[TI] Hoe houden jullie de sokken heel deze zomer????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Hoe houden jullie de sokken heel deze zomer????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 09:44

Nee...ze hebben geen mijt, mok of rasp, maar ieder voorjaar als het weer warmer wordt vreten mijn dames hun sokken aan :( Volgens mij een gewoonte die ze van elkaar overnemen want Vasthi deed het ook al.

Het gaat dan vooral om de binnenkant van de achterbenen en de voorkant van de voorhoef.

Deze winter zijn de sokken flink gegroeid en ik wil ze zoooooo graag mooi houden. Vorig jaar heb ik gesmeerd met zwavelbloem en olie, maar dat werd zo'n troep, was er bijna niet meer uit te wassen en was iedere keer een flink karwei.

Voor dit voorjaar heb ik iets nieuws bedacht: anti-bijt.

Ik spuit het op de onderste rand van de sokken. Op het gedeelte dat op de hoef valt. Dan kunnen ze de rest nog lekker krabbelen met de tanden en overleven de prachtige plukjes over de hoeven het een keer.

Jullie nog tips?

8nnemiek

Re: Hoe houden jullie de sokken heel deze zomer????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:22

Hier precies hetzelfde. Voorkant van de voorhoeven en binnenkant van de achterhoeven is altijd kaal in de zomer. Ik heb Mystic nooit zien bijten, volgens mij doet hij zich gewoon met zijn achterbenen vaak krabben en schuurt daarmee langs zijn sokken, of gewoon tijdens het grazen dat ie er tegenaan schuurt.. En de voorhoeven, geen idee waarom de sokken daar zo kort zijn. Dacht altijd dat het door de rui kwam, hij heeft aan de voorkant van zijn bovenbenen nooit zo'n lange sokken gehad. Maar ik ben wel sinds kort af en toe de sokken aan t insmeren met babyolie (schijnt goed te zijn voor t haar en tegen jeuk en viezigheid) en daarna doe ik er antibijt overheen sprayen. Aan t eind van de zomer zal ik zien of t geholpen heeft :D

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:23

Het lijkt me dat er toch iets zit, of broeit ofzo. Ze knagen toch niet zomaar?
Succes! ;)

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 10:41

Er zitten in ieder geval geen beestjes! Ik hou de sokken altijd mooi bij met hondenvlooienshampoo tegen de mijt. Noor heeft daar nog wel eens wat kleine mokkorstjes van en die verdwijnen heel rap met de shampoo. Bij Noor is het probleem ook minder.

Cesair haar voorkant was altijd tot het begin van de hoef afgevreten door eraan te gaan krabben met haar tanden, nu hangt er zeker 4 cm over de hoef. Staat erg mooi, dus ze moet het echt afleren.

Bridget24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:37

De mijne bijt bij zijn voorbenen in zijn knieholte, dus waar de sok begint. Er zitten daar ook korstjes, die ik er geregeld uit kam. Is dit dan die mok waar jullie over spreken?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:03

Nee, dat is rasp.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:29

mijn verliezen hun sokken ook deels (vooral vooraan op de hoef)
maar die knagen of doen niet :n
dus ik denk dat ze het er gewoon in het gras afschuren
ik doe er dus verder niks aan... aangezien er niks aan te doen is :+

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:32

Even offtopic: Wat is het verschil tussen mok en rasp?

Voor de rest heb ik hele goede ervaringen met antibijt.
Ik hoop dat het bij jou net zo goed werkt. Het weidemaatje van mijn pony knabbelde altijd aan de staartwortel, geen idee waarom
en antibijt hielp perfect!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:43

Mok komt van binnenuit en heeft niets met beestjes te maken. Zit vaak in de kootholte.
Rasp komt van mijt en dat zijn dus irritante beestjes.

Diny helaas doe ik er ook niks aan. Maddox haar sokken zijn echt zo vol.. heb ze nog nooit zo dik en vol krullen gezien. Maar ik weet dat ze over een paar maanden aan de voorkant echt gehalveerd zijn. Net als wat Frenia zegt; dat komt ook door het lopen in het gras.

Ik was ze binnenkomt nog een keertje met Neocidol en verder heb ik ook geen idee wat eraan te doen is helaas.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:47

Hoe kom je erbij dat Rasp door de mijten komt?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:48

Zo noem ik rasp altijd Naat :)
Waar komt het volgens jou dan van?

Volgens mij is er altijd verwarring over rasp :+ Maar als ik rasp zeg bedoel ik mijten..

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:51

Wat bij ons heel goed hielp tegen het aanvreten van staart/manen door de veulens was PBH spray (verkrijgbaar bij de Welkoop enzo...) ik zou het pas gebruiken nádat je met t paard bezig bent geweest....het stinkt vreselijk namelijk :Y) maar t hielp wel heel goed...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:00

Dit is Rasp: In de huid zitten talgklieren, deze talgklieren scheiden een vettige stof af. Die talg komt dus in de vacht en sokken te zitten. En zoals iedereen weet: vet stoot water af. Sokken zorgen dus juist dat er geen water en vuil in de koten kan komen. Dit is heel slim van moeder natuur, want sokkenpaarden leven van nature in gebieden waar het altijd nat is.

Maar goed, langere sokken, ik heb altijd het idee dat ze voornamelijk door door het gras lopen afslijten.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:03

Maar wat geeft dan de irritatie en de wondjes van rasp?

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:43

ben ik ook wel benieuwd naar idd van Rasp...
Fenore heeft het aan 1 voorbeen, andere is droog...
Ze heeft er meer last van gekregen sinds ze aan de merriebrok staat dus ik dacht eigenlijk net als mok een questie van voeding/te veel eiwitten?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:37

ik denk net als bij mensen als je teveel talg/vet gaat produceren raken de plekjes geiriteerd en dan gaat het jeuken.

Maar rasp hier afentoelast.

De sokken daar moet ik ook mee leven en er is weinig aan te doen. Je kan ze helaas niet in een vlecht zetten voor te lang.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:44

Patrick zijn sokken(vooral op de voorbenen)zijn op zijn hoeven ook korter geworden, maar komt denk ik ook door het zand en zomers inderdaad van het gras.

Ik zie Patrick echt maar heel zelde ff krabbelen(2 keer gezien sinds ik hem heb)

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:00

Ik was de paarden die sokken hebben 1 keer per week met betadine en dan spuit ik ze in met Hertshoorn Spray

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:26

Rasp zit in de 'knie'holtes en evt op de sprongen en pijpbeenderen, mok in de kootholtes. Zo zie ik het verschil altijd tenminste.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:23

rasp is toch ook een uiting van afvalstoffen die die dan niet kwijt kan??
hier alleen eentje met mok staan, ik ga dit jaar ze er eens afscheren zodat ik alles mooi bij kan houden

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 10:01

Er zijn diverse topics over mijt/mok en rasp. Hier wil ik het alleen hebben over het afslijten van de sokken en het voorkomen daarvan.

Ik denk dat het niet alleen komt doordat ze in het zand of op gras staan. Hoe kan het dat er ook een flink aantal Tinkers zijn die ook op gras staan en het hele jaar lang mooie volle sokken over de hele hoef heen hebben? Bij Cesair is het vaak ook van de ene op de andere dag weg aan het begin van de lente als het warmer wordt.

RRTeam, helpt het spuiten met hertshoornspray? Ik gebruikte dat om mijn merries manen en staart tegen het afbijten door het veulen te beschermen. Nadeel is die bruine kleur....Wat ik nu gebruik is kleurloos.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:24

Heeft het niet te maken met het aantikken van de achterhoeven? (dus links tegen rechts en andersom)
Dat gaf ik altijd als verklaring bij Snowdon's achtersokken die aan de binnenkant korter waren langs de hoef.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:06

Dat heeft Cros ook wel, dat aan de binnenkant bij zijn achtersokken het wat korter is af en toe.... Ik wijt dat ook maar aan het aantikken van de hoeven. Voor heb ik er gelukkig geen last van. Heb voor een twee weken terug ongeveer net weer een rand van de sokken afgeknipt omdat ze te lang waren ;).

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 00:49

Vergeet niet dat een deel van die "dikke" sokken die ze nu heeft nog wintervacht is, en sowieso nog weggaat. En idd slijt het ook door het lopen, ze schuren met het lopen met de rand van de hoef iets tegen de haren aan, en slijten ze zo af.
Ik doe er verder in ieder geval helemaal niets aan.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:30

Interessante vraag Diny, Siroc houdt in de zomer ook weinig over van zijn mooie wintersokken :\ (zonder dat hij daar in bijt) Dus dacht inderdaad altijd dat het door het verlies van de wintervacht kwam en het lopen door t gras. Nooit bedacht dat je er misschien wat aan zou kunnen doen...
Lees even mee :)