[TI] DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 17:21

Nu dit onderwerp weer erg "hot" is momenteel heb ik besloten om vervroegd met de plannen voor een DNA Databank naar buiten te komen. Deze plannen bestaan al sinds vorig jaar en zijn bij sommige tinkereigenaren ook al bekend. Er is al behoorlijk wat voorwerk gedaan en we zijn nu klaar om een klein begin te maken.

De wens is om een DNA Databank aan te leggen van ons ras waarbij je ieder profiel met 1 druk op de knop met alle andere profielen kunt vergelijken. Hieruit kunnen we heel veel belangrijke informatie halen. Zo kunnen we mogelijk familiebanden aantonen (vader, moeder, broers/zussen) en anders in ieder geval een bepaalde mate van genetische gelijkenis aantonen.

Het is belangrijk om binnen de tinkerfokkerij de genetische variatie zo breed mogelijk te houden. Als we een DNA Databank hebben dan kun je voor iedere hengst/merrie combinatie eerst opvragen hoeveel van de genetische markers overeenkomen en hoe hoog dus het inteeltpercentage is. Dit is een van de belangrijkste redenen om een DNA Databank te willen opzetten. Daarnaast is het voor veel tinkereigenaren gewoon enorm leuk om te ontdekken van wie jouw paard familie is!

Voordat we een echte DNA Databank op hebben gezet zijn we een tijd verder. Er moeten veel profielen worden vastgelegd en deze moeten allemaal via 1 weg geregistreerd worden. Er zijn namelijk strenge regels omtrent DNA. Zo is degene die het DNA laat vastleggen bij een lab ook de "eigenaar" van het DNA. Van veel dekhengsten bijvoorbeeld is DNA vastgelegd bij het Van Haeringen Laboratorium. Dit DNA is echter in bezit van de stamboeken en mag zonder hun toestemming ook niet worden gebruikt.

Als wij als tinkereigenaren nu ook allemaal apart het DNA laten vastleggen dan kunnen we dit DNA later heel moeilijk onderling laten vergelijken door het laboratorium. Er is dus een groot voordeel om deze DNA profielen via 1 ingang te laten registreren.
Uiteraard moet je het begrip "eigenaar" met een korreltje zout nemen. Uiteindelijk is de eigenaar van het paard in kwestie wat mij betreft altijd nog degene die bepaald wat er wel of niet mee mag gebeuren.

Omdat mensen nu steeds meer bezig zijn met DNA profielen en ik wil voorkomen dat we straks langs elkaar gaan werken dus deze oproep.

Wil je een DNA profiel van je tinker laten vastleggen?
Kijk dan op de website http://www.gypsyhorse-dna.com
Ik verzamel alle DNA samples en dit laten we in 1 keer nakijken bij het lab. Wélk lab dit wordt is nog even afhankelijk van de prijsonderhandelingen. Dit is namelijk nog een voordeel van gezamenlijk checken: we kunnen korting bedingen.

Zodra ik het DNA profiel binnen heb krijg je dit thuis gestuurd. Je hebt dus gewoon zelf de gegevens die je wilde opvragen in je bezit.
Daarnaast gaan wij de DNA profielen onderling met elkaar vergelijken.

Hoe meer DNA profielen we opsturen mettertijd, hoe hoger de kans op een overeenkomst. Het kan dus ook heel goed dat we niet meteen iets vinden, maar dat na verloop van tijd er tóch een match wordt gevonden voor jouw tinker omdat er nieuwe DNA profielen zijn vastgelegd.

Daarnaast nog een oproep: heb je reeds een DNA profiel van je tinker in bezit? Stuur dit dan a.u.b. naar info@gypsyhorse-dna.com als je mee wilt doen aan deze massa-vergelijking van Tinker DNA profielen. Hou er wel rekening mee dat in het profiel minimaal 17 markers moeten staan.
Hoe meer, hoe beter!

Ik wil nogmaals benadrukken dat alles in overleg met de eigenaren gebeurd. Dit is in ons aller voordeel om onze krachten te bundelen.
Uiteindelijk willen we dit project nog verder uitbreiden. Er is nog zoveel onbekend en er zijn allerlei ontwikkelingen denkbaar.

Mocht je vragen hebben over dit project stuur mij dan gerust een mail via info@gypsyhorse-dna.com

Update 30-08-2011: TEGENWOORDIG KAN HET DNA DOOR DE EIGENAREN ZELF WORDEN VASTGELEGD BIJ HET LAB EN DAARNA KOSTELOOS NAAR DE DATABASE WORDEN GESTUURD. VOOR MEER INFO: http://www.gypsyhorse-dna.com

Caira

Re: DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:24

klinkt goed Esme, komt er dan ook een online databank?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:26

De PM's van de mensen die je eerder ontvangen hebt, zijn die al voldoende of moeten die nog een PM sturen? je weet van mij dat ik mee wil doen, maar hier hebben we eerder over gePBt...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:27

Prachtig initiatief! :j
Ik denk dat dit zeker nodig is, een grootscheepse vergelijking van DNA. De voorgeschiedenis van zoveel Tinkers is onbekend, om de populatie gezond te houden is het zeker belangrijk om te zien welke dieren verwant zijn.
Je kunt van mij een PB verwachten!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 17:29

De mensen die ik al heb gesproken via PM of mail hoeven niet nogmaals te reageren.

@Ciara: een online databank is zeker iets wat ik zou willen bereiken. Dat mensen bijv. d.m.v. het invullen van levensnummers meteen kunnen vinden wat het inteeltpercentage is.
Het opzetten van zo'n website kost echter veel input, tijd en geld en zal dus wel nog even op zich laten wachten. Daarnaast is er ook sprake van een privacyprotocol en hiermee moet je goed omgaan. Alles zal in ieder geval gebeuren pas na toestemming van de eigenaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:36

Goed initiatief. Ik wil graag mijn merrie laten vastleggen. Zal je een pb sturen, ben benieuwd naar wat je nodig hebt en wat de kosten worden :j

Is het je streven om van zoveel mogelijk Tinkers het DNA te laten vastleggen, en is het materiaal van Tinkers met twee bekende ouders ook welkom teneinde zoveel mogelijk vast te laten leggen voor de database?

/Edit : Typo.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-09 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:38

Mailtje is verstuurd ;)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 17:39

Ook Tinkers waarvan de afstamming bekend is, is welkom. Ik laat bijvoorbeeld van Maddox en Fagan ook het DNA vastleggen. Het lijkt me dat als we dit doen, we het ook zo compleet mogelijk doen. Vooral als we er later een online databank van willen maken met zoekfunctie.

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:41

Esmee ik doe ook mee maar dat wist je ook al via pb

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:44

Ik ook, voor beide dames!! :D
PB zojuist de deur uit gedaan.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 17:54

Nog even een aanvulling:
voor ieder sample hebben we ongeveer 30-40 getrokken haren nodig uit de manenkam mét wortel. Deze doe je in een hersluitbaar zakje (diepvrieszakjes bijvoorbeeld van de Albert Heijn) en hierop zet je: naam van het paard, levensnummer paard en de naam van de eigenaar. Doe in de envelope tevens een briefje met jouw contactgegevens.
Adres is bij mij op te vragen ;)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:10

Ja Esme, wat een super idee!
Ik doe mee, zal je vanavond ff een mailtje sturen!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:13

een super leuk id maar wat gaat dat dan kosten?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 18:16

De prijs is afhankelijk van de aanbiedingen die we kunnen krijgen en die zijn weer afhankelijk van de hoeveelheid DNA samples die we kunnen opsturen. Hou er rekening mee dat de prijs normaal gesproken voor 1 paard rond de €40,- per paard ligt. De prijs kan dus alleen maar lager worden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:18

M_D_H schreef:

Hier ben ik ook wel een beetje benieuwd naar :) maar aangezien je aangeeft in onderhandeling te zijn, zal dit vast wel bekend worden binnenkort?
Wat wordt er dan allemaal duidelijk met het profiel? Ook of ze altijd bont zullen geven? Of dat ze bruin door kunnen geven e.d.? Creme-gens?

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:19

Evelli schreef:
M_D_H schreef:

Hier ben ik ook wel een beetje benieuwd naar :) maar aangezien je aangeeft in onderhandeling te zijn, zal dit vast wel bekend worden binnenkort?
Wat wordt er dan allemaal duidelijk met het profiel? Ook of ze altijd bont zullen geven? Of dat ze bruin door kunnen geven e.d.? Creme-gens?

goede vraag! mijn pb is inmiddels verstuurd:)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 18:20

@ Evelli: zie mijn bericht boven de jouwe voor informatie over de prijs.

Het tobianogen, agoutigen, cremegen e.d. worden hiermee NIET bedoeld. Het gaat puur om het vastleggen van een DNA profiel om familiaire banden te kunnen aantonen.

Ik ben wel aan het kijken of we dingen kunnen combineren. Het is zeer waarschijnlijk wel mogelijk om ook meteen tobiano e.d. te kunnen meetesten, maar dan is de prijs wel hoger (ongeveer 20-25 meer verwacht ik. Maar dit is een schatting)

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:21

Uiteraard doe ik mee, Esmé, ik stuur je nog even een PB !!!

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:47

Mail is onderweg :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 18:50

En binnen! :)

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:53

Esmee je hebt nog even een pb over het erbij betrekken van de leden van de stamboeken.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:01

ow ow dat van wilgje enzo ligge al vast als goed is strax ff paspoort nakijken en dan zal ik het inscannen en toesturen

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:03

je weet dat ik mee doe he ;) ga er vanuit dat ik niet extra hoef te pb'en :P
de profielen van mn paarden hier mail ik je tzt wel toe :) (moet ze eerst ontvangen :+ )
heb ook al zitten kijken voor een website op te stellen, maar hoe dat precies in zijn werk moet gaan en kàn gaan, daar ben ik nog niet helemaal uit :P :+

overigens: het haar mag ook uit de staart komen ;)
je trekt het beste tegen de richting van het haar en met een rukje, is mijn ervaring
30 à 40 lijkt best veel, maar dat valt wel mee!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 19:07

Nee Frenia jij hoeft niet extra te PM-en :D hahaha

Ik wil graag een website met een echte zoekfunctie erin. Dat is kostbaar. Maar daar ga ik me pas t.z.t. op storten.
Mensen met kennis en mogelijkheden hiervoor/over mogen zich iig melden! :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:10

Ik doe mee, maar wacht het nog even af.

Als ik nu haren opstuur van andermans paard, wie is dan de eigenaar van dat DNA-profiel?