[TI] waardebepaling van ons overleden paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miglos

waardebepaling van ons overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 23:41

hallo ,
ons paard is onlangs overleden na een tetanusinfectie ( beroepsfout door de dierenarts bij de castratie )
De dierenarts is volledig aansprakelijk , dus zal haar verzekering tussenkomen .
De waarde wordt door de verzekering nogal laag ingeschat , dus willen we graag wat steun betreft de effectieve waarde van ons overleden paard door echte tinkerkenners .
Het is de enige eer die we ons paard nog kunnen aandoen .
Lowland Gipsy King was geboren in 2006 , irish cob , zoon van O'Malley , grote en zware bouw , heel veel sok en behang , ruime beweging , reeds goed opgeleerd , heel rustig en koel karakter , werklustig ,volledig correct ,....
Alvast bedankt aan iedereen die zijn kwaliteiten wil herkennen en er een " marktwaarde " wil aan geven .
fotos kunnen verkregen worden via mail , groetjes
Laatst bijgewerkt door Zwartwitje op 14-03-10 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Streepjes weggehaald

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:58

Erg zeg om zo je paardje te moeten verliezen..

Het is toch handiger als je even een foto hier in het topic plaatst.
Dat kan heel makkelijk door de foto hier even te uploaden:
http://imageshack.us/

En dan op deze manier in het topic te zetten:
Code
[img]URL[/img]
dus bijvoorbeeld:
[img]http://imageshack.us/photo.jpg[/img]

In het tinker-taxatie topic staan al een boel taxaties, als je daar een paard vind dat op die van jullie lijkt, en het gemiddelde van de taxaties uitrekent dan heb je al een idee :)

Voor een mooie, grof gebouwde, goed bereden, bonte tinkerruin van 4 jaar zou ik tussen de 3000 en 4000 verkoopwaarde gokken.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 14-03-10 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiron_

Re: waardebepaling van ons overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:59

Heel erg veel stekte met het verlies van je maatje :(:)

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:16

Wat erg om zo je paard te verliezen! heel veel sterkte de komende tijd!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:56

Ik neem aan dat de tegenpartij de slachtwaarde aanbied als vergoeding.
De waarde van een mooie, grote ruin, ingereden, is tussen de 3 en 5 duizend euro.
In jouw geval zal ik het gaan gooien op emotionele waarde.
Die emotionele waarde ligt veel hoger.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:09

Allereerst wil ik je heel veel sterkte toe wensen. Helaas heb ik enkele maanden geleden ook afscheid moeten nemen van mijn paard. Het blijft een gemis die nog lang voelbaar is.

Toch wil ik wel iets meegeven ten aanzien van je waardebepaling want hoe groot je emotionele verlies/schade ook is, hiermee wordt geen rekening gehouden in het aansprakelijkheidsrecht.
Als waardebepaling voor je paard wordt rechtens uitgegaan van de "dagwaarde", hetgeen betekent dat jij (en ook de wederpartij) dient uit te gaan wat een nieuw vergelijkbaar paard kost. (Boek 3, artikel 2.1 Burgelijk Wetboek)
Je omschrijft je paard als:
Lowland Gipsy King was geboren in 2006 , irish cob , zoon van O'Malley , grote en zware bouw , heel veel sok en behang , ruime beweging , reeds goed opgeleerd , heel rustig en koel karakter , werklustig ,volledig correct ,....

Via het Internet staan je vaak vele verkoopadvertenties te beschikking om tot een vergelijkbaar paard te komen. Ik zou eerst hier eens naar kijken wanneer je over de vergoeding van je paard met de tegenassuradeur in onderhandeling gaat komen.
Vervolgens geeft het wetsartikel 97 Burgelijk wetboek titel 1 afdeling 10 een opening tot onderhandeling met de tegenassuradeur voor (een emotionele) bijstelling van dit bedrag. Hierin staat namelijk bepaald: "De rechter begroot de schade op de wijze die het meest met de aard ervan in overeenstemming is" Dit is echt een onderhandelingsitem want hier hoeft een tegenassuradeur niet echt van uit te gaan.
Volgens de Nederlandse wet wordt echt enkel van een dagwaardevergoeding uitgegaan, zonder emotionele norm.
Ik hoop voor je dat alles goed gaat komen, want deze administratieve rompslomp is niet niets na zo'n verlies.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:40

JO1andA geeft aan wat ik bedoel. met de wets artikelen erbij.
De dagwaarde kan je bewijzen met diverse advertenties op Marktplaats, Speurders en Kapaza.
Tevens kijken bij de stamboeken die hebben ook advertenties.
Dan zijn er ook nog handelaren die veel en vaak een mooie Tinker verkopen.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:18

heel veel sterkte met het verlies van je paard.
Helaas kan ik je niet veel verder helpen met een waarde schatten.
Je zou wel eens kunnen kijken bij de paarden die te koop staan op bokt bij een en ander.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:12

Kijk eens wat stoeterij de ierse tinker in oirsbeek te koop heeft staan, die hebben meestal van dat soort tinkers te koop staan en vragen vrij hoge prijzen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:46

Ik zou zeker voor 6000 euro gaan!! Zo groot, braaf etc etc.. zoek er maar eens 1..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:53

Niet geschoten is altijd mis.
Maar die droomwereld met zulke vraagprijsjes is verleden tijd.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:26

De Nederlandse wetgeving stelt: wie eist, bewijst! Dat betekent dat je door middel van overtuigend bewijs de (dag)waarde van je overleden paard dient aan te tonen. Je kunt dus niet "zomaar" met een bedrag komen maar zult e.e.a. met bewijs dienen te onderbouwen.
Verkoopadvertentie's van (vergelijkbare) paarden kunnen hierin een leidraad zijn maar bepalend zal de uiteindelijke aan/verkoopprijs zijn. Immers tussen vraagprijs en de uiteindelijke verkoopprijs kan nog een groot gat zitten.
Indien de tegenpartij het uiteindelijk niet eens is met jouw bedrag dan ligt de bal vervolgens weer bij hun. Zij zullen dan weer met overtuigende argumenten moeten komen waarom die waarde anders zou moeten zijn. :(:)