[TI] als je als hengstenhouder zo zaken doet!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cupcake1986

als je als hengstenhouder zo zaken doet!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 09:09

ik heb nu dus een mooi merrie veulen sinds een kleine 2 weken... En wil haar inschrijven in het ICS, eerst moet mammie nog opgenomen worden natuurlijk. De vraag is nu wie pappie is... Hier het verhaal:

ik heb mijn merrie vorige september gekocht bij iemand die enkel tinkers verkocht. Mijn merrie was zwanger van zijn ingeschreven hengst die daar zo mooi op de wei liep. Heb hem van dicht gezien, mijn vriendin is zelfs met mooie meneer mee geweest op probeer-wandeling. Heb uiteindelijk mijn merrie gekocht en EXPLECIET een aantal keer om een dekbewijs gevraagd. Aanvankelijk allemaal geen probleem, hij zou het in orde brengen en mijn merrie een week op proef komen afzetten bij mij thuis. En toen begon de miserie, al had ik het dan nog niet echt door...

De avond toen hij haar zou brengen, stond ik daar maar te wachten. Na x aantal keer proberen bellen nam hij uiteindelijk zijn telefoon op. Moest ergens op het onverwachts naartoe... ipv iets te laten weten aan mij! Enfin, hij zou ze de volgende dag brengen. Dag 2: ik sta daar maar te wachten, en hij neemt zijn telefoon niet op. Blijkt dat de merrie niet van hem was, maar van zijn buurman. Die heeft haar dan uiteindelijk in het weekend toch gebracht. Ikke blij, merrie verkocht.

Toen ik haar ging betalen (aan die buurman) nog eens om een dekbewijs gevraagd, nog altijd geen probleem en ze zouden het in orde brengen.

versie 1: Volgende poging om het dekbewijs in handen te krijgen: de hengstenboer kan geen uitschrijven want hij heeft geen, zijn hengst is afgekeurd. Hij een maand later opnieuw gekeurd worden.

Ik dacht: ja niets aan te doen. Ben de hengst blijven volgen en terug om een dekbewijs beginnen pushen toen ik zag dat de hengst wel goedgekeurd was. Nu had die hengstenhouder geen reden meer om geen bewijs uit te schrijven hé.

Na veel pushen, honderd keren bellen (hij nam zijn gsm niet op, kende mijn nummer) kreeg ik versie 1 van het verhaal te horen van zijn "collega" (vriendelijke, correcte man voor zover ik weet en die heeft mij altijd geholpen terwijl ik eigenlijk niet bij hem gekocht had).

versie 2: mijn merrie is gedekt geweest door zijn hengst, echter: de Friese hengst van de buurman (de man van wie ik mijn merrie dus gekocht had) was uitgebroken en heeft haar ook gedekt... Als blijkt dat mijn veulen toch een tinkertje is zou hij toch nog een dekbewijs uitschrijven.

ik zo nijdig als de pest natuurlijk! (zie mijn andere topic). Heb uiteindelijk naar die buurman gebeld hoe het nu uiteindelijk zat (die nam WEL zijn telefoon op). Hij wist van niets, zijn fries was al 2 jaar ruin... en hij was ook niet blij dat de hengstenhouder zulke verhalen de wereld in stuurt. Die buurman is met de hengstenhouder gaan praten en zo kreeg ik versie 2 van het verhaal te horen:

versie 3: mijn merrie is gedekt geweest door de gekeurde hengst (de hengstenhouder heeft de dek gezien), echter: er liepen nog 2 niet ingeschreven hengsten in de kudde, dus weet hij niet wie de vader is. (en dus elke merrie die op dat moment op zijn wei liep en verkocht werd, zogezegd door zijn gekeurde hengst drachtig weet hij eigenlijk niet wie de vader is van die veulens)

ik nog nijdig, maar al wat meer gerust want mijn veulen zou zeker een tinker zijn en geen halve fries.

Ondertussen is mijn veulentje geboren, een mooie gevlekte madam die vrij goed op mammie lijkt. Ziet er mij echt niet friesachtig uit (vanuit mijn amateurmening natuurlijk). Ik bel naar het stamboek hoe het nu verder moet.

Die vragen mij of ik toch nog aan dat debewijs zou kunnen geraken, of dat zij moeten bellen om iets los te weken (want zij kennen "de cowboy" blijkbaar ook al beter dan hen lief is). Ik zeg dat zij maar bellen want hij neemt mijn telefoons toch niet aan. Komen we bij de volgende versie van het verhaal:

versie 4: mijn veulen is van de fries want zijn hengst heeft NOOIT bij mijn merrie gelopen!

Reden van al dat gezever? Een dek die nooit betaald geweest is vermoeden we nu... maar ik sta hier nu, met een heel mooi veulentje ja, maar als HOBBY had ik haar graag een volledige stamboom gegeven (zeker omdat de "officiele" grootvader hier redelijk gekend is een een supermooie hengst)...

bij deze is ook iedereen gewaarschuwd als je bij die man gaat...

Abeltje77

Re: als je als hengstenhouder zo zaken doet!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:18

Wat een verhaal joh! Ik heb je vorige topic ook gelezen destijds.

Tja... ik heb eens een merrie gehad, die was volgens zeggen ook tinkerxfries. Toch bont, toch tinkerachtig, niet friesachtig, geen sok.

Je waarschuwing is niet echt zinvol denk ik aangezien niet wordt gezegd wie deze man is. Of staat dat in je vorige topic?

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 09:30

nee, kan moeilijk namen rondstrooien want ik heb geen harde bewijzen natuurlijk... en zijn "collega" is wel correct maar krijgt dan ook te maken met de slechte reclame terwijl die wel zoveel mogelijk probeerde te helpen.

wie wil kan via pb de naam krijgen

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:41

Ervaringen uit de eerste hand mogen gewoon, maar ik kan me voorstellen dat je geen problemen wilt en het voor zijn collega niet wilt verpesten.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 10:00

idd, heb net nog een berichtje gehad van die collega dat hij er ook serieus mee verveeld zit.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 10:23

ik vind het gewoon erg dat het allemaal zo moet gaan. Moest hij vanaf het begin gezegd hebben dat er twijfel was, waren er waarschijnlijk nooit problemen geweest. Dan wist ik op voorhand waar ik mij aan kon verwachten. Maar hij heeft gewoon keihard staan liegen.

Dit terwijl ik wel laten vallen heb dat ik overwoog om het veulen te laten opnemen en naar keuringen te gaan.

Ik dacht dat het goed was om zoveel mogelijk paarden te registreren zodat je weet wat je in handen krijgt, maar als iedereen die een paard wil inschrijven zoiets meemaakt zal het wel snel gedaan zijn... Ik heb er al lang genoeg van! Maar ik wil wel weten wat het nu is.

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:52

Heel vervelend voor je zeg. Je vraagt je af waarom mensen zo liegen....geld???? Geniet in eerste instantie van je mooie veulentje. Is een DNA onderzoek iets? Dan kunnen jullie er in ieder geval achterkomen wie de vader geweest is. Zo te lezen is de collega wel van goede wil.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 10:58

dna onderzoek idd wat ik in gedachten heb, probleem is dat het algauw een pak geld gaat kosten blijkbaar (want dna mammie en veulen is nog niet gekend, dus dat is al 2 keer dna laten nemen + daarbij nog eens een analyse...) mijn hoop is dat het stamboek iets kan regelen dat betaalbaar blijft.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:20

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:24

cupcake1986 schreef:
dna onderzoek idd wat ik in gedachten heb, probleem is dat het algauw een pak geld gaat kosten blijkbaar (want dna mammie en veulen is nog niet gekend, dus dat is al 2 keer dna laten nemen + daarbij nog eens een analyse...) mijn hoop is dat het stamboek iets kan regelen dat betaalbaar blijft.

Dat is idd wel zo, maar zou je niet via die collega iets kunnen regelen en misschien wel via je eigen rechtsbijstandverzekering (zodat de verhaaltjesverzinner ervoor opdraait)?

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 13:27

Vasthi schreef:
[TAO] help - ik ben bedrogen!!! wie heeft advies?

Waarom ben je een nieuw topic begonnen?

in de vorige vroeg ik wat ik kon doen om mijn gelijk te (proberen) halen, dit gaat nu zeker niet meer lukken. Deze is eerder het hele relaas en een beetje een waarschuwing / vraag wie dit ook meegemaakt heeft...

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 13:43

Nicam schreef:
Dat is idd wel zo, maar zou je niet via die collega iets kunnen regelen?

die collega heeft zijn eigen hengst, ze zijn met 2 met elk hun paarden. De "vader" van mijn veulentje is niet van hem, maar van de cowboy. Als die niet wil tekenen kan niemand er iets aan doen denk ik...

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:18

cupcake1986 schreef:
Nicam schreef:
Dat is idd wel zo, maar zou je niet via die collega iets kunnen regelen?

Als die niet wil tekenen kan niemand er iets aan doen denk ik...

Dan blijft idd afdwingen via een rechter de enige optie, maar dan ga je erg ver en kost natuurlijk ook een lieve duit. Of je dat ervoor over hebt....dat is uitsluitend jouw beslissing.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:22

Jeetje wat rot zeg!
Ik heb jouw andere topic ook gelezen maar niets geschreven volgens mij.
Hoop dat er nog een oplossing komt, wel fijn dat het veulen geen halve fries is.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:06

goed stap met jou verhaal naar een advocaat en kijk wat die mensen voor je kunnen doen

dna profielen kost je niets gezien je daar namelijk al voor betaald op het moment dat jij je paarden laat opnemen (dna afstaan is daar verplicht en word daar wel afgenomen)
al moet je wel een verzoek indienen dat er ook daadwerkelijk een profiel van gemaakt moet worden maar dat daar gelaten

en probeer de benaming cowboy achterwege te laten ;)
we hebben an zo'n slechte naam terwijl lang niet iedereen zo is
word een beetje het over een kam scheren verhaal

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:22

je betaalt helemaal niet voor dna op een gewone keuring!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:40

cupcake1986 schreef:
ik heb nu dus een mooi merrie veulen sinds een kleine 2 weken... En wil haar inschrijven in het ICS, eerst moet mammie nog opgenomen worden natuurlijk.

ik maak hier op uit dat de paarden nog opgenomen moeten worden
dat is ook wat ik zei ;)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:57

ook bij opname betaal je niet voor dna ;)
dat is enkel op een hengstenkeuring

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:01

ik heb daar toen wel voor moeten betalen

da, chippen, dna, en keuring dat is wat ik toen betaald heb
was nog steeds ik de veronderstelling dat het nog steeds zo was gezien ik nog regelmatig mensen er over heb gehoord

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:07

Hier ook DNA genomen, voor eventueel onderzoek nadien. Nu had ik graag de profielen laten vastleggen van die paarden want ze zijn dood. En nu is het materiaal al een tijd geleden getrokken. Maar geen reactie gehad. Ik wil het zelfd op mijn kosten laten doen als ze de stalen naar mij sturen. Ze kunnen het profiel in kopie krijgen het stamboek. Maar geen reactie.

Van geen van de twee stamboeken. Ze hebben allebei DNA-stalen.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 23:08

rommulus schreef:
ik heb daar toen wel voor moeten betalen

da, chippen, dna, en keuring dat is wat ik toen betaald heb
was nog steeds ik de veronderstelling dat het nog steeds zo was gezien ik nog regelmatig mensen er over heb gehoord

klopt, maar niet bij merrie/veulen/ruinen keuringen, het gaat hier om een veulen waar dus nog dna van genomen moet worden. maar je betaald niet meteen al voor het onderzoek, dat is puur voor in het archief

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:16