[TI] Ik zoek een hengst voor mijn merrie..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerSophia

Ik zoek een hengst voor mijn merrie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:21

Hallo allemaal,

ik ben opzoek naar een mooie tinker hengst voor mijn hele brave merrie, mijn merrie is 1.54 cm en is super braaf.. staat voor de kar, loopt onder het zadel en is verkeersmak..
over haar achtergrond is niets anders bekend dan dat ze vanuit Schotland komt.

de voordelen van Sophia zijn:
- ze is heel braaf,
- ze doet alles voor je,
- ze is heel eerlijk
- heeft een onwijs leuk en goed karakter
- ze heeft heel veel behang

nadelen:
- ze is zo wit.
- loopt kort van achter

wat ik zoek in een veulen is, een heel braaf rustig karakter (ben zelf nogal angstig) en een heel eerlijk paard.. ze mogen wel karakter hebben. dus ik zoek niet een paard die alles maar doet, maar een paard die wel voor je wilt werken, maar ook gewoon laat zien als hij een keer geen zin heeft.

het liefst wil ik een zwart bonte, niet te klein, en zeker niet een luxe type.. ik ben zelf nogal fors en wil daarom een tinker die mij goed kan dragen en wat dan ook nog wat lijkt..

graag zou ik tips willen ontvangen, ken zelf zo weinig hengsten

Hieronder nog wat foto's van Sophia,
Afbeelding
Afbeelding
http://94.100.121.185/945500001-9455500 ... _vzsc.jpeg
Laatst bijgewerkt door Berdien op 03-05-10 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, andere in link gezet

daniweerd

Re: Ik zoek een hengst voor mijn merrie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:11

Zag dat je in het noorden woont, misschien is onze hengst wat
Hij heet Guiness van den Glashorn, website www.tinkerstal-destockkamp.de of anders Forrest van Aricia op bokt.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:09

Ik prijs mijn eigen hengst eigenlijk nooit aan, maar vond hem nu wel erg in je omschrijving van je ideaalbeeld passen, alleen is hij niet zwart bont :D
Dus mocht je interesse hebben dan ben je altijd van harte welkom om eens te komen kijken.
Voor meer info kun je kijken op www.ryonomalley.tk

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:16

Ik vind dat je een heel erg leuke merrie hebt. De beste optie is om die gewoon bij mij af te leveren denk ik :P

Nee even serieus, ik zou haar zwaarheid zeker willen behouden, achterbeen iets verbeteren en zeker niet aan haar rug of croupe willen sleutelen.
Als je in het Noorden van het land woont dan zou ik kiezen voor Forrest. Vind dat een hele leuke combinatie samen.

milo2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:18

Hai
Nu ga ik ook mijn hengst promoten. Milish Milo grote hengst 1.60 meter.
Driekleur bont en stevig gebouwd.
Op onze website http://www.hertoghoeve.nl dan zie je meer foto's en info over
deze mooie vent.
Groetjes Josine de Hertog

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:19

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:24

Jammer dat Chuckie geen optie meer is......... dat kwam namelijk als eerste bij me op :o

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:33

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:01

Ah, dat zal Rianne vast leuk vinden om te horen...Forrest, daar had ze het zelf ook nog over.
Ik zei al...plaats eens een topic op bokt om wat meningen te vragen wat goed bij Sophia zal passen! ;)
T'is echt een prachtige merrie, met heel mooi hoofdje ook...heeft Rianne niet eens zo'n mooie hoofdfoto van d'r erbij gezet...
http://94.100.122.201/566200001-5662500 ... _iMMV.jpeg
...wat een lekker smoeltje he! :D

Irishtinkerstable zal zeker makkelijk zijn voor Rianne. We hadden het vorige week samen ook nog over ITS Benson. Is dat een evt goede match met Sophia, of juist niet??!?!?

vanner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:05

ligt eraan waar je natuurlijk ook woont.... maar its bandit zou er zeker bij passen en getest homozygoot bont..... kijk anders eens op onze site en onze hyves... www.jp-tinkers.nl, http://its-bandit.hyves.nl/.

Maar de beste tip die ik je kan geven maak vanuit fotos de beslissing naar welke hengsten je graag zou willen voor je merrie en maak dan even met de hengstenhouder.... pas als je echt bij een hengst gaat kijken weet je of je de juiste klik zult hebben... good luck met je zoek tocht...

en hier altijd welkom..

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:09

vanner schreef:
ligt eraan waar je natuurlijk ook woont.... maar its bandit zou er zeker bij passen en getest homozygoot bont..... kijk anders eens op onze site en onze hyves... http://www.jp-tinkers.nl, http://its-bandit.hyves.nl/.

Maar de beste tip die ik je kan geven maak vanuit fotos de beslissing naar welke hengsten je graag zou willen voor je merrie en maak dan even met de hengstenhouder.... pas als je echt bij een hengst gaat kijken weet je of je de juiste klik zult hebben... good luck met je zoek tocht...

en hier altijd welkom..

Sophia staat in Hoogezand...Groningen ;)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:12

Benson is een prachtige hengst, maar hij is wat langer in zijn lijf dan bijvoorbeeld Forrest. Die laatste zou dus mijn voorkeur hebben, maar met Benson fok je vast en zeker ook een goed veulen. Alleen krijg je dan een iets langer type.

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 09:24

Wauw, wat leuk om al die reacties te lezen...

Bedankt,

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 09:25

Sophia is niet getest op Kleur DNA..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:29

Is ze wel op de keuring geweest en wat waren de verbeterpunten volgens het juryrapport?

Ik vind het jammer hier te lezen dat hengstenhouders of nabij betrokkenen klakkeloos hun hengst promoten. Graag zou ik dan meer onderbouwing zien van die hengstenhouders of nabij betrokkenen waaróm zij vinden dat die henst nu bij die merrie past.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:38

ja Chubby...dat was ook waarom ik tegen Rianne zei "vraag het eens in zo'n topic". Da's wel fijn inderdaad. Om te lezen WAAROM WELKE hengst enzo.
Hoe Nuage het hier ook omschrijft, da's wel prettig! :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:08

Chubby schreef:
Is ze wel op de keuring geweest en wat waren de verbeterpunten volgens het juryrapport?

Ik vind het jammer hier te lezen dat hengstenhouders of nabij betrokkenen klakkeloos hun hengst promoten. Graag zou ik dan meer onderbouwing zien van die hengstenhouders of nabij betrokkenen waaróm zij vinden dat die henst nu bij die merrie past.

Dat zijn de redenen dat ik op dit soort topics ook niet serieus reageer.
De meeste hengsten die gepromoot worden zijn bij het ICS 2de premie.
Bij het NSvT heb ik genoeg goedgekeurde dekhengsten gezien die bijna of totaal niet voldoen aan het beeld van een goede Tinker/Cob.
Voor mij zou ik met al dat soort hengsten geeneens willen fokken.

De merrie lijn is veel belangrijker.
Ik heb een aantal jaren meegelopen op keuringen als ringmeester en zag steeds weer dat een goede merrie een goed veulen gaf. De hengst was daar niet in herkenbaar.
Hooguit een kleurtje of een slechte karakter eigenschap.

Top hengsten zelfs, gaven vaak een 2de of 3de premie veulen.

Wanneer ik een topic opstart over een derde generatie merrie die sterk vererfd komen er heel weinig reacties op.
Want er zijn nog maar heel weinig derde generatie merries aanwezig.
En mocht die er wel zijn, er wordt geen rekening mee gehouden.
Tot nu toe, al meer dan 10 jaar, wordt er niet bewust gefokt.
Er wordt alleen maar vermeerdert.

Ik heb maar één advies voor de keuze van de hengst.
Ga terug in de generaties en probeer de 1ste premie hengst te vinden die gelijkenis heeft met de 3de generatie van de te dekken merrie.

En afstand ?
Als dat een beletsel is dan is men helemaal verkeerd bezig.

tinkermurphy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:28

kijk eens op http://www.melodystables.nl daar staat Meadows Denver, de vader van mijn hengstveulen! Hij staat in Friesland en heeft een zeer goed karakter (wat ik nog altijd een vd belangrijkste zaken vindt voor een hengst) en geeft mooie compacte veulens die ook zelf een zeer hoog knuffel gehalte hebben en lekker stevig op de benen staan.

succes met je 'hengsten' jacht ;)

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:36

Waarom zou je niet serieus reageren?!?
Iedereen mag toch gewoon zijn/haar reactie geven?!? OOK als je puur en alleen je hengst wilt promoten?!?
Het is dan toch aan de topicstarter waar hij/zij waarde aan hecht?!?
Topicstartster hangt niet aan een bepaald stamboek volgens mij. Ze vraagt gewoon welke hengst er als voorbeeld goed bij haar merrie zou kunnen passen.

Niet iedereen is een meesterfokker natuurlijk, dus als iemand hier mensen om hun mening vraagt, dan is dat toch prima?!?
Zijn er niet tig aantal paarden eigenaren met 1 paard die eens een leuk veulen bij hun eigen merrie willen fokken. En dan meestal ook nog om het veulen zelf te houden.
Zo iemand kun je toch ook rustig een tip geven, of ben ik nou gek?!?

Volgens mij heeft topicstarter het niet gehad over een evt reisafstand. Vorige week kwam ze zelf met een hengst aanzetten uit Zeeland of Brabant als ik me niet vergis en dat is toch niet heeeel erg naast de deur ;)
Maar goed, laten we wel zijn. Als er een leuk passende, jou aansprekende hengst is die niet al te gek ver weg staat, zodat je niet 600 km met je merrie hoeft rond te sjezen, neem ik aan dat de meeste mensen zouden zeggen...oke, dan ga ik daar voor.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:34

Maar Henk, hoe ga je in godsnaam terug in generaties bij een merrie met onbekende afkomst? Ik ben het grotendeels wel met je eens hoor qua theorie, maar de praktijk is op dit moment gewoon vaak nog anders.

Het enige advies dat ik kan geven is dat je een hengst uitkiest die niet te ver van je merrie afzit. Dus geen hele zware hengst op een luxere merrie knallen als je zwaarder wilt fokken. Dat heeft geen nut, koop dan een andere merrie.

De merrie waar het hier om gaat vind ik heel goed in het type staan. Het blijft altijd moeilijk van foto's natuurlijk maar ik vind dit nou een goed en leuk type cob. Vandaar mijn uitkomst op Forrest.

Er zijn nog wel meer hengsten die mij geschikt lijken, maar die staan allemaal in België. Wegens afstand mag je nooit kiezen voor een hengst die niet bij je merrie past. Maar als je enkele hengsten hebt die geschikt zijn dan lijkt het me niet vreemd als afstand daarin een keuzefactor mag zijn.

cobfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:18

Ik vind dat nogal een uitspraak. (Er wordt alleen maar vermeerderd) Ik denk dat je daar behoorlijk veel mensen mee beschadig.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:18

henk, ik begrijp je punt wel, maar ga wel mee in wat nuage zegt
gezien de onbekende afstamming van vele paarden kan je simpelweg nog niet echt uitgaan van generaties.
afstand mag idd geen punt zijn waarop je selecteert wanneer je simpelweg voor de dichtsbijzijnde kiest ipv effectief na te denken over een match voor je merrie
maar ik vind ook niet dat je het per se ver moet gaan zoeken om een goede fokker te zijn: als er een goede keuze hengst in je buurt staat, zou je wel gek zijn om absoluut uren te willen gaan rijden ;)
en ook voor mij zijn er limieten hoor, ik ga geen 5u rijden voor een hengst. 3u = oké, maar 5u is toch teveel van het goede
ook nafok van hengsten beoordelen is vaak nog niet makkelijk, gezien het feit dat veulens soms heel anders uitgroeien dan je verwacht had en er ook nog niet zo heel veel hengsten zijn die al heel veel volwassen nakomelingen hebben.
Om een voorbeeld te geven: ik heb voor Stonewall Norbert gekozen terwijl die hengst nog geen nakomelingen had op dat moment. Ik heb me daarbij laten leiden door de hengst zelf, zijn moeder en zijn halfzusje.

Ik ben het wel met je eens dat de merrie vaak degene is die het "product" bepaalt. Maar het is alle rassen zo dat er vaak nog te weinig naar moederstammen gekeken wordt.

Ik heb er verder ook niks op tegen dat mensen hun eigen hengst aanprijzen. Al is het wel jammer dat er vaak wat weinig geargumenteerd wordt waarom.

Ik vind Sophia een schitterende merrie om mee te fokken!
Echt een plaatje en zo op het eerste zicht lijkt ze weinig fouten te hebben die verbeterd moeten worden.
Eigenlijk lijkt het me een merrie waar je qua keuze hengst weinig fout mee kan doen.
Mijn eerste tip is dus van je gevoel te volgen, zeker omdat het veulen voor jezelf is. Dan denk ik is het extra belangrijk dat je echt een zwak hebt voor de hengst waar je uiteindelijk voor valt.

Dat maakt advies geven er echter niet makkelijker op, omdat je zowat alle kanten op kan en niet een bepaalde groep hengsten zomaar kan schrappen ;)
Anderzijds wil ik dan ook een hengst met zo min mogelijk "foutjes" om de hoge kwaliteit van je merrie ook te behouden natuurlijk.
Ga ervan uit dat je qua maat zo rond de 1m54 wilt blijven?

Moet zeggen dat ik op de hengstenshow uitzonderlijk verrast was over Geronimo, alleen is die zwart en wat kleiner.
Ik vind hem wel een geweldig leuk compact cobje.

Van Leverington Stanley was ik vorig jaar niet zo weg :o maar die heeft zich erg goed ontwikkeld en denk dat die in de toekomst nog zal gaan veranderen.
zijn croupe is wel iets minder, maar vind hem wel een goed achterbeen hebben.
hij heeft wel 'maar' een 2de premie
denk dat dit er eentje is die gewoon nog meer tijd nodig heeft.

The Horse Valley's Miles zou ik ook wel wat vinden. Daarvan is ook de vader bekend, is wel bruinbont.

Heb er nu express wel een paar genoemd die wat minder bekend zijn ;) omdat je aangaf niet zoveel hengsten te kennen ;)

Nanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:39

hoi,

Ik heb net een veulen van Meadows Denver gekocht, een super mooi stevig veulen met een hoog knuffelgehalte. +:)+
Absoluut een aanrader :D

Je kunt hem vinden op www.melodystables.nl

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:13

Nou, hier dan iemand die haar eigen hengst promote, TS wil graag een zwarbont compact veulen fokken. Guiness is nu een jaar in mijn bezit en heeft bewezen dat hij toch 1de premie waardig is en die heeft hij nu dus ook gekregen. Hij is getest op homozygoot dus krijgt ze een bont veulen en zeer waarschijnlijk nog zwartbont ook. Hij heeft een aangenaam karakter, geeft veel behang door, heeft absoluut geen lange rug, de veulens die ik ken zijn ook allemaal vriendelijke diertjes. Dus misschien is hij dan toch diegene die TS zoekt. Verder ben ik het ook met bovenstaande eens dat men niet in het wilde weg moet fokken en zijn mijn merries dus ook allemaal 1ste premie merries.
De punten die ik aan gaf gelden ook voor Forrest alleen geeft hij niet gegarandeert bont vandaar dat ik hem tipte! :o

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:33

Nuage schreef:
Maar Henk, hoe ga je in godsnaam terug in generaties bij een merrie met onbekende afkomst? Ik ben het grotendeels wel met je eens hoor qua theorie, maar de praktijk is op dit moment gewoon vaak nog anders.

Het enige advies dat ik kan geven is dat je een hengst uitkiest die niet te ver van je merrie afzit. Dus geen hele zware hengst op een luxere merrie knallen als je zwaarder wilt fokken. Dat heeft geen nut, koop dan een andere merrie.

De merrie waar het hier om gaat vind ik heel goed in het type staan. Het blijft altijd moeilijk van foto's natuurlijk maar ik vind dit nou een goed en leuk type cob. Vandaar mijn uitkomst op Forrest.

Er zijn nog wel meer hengsten die mij geschikt lijken, maar die staan allemaal in België. Wegens afstand mag je nooit kiezen voor een hengst die niet bij je merrie past. Maar als je enkele hengsten hebt die geschikt zijn dan lijkt het me niet vreemd als afstand daarin een keuzefactor mag zijn.

Helemaal mee eens :)

Vindt haar vanaf de foto ook een leuk type Cob :)
Ze doet me trouwens op 1 of andere manier (vooral op de 2e foto) erg denken aan Noa (van Biancaa) :o en dan denk ik aan Móhr, die vond ik namelijk goed gelukt 8-) en hij is van Collin dus dan denk ik dat Collin ook mooi bij haar zou passen :)

Bij welk stamboek staat ze ingeschreven of nog nergens?

De ITS hengsten staan dus mooi in de buurt 8-) Vind dat zij een leuke selectie aan hengsten hebben en het is handig dat je daar meteen meerdere hengsten kunt bezichtigen en dus ook IRL met elkaar kunt vergelijken en kijken wat je het meeste aanspreekt :)
en er zijn ook genoeg nakomelingen te bewonderen ;)

De hoeveelheid wit kun je trouwens niet voorspellen...