[TI] Tinkers met hoefschoenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Tinkers met hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 13:28

Ik ben op zoek naar een alternatief voor blootsvoets en ijzers. Chub's hoeven slijten met het vele buitenrijden en de manier waarop ze gehouden wordt te snel, waardoor ze niet meer lekker over het harde gaat. Maar ik wil geen ijzers meer. Dus heb ik mijn oog laten vallen op hoefschoenen.

Ik moet haar poezelige pootjes (ahum) nog opmeten of ze uberhaupt hoefschoenen past, maar ben eens benieuwd of er hier Tinkers zijn die al met hoefschoenen gereden worden en naar de ervaringen ermee.

Zo zag ik bijvoorbeeld de Easyboot Epics met een soort sok, die me dus voor een gesokte Tinker niet zo prettig lijkt zitten?

8nnemiek

Re: Tinkers met hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:31

Ik heb ze nooit hoeven aanschaffen, maar me er wel een beetje in verdiept, en mijn lijken de normale easyboots het fijnst. Die zijn niet zo hoog, komen niet boven de hoef zelf uit, zodat je idd niet met de sokken in de war komt.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:51

Ik ben bang dat ze niet in Tinkermaat bestaan, heb voor Kootje de grootste Old Mac's, en die heeft toch echt kleinere voetjes dan Mira.........

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:54

Ik heb easyboots voor mijn tinkerruin gehad en die had een zeer brede en ontwikkelde voet ,ik zal eens kijken welke maat dat was .
Daar liep hij perfect op en heeft daar zelfs 2 trektochten mee gelopen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:58

anders kan je nog Smitjes doen die worden op maat gemaakt

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:08

:n Ik zou er maar helemaal niet aan beginnen als ik jou was.

Lees anders even op www.hoofcare.nl het verhaal van een paard die ook hoefschoenen droeg. }:0

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:50

_O- ja starjo, als het bij een iemand mis gaat dan gaat het bij iedereen mis natuurlijk, dat is logisch :')

Zo zijn er ook paarden die het slecht deden op natuurlijk bekappen.. en tig paarden die naar de knoppen zijn geholpen met verkeerd beslag.
Hoefschoenen zijn nog altijd beter voor de gewrichten dan ijzers, en dat van hoefmechanisme belemmeren wat op de site staat is natuurlijk onzin. Ze zitten niet zó strak dat ze met 600 kilo erin nog niet meerekken dus dat is gewoon niet waar.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:53

Ik lees even mee.. Heb dan wel geen Tinker, maar Schwarzwalder Fuchs waar ik hoefschoenen voor wil. Zij heeft ook best grote voeten.
Weet iemand hier hoe lang de hoefschoenen meegaan wanneer je zeer regelmatig buiten rijdt?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:58

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:54

Een stalgenoot/vriendin van mij gebruikt voor haar eigen tinker regelmatig hoefschoenen (die heeft flinke sokken, en geen kleine hoefjes), en zij is er zeer tevreden over.

Ze verkoopt ze zelf ook via haar site (ze is een natuurlijk bekapster): http://www.hoef-verzorging.nl (hoefschoenen staan bij Producten)
Je zou haar altijd even kunnen mailen voor meer informatie?

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:53

Ik heb indertijd bij Smit in Rijssen hoefschoenen laten maken voor Pepper, (en die had groooote voeten :D) je moet er even aan gewend raken wat betreft het aantrekken en ook je paard moet de tijd hebben er aan te wennen, net alsof je zelf ineens op nieuwe schoenen loopt.
Maar toen dat gebeurd was liep hij er best lekker op :j
Ik heb wel een keer gehad dat een van de schoenen bij het rijden door nat gras aan peppers voet verdraaid was, maar het model is inmiddels alweer vele malen vernieuwd volgens mij dus dat zal wel niet meer gebeuren.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:16

tja om eerlijk te zijn ben ik geen fan van hoefschoenen, ze sluiten de hoef op waardoor de hoefwerking nog meer beperkt word dan bij bv ijzers
en hoeven groeien in de ?8 weken bekappen dus maat is maar korte tijd goed

heb je wel eens gedacht aan easywalkers ??

verder mocht je schoentjes aanschaffen denk er aan dat je open schoenen neemt (ivm die water plas waar je door heen gaat en dat water in de schoenen blijft staan)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 07:50

Hoefschoenen belemmeren de hoefwerking? Hoe kan dat nou? Ik heb rondom ruimte, kan als ik dat wil de hoefschoen uittrekken als ik hem vast heb, kan hem zelfs gewoon los laten en gaan rijden. Een hoefschoen is bij lange na niet zo rigide als een ijzer, dat rubber buigt echt wel mee met de hoef. Wat betreft de maat, te klein kan gewoonweg niet, want dan krijg je ze niet aan. Dan zijn ze hoogstens iets te ruim. Maar als de maat opzich goed is én de pasvorm van de schoen bij die van de hoef past, dan zijn die kleine beetjes ruimte geen enkel probleem. Met ijzers is dat probleem veel groter, want die groeien dus inderdaad niet mee!

Ikzelf heb voor mijn grote haf de easyboot epic, dus die met gaither. Qua sok heb je helemaal geen last van dat ding, en het werkt echt super. Enige nadeel vond ik de hielstraps, daar kreeg paard wat plekjes van, maar die kan je eruit halen. En ook dan blijven ze gewoon goed zitten. Wat betreft water dat in de schoen blijft staan: Daar hebben we een boormachine voor ;). Klein gaatje onderin je schoen en je bent het water zo weer kwijt.

@rommulus, wat zijn easywalkers dan precies?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:30

Als de hoef te lang wordt dan gebruik je de schoenen te vaak :)*
Gewoon af en toe een flinke buitenrit zonder schoenen, zodat de hoeven zelf weer netjes afslijten tot de goede lengte.. hoef je zelf alleen nog de randjes een beetje rond te vijlen :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:51

ja ze belemmeren de hoef werking ;)
omdat ook de achterkant ingesloten word :D

een hoef beweegt meer dan je zou denken

easywalkers zijn een "kunstof ijzer" maar dus dan geen ijzer :+

http://www.easywalkerhorseshoes.nl/

ik weet niet de reden waarom de ts van ijzers af wil
maar dit zou evt ook een optie kunnen zijn

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 12:01

Ik wil geen ijzers, behalve in uiterste gevallen.
De kunststof ijzers belemmeren de hoefwerking toch net zo hard als kunsstof schoenen?

Grote voordeel van de schoenen lijkt mij dat je ze alleen draagt bij het rijden. In de wei/ paddock kan een paard gewoon blootvoets.

Qua kosten zijn hoefschoenen m.i. interessanter dan hoefbeslag, omdat je die laatste veel korter kan gebruiken.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:21

nee kunststof ijzers zitten eigenlijk net zoals gewone ijzers (met in ieder geval de achterkant van de hoef vrij)

tja idd dat is een voordeel maar tijdens het rijden hebben de voetten het meest te lijden hebben en dat zijn dan net de momenten dat het het ook belemmerd

hoefschoenen zijn idd goedkoper (mits ze niet voor problemen zorgen en plekken veroorzaken)

voor mij persoonlijk zouden ze totaal ongeschikt zijn
ik ga te ruig met sil om, ik vraag dingen van hem die die schoenen gewoon simpelweg niet gaan trekken
volle rengalop door de drek ed denk dan aan schuur plekken op zijn hoefballen omdat daar een riem langs loopt
plassen ed shuwen wij ons ook niet voor
zwemmen
sil wil nog wel eens the man uithangen
etc etc

ik heb er ook al aan zitten denken ivm sliding ijzers
dat zou voor mij dus ook ideaal zijn als ik tijdens een wedstrijd oid schoen er onder met sliding ijzers er onder en ik kan mooier glijden met hem
maar goed dat trekken die dingen niet dus heb ik binnen de kortste keren zowel die dingen als mijn paard stuk

dus mocht het er ooit van komen en mocht het nodig zijn komen er voor het eerst ijzers onder
verder heb ik gelukkig geen ijzers oid nodig
ook niet met veel buiten rijden

maar goed dit is mijn mening over hoe ik er over denk en mij ook geleerd is (hebben toen ook foto's gezien van de gevolgen)
sommige ruiters zijn er helemaal lyrisch over en anderen die vinden het gewoon rotzooi 1e klas

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:51

Quote@mystictinker, _O- ja starjo, als het bij een iemand mis gaat dan gaat het bij iedereen mis natuurlijk, dat is logisch :')

Vind je dit om te lachen 8)7
Ik weet zeker dat er veel meer van deze gevallen zijn , alleen zul je daar waarschijnlijk nooit van horen , omdat mensen niet toe willen geven dat ze waarschijnlijk hun paard onnodig hebben gekweld :?
Als wij mensen met te ruime of te kleine schoenen lopen wat gebeurd er dan????? Jawel blaren,kapotte hielen enz. Te ruime schoenen gaan schuren, zeker als er zand in komt, hierdoor krijg je toch volgens mij wel wondjes aan de benen die vervolgens flinke ontstekingen teweeg kunnen brengen, en dan heb ik het nog niet over het afknellen van de voeten door die draden e.d waarmee je de hoefschoen vast maakt.

En al die hypes die er tegen woordig zijn daar doe ik niet aan mee. :Y)
Heb al lang en genoeg ervaring, en genoeg ellende gezien.
Het hoefijzer bestaat al sinds mensen heugenis ;)
Het is alleen wel belangrijk dat je een "GOEDE" hoefsmit hebt, die veel kennis heeft van het hoefmechanisme en de anatomie van de voet,en naar de natuurlijke stand van het individele paard kijkt, dus hoe wil het paard het liefst lopen, hoe zet het zijn voeten neer, en daar de ijzers naar aanpassen.

P.S Mijn eigen paard staat tot nu toe gewoon zonder ijzers hoor, en ik rij er gewoon mee over de weg, in de bak en sinds kort wedstrijden. Dus ben echt niet tegen blote voeten. ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 13:21

Dat verhaal op de site van Hoofcare is wel een naar verhaal inderdaad.
Precies ook waar ik angst voor heb, dat zo'n schoen gaat wringen.

Lastig lastig... Misschien maar beter gewoon níet over straat en de hoeven tijd geven wat te herstellen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:29

meer bermen rijden ed en niet te kort laten bekappen
doet al een hoop

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 13:34

Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk bermen mee te pakken. Ze wordt sporadisch bekapt, heb de laatste keer gewaarschuwd 'niet te kort' (dat is alweer een week of 4 terug) maar helaas is dat echt érg moeilijk voor een hoefsmid.

Ze is afgelopen december verhuisd van 24/7 weiland naar 24/7 paddock op de NH manier. Absoluut een geweldige stek, maar de betonnen ondergrond bij de voerplaats en de waterbak zijn niet ideaal voor een paard met nét te korte hoeven. Ik moet daar gewoon geduld voor hebben.

Lastige factor is onze endurance kennismakingsrit in Stekene op 2 mei. Nu moet ik dus kiezen: buiten doortrainen en korte hoeven of bakwerk en hopelijk enige groei...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:24

Ik heb hoefschoenen vam Smit voor Connor, deze gaan alweer 7 jaar mee zelfs. Zo langzaamaan moeten we de sluitingen laten vervangen omdat die wat gammel zijn geworden. Maar ze bevallen nog steds perfect. Ze zijn aangemeten met de langst mogelijke hoeven en de sluitng ston dtoen op de wijdste stand. na het bekappen gaat die op de kleinste stand. Geen last van slijtage, knellingen of wat ook terijl je op zijn witte vel kneuzingen snel ziet. Het enige is dat hij als het erg warn is zweetvoeten krijgt door het zweet dat van zijn benen in de schoen druipt. Dat ruikt maar dat is ook alles.

Connors hoeven slijten ook gewoon teveel als hij op het harde loopt, dan heeft hij binnen 2 uur vierkante hoeven.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:21

Plekjes, wondjes en ellende in de trant van wat er op die site staat, daar ben je zelf natuurlijk ook bij. Voor en na gebruik goed de hoeven en koten controleren. Zie je plekjes (zoals ik had, met de hielband) dan of andere schoenen gebruiken, of een andere oplossing zoeken. Maar je bent er per slot van rekening toch echt zel bij en hebt de verantwoordelijk om zelf te zorgen dat het goed is. Maar dat geld toch voor alles, zadel, hoodstel, dekjes, beenbescherming?

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:11

Ik zit er ook over te denken om binnenkort hoefschoenen aan te schaffen. Aangezien ik straks weer meer met de kar ga rijden en zijn hoeven dan toch te snel zullen slijten. En ik wil hem niet voor 1 of 2 keer in de week mennen op ijzers zetten.

Ik zat zelf te denken aan deze:
Afbeelding

Hier heb ik eens een demonstratie van gezien en leek heel mooi.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:25

Vraag Cheveyo anders even. Ik dacht dat zij ook hoefschoenen geprobeerd heeft met Kit. Geloof alleen dat het niet goed beviel.......