[TI] tinker aanschaffen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

emieldix

tinker aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 20:28

Hoi,

Mijn dochter is 11jaar oud en rijd nu 1 jaar op een manege.
Ze wil een eigen tinker gaan rijden.
We hebben een merrie op het oog van 15jaar 1.48m groot, eerste premie. Maar zij is wel wat gevoelig voor mok en stof.
Is dit ernstig of niet?
Kan ik beter naar een jongere tinker kijken of maakt dit niks uit?
Op wat voor kosten moet ik allemaal rekenen?( Wat kost het per maand).
Heb al wel een stalling voor 120euro met stro en hooi en weidegang.
Waar moet ik allemaal op letten bij het kopen van een Tinker?
Wat is een goede prijs, ze vragen 2500euro

Carolien1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:35

hai,'

E 2500,- lijkt mij veel geld voor deze tinker. Ook heeft ze een 1e premie.

Leeftijd is vrij hoog en gevoeligheid voor stof/mok/rasp enz
Mok is niet ernstig, maar moet wel goed in de gaten worden gehouden en behandeld indien nodig.
Wat wel positief is, is dat je een stal hebt voor de tinker. Bij gevoeligheid van mok werkt dit juist positief; bij nat weer kunnen de sokken mooi drogen op stal. Dit scheelt aanzienlijk dan tinkers die dag en nacht in de blubber/natte land staan.

Voor een kind lijkt mij deze tinker wel ideaal. Is de tinker rustig en betrouwbaar onder het zadel?

Ik zou de tinker wel klinisch laten keuren, mocht je toch de koop overwegen... Bij positief uitkomt zijn de kosten voor jou, en bij een negatieve uitkomt zijn de kosten voor de eigenaar. Goed van te voren afspreken!!

Succes met de aanschaf!!

LovingTweety

Re: tinker aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:38

Ik heb vorig jaar augustus een tinker gekocht van 15 die ernstig mok heeft maar ook een eerste premie. Leeftijd zegt sowieso niets. Heeft ze hard moeten werken en vroeg ingereden zijn ze eerder 'oud' dan een paard wat lekker paard heeft mogen zijn.

Mijn tink was wel duurder dan die van jou, en zo'n 10 cm groter. Maar ik ben er nog steeds verschrikkelijk blij mee. Mok moet niet het punt zijn wat je tegenhoudt hoor!! Dat kan verholpen worden/onder controle te krijgen zijn.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:50

voor een eerste paardje klikt dit zeer goed.

Mooie leeftijd heeft een berg ervaring opgedaan en zal niet zo snel onder de indruk zijn maar ga eerst een keer zelf kijken en dan pas met je dochter want voor haar zal ze altijd super zijn. kan je haar behoeden voor toch een misschien een teleurstelling.

Wat mok en stof betreft mok is meestal goed te behandelen door voeding en verzorging. Voor het stof wat vindt ze erg een stoffige bak of het hooi. Als het hooi is is het al een optie om het hooi eerst te weken en op de grond te geven.

Ik hoop voor jou en je dochter dat jullie je droomtinker kunnen vinden en misschien is het deze al.

Kwa kosten kan je het zo gek maken als dat je zelf wilt. Zelf zijn wij denk ik met hooi en vlas rond de 150 euro kwijt en dan eens in de 3 maanden de hoefsmid als het eerder nodig is wordt het wel eerder gedaan a 30,-

en enten een keer in het jaar.

Het tuig kan je echt zo gek maken als je wilt. Je kan net als ik tevreden zijn met een hoofdstel van 30,- en een wintec zadel dat netjes past maar je kan ook de duren spullen kopen.

De aanschafprijs vind ik netjes niet te overdreven hoog.

Zouden we misschien mogen weten over welke merrie het gaat misschien is ze een bekende van iemand die zou je al meer kunnen vertellen.
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 19-01-10 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:52

ongemakken kun je kopen....
ik zou verder kijken naar een gezondere tink.
persee merrie??
zijn ook een hoop leuke ruinen te koop....

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:40

bonte_bente schreef:
persee merrie??

Wat zie jij onder een gezonde merrie ik weet van mijn dame en dat zeg ik er eerlijk bij als je haar hooi hoog geeft gaat ze hoesten last van het stof ligt het op de grond natuurlijk nergens last van. Dit jaar heeft ze mok gehad omdat het te droog was en niet de mogelijkheid had om naar de zee te gaan. (heeft mok door droogte)

Bij elk paard zit wel iets en als het misschien door kleine aanpassingen gewoon te verbeteren of helemaal weg is dan is er vindt ik niks aan de hand.

Mok heeft bijna elke tinker met een berg sokken eens in zijn leven wel een keer last van

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:43

goh leuk een tinker :D

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:44

als je het paard eenmaal hebt ga je kijken naar oplossingen.
maar als ik nu moet gaan kijken naar een paard ongeacht ras/type. koop ik op voorhand al geen paard met hooiallergie/mok/etc.
maar liever en gezond paard.
maargoed ieder voor zich dit is mijn persoonlijke mening.

momo_lover schreef:
bonte_bente schreef:
persee merrie??

Wat zie jij onder een gezonde merrie ik weet van mijn dame en dat zeg ik er eerlijk bij als je haar hooi hoog geeft gaat ze hoesten last van het stof ligt het op de grond natuurlijk nergens last van. Dit jaar heeft ze mok gehad omdat het te droog was en niet de mogelijkheid had om naar de zee te gaan. (heeft mok door droogte)

Bij elk paard zit wel iets en als het misschien door kleine aanpassingen gewoon te verbeteren of helemaal weg is dan is er vindt ik niks aan de hand.

Mok heeft bijna elke tinker met een berg sokken eens in zijn leven wel een keer last van

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 08:10

mok zal ik geen probleem vinden
heel veel paarden met sokken hebben mok
als je dat goed in de gaten houd en vrzorgt is dat wel in de hond te houden
het stof probleem vind ik zelf wel al minder
licht er een beetje aan hoeveel ze er last van heeft kan dit toch wel een pobleem zijn
zeker als je weer een hele droge zomer hebt
de prijs vind ik zelf niet duur

en de kosten voor een paard is maar net wat je er zelf van maakt
er zijn wel een aantal kosten die steets terug komen
het zij de staling wormenkuren entingen hoefsmidt en tandarts

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:36

Hai

Ik zou een merrie van die leeftijd wel klinisch laten goedkeuren, eventueel ook röntgenologisch.
Verder vind ik het wel een prima leeftijd, zeker voor een kind.
Uiteraard hoort daar wel bij dat het karakter goed moet zitten, een paard van 15 dat al 15 jaar de baas kan spelen, is niet zo'n goede match voor een kind.
Is ze echter betrouwbaar en gezond verder, dan lijkt me dit een prima koop.

De prijs vind ik zeker goed, is een vraagprijs, dus misschien zelfs nog onderhandelbaar.

Stof en mok zou mij niet tegenhouden.
Bonte-bente heeft wel gelijk in de zin van dat je geen paard met aandoeningen koopt, daarom zou ik ze ook laten keuren.
Maar stof en mok vind ik geen "aandoeningen" van die orde.
Mijn paarden zijn allemaal wat hooigevoelig, zolang ze niet gewerkt worden valt er niets op, maar ze zijn erg kortademig wanneer ze getraind worden en dan bijgevolg eens dieper moeten ademhalen.
Het is op zich maar een kleine moeite om dan voordroog te gaan voeren.
Ook de mok kan bij een nieuwe eigenaar zomaar ineens weggaan, de mokgevoeligheid komt nl van binnenuit ivm voeding ed.

Als je paard met sokken wilt en zwaarder beenwerk, zijn mokgevoeligheid/rasp en mijten toch ook concessies waarmee je rekening moet houden.
Wat niet wil zeggen dat er geen tinkers zijn zonder die problemen, maar er naar gaan zoeken is eigenlijk onbegonnen werk

Dakota_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:56

Hey
leuk nog een tinker fanaat :P
15 jaar is een mooie leeftijd voor een beginner in eigen paarden, maar zoals anderen ook zeggen wel klinisch keuren.
Mok hebben vele paarden met sokken en is redelijk goed te behandelen, je moet het gewoon erg goed in de gaten houden.
Over last van stof weet ik jammergenoeg niet zo veel.
De prijs is een mooie prijs.
Over de kosten valt niet altijd een duidelijk antwoord op te geven. Mijn paard heeft gelukkig nooit ergens last van, maar een ander paard dat ik ken gaat op en neer naar klinieken.
Ze is al 15 dus ik denk dat je miss van de eigenaren daar meer info over kan krijgen hoe haar vroegere leven is verlopen met ongemakken en ziektes.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:50

Toen ik Loesje kocht wist ik eigenlijk niet eens hoe mijn paard er uit zag.......... de manege eigenaar en ik waren in gesprek over een paard en hij vertelde dat Loesje wel een super paard voor ons zou zijn omdat zij zo mak en braaf is en dat het een echt gezinspaard zou zijn. Op de verhalen had ik haar eigenlijk al gekocht en toen had ik haar nog niet eens gezien. Toen hij met me naar stal liep om haar aan te wijzen vond ik haar heel mooi en apart. Mijn liefde voor haar en voor de Tinkers kwamen pas daarna..... en dat werd met de dag meer!!

Ik heb haar dus gekocht om haar karakter en dat ze ook nog eens zo mooi is dat is mooi meegenomen.

Met de weinige ervaring die ik toen bezat zou ik waarschijnlijk geen paard gekocht hebben die gevoelig is voor mok en stof, dat had mij waarschijnlijk te onzeker gemaakt maar als het karakter echt heel erg braaf is zou ik er toch misschien goed over nadenken en andere om hulp en info vragen want het karakter vind ik het aller belangrijkste!

Heel veel succes en ik hoop dat jullie het paard vinden dat bij jullie hoort!!!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:08

De mok zal geen probleem vormen zolang je het goed verzorgd. Die overgevoeligheid voor stof zou ik wel iets minder gelukkig mee zijn. Maar zoals meer zeggen laat het paard goed keuren, dan weet je namelijk ook gelijk of het echt alleen overgevoeligheid voor stof is of dat er nog iets anders achter zit.
Probeer als dat mogelijk is ook het paard goed uit zowel in de omgang als in het zadel. En als je een aankoop wilt doen kijk dan ook of je het paard eerst een aantal weken op proef mag hebben. (weet uit ervaring dat, dat geen overbodige luxe hoeft te zijn ;) )

En ik weet natuurlijk niet hoe ervaren je zelf bent met paarden, maar neem desnoods als je op paardenjacht gaat iemand met verstand van zaken mee.

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:19

Leuk een tinker!:D

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:53

Voor een meisje van 11 die nog maar 1 jaar op een manege heeft gereden zou ik eerlijk gezegd geen tinker aanbevelen. Dat heeft niet veel met het ras te maken, ik zou zelf op zoek gaan naar een leuke pony voor niet te veel geld die al doorgereden is.
Op zich is de leeftijd van de tinker prima dus als het klikt kun je de knoop doorhakken. Vergeet niet dat een tinker veel kracht heeft en die ook gebruikt bij momenten van discussie.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:00

Ik vind het een mooie leeftijd en een mooie maat en als het klikt met rijden e.d. en klinisch (evt ook röntgenlogisch) goedgekeurd dan zou ik ervoor gaan 8-)
Ze is netjes kwa prijs zeker omdat het nog vraagprijs is dus evt nog onderhandelbaar :)

Ken genoeg kinderen die heerlijk op tinkers rondrijden :z maar idd niet elke tinker is geschikt voor kinderen (maar bij welk ras is dat wel). Ik denk dat je dat gauw genoeg merkt als je dochter de tinker uitprobeert met rijden/ in omgang ;)

Om te kijken of het klikt met je dochter zou het mooi zijn als zij haar in allerlei situaties zou mogen uitproberen. Dus niet alleen in binnenbak, maar ook buitenbak en over de weg/ in bos als kan.
Daarbij ook zelf in/uit stal/ wei halen, zelf laten op- en afzadelen e.d. om te zien of het ook bij de dagelijkse verzorging en aan de hand klikt :)

Mokgevoelig zijn veel tinkers, maar idd zoals al gezegd wordt bij goede verzorging/ voeding kan dit behandeld/ opgelost worden. Zo zijn er ook vele tinkers die er al jaren geen last meer van hebben nu de eigenaren weten waardoor het kwam :)

Hoe is de stofgevoeligheid ontdekt? Tijdens rijden door stof in binnenbak, in een binnenstal staan of echt gevoeligheid op stof in hooi?
Soms is de gevoeligheid ineens helemaal geen probleem meer als ze in een buitenstal staan (of 24/7 buiten) idd voordroog voeren in plaats van stoffige hooi is ook een makkelijke manier om ervoor te zorgen dat ze er geen last van heeft.
en bij de klinische keuring luistert men ook nog naar de longen ;) als dat oké is zou ik me niet teveel zorgen maken :)

Succes!!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:06

Mok is niet zo erg, dat is best goed te controleren met een goede aanpak.

Gevoelig voor stof, bedoel je daarmee hoesten?

In dat geval zou ik er niet aan beginnnen.
Wellicht zit je straks met het dilemma dat ze voor de mok eigenlijk naar binnen moet en voor de longen eigenlijk naar buiten.

Bovendien is 'gevoelig voor stof' vaak een eufemisme voor chronische bronchitis / COPD. Dat wil je niet. Elk paard wat hoest, ookal is het maar 1 x bij de eerste keer aandraven, is zwaar verdacht.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:55

dapperdier schreef:
Voor een meisje van 11 die nog maar 1 jaar op een manege heeft gereden zou ik eerlijk gezegd geen tinker aanbevelen. Dat heeft niet veel met het ras te maken, ik zou zelf op zoek gaan naar een leuke pony voor niet te veel geld die al doorgereden is.
Op zich is de leeftijd van de tinker prima dus als het klikt kun je de knoop doorhakken. Vergeet niet dat een tinker veel kracht heeft en die ook gebruikt bij momenten van discussie.

Yep, zelfs als ze al ouder zijn :j
Ik zou een kind van 11 ook geen tink aanbevelen. Tenzij het een flinke 11-jarige is die stevig in haar schoenen staat en weet van de hoed en de rand.
Tinkers zijn enorm leuk, maar ook verschrikkelijk sterk en eigenwijs. Dat is voor een kind misschien niet helemaal de juiste combinatie.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:39

Eigenlijk ben ik het daar ook mee eens; ik vind een tinker geweldig en zou zelf niet meer anders willen, maar ik vind het geen kinderpony.
Natuurlijk, elk paard is sterk maar wat de tinker anders maakt, is de mentale kracht. Een tinker is koelbloedig en dapper en nieuwsgierig. Dat maakt het een heerlijk paardje maar ook eentje die zélf de leiding gaat nemen als hij niet voldoende leiding krijgt. Met andere woorden, ze zijn geweldig lief maar als je te lief voor ze bent, lopen ze dwars over je heen. Soms zelfs letterlijk.
De vraag is dus; kan een kind van 11 kordaat en consequent genoeg zijn?
Ik denk daarom dat een leuke pony geschikter is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:38

Carolien1986 schreef:
hai,'

E 2500,- lijkt mij veel geld voor deze tinker. Ook heeft ze een 1e premie.

Succes met de aanschaf!!

ik heb voor mijn net beleerde jonge ruin veel meer geld betaald...
dus ik vind dit nog wel een nette prijs.

verder vraag ik me af of je voor een 11 jarigmeisje wat net een jaar rijd,
wel een tinker moet kopen.

zoals eerder vermeld,
het zijn paarden met een sterke eigen wil, die snel het heft in eigen hand nemen.
zowel mentaal als lichamelijk zijn ze gewoon erg sterk.

ook zou ik goed kijken naar het karakter,
die van mij is erg temperamentvol, brutaal en tegelijkertijd bang...

en ik zou vragen of je het "paard" wat je op het oog hebt,
ook 6 weken uit mag proberen,
en dan idd in verschillende situaties zodat je uiteindelijk wel zeker weet of het een goede keus is

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:13

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:36

goed id grid ;)

Qaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:37

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:42

heb je zelf veel paarden ervaring ?
want als jij of iemand uit je gezin dat niet heeft zou ik zeker geen paard kopen voor een 11 jarig meisje dat een jaar op de manege rijd.
ook ik zou als ik jou was voor een leuk c ponytje gaan omdat tinkers gewoonweg heel erg sterk zijn, al zijn ze nog zo lief.

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:33

wij hebben een 4 jarige tinker die sins april onder het zadel is en heel braaf is en mijn dochter van 9 rijd er op ze is niet echt groot en zeker niet heel sterk
er zijn echt wel tinkers die geschikt zijn voor kinderen maar daar moet je het even mee treffen

Afbeelding

dit is mijn dochter op onze tinker