[TI] ICS of NTS voor mijn tinker???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ansje325

ICS of NTS voor mijn tinker???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 14:16

Met dit onderwerp wil ik geen discussie losmaken over de verschillen tussen de stamboeken, maar ik sta in tweestrijd. Mijn merrie, Madelief, is opgenomen bij het ICS d.m.v. thuisopname, dus geen premie. Ikzelf ben lid bij het NTS, ook met mijn vorige merrie. Ik twijfel nu of ik haar op laat nemen bij het Nts, of toch maar gewoon bij het ics laat. Ze is ondertussen gedekt door O'Malley, en die is bij beide stamboeken goedgekeurd, dus dat maakt niet zoveel uit.
Madelief is een 11 jarige, grof gebouwde merrie, 1.63 (bij het nts zou het een vanner zijn). Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Nuage

Re: ICS of NTS voor mijn tinker???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:15

Ik zou die merrie niet naar een keuring brengen maar naar mij thuis :P

Nee even serieus, prachtige merrie! Kan denk ik in ieder stamboek wel terecht. Zonde dat ze geen premie heeft eigenlijk. Maar ICS of NSvT, allebei zou kunnen. Qua inschrijfgeld is het voor jou mogelijk goedkoper om bij het NSvT te blijven.

ansje325

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 15:34

Nuage schreef:
Ik zou die merrie niet naar een keuring brengen maar naar mij thuis :P

Nee even serieus, prachtige merrie! Kan denk ik in ieder stamboek wel terecht. Zonde dat ze geen premie heeft eigenlijk. Maar ICS of NSvT, allebei zou kunnen. Qua inschrijfgeld is het voor jou mogelijk goedkoper om bij het NSvT te blijven.

hahahahah, leuke reactie. Ik neig zelf ook wel naar het Nts. Ze kan ook best goed bewegen, en daar zijn ze bij het Nts meestal wel blij mee ;). Maar ik hoor ook weer verhalen dat ze bij het ICS graag grove tinkers zien, en dat is madelief ook, vandaar een beetje de tweestrijd.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:35

Zal ik het je eens moeilijk maken?

Je kan met haar ook naar het GCDHA. Het stamboek voor Drumhorses en Gypsy Cobs (tinkers). Drumhorses zijn vanaf 1.62m.
Hier zien ze graag het grovere type en kijken ze naar de beweging die bij het type past.
15 augustus is er een keuring in Rijen ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:56

Iedereen maakt reclame voor eigen parochie.

Het enige wat ik wil aangeven is, dat voor de handelswaarde, vooral het buitenland, het ICS Nederland goede resultaten geeft.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:01

Eigen parochie? Ik heb geen parochie hoor Henk, ben lid van zowel NSvT als het ICS ;)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:05

Ik ben ook lid van 2 stamboeken.
De keus is geheel aan Ans zelf :)

Waar haal je die info vandaan Henk?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:16

snowdon schreef:
Ik ben ook lid van 2 stamboeken.
De keus is geheel aan Ans zelf :)

Waar haal je die info vandaan Henk?

Heel gewoon, zoeken op Marktplaats en kijken bij de bestuursleden van het GCDHA.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:18

Ik doelde enkel op de handelswaarde ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:31

O sorry hoor, dus de handelswaarde.

Het ICS Nederland primeert heel duidelijk op het Cob type.

Ondanks het gedoe met dissidenten en moederstamboek Ierland, staan de fokkers van het ICS Nederland goed aangeschreven bij de buitenlandse fokkers.

Doordat het ICS zijn stambomen online heeft is er veel meer bekend over afstamming.

ansje325

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 21:32

pffff, jullie maken het me wel moeilijk. Ik neig een beetje naar het NTS maar daar heb ik eigenlijk geen reden voor. Ik ken het ICS niet uit ervaring. maar ik heb nog even de tijd om erover na te denken. :D

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:33

Dat laatste (pedigree online) is inderdaad erg handig en fijn :j
Verder geloof ik niet dat het zo'n invloed heeft op handelswaarde. Maargoed, dat terzijde.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:20

Ik ook niet, ik kies mijn stamboeken tegenwoordig alleen voor het gemak. Dus wie heeft het dichtstbij huis een keuring? Die wordt het :D

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:09

Ariebren schreef:

Grapjas.... Vind jij die Sir Camelot die een eerste premie haalde afgelopen hengstenkeuring een cobtype dan? :+ :D :D :D

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:04

Ik heb ook tinkers bij zowel ICS als NSvT en ik laat het gewoon zoals het is. Vooral als het weinig verschil maakt als je voor een bepaalde hengst kiest die bij beiden kan of wanneer je belang hebt bij een keuring(slocatie) en strikt genomen, wat maakt het uit...je tinker is prachtig en dat blijft ;-).

Ik ben gestopt met dat hokjes denken en ook met de kosten maken om abonnee te blijven. Ik ben vooral voor het praktische gegaan. Ik wil keurig een paspoort (en liefst beschreven afkomst) van mijn tinker(s) en ik fok er verder niet mee. Dus ik laat het lekker zo....deels ICS en deels NSvT....en wie weet wordt het ooit nog een gelukkig huwelijk tussen die twee. De dieren zelf hebben dat onderling al prima voor elkaar :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:52

Lucy_1 schreef:
Ariebren schreef:

Grapjas.... Vind jij die Sir Camelot die een eerste premie haalde afgelopen hengstenkeuring een cobtype dan? :+ :D :D :D

Helaas moet deze grapjas aangeven dat Camelot volledig voldoet aan de rastypische omschrijving en eisen die het ICS stelt.

Maar deze grapjas is het wel met Lucy eens dat de echte Cobs in de kleinere maten vallen.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:41

De vraag is welk papier je straks bij je veulen wil, is het veulen voor de verkoop bestemd of voor eigen gebruik? Voor mij zou alleen een paspoort voldoende zijn met daarbij een stamboom van alle geregistreerde en alle bekende voorouders. Dus dan zit je bij het ICS al goed denk ik.

De stamboeken betreffende Tinkers, Irish Cobs en Drumhorses staan nog redelijk in de kinderschoenen. Met een beetje zelfstudie en adviezen van goede fokkers kun je zelf ook wel bepalen wat je verbeteren kan in het ras of welke dieren je beter niet of wel kunt kruisen. Fokken blijft gokken, ook al heb je straks nog zulke goede papieren.

Leuke merrie trouwens, hoewel ik haar rug niet zo goed beoordelen kan onder het dek ;)

IneHee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:01

Ik ben gestopt met dat hokjes denken en ook met de kosten maken om abonnee te blijven. Ik ben vooral voor het praktische gegaan. Ik wil keurig een paspoort (en liefst beschreven afkomst) van mijn tinker(s) en ik fok er verder niet mee. Dus ik laat het lekker zo....deels ICS en deels NSvT....en wie weet wordt het ooit nog een gelukkig huwelijk tussen die twee. De dieren zelf hebben dat onderling al prima voor elkaar :D[/quote]

Dat huwelijk zal niet lukken denk ik als het ICS blijft reageren zoals ze doen.........!! Ik had ze gevraagd of de tinkerwedstrijd in hun agenda opgenomen kon worden maar kreeg dar het bericht op terug dat hun paarden Irish Cobs zijn en geen tinkers, dat ze daar ook niets mee te maken willen hebben......
Dus voor een tinker ga je naar het Nsvt en een Irish Cob naar het ICS.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:20

waarom heb je een foto met deken geplaatst? ik kan nu helemaal slecht oordelen, en vind het knap van hem die dat wel kunnen :j

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:26

Ariebren schreef:
Iedereen maakt reclame voor eigen parochie.

Het enige wat ik wil aangeven is, dat voor de handelswaarde, vooral het buitenland, het ICS Nederland goede resultaten geeft.

ja eigen parochie idd ;)

ik sprak voor 2 jaar terug met een exporteur voor een frans/belgische handelaar en die zweerden weer bij papieren van het NSvT, die leverden het meeste geld op, ook in zuid-amerika. Het zegt dus allemaal net niks en evenveel.

Oh ja ik ben NSvT en GCDHA om mijn kerkjes kenbaar te maken :D