[TI] Wie heeft enig idee wat voor zadel goed op mijn tinker past?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apachi

Wie heeft enig idee wat voor zadel goed op mijn tinker past?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 23:40

Hallo allemaal!

Ik heb een probleem. Ben in het bezit van een lieve tinkermerrie met een moeilijk figuur.
Ze is namelijk het Vanner type, breed, 1.60 hoog, maar ook met een mega hoge schoft!
Hierdoor is het heel moeilijk een goed passend zadel te vinden.
Het is of te krap op de schoft of het wordt te smal bij de schouders.
Heb er pas een Hulsebos op gehad die helemaal perfect lag alleen toch te krap bij de schoft, een W4 als ik het goed heb.
Nu ben ik zelf wel helemaal weg van Hulsebos en wil graag een dressuurzadel, maar voorlopig ben ik al blij als het op Apachi goed ligt, want dat vind ik het allerbelangrijkste!
Hebben jullie ervaring met zulk soort gebouwde Tinkers en zo ja, wat voor zadel hebben jullie?
Ik ben benieuwd!

Groetjes Liesbeth.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:43

Om antwoord te geven op je titel: een zadelmaker :+

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:43

Ik heb voor mijn haflinger een Massimo dressuurzadel. Die hebben ze in ieder geval wel in hele brede maten. Maar of het ook op een hoge schoft past durf ik eigenlijk niet te zeggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:45

Boomloze zadels passen vrij makkelijk, en daar kun je een extra hoog voorboogje in zetten, zodat ze ook bij hoge schoften passen. Heb je daar al eens voor gekeken?
En bij boomzadels zou je moeten kijken voor een zadel met teruggesneden schoft of hoe noemen ze dat, met zo'n uitsnede vooraan :) Welke merken die zadels hebben weet ik niet.

Apachi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 23:53

Ja bij ons komt Hulsebos inderdaad op stal volgende maand en ze nemen wat zadels mee, maar adviseerden toch om zelf ook goed rond te kijken, ze kunnen desnoods nog het een en ander aanpassen.
Apachi wordt dit jaar 13 en om nu nog voor veel geld een splinternieuw zadel aan te laten meten....

Boomloos heb ik ook aan gedacht maar daar hoor ik ook zoveel tegenstrijdige berichten van.
Ik rijdt haar nu met een barebackpad, maar dat is ook niet echt geweldig.

8nnemiek

Re: Wie heeft enig idee wat voor zadel goed op mijn tinker past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:57

Over boomloos hoor je inderdaad nog wel eens wat negatieve berichten, maar véél minder dan 5 jaar geleden. In de praktijk blijkt het heel goed te werken, en zeker nu de nieuwe barefoots met het vps-systeem er zijn (dat verdeelt de druk veel beter) hoor je nauwelijk nog mensen klagen over drukplekjes en witte haren :)
Handige van Barefoots is dat je ze gratis een week kan testen, tegen verzendkosten :D

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:02

Wat noem jij veel geld? 13 jaar is zo oud nog niet. Met een beetje geluk heb je nog 10 jaar plezier van haar. Dat zou mij wel een goed, eventueel nieuw, zadel waard zijn. Maar goed, het is jou geld en jou paard....

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:22

Ik heb voor mijn paarden (Fjord, Tinkermerrie type Cob, Tinkerhengst type Vanner) een Barefoot, ben er ZEER tevreden mee.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:50

Voor Spetter (denk dat ie Vanner is 1.62, breed met schoft) heb ik een fryso vzh. Beviel heel goed. Wel nog aan laten passen door andere zzadelmaker. Op Megan past ie echter niet (zadel is te lang voor haar korte rugje) dus nu is mijn heerlijke zadel werkloos.
Boomloos past niet altijd bij onze brede paardjes. Op Megan heb ik ook boomloos tot ik wat anders heb. De zadelmaker heeft het pommeltje meegenomen om af te vlakken, want die prikte in haar rug, veel te smal.

laantjuh66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:07

misschien heb ik de oplossing voor je heb zelf een grote haflinger gehad met hetzelfde probleem als jij, maar het zadel heb ik nog te koop misschien is het voor jou iets zal je foto's via pb sturen

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:49

Je zou eens kunnen kijken voor een TC zadel. De pasvorm is op veel verschillende paarden goed. Ik rijd er zelf ook mee, met mijn tinker waar heel veel zadels niet goed op lagen. Deze ligt perfect. Meer informatie vind je sowieso op www.stalmurer.nl onder "zadels".

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:55

Goedemorgen,

Ik had ook altijd ontzettend veel problemen met zadels!!
Uiteindelijk stalmurer laten komen.

En jahoor het PERFECTE zadel gevonden op maat gemaakt en het ligt super!!
Je betaalt wel een behoorlijke prijs, maar dat is een paardenrug waard!! Ik heb veel meer plezier met rijden omdat ik zie hoe mijn fjordenmerrie onder het zadel loopt! echt super!!

SUCCES

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:56

Spetter schreef:
Voor Spetter (denk dat ie Vanner is 1.62, breed met schoft) heb ik een fryso vzh. Beviel heel goed. Wel nog aan laten passen door andere zzadelmaker. Op Megan past ie echter niet (zadel is te lang voor haar korte rugje) dus nu is mijn heerlijke zadel werkloos.
Boomloos past niet altijd bij onze brede paardjes. Op Megan heb ik ook boomloos tot ik wat anders heb. De zadelmaker heeft het pommeltje meegenomen om af te vlakken, want die prikte in haar rug, veel te smal.

Weet niet welke boomloze je hebt, maar de Barefoot heeft ze in 3 maten en je kunt ook geen pommel gebruiken, de ruimte opvullen met watjemwaarwilt.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:50

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:12

KootMiraDrum schreef:
Spetter schreef:

Weet niet welke boomloze je hebt, maar de Barefoot heeft ze in 3 maten en je kunt ook geen pommel gebruiken, de ruimte opvullen met watjemwaarwilt.

Barefood. We rijden nu even zonder pommel (eigenlijk rijden we niet vanwege het weer, haha), maar is toch wat minder stevig. Pommel wordt momenteel voor Megan aangepast. Kan ook :D

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:32