Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Flaver schreef:FF mijn situatie: ik heb een goed omheind weitje, met in de zomer er een shet op.
Ook in de winter heeft je tinker een vriendje nodig. Paarden staan niet graag alleen.
Wat zou ik moeten bijvoeren en hoeveel ?
Dat verschilt per paard, de meeste tinkers doen het t beste op veel hooi en na het rijden een handje brokjes. Laat je niet wijsmaken dat recreatief bereden tinkers 2 kilo brok nodig hebben, want dan gaan de over de kop![]()
Moeten ze ijzer hebben?
Nee, de meeste tinkers hebben sterke hoeven. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen, en als je met je tink elke dag uren over het asfalt zou moeten lopen dan kan het ook nodig zijn. Maar meestal niet.
Hoeveel wegen ze ongeveer ?
Ligt natuurlijk aan de grootte, zo'n 400 tot 700 kilo..
En ook zou ik willen weten welke maat ze +- hebben in een dekje, een deken, springschoenen, strijklapen, peesbeschermen, hoofdstel, ...?
In hoofdstellen/dekjes meestal maat cob of full. Ik zou niet beginnen met dekens, springschoenen, strijkgevalletjes, peesjes of bandages.. allemaal niet nodig, en vooral beenbescherming doet meer kwaad dan goed, behalve als je echt de cross/springsport in gaat natuurlijk. Een paard dat dag en nacht buiten staat is veel meer gebaad bij een lekkere wintervacht dan een deken, dan kunnen ze nl zelf de warmte regelen.. en deken kunnen ze niet eventjes af doen, maar de haren kunnen ze gewoon plat leggen als ze het te warm hebben![]()

Flaver schreef:Hoi
. Het word een tinker voor in de bos.