[TI] Meningen gevraagd voor hengstenkeuze...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Meningen gevraagd voor hengstenkeuze...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:41

Ik ben benieuwd naar jullie meningen / hengstenkeuze voor mijn merrie Dewi :

Dewi meet 1.45, is getypeerd als Grai, heeft ruime gangen en beweegt lekker, gewone hoeveelheid sokken en fokt sowieso bont door. Pluspunten vind ik haar bouw / verhoudingen, minpunt is een onderdeel van karakter (soms ietwat bloederig). Daarnaast vind ik haar vrij nauw in de achterbenen, ze kantelt de gewrichten ietwat naar elkaar toe. Haar laatste veulen leek die eigenschap als veulen ook te hebben, de andere niet.

Baggio is 2 (3) keer gebruikt voor haar, en Hugo Boss 1 keer. In principe zoek ik een andere hengst dan deze twee. Beetje afwisseling enzo :)

Heb wel een paar eisen :
- Stokmaat van minimaal 1.45, voorkeur gaat richting 1.50/1.55.
- Type richting Cob of Vanner, met iets steviger beenwerk dan Dewi.
- Compacte bouw, Dewi dr rug is aan de lange kant, niet té lang, maar liever geen hengst met ook een (te) lange rug.

Een paar standfoto's :

Afbeelding

Afbeelding

Nakomelingen :
- Oberon uit onbekende hengst.
- Sarina uit Baggio.
- Isa Gabriëlla uit Baggio.
- Elvira uit Baggio.
- Nico uit Hugo Boss

Ben benieuwd! Heb al wat namen gevonden maar wil wel zien met wie jullie komen :)

TheWelsh

Re: Meningen gevraagd voor hengstenkeuze...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:17

Mag ik vragen wat je met een "bloederig" karakter bedoelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:55

Pittig, fel, zenuwachtig. Heel snel over de zeik bij (drukke) situaties die haar onbekend zijn. Is ze eenmaal in die status dan valt alles verkeerd en is ze voor 100 % ervan overtuigd dat ze in elkaar geramd zal worden. Dan loopt ze je gerust omver en heeft voor niemand respect. Maar niet uit lompigheid, pure angst dan.

Daar buiten : juist heel vriendelijk en gericht op mens en lichaamstaal, kleine signalen pakt zij heel goed op, en is in de jaren bij mij ook al wat zelfverzekerder geworden. Gewoon verkeer maakt ze zich niet zo druk om, maar landbouwverkeer blijft buiten ons erf erg eng bijvoorbeeld. In groepen doet ze het heel braaf, maar alleen staat ze er wel heel alleen voor.

Ik heb daarom liever een hengst die zich qua karakter niet al te druk maakt. Het moet dus niet ook een felle donder wezen :+

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:05

Laurenzo van de Bontelaarhoeve is 1.47, heeft een mooie rug, veel sok en maakt zich niet snel druk. Kijk even in de topic van Hengstenkeuring ICS-LTD, daar staan foto's.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:13

Persoonlijk zou ik voor Dewi een hengst kiezen met een mooie bovenlijn (ze lijkt nogal "plat" van rug naar croupe), een klein hoofdje (haar hoofd lijkt wat lang) en wat meer massa.

Ik denk daarbij aan types als Subliem, Forrest of Rob Roy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:28

Bedankt voor de meningen :)

Subliem had ik idd ook nog op m'n lijst van voorgaande keren staan :j Hoofd vertekent dan denk ik, ze heeft een grote cob / kleine full. Snap het wel nav de laatste foto.

Bontesok, heb dat topic opgezocht maar zie daar geen duidelijke foto's in? Hoe zijn de gangen van die Laurenzo verder?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:31

Schrik je terug van KI?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:32

Qua niet hoeven reizen lijkt het me een mega voordeel. Nadeel is dat ik de hengstigheid en juiste moment lastig inschatten vind, maar daarvoor zou ik dr naar een station in de buurt kunnen brengen. Dus geen onoverkomelijk probleem :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:40

Dan zou ik, wat Diny ook al noemt, Rob Roy toch eens overwegen :j

Hij is kort in zijn rug en heeft een klein hoofdje, heeft een heerlijk lief karakter, mooie bovenlijn en croupe.
Geeft compacte veulens bij zeer diverse merries.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:42

Sandokan zou ik ook wel mooi vinden passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:50

Owh... :o Forrest spreekt me wel enorm aan qua uiterlijk en nafok, maar ik zie nu 1 nadeel waarom ie afvalt. Hij staat in Friesland. Da's 345 km, dat doe ik niet meer.

Sandokan vond ik IRL tegenvallen. Vanaf de foto's spreekt hij me idd aan, maar IRL niet.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:56

Dat is idd wel heeeeeeeeeeel ver! Ik doe het ook niet hoor. Probeer een max van 2 uur met de trailer aan te houden.

Heb je Sandokan zijn nakomelingen wel eens bekeken Maya? Zelf vind ik hem nu ook niet direct de meest aansprekende, maar zijn nakomelingen hebben toch allemaal iets bijzonders.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:43

Grijns, doe maar gewoon Forrest, dan kun je in de wachtweken gelijk een schriktrainingsweek bij Drum op stal erbij doen ;)

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:50

Laurenzo heeft mooie ruime gangen. Zijn nakomelingen zijn mooi compact, hebben het echte cob-karakter en hij verbeterd moeders zwakke punten. (verschillende merries) Laurenzo dekt aan de hand en is heel voorzichtig en respectvol naar de merries toe,

[TI] Keuringen ICS Ltd in Nederland 24 en 25 april

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:17

Even op ICS opgezocht, 1.47 m hoog. 6 jaar oud, dus waarschijnlijk wel uitgegroeid.

Grin Naat... Denk eigenlijk niet dat ik zelfs met een jaartje schriktraining ervanaf ben... :+ Blijf het te ver vinden.

Zal eens op het linkje kijken Leon :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:48

Wat vind je van Longacre Bro?
http://www.hippolacta.be

1.50m, korter dan Dewi, steviger beenwerk, mooi hoofdje ( + niet ver voor je)

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:42

Vasthi schreef:
Dat is idd wel heeeeeeeeeeel ver! Ik doe het ook niet hoor. Probeer een max van 2 uur met de trailer aan te houden.

Soest en Oldeberkoop is anderhalf uur Diny ;) met de trailer wel iets langer natuurlijk :D

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:03

En wat dacht je van Benson? Duidelijke cob, 1.57, lekker stevig beenwerk, en een geweldig cool karakter maar toch genoeg werkwilligheid. <3

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:07

ik zou ook voor forrest gaan, maar lees verder dat je dat al te verweg vind

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:12

Vind 2 uur met de trailer nog kunnen, Forrest fokt een mooie bovenlijn door, zijn nieuwste merrieveulen die vannacht is geboren is een plaatje om te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:36

2 uur? I wish... Dat is idd het probleem niet, vorige keer heb ik ook 2,5 uur gereden met de trailer. Momenteel staat Forrest echter op zo'n 5 á 5,5 uur rijden met de trailer excl. pauze. Ben gekke Henkie niet hoor :+

Als alles lukt wil ik woensdag naar twee stallen in de buurt gaan (beiden een uur rijden) om te gaan kijken.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:39

Het was eigenlijk een antwoord op Vasthi, die 2 uur rijden
Voor jou is het veels te ver!

vanner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:11

hey Maya ,

eerste vraagje in welke provincie woon je ?

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:03

Jij wilt het liefst wat groter dan is Welsh Tornado voor jou te klein maar vind voor haar ook wel een hele leuk combi met forrest. Succes :D ben heel benieuwd wat je keuze gaat worden