[TI] puberen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTwink

puberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 11:17

Hoi,

Sinds een kleine twee maanden hebben wij een schat van een Tinker merrie van 5 jaar. Ze was net zadelmak toen we haar haalden en de laatste weken heb ik haar ongeveer 3-4 keer per week aan het werk gehad.
Lees: Een keer longeren, wat aan de hand gaan stappen, half uurtje licht dressuur, wat klooien met vrijheidsdressuur en 2 keer een korte buitenrit.

Ze kreeg bij de vorige eigenaar enkel gras, voordroog, hooi en een handje brok. Nu stond ze daar dag en nacht buiten.
Op het moment gaat ze maar een paar uur naar buiten per dag ivm erge last van mugjes. (zomerexceem wist ik maar ze schuurt niet, heeft enkel een erge reactie onder haar buik gehad waarvoor ze medicamenten heeft gekregen)
Daarnaast krijgt ze 2 keer per dag hooi en 2 kilo onderhoudsbrok. (door staleigenaar bepaald)

Nu, de laatste week is ze nogal anders in haar gedrag. De rustige makkelijke tinker waar je kleine kindjes mee kon laten wandelen (lees mijn eigen zoontje van 7 en dochter van 5 onder begeleiding) is een dribbelige meid geworden die zelfs mij wil meesleuren. Met longeren is ze hetzelfde gebleven, lekker koel maar toch voorwaarts. Aan de hand naar buiten gaat wel goed en alleen ook echter in groep lijkt ze te ontploffen.
Met rijden is ze wat te voorwaarts geworden (lees rennerig) maar kan bijgehouden worden op zit. Ik rij haar voorlopig enkel aan lange teugel daar haar hals en rugspieren nog moeten ontwikkelen. Aan de teugel gaat ze dus NIET!.

Zou het kunnen zijn dat ze begint te puberen? Ik heb namelijk gelezen en gehoord dat tinkers nogal laatbloeiers zijn dus dan zou het natuurlijk kunnen. Of krijgt ze naargelang haar "werk" teveel aan krachtvoer? Ze is lief daar niet van maar niet meer de gezinsknol die we kochten. Misschien is het juist omdat ze meer conditie krijgt?

Ze gaat niet weg hoor :) Maar ben toch benieuwd hoe ik dit kan aanpakken of intepreteren daar onze twee kids toch nog eens graag wat rondjes op haar stappen en draven. (we hebben 4 kids maar 2 rijden)

Thx :)

mieske

Re: puberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:20

2 kilo krachtvoer en een paar uurtje op de wei, met vergelijking met wat ze normaal krijgt is best een verschil..
Ik denk dat je daar het een en ander in moet gaan veranderen..
Met een eczeemdeken zou ze ook al langer buiten kunnen.
Ook het krachtvoer zou ik met veel verminderen.. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:29

omg, vind je het gek, met 2 kilo brok :=
Krachtvoer weglaten (ik zou dan gewoon een handje brok geven voor het idee, of bv een handje marstall force (vitaminekorrel) als je denkt dat er te weinig in het hooi zit bv), veel meer hooi voeren, en veel langer op wei (evt met exceemdeken inderdaad)
Probleem opgelost.
Natuurlijk zal ze ook gaan puberen, maar daarvoor moet je gewoon consequent blijven, dan kun je dat normaal gesproken makkelijk aan

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 11:39

ok dacht ik zelf ook al ;)
Echter, we hebben weidewisseling momenteel omdat er weides ingezaaid worden. Nu is er een mega wei maar daar krijgt ze dus steeds last van jeuk...
Brokken dus weglaten? Handje indd omdat alle paarden brok krijgen maar dan dubbel hooi. Ga dat zeker voorleggen had zelf het idee namelijk ook al :s maja...
Naar mijn eigen inzicht hebben koudbloeden met minimale beweging (werk dan) ook geen krachtvoer nodig echter ze krijgen het daar allemaal omdat ze ook allemaal regelmatig werken (mijne is dus uitzondering)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:43

Op mijn vorige stal ging dat ook zo trouwens.. Ik wist niet zo gek veel van paarden, laat staan specifiek tinkers. Staleigenaar gooide er toen 2x 2 kilo brok in := "want zo'n groot, breed paard moet flink eten" :=
En ik me maar afvragen waarom die brave jongen ineens zo knettergek was en zo veel jeuk had.
Bleek dat hij gewoon slecht tegen suiker kan (zoals heel veel koudbloeden) en jeuk kreeg en gek werd van teveel suikers.
Nu krijgt ie alleen nog vitaminebrok en onbeperkt hooi, en weg jeuk, en hij is heerlijk rustig :)

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:45

Heb je geen eczeemdeken dan ? Dan maakt het niet zoveel uit waar ze staat..
Kan ook van de suikers komen in het voer, dat werkt nog meer jeuk op...

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:02

ik denk dat het ook de bix licht
als die van mij meer dan een handje per dag krijgt gaat ie ook knallen

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 13:06

jawel maar ze heeft enkel jeuk aan der buikje gehad. Nu is dat al beter.
Heb meteen even contact opgenomen ze gaat terug naar halfje per dag aan brok, dus kwart per keer :)

Thx voor de bevestigingen :)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:49

de mijne krijgen ook gewoon 2kg per dag bijgevoerd hoor, dus om nou meteen te zeggen dat ze van brok meteen hyper worden...

maar ik zou ze wel meer buiten zetten, met exceemdeken of dergelijke
want dat lijkt me de hoofdoorzaak

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:56

Veel meer naar buiten op een schrale weide en voor de zekerheid met een (goede vliegen of exeem)deken, te rijk gras kan ook jeukklachten veroorzaken.
Krijgt ze kuil of hooi? Kuil en rijk hooi (van eerste snee bijv.) kan ook jeukklachten veroorzaken.

Drastisch omlaag in brok. Geef alleen wat als ze gewerkt heeft. Mocht ze ongewenst gewicht verliezen gaan dan kan je nog altijd weer voorzichtig starten met krachtvoer. Hang een liksteen op zodat ze wel de benodigde vitaminen en mineralen binnen krijgt.

Ben je trouwens consequent met haar? Paarden zullen altijd proberen de grens op te rekken.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:04

Die van jou krijgen dat al jaren, Frenia, deze merrie niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:43

En jouw merries zijn meestal drachtig. 2 kilo brok vind ik ook echt waanzinnig. Mijn paarden krijgen geen brok alleen voordroog en mijn merrie een halfje marstall naturell omdat ze oud en krakkemikkig is.
Hup naar buiten idd, paarden zijn er niet voor gemaakt om binnen te staan, en helemaal de tinkers niet. Ik durf eigenlijk wel een beetje te gokken dat de jeuk van het ingezaaide (en waarschijnlijk dus ook gemeste) gras komt. Probeer dat soort gras te vermijden voor koudbloeden.
We voeren ze veel te rijk, is niet goed krijgen ze alleen maar problemen van.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 14:53

Klopt, wat het gras betreft.
Tot 2 weken geleden stond ze op een kaalgegeten weide, deze wordt nu dus ingezaaid en daarom staan ze nu meestal op een hele grote en vooral behoorlijk rijke weide. Omdat ze daar dus die allergische reactie op gaf kan ze niet heel lang buiten per dag en mag ze nog maar af en toe mee daar de weide op.
Als ze nu buiten staat (wel dagelijks hoor) komt ze dus of op een klein kaal stuk of in de bak (met hooi). Dit kan echter geen volle dagen van ochtend tot avond omdat er ook lessen gegeven worden. Dus vandaar dat ze niet meer 18 uur per dag buiten staat.

Krachtvoer wordt vanaf vandaag dus verminderd met dank aan het begrip van de staleigenaren natuurlijk. (heb het wel eens anders meegemaakt hihi maar dan met mijn haf toen der tijd)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:57

caira: als ze zogen krijgen ze zelfs 5kg :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:02

Wat voor allergische reactie gaf je tink dan? Alleen de jeuk, of nog iets ergers?
Ik zou dan gewoon een graasmasker kopen. Dan kan ze toch van 's morgens tot 's avonds de wei op en spelen, maar krijgt niet te veel gras binnen :)

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 15:15

onder haar buik een dikke bult ook op de plek van de singel en aan haar twee achterbenen allemaal bobbels. Deze gingen open en werden een soort blaasjes, dan daarna kwam de jeuk. Dis was dus van 2 dagen volle weidegang.
Maw, ik kan wel een masker gaan voordoen enz enz maar ze reageert gewoon op grassen en de bijbehorende mugjes die er zwermen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:22

Dan zou ik het gewoon nog eens proberen met een goede exceemdeken (zoals deze: http://divoza.com/shop/a.visit/4bcdaa34 ... dekens.jpg )
en met een grasmasker.
Als het paard nl vroeger dag en nacht buiten heeft gestaan zonder problemen dan zou ik eerder vermoeden dat ze een giftige plant heeft gegeten of allergisch is voor een bepaald kruid..
Staat er veel onkruid op de wei?

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 15:35

De veearts heeft vastgesteld dat het aan het gras en de rondzwermende muggen ligt.
De vorige eigenaresse had haar niet op de weide staan maar op een ruime zandbak zeg maar

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:40

ander weiland zoeken. Helaas wordt er nog steeds te veel bemest, ik heb zelf een merrie die daar vreselijk gevoelig voor is. Bij haar gaan de witte delen van haar lichaam opzetten en daarna openbarsten door een teveel aan afvalstoffen en voedingsstoffen ze kan die niet verwerken. Ze staat nu achter het huis op schraal land en ze heeft nooit meer ergens last van.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:01

Gam kreeg in het weideseizoen ook altijd last van jeuk; manen en rond de staartaanzet. ging hij terug naar stal/hooiseizoen, dan was het weer over.

Ik zou zeker op de weige geen krachtvoer geven, hooguit een rode liksteen. :)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:33

bonita krijgt geen krachtvoer, alleen cranberry en wiesencobs, ze werkt bij elkaar opgeteld 2 uur per week.

Bries krijgt een handje bio-ron granenmix en Willy ook. Bries werkt nog niet, maar groeit als een gek op het moment en Willy werkt wel een half uurtje per week.

En verder onbeperkt hooi op stal 's nachts en in de paddock overdag.. straks gaan ze ook het weiland op (bemest met paardenmest, net als het hooiland, daar komt ook geen gier op)..

Carolien1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:39

Lees ik dit nu goed??

Een tinker van 5 jaar oud, die slechts een paar uurtjes naar buiten mag?
Moet je voorstellen dat je tinker 22 uur op een dag op stal staat!!
Vindt je het gek dat hij helemaal gek wordt en vol met energie zit!
tevens krijgt hij veeeelste veel voer! een handje is echt wel voldoende.

Als jouw tinker niet tegen het gras kan, dan moet je écht zorgen dat hij de hele dag in
een paddock of rijbak mag staan. Als iemand de rijbak wil gebruiken, zet hij/zij jouw tinker
gewoon even op stal en daarna kan jouw tinker toch gewoon weer in de bak staan?!

Ook moet je van de zomer gaan investeren in een heel goede vliegendeken. Dan kan hij de hele
zomer lekker buitenstaan.

Ik hoop echt voor je tinker, dat de situatie drastisch gaat veranderen.

Je zal dan echt zien, dat je tinker dan veel minder pittig wordt en veel happier is!!

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 22:45

@Carolien1986
Ik vind je reactie nogal vinger wijzend maar misschien dat het aan mij ligt.
Waar staat dat mijn tinker maar 2 uur per dag naar buiten kan/mag?
Het verschil tussen 24 uur buiten staan en 8 uur buiten staan is gewoon erg groot en helaas ben ik niet in de mogelijkheid om de lessen die gegeven worden, de pensionklanten nog daar gelaten, weg te ruimen zodat mijn tinker buiten kan.
Daarnaast hebben de meeste kinderen die daar rijden echt geen ervaring met jonge paarden en wil ik liever dat ze mij of de staleigenaar de paarden binnen en buiten zetten. (vooral voor onze andere zielepoot dan)

Als ik over mijzelf mag spreken, en dat is niet arrogant bedoeld, weet ik zeker dat mijn tinker (en kruising verwaarloosde franse draver) het zeeeeeer goed hebben. Ik heb vanaf mijn 13e eigen paarden gehad maar was nu gewoon even wat onzeker en daarom deze vraag. (haffen en friezen gehad, tinker trok me eigenlijk helemaal niet tot Twink :) zou geen ander meer willen)

Misschien eerst beter lezen voordat je met de vinger wijst en dingen sugereert die niet kloppen ;)

Twink heeft een boet deken overigens maar draagt deze momenteel niet omdat ze na het akkefietje met haar buik en benen in het gras geen last meer heeft gehad van enige jeuk. Op aanraden van de veearts kon ik haar beter gewoon paard laten zijn voorlopig. (mocht ze enige teken gaan vertonen van jeuk krijgt ze uiteraard direct de deken op) Ik heb meerdere paarden met zomerexceem gehad maar deze reactie had ik nooit eerder gezien....misschien inderdaad de combi gras, teveel aan krachtvoer en eiwitten met de exceem?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 23:09

Hallo,
Even los van het voerverhaal, de wei en de stal etc...

Het kan best zijn dat je tink in de "uittestfase" is gekomen.
Na 2 maanden is een paard normaal wel uit de eerste "onzekerheid" van een andere plek en een ander baasje. Kan best zijn dat je daar nu ook mee te maken krijgt. Zou, los van het voerschema aanpassen, hem proberen zo veel mogelijk structuur te geven. Als je in de gelegenheid bent: even vaste tijden met hem aan het werk, en met iedereen die wel eens met je paard bezig is, vaste afspraken maken. En verder heel duidelijk en consequent zijn.

Wens je veel succes en heel veel plezier met je nieuwe paard toe!!

Carolien1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 23:14

Ik maak geen verwijten naar jou toe.

Maar in je verhaal staat zelf dat je paard op dit moment een paar uur buiten komt.
Dat houdt automatisch in, dat je tinker de rest van de dag binnen staat. Ja toch?

Maakt ook niet uit, ik hoop dat je iets aan de antwoorden hebt van iedereen. Er zit vast wel iets
tussen waar je iets aan hebt!

Heel veel succes met je nieuwe aanwinst en geniet er ook vooral van. :9

Misschien nog een tip: je kan ook je tinker eerst even longeren en lekker laten rennen/ bokken voordat je erop gaat rijden. Dan is de meeste energie er wel uit. Ook veiliger voor jezelf en de kids.