[TI] vraagje over type van mijn tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

vraagje over type van mijn tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 21:18

Ik heb een tinker merrie die is nog wel eens naar keuring wil hebben maar zit te twijfelen
Maar wat denken jullie?
Is ze meer een nsvt type of ics type?
of maakt het niet uit kwa stamboek?
Afbeelding
Afbeelding
dit is bij nsvt
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TMQPVTTS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QCMPDRSE.jpg

ze is nu 1 jaar en 8 maand en meet nu ongeveer 1.32
haar vader is Baxter en moeder Dunla van de gadelijk

moeder is van nsvt en vader wel van ics volgens mij
Laatst bijgewerkt door Berdien op 02-02-10 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, andere in link gezet

Chanou5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:51

hallo,

zelf heb ik geen verstand van keuringen af maar wel een leuk paardje en slank ook nog...mijn tinker heeft geen papieren dus kan ik ook moeilijk op keuring gaan en ze is daar ook niet geschikt voor.
lijkt me wel leuk om eens mee temaken.

nou succes ermee.

gr
Nicole

S_Bellymore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:08

Lijkt op het eerste oog ook wel een voor het ICS.
Maar ze kan nog altijd veranderen he ;)

RozenhofAnne

Re: vraagje over type van mijn tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:10

Ik zou ook zeggen ICS, maar je moet toch kiezen bij welk stambok je zelf bij zou willen.

Kijk van beide op websites dn kun je veel fotos van hengsten bekijken en lezen over de stamboeken.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:19

Ik heb ergens gelezen dat ICS graag de stevige cob types ziet en dat het NSVT graag de luxere types ziet maar of dit waar is dat weet ik niet, dat kunnen de andere vast wel aanvullen of bevestigen!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 13:25

dankje wel voor de berichten
ze kan inderdaad nog veranderen
hoop dat er nog emer reacties komen

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:27

Vind haar wel een mooi ding hoor!!!

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:38

je moet een stamboek kiezen waar je zelf het beste gevoel bij hebt

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:44

Gewoon kijken inderdaad waar je het beste gevoel bij hebt, is het niet wat je er van gedacht had kan je nog overstappen (als ik het goed hebt).

Maar ik vind je paardje op dit moment best stevig en wat er al eerder gezegt is, bij het ICS zijn ze daar erg van gecharmeerd!

Succes met je keuze!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:47

NSt neemt ook de smaller typen aan als gray maar jou merrie past denk ik prima bij beiden stamboeken en ze is nog jong.

Maar je moet de keuze voor jezelf maken waar jij je het pretigst bij voelt.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 14:41

ik woon namelijk in Leeuwarden (friesland)
en ics heeft af en toe keuringen in friesland
alleen meot je zelf daar voorbrengen volgens mij en dat zie ik niet zo zitten omdat ik rugpatient ben en heb krachtverlies in 1 been door vroegere hernia
weet iemand of je bij ics ook voorbrengers hebt?
anders blijf ik bij nsvt want daar zijn wel voorbrengers en is voor mij wel noodzakelijk.

kan natuurlijk ook zien in vriendenkring of er iemand is die het voor me wil doen :D
maar hoe zit het dan met overname

ik heb haar nu bij nsvt
heb me wel afgemeld kwa lid nu

kan ik gewoon haar aanmelden voor ics?
hoe moet ik te werk gaan als ik voor ics ga?
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 02-02-10 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 14:42

de vader is Baxter(zoon van thunder) dus daar zal ze de zwaarte wel weg hebben ;)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:22

Je moet idd gewoon kiezen waar je je zelf het beste bij voelt :) Denk dat ze idd ook niet misstaat bij het ICS en om het nog lastiger te maken :o Je zou ook nog kunnen kiezen voor GCDHA, want daar is Baxter ook GGK ;)

Als je wilt overstappen naar ICS dan kan lid worden gelijktijdig met aanmelden voor rastoelating+keuring :)
en er is tijdens de keuring vast wel iemand die voor je wil lopen :j zeker als je vooraf ff aangeeft dat zelf dus niet kan ;)

Maar omdat ze al ingeschreven staat bij NSvT zou je er ook voor kunnen kiezen om daar naar een keuring te gaan het is niet zo dat ze een goede cob/ vanner niet waarderen ;) alleen daarnaast keuren zij ook grai's en die zouden bij het ICS wellicht lager geprimeerd worden of afgewezen worden ivm te licht zijn/ te weinig beharing enz enz...

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:27

ik vind het meer een ics omdat ze nog al rond is en klein vind ik het beter voor het ics de mijne is ook ics en gaat dit jaar ook naar de keuring :p

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:04

Je moet heen gaan waar jij je prettig voelt,

Ook bij het NSvT worden mooi cobs en vanners zeker gewaardeerd,

het zinnetje wat ik hier altijd hoor, voor een zware cob moet je naar het ics, en voor de lichte type naar het NSvT,

met een licht type scoor je bij het ICS inderdaad lager, maar met een zwaar type kan je bij het NSvT zeker ook hoog scoren, het is niet gezegt dat een zwaar type niet bij het NSvT hoort.

voordeel van het NSvT is dat ze ook de lichte types waarderen naar hoe ze zijn, elk type is even waardevol en even welkom bij het NSvT.

dus kijk gewoon waar je je het prettigst voelt, en ga daar heen.

het wordt een leuk paardje, let wel een 2 jarige is wel een lastige leeftijd ivm keuren, ik zelf zou pas gaan keuren als ze minstens 3 is.

maar dat is mijn persoonlijke mening.

S_Bellymore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:26

dobbel schreef:
het wordt een leuk paardje, let wel een 2 jarige is wel een lastige leeftijd ivm keuren, ik zelf zou pas gaan keuren als ze minstens 3 is.

maar dat is mijn persoonlijke mening.

Daar ben ik het ook helemaal met eens. 1-2 jarige scoren over het algemeen toch minder op een keuring.
Een tinker is een echte laat bloeier...

Is het NSvT ook niet soms wisselvallig? Kom niet vaak op die keuringen maar heb het volgende mee gemaakt.
Voorbeeld:
Vorig jaar op de paardenfokdag in Sint Anthonis, was er een keuring door het NSvT maar dan gewoon
voor de lol. Wij zijn bij ICS en deden ook gewoon zomaar mee met onze ster-merrie. (maar deze merrie is ook
ster geweest bij NSvT voordat we naar het ICS gingen)
Ze gaven haar daar een 2e premie, omdat de draf niet ruim was en ze een te lang hoofd had.
Oke maakte ons niet zo heel veel uit natuurlijk..
maar.... we deden ook mee met bestgaande tinker onder het zadel.
Daar werd die zelfde merrie als beste uitgekozen door de zelfde jury van
het NSvT om haar mooie ruime gangen hahaha..
(dit kan er ook natuurlijk aangelegen hebben omdat ze zagen dat we ICS waren)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:52

Ik persoonlijk vind het een heel mooi merrietje.
Bij het eerste zien van de foto zag ik gelijk dat het een Thunder nakomeling was.
Zelfs in de 2de graad zie je de typische kleuren van Thunder terug in de sokken en de rest van het lichaam.
Bruin lijf, wit en zwart onder de voorknie en hak.
En rechts voor een zwarte sok.

Hier onder een link naar de foto's van een Thunder merrie die in mijn bezit is geweest.

De eerste dag bij mij op stal.

http://www.mijnalbum.nl/Album=RKWJQYQM

Als drie jarige op een ICS keuring.
Helaas een 2de premie. reden steile achterhand.
Op de twee jarige keuring 1ste premie en beste 2 jarige.

http://www.mijnalbum.nl/Album=TM3QSYUV

Wat het hoofd betreft, ik vraag mij weleens af wat die NSvT keurmeesters nu eigenlijk willen zien.
Misschien dat mooie gezichtje van de meid die haar voorbrengt ??

http://www.mijnalbum.nl/Album=QDZ3WXIQ

De gangen, Thunders zijn vaak steil in de achterhand, vooral in draf onder de man geeft dat problemen met doorzitten.
De galop is net een zweefvliegtuig.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:21

Dat er bij het NSvT ook zwaardere types hoog kunnen scoren zal best waar zijn, maar deze moeten dan wel hoger op de benen staan en langer in de rug zijn dan het echte traditionele cobtype.
Pas dan zijn ze namelijk bouwtechnisch in staat ruimere gangen dan gemiddeld te laten zien en pas dan zal de bestaande jury deze zwaardere paarden hogere punten dan gemiddeld geven. Een type paard zoals het oorspronkelijke cobtype, zwaar, compact en voor het oorspronkelijke type in de juiste verhouding zal door zijn bouw bij het NSvT nooit erg hoog scoren, simpelweg omdat dit type door zijn bouw nooit de beweging zal kunnen laten zien die de jury graag ziet.

Het type paard dat (iets) zwaarder is en goed zal kunnen scoren zal bijna altijd het type vanner zijn, dit type staat hoger op de benen is langer in de rug waardoor ruime bewegingen makkelijker ontstaan.

Als je kijkt naar het type cob zal bij de (“onafhankelijke”) jury van het NSvT altijd een voorkeur zijn voor de lichtere cob die iets langer in de rug is en vaak net iets hoger op de benen staat, deze zal binnen dit type namelijk altijd een betere beweging laten zien.
Een cob met een hoge NSvT premie zal dan ook lang niet altijd de meest rastypische cob zijn helaas.

Alle types zijn vertegenwoordigd, maar hoe meer rij-paardtype hoe hoger de waardering, dat beeld is in de loop der jaren niet voor niks ontstaan. ;) Niet alleen de keuringsresultaten, maar ook de andere activiteiten zoals het houden van dressuurgerichte rijevenementen die dit stamboek organiseert bevestigen dit.

En nu even on-topic: Je moet gaan naar het stamboek waar jij je het meeste bij thuisvoelt omdat je je daar thuisvoelt en het leuk vind om binnen dat stamboek aan keuringen deel te nemen. Je merrie zou denk ik ook prima binnen het ICS passen en je kunt natuurlijk altijd een vriendin of kennis lekker met je paardje laten rondrennen :D

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 20:42

ariebren ja ze inderdaad mooi merrietje
is al 2 keer naar keuring geweest bij nsvt en 2 keer een 2 de premie gekregen
Ze zal nu pas naar keuring naan als ze maximaal 4 is en dan denk ik naar ics maar even afwachten hoe ze verder uitgroeit
wat we wel weten behang zit wel goed
been behang had wel ietsje meer gemogen denk ik

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:01

Ariebren schreef:
Wat het hoofd betreft, ik vraag mij weleens af wat die NSvT keurmeesters nu eigenlijk willen zien.
Misschien dat mooie gezichtje van de meid die haar voorbrengt ??

Dat kan toch niet :D :+ :o :o :o maar ik geloof wel dat dat zeker wel eens gebeurd.

Patrick staat ingeschreven bij het NSvT en ik weet gewoon dat ik die niet hoeft aan te melden bij het ICS omdat hij te luxe is en te weinig behang zal hebben.
Maar ik denk in jou geval dat je zeker ook naar het ICS kan gaan, persoonlijk vind ik als je je goed voelt bij een stamboek moet bij dat stamboek aanmelden als je dat nog niet bent