[TI] Tinker van 2 aanschaffen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamara45

Tinker van 2 aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 14:47

Ik heb op het moment een draverruin waar ik hele erg rugklachten van krijg helaas. En deze moet helaas dus weg.

Ik kan nu een tweejarige tinkerhengst aanschaffen. Mijn vraag is of er meer mensen zijn met alleen een jonge tinker.
Ik besef mij heel goed dat je voorlopig niet kunt rijden, maar met mijn rugprobleem is dat ook niet erg.
Wat kun je al doen met een 2 jarige? En wanneer kun je beginnen met inrijden? HEb wel eens gehoord dat laat "rijp" zijn.
Dus pas bij 4 of 5 jaar?

Waarschijnlijk wordt hij wel direct geruind. Dit omdat ik twee shetlandmerrietjes heb.

Ben benieuwd naar jullie reacties

8nnemiek

Re: Tinker van 2 aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:52

Met een tweejarig paard kun je langzaamaan wat gaan spelen.
Dus poetsen, wandelen, laten wennen aan veel verschillende geluiden en dingen.. En inderdaad, vanaf 3 jaar rustig aan zadelmak maken, en vanaf n jaar of 4 beginnen met inrijden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:59

Wat wil je uiteindelijk met je Tinker? Alsnog gaan rijden?
Dan zou ik adviseren om op zoek te gaan naar een paard waarvan je weet -doordat je het kunt uitproberen- dat je er geen rugklachten van krijgt..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:01

Ik ben het met chubby eens. Waarom ga je niet bij een paard kijken die je kan uit proberen. Anders kan het straks zijn als dit paard in gereden is dat je die er als nog uit moet doen door je rug klachten.

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 15:04

Die rugklachten krijg ik puur van mijn draver. Hij is 1.68m hoog en heeft vreselijk ruime gangen. TEvens maakt hij doordat hij nog niet is doorgereden in zijn overgangen erg rare passen. Tölt, telgang enz. Ik rijd al jaren en heb op nog geen enkel ras last gehad.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:08

Maar een Tinker moet ook doorgereden worden toch?
En besef dat Tinkers hoog kunnen opgooien en héél ruim kunnen lopen.
Ik blijf erbij dat je beter op zoek kunt naar een paard wat je kunt uitproberen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:32

ik heb een 2 jarige en ben zwaar rugpatient
Ik heb met tinkers geen last van me rug en verschillende geprobeert
met grotere paarden wel last
ik heb haar nu in de opfok vanaf veulen en komt dec weer naar huis
dan eerst lekker poetsen wandelen en band op bouwen met elkaar en dan als ze 3 is rustig aan singel laten wennen en bitje(nog geen ruiter op de rug)
zadeltje er eventjes op en meer niet en als ze er klaar voor is dan rustig aan verder beleren.

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 16:57

Leuk om te horen!!Ga morgen weer bij hem kijken. Heel spannend!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:58

Ik ben het ook met Chubby eens, ik zou adviseren naar een ouder paard te zoeken.
De omschreven problemen zijn paardspecifiek.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:10

Chubby schreef:
Maar een Tinker moet ook doorgereden worden toch?
En besef dat Tinkers hoog kunnen opgooien en héél ruim kunnen lopen.
Ik blijf erbij dat je beter op zoek kunt naar een paard wat je kunt uitproberen.

Ik ga ook met het advies van Chubby mee dat je beter op zoek kunt gaan naar een oudere ingereden Tinker.
Ik heb hier moeder (Fayette) en dochter (Dunla) staan en daar waar moederlief nogal hoog kan opgooien doet dochterlief dit niet. In tempo/gangen lopen ze voor de koets bijna gelijk maar onder het zadel moet ik nog erg wennen aan de gangen van Dunla (die ik nu net aan het inrijden ben) t.o.v. Fayette.
Ook in de galop aan de longe zie je duidelijk verschil. Mijn man zei vanavond nog: "Als je zo naar het zadel kijkt en hoe stil de beugels blijven hangen als Dunla galoppeert, kun je nu al zien dat Dunla veel rustiger/verzamelder/fijner galoppeert dan Fayette." Fayette moet je echt bij elkaar rijden en zo te zien hoef ik straks bij Dunla alleen maar lekker ontspannen te gaan zitten in mijn comfortabele zetel ;)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:42

het is geen garantie nee, ik heb er drie staan en alle drie verschillende gangen; kort en vlak, hoog opgooiend, en ruime gangen.

maar ja, als je hem leuk vindt moet je het doen natuurlijk. in twee jaar tijd kan er nog veel gebeuren (positief hoop ik) met je rug! :)

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:41

Ben het wel met pellie eens, het is inderdaad geen garantie, maar als jij het zo graag wil. Ik heb ook een 2-jarige bij huis staan en wat ik nu doe is poetsen, we willen in de zomer beginnen met wandelen (willen nog even wachten omdat ze aan het puberen is) ook laat ik haar aan vreemde geluiden wennen, over een zeiltje lopen, en al dat soort dingen. Ze vind het echt super leuk. Ze heeft ook al een paar kleine dingetjes van het vrijheidsdressuur onder de knie, maar ze geeft zelf aan of het gaat of niet gaat, maar de kleine kunstjes kun je ze altijd leren. Die van mij vind het in ieder geval allemaal helemaal geweldig :D

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:45

Ik heb in september een 2 jarige merrie gekocht. Nu is ze 2 jaar en 10 maand. Ondertussen is ze verkeersmak, kan ze grondwerk, springt ze een goede 70 centimeter in vrijheid (maar 2 keer gedaan) is ze trailermak, heeft ze geleerd hoefjes te geven, snapt ze het principe aan de longe lopen, heeft ze het nut van een elecktriekdraad ontdekt, kan ik plastiek over haar hoofd leggen etc. Dit heb ik dus op die 8 maandjes tijd geleerd. Ze kon niets, zelfs niet aan een halster lopen ;)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:33

Wachten omdat ze aan het puberen is, ChayenFlame? Juist NU een keer mee wandelen nemen dan, evt met hulp.

Je moet ook weer niet teveel gaan doen met 2-jarigen, maar opvoeden dient wel te gebeuren zolang er mensen in het 'spel' zijn.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 00:31

ik heb ook gewacht tot Gwenn wat stabieler was. Met d'r tweede was ze héél onrustig en druk als ik d'r bij de kudde weghaalde, en niet veilig om te wandelen. Dat versterkte mijn nervositeit ook weer, leuk cirkeltje dus. Toen Gwenn na d'r zomerweide terug kwam ging het wel goed.

Ik snap dat ze ff wacht :j

Carolien1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:54

Een 2 jarige aanschaffen is juist heel leuk! je kan al heel veel aanleren en echt een band opbouwen met ze.

Ik zelf heb een 1,5 jarige merrie gekocht, ongeveer een jaar geleden.
Nu is ze 2,5 jaar. ze kent longeren, schriktraining, wandelen langs de weg, trailer, wandelen in het bos,
vast staan, wassen, poetsen enz enz. Ze is al behoorlijk groot en krijg vaak van mensen te horen als ik met haar langs de weg wandel : "ben je je paard aan het uitlaten? zou je er niet gewoon op gaan zitten? "

Mijn merrie wordt in oktober 3 jaar, dus dat is echt een rot periode om in te rijden. ik wacht dus tot de zomer, dan is ze 3,5 jaar. als ze deze zomer 3 zou worden, was ik nu al begonnen met inrijden...

Wat ik alleen niet begrijp: ik lees dat het beter is om tinkers in te rijden met 4-5 jarige leeftijd!
waar komt deze onzin ineens vandaan? Met 3 jaar kan je er prima een zadeltje op leggen en de basis beginselen leren (stap/draf/galopje) Tja ze groeien tot hun 6e levensjaar, maar dat wil niet zeggen dat je er niet op kan rijden. Tinkers zijn geen "tere poppetjes". Je kan best met 3 jaar erop klimmen.
Het zijn geen ijslanders....!!

Succes met je beslissing

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:00

en wat is het verschil dan tussen een ijslander en een tinker?
juist ja, in de meeste gevallen hun eigenaren. je zegt zelf dat ze vaak nog volop in de groei zijn als ze 3 zijn. waarom ga je er nu niet al gewoon op zitten dan?
ik vind dat je per paard moet kijken en dat ze groot zijn zegt natuurlijk niets over de staat waarin de botten, banden pezen en spieren zich bevinden.

en even meer ontopic, een jong paard is juist heel leuk, je bouwt een band op, kan al veel grondwerk doen en lekker samen wandelen.
maar als je opzoek bent naar een ander paard van wegen rugproblemen zou ik kijken naar een al iets ouder paard, alleen omdat je daarvan de gangen uit kan proberen.
of je moet precies weten wat voor gangen je "nodig hebt" en dat zou je dan evt. wel kunnen zien als ze nog jong zijn.

Carolien1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:10

ik zal nooit op een 2,5 jarige gaan zitten dat vindt ik echt nog te jong. al zou ze kwa bouw mij prima kunnen dragen. Pas bij 3 jaar kun je rustig beginnen met inrijden.
Die van mij is nu al zadelmak; een singel of zadel doet haar allemaal niets.

Ik heb verder geen verstand van ijslanders, maar daarvan weet ik dat die pas bij 5 jarige leeftijd worden ingereden. Maar bij tinkers is dit nergens te vinden.

Je moet natuurlijk ook een beetje naar je eigen paard kijken. Ik weet zeker dat die van
mij er volgende zomer helemaal klaar voor is.
Mocht je nou een heel ielig/overbouwde 3 jarige hebben die zich nog erg als een "pup" gedraagd
dan zou ik nog een half jaartje wachten en het dan weer bekijken.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:23

Ik ben ook rugpatient en heb ook last van het rijden op mijn tinker. Voor mij staat er dan ook een paintje klaar wat nu nog geen 1 jaar oud is maar die vlakkere gangen heb ik echt nodig voor mijn rug.
Mijn tinker blijf ik wel rijden maar ik kan dat gewoon niet dagelijks en als ik veel ga rijden (zoals de vakantieweek met paard) dan slik ik gewoon pijnstillers om het toch te trekken met mijn rug. Mijn advies luidt dan ook, ga kijken voor een bereden paint (als je vlekken wilt) of anders een quarter (als vlekken niet hoeven). Het coole karakter kan je ook daar vinden en ze zijn ook veelzijdig.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:20

Ik heb nergens gezegd dat het niet leuk zou zijn om zo een band op te bouwen met een jong, groen paard. Dat is súper!

Het topic is volgens mij gestaafd op de rugproblemen van de TS, die haar draver daarom moest verkopen, maar nu een tweede poging wilt wagen met een Tinker waarvan ze niet weet of deze vlakke gangen heeft, ruime gangen, hoog opgooit of juist niet. Dat is nogal een gok, zeg maar, terwijl je bij een wat ouder paard direct wéét of het gaat of niet omdat je deze kunt uitproberen.

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 10:08

Heb besloten om toch voor de 2 jarige tinker te gaan. HIj is inmiddels gecastreerd. Was gewoon verliefd. En tevens scheelt het nogal een hoop in aanschafskosten of je een bereden volwassen tinker of een 2 jarige koopt. NIet iedereen heeft de mogelijkheid om dit bedrag uit te geven. Hij is er reeds een week en ik heb er nog geen spijt van. Wat een heerlijk dier. Een echte knuffelkont.

Boortjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:30

Diesel kocht ik toen hij 2 jaar was. Hij was ook hengst en ik vond dat prima. hij is wel geruind omdat ik niet met hengst op stal mocht staan. Hij was op deze leeftijd erg leergierig en ik leerde hem juist kennen. ik ging met hem aan de hand lopen. Ik poetste hem erg veel en zat ana heel zijn lichaam zodat hij eraan kon wennen dat het niet eng was. Ik liep veel met hem buiten toen ik het vertrouwen had zodat hij nu al aan het verkeer kon wennen. Wel met hoofdstel in want hij was best sterk. en met hoofdstel in had ik meer grip op hem. en uiteraard ging ik samen met iemand en nooit alleen want je weet nooit wat er fout kan gaan met een jong paard. Maar je kan best een jonge hengst kopen alleen je moet je van te voren weten wat je ermee wil gaan doen en niet mee lopen zeulen want dan kan je beter een wat ouder beleerd paard kopen.
lekker veel mee bezig zijn en je paardje leren kennen niets mis mee een jong paard kan je helemaal naar je eigen hand zettten...heel veel succes

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:06

leu, gefeliciteerd!! zien we hem binnenkort op de foto hier? :)