ook erg blij met haar :D

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 15:47

wat is het verschil tussen dubbelgebroken watertrens en dubbelgebroken bustrens?

heb vroeger altijd op watertrensje gereden met bitringen
maar wat is nu het verschil?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:12

die verschillen zitten in de aanhechting van het mondstuk op de "ringen"

via youtube staan een hoop filmpjes die je misschien wat hulp kunnen verschaffen
deze zijn van het myler perspectief en hier vanuit kun je een hoop verschillende filmpjes vinden
http://www.youtube.com/watch?v=MqGXCWVS ... re=related

trouwens bit loos is voor mij ook nu een noodzaak maar na een hoop werk, puzelen en vogelen kunnen we er nu prima mee om gaan
maar nu licht het er ook aan wat voor bitloze optoming je hebt
ik rij op een geleend touwhalstertje en dat is een van de lastigste

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:15

jammer, want er zijn tal van mensen die juist hele goede ervaringen hebben met bitloos bij hun tinker.
als je echter geen vertrouwen daarin hebt, is het misschien niet verstandig voor nu. wie weet in de toekomst.

watertrens met ringen, willen nog al eens die dikke tinker lippen knijpen als het vel er tussen komt. tussen ringetje en gaatje.
dat kun je voorkomen door bitringen te gebruiken.
ook is een bustrens of D-trens minder wiebelig in de mond. Wat rustiger dus.
vooral in begin van beleer periode is misschien een appelbitje een goede keuze voor je tinker. een ongebroken of dubbelgebroken. ze zijn er beide, ook bij Bosgra.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:46

hier meldt zich iemand die goede ervaringen heeft met bitloos en haar tinker!

Snowdon heeft echt een hekel aan het bit, sterker nog ik krijg hem niet eens in... dat zouden we echt meoten trainen.
Ik rijd nu altijd op een touwhalster. lekker licht en makkelijk.

Ik had voor mijn fjord en haflinger een mylerbit, dat beviel heel erg goed, gewoon een level 1. Voor snow is die echt veel te smal! *die heeft echt een mega mond*

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:02

dekoezegtboe schreef:
Ik had voor mijn fjord en haflinger een mylerbit, dat beviel heel erg goed, gewoon een level 1. Voor snow is die echt veel te smal! *die heeft echt een mega mond*

levels hebben niets te maken met de breedte van de bitten maar met de hoogte van de boog dus een scherpere inwerking op de mondhoeken

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 18:56

wat is het meest vriendelijkste myler bit dan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:28

Het eerste level van Myler is vergelijkbaar met de billy allen bitten :)

Ik rij trouwens ook regelmatig bitloos of hoofdstelloos. Gaat prima :j

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:19

probeer het zo simpel mogelijk te houden, vind het altijd beetje onzin dat er meteen een scherp bit of eentje met kinketting in gehangen moet worden.
hier wprd alles op het zelfde bitje gereden, een watertrensje met argentaan.. ze doen het er allemaal perfect op..

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:25

Ik reed Ziggy met een myler level 1. Erg fijn vriendelijk bitje, die ze makkelijk accepteren.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:47

van myler de level 1
ik zou dan een nemen met D ringen
die worden wel veel aangeboden hier op bokt ;)

billy allen is idd vergelijkbaar met myler maar hebben minder bewegings vrijheid
een billy allen komt meer in de richting van een stang bit en zijn ook over het algemeen dikker

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:52

Gam en Nap een Myler level 2, eggbut snaffle en hoop er voor Gwenn straks ook eentje te hebben. vind het gewoon vriendelijke bitjes voor in de mond.

Afbeelding

Ik ga overigens met Vlinder mee, Gam heeft een vreselijk laag verhemelte en we rijden de mannen ook zonder sperriempjes :j
Laatst bijgewerkt door Pellie op 26-06-10 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt