[TI] Ze moeten afzien met een baasje als mij!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Ze moeten afzien met een baasje als mij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 12:47

Hoi hoi,
Mijn twee tinker veulens moeten af en toe flink afzien met mij. Zo ligt er een zijl op hun dak (moet een nieuw dak op) van hun stal en die heb ik uiteindelijk besloten niet geheel vast te leggen.
Dus dat ding klapperd behoorlijk als het waait. Ik wou het doen en toen dacht ik, "laat ze er maar aan wennen" en tegenwoordig kan het ze niets meer schelen. Of het nou hoog of laag vliegt, de meiden gaan er lekker onder staan.
Nu ze inmiddels 1 zijn geworden is de training uitgebreidt. Ze hebben het er niet makkelijker op gekregen.
Tegenwoordig bekogel ik ze met worteld. Jeps, wortels!
Ze staan lekker in de bak nadat ze hun brokken op stal hebben opgegeten (staan sinds een week, dag en nacht buiten, maar kan ze nergens anders brokken geven dan in hun schuilstalletje omdat de voerbakken je anders rond de oren vliegen en er meer voer in het zand verdwijnt dan in hun buikjes). Ze hebben daar meer dan genoeg hooi tot hun geschikking en dan begint de wortel regen.
In het begin vonden ze het een werkelijke mishandeling.
Met elke wortel die door de lucht vloog schoten ze alle kanten op en werd er flink in het rond geslagen met hun benen.
Mijn kwpn-er die kent me al en eet lekker door van de eerste paar wortels die haar kant op gevlogen zijn en laat de rest maar over haar heen komen. Heel af en toe een spiertje die je ziet bewegen, maar geen voet meer die van de grond af raakt, tenzij het is om naar een volgende wortel toe te lopen.
De laatste week kan het mijn tinkers ook niet meer schelen. Ze gaan klaar staan voor de wortel regen en zorgen dat ze iig op een plek staan waar ze niet zo heel ver hoeven te lopen voor de wortels die van hun afstuiteren.
Dus dan komt de vraag, WAAROM?????
Tja, er zijn verschillende manieren om je paardjes te leren dat ze niet van dingen moeten schrikken. Voor mij werken de wortels die voorzichtig in een boogje tegen hun benen vallen, of op hun rug of kont erg goed als trainings manier.
Voorheen rende ze nog wel eens weg, tegenwoordig beginnen ze lekkere koele tinkers te worden.
Je kan de skippybal tegen ze aangooien of over hun heen en ze staan je gewoon aan te kijken. Schrikken niet snel meer en dit allemaal op een spelender wijs manier. En de wortels zijn een lekkere beloning voor de dames (hahahaha, het kan ze echt geen biet/wortel meer schelen). Uiteraard gooi ik nooit de wortels recht tegen ze aan. Het is geheel niet de bedoeling om ze pijn te doen. Het moet met een zachte landing op hun neer komen zodat het alleen om de onverwachtte aanraking draait, niet om een klap.
Voor de mensen die gelijk weer in paniek raken, omdat ze dit als mishandeling zien... De paarden ondervinden geheel geen schade, het gaat puur om ze te leren dat als er iets tegen hun aankomt dat ze niet verwachten dat ze dan niet wegrennen, maar rustig blijven staan.

Hebben jullie ook dingetjes die jullie doen om ze dingen te leren die je dus geheel niet in een boekje terug zal vinden?

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:29

Ja hoor,de bladblazer!Mijn man kan het niet laten om richting paardenbenen te blazen en daar kijken ze inmiddels al niet meer van op.
Volgens mij lachen ze hem gewoon uit!
Verder gaat de trekker vlak langs de paarden,net zoals de shovel en de heftruck.
Inpakken in landbouwplastic doen we soms ook of ze lopen met het plastic als een soort cape op hun rug.
Ben benieuwd wat er nog meer komt.....

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 22:39

Tinkerplein, je bent de enigste die iets durft te zeggen. denk dat vele niet durven te reageren omdat ze bang zijn eropaan gekeken te worden.

Met mn vorige tinker ging ik met de poepriep (zo een plastice met flexibele tanden) over mijn tinker haarrug. Ik moest altijd kroelen tot mijn vingers pijn deden. Bij de weide uitmesten trok ze altijd de kruiwagen om. Ben toen met de poepriek aan het krabben geweest en sinds toen kon ik nergens met de poep riek naartoe of mevrouw stond al klaar voor haar krabbelsessie.

Ik zie die van jou al door de weide lopen als een verpakte tinker bon-bon in plastic!

Olikea

Re: Ze moeten afzien met een baasje als mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:45

Haha.. leuk geschreven..
Ik heb ook altijd gekke dingen voorgesteld aan pablo.. dat scheelt echt heel erg..

Vlaggetjes ophangen.. ook een leuke.. en een middagje een cementmolen met wat steentjes erin neerzetten in de buurt..
Een hoop brokken in een draaiende sjofel..

Ik kan echt zonder problemen overal naar toe met hem.. hij is echt nergens meer van onder de indruk..

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:46

Haha, ik vind de wortelregen wel een goed bedacht fenomeen! Zelf heb ik nooit iets hoeven doen aan schriktraining omdat mijn pony van zichzelf al nergens voor schrok. Het is natuurlijk wel leuk om te doen :)

fraske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:17

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ETG4ZKEI.jpg

dan is dit zeker ook pure mishandeling :D
nadeel is nu wel dat als je iets wil gaan doen dat tie overal bij moet zijn en alles af pakt, de parasol pakt hij ook al en het harkie van de drollenboy is helemaal niet veilig die moet hij altijd even hebben }> (zie filmpje onderschrift)
foto's maken lukt ook niet dan komt hij steeds met zijn neus tegen de lens aan :+

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:28

muaha heerlijk verhaal!
Hmm ik heb geen aparte werkwijzes helaas. Wel zweepmak gemaakt door 'm op zn hoofd te aaien met de zweep. Vond hij in het begin ook vreselijk eng, inmiddels wel lekker :))

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 07:41

hahah ja ik ben ook zo'n muts die van dat soort dingen doet allemaal
worden ze alleen maar heel erg makkelijk van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 07:45

Ik reed eerder bij iemand en die gooide vuurwerk buiten de bak af. En geen paard reageerde op het laatst erop.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 07:54

bij mij op stal hebben ze kinderen :D
dus naast de wei staat een grote trampoline, ze fietsen keihard door de stallen, staan te voetballen op het erf...

worden ze wel braaf van :P ( de paarden dan he)

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:04

Wat denk je van de oren van je paard als pet en jasdrager te gebruiken :P Of er langs de kont naar beneden glijden. Heel luid roepen en tieren. Op haar rug springen en langs de andere kant er weer af.

Ik heb trouwens ook een tinker. Zei is vroeger mishandelt geweest en altijd bang geweest. Nu heeft ze ons leren vertrouwen en is ze van niets meer bang.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 08:11

hahahah Fraske, en dan die snoet die hij erbij trekt, priceless!!!

Heb al weer een paar leuke dingen opgestoken die ik ook ga uitproberen, maar langzaam aan... Ze moeten eerst geheel wortel-proof zijn en dan kunnen we langzaam weer iets nieuws introduceren.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:18

Ha,ha,leuk al die verhalen!
Dat van de trampoline herken ik,wij hebben hem in het land naast de paarden staan en ze zijn er al helemaal aan gewend als onze kids(8 en 11) erop springen,wat natuurlijk het nodige gegil oplevert.
Ik vind dat dit niks met mishandeling te maken heeft,de paarden leren hiervan,wij maken op stal ook altijd veel lawaai,daar heb je later tijdens het rijden naar mijn idee alleen maar meer relaxte paarden.

Ga zo door met jullie reacties,leuk om te lezen!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:24

Inderdaad de ideale manieren om je paard bomproef te maken :D Wij doen ook regelmatig met tractoren/quads of terreinwagens het weiland inrijden om poep te scheppen of schrikdraad te repareren. Of met feesten vlaggetjes ophangen langs het weiland en de bakranden. Mijn paarden hebben aan alles maar te wennen :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:25

Ja hoor hier ook iemand die paardje pest. Gymbal tegen hem aan duwen, zweep laten kletsen vlak naast hem, als hij weer eens in de modder heeft gelegen dan gelijk met de plaats vegen ook maar met de bezem over hem heen, over het zeil laten lopen, hij steekt zelf zijn kop onder het zeil als ik een pak hooi op de aanhanger heb liggen met het zeil erover.
Zo lang je geen pijn doet zie ik zeker niks mis hiermee.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 13:03

aan de wortelregen is helaas ook een einde gekomen. De meiden hebben door gekregen dat als ze net buiten de werp lijn gaan staan dat ik ze niet meer kan raken, iig niet op een zachte manier. Dus dan gaan ze daar de regen staan afwachten, af en toe wagen ze zich eraan om een stap vooruit te doen om dan een wortel te pakken en dan doen ze weer een stap naar achter.
Raakte laura tussen haar oren boven op haar hoofd (zachtjes) en toe kreeg ik een blik van "KAPPUH NOUW!!!!!"
Dus helaas heb ik maar een pauze gezet op de wortelregen, dus op naar het volgende trucje!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:11

Ach ik kom er ook gewoon voor uit dat we gekke dingen deden met ze :+ Veiligheidshesje over hun gezicht aan de oren hangen, vlaggen/zeilen in de weide laten wapperen, de traktor is allang niet eng meer, voetballen met de skippybal, ze met lege voerzakken of zeil laten wapperen, over zeil lopen, door nauwe doorgangen stappen. Bij onze hengst kon ik met de longeerzweep over hem heen en weer slaan en meneer bleef gewoon staan (na eerst subtielere 'zweepoefeningen' te hebben gedaan natuurlijk.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:26

ik vond het super om te lezen...echter hier opzich hetzelfde indien het mogelijk is en zeker alles op zachtaardige manier....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:37

koenlover schreef:
Inderdaad de ideale manieren om je paard bomproef te maken :D Wij doen ook regelmatig met tractoren/quads of terreinwagens het weiland inrijden om poep te scheppen of schrikdraad te repareren.

dat doen wij ook.
met een soort klein trekkertje het land in ,of als de hele club nieuwsgierig bij het draad komt kijken dan ook nog even een paar keer op de toeter drukken.
ook heel handig,zeker als je bedenkt hoeveel automobolisten het leuk vinden om even te toeteren als jij op je paard een buitenritje maakt. :+

bij ons kijken ze alleen even op als ze een toeter horen :D

een paraplu mee het land in levert ook hilarische taferelen op. :))