[TI] veulen kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

veulen kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 17:09

ik ben al enkele jaren besmet met het tinkervirus.
Nu zag ik een tijd geleden een super leuk veulen op internet staan.
Hij staat er nog steeds en ben verliefd.
Heb mn vriend in meer of mindere mate weten te overtuigen en denk dat ik volgende week eens ga bellen.

Het gaat om een merrie (vader: ITS Bandit. Vader van de moeder: Seamus Diar)
het veulen is drie kleur bont en wordt verwacht op 1.60m.
Ze heeft een paspoort. de fokkers zijn prive/kleine stalling.
Maar nu vroeg ik me af: De vp is 1800 euro.
Is dit veel?

en moet een veulen ook Klinisch gekeurd worden? of is dit op die leeftijd nog niet nodig?

mang

Re: veulen kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:11

ik heb er niet echt verstand van maar 1800 euro vind ik best prijzig voor een veulen

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:15

Ieder veulen is schattig,zelfs op foto's. Dus laat je daar niet door verleiden!

Het leest nu (zoals jij het schrijft) Dat je verder weinig ervaring hebt met veulens,bedenk dan goed wat je je op je hals haalt.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 17:17

ja ik weet dat veulens schattig zijn en dat ze goed opgevoed moeten worden.
Mijn merrie heeft ook al twee veulens gehad en heb op een stage ook al met veulens gewerkt, dus denk dat dat wel goed zit.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:18

Ieder veulen is schattig,zelfs op foto's. Dus laat je daar niet door verleiden!

Het leest nu (zoals jij het schrijft) Dat je verder weinig ervaring hebt met veulens,bedenk dan goed wat je je op je hals haalt.

sjee zo vreseijk is het niet om een veulen te kopen , t is geen levensgevaarlijk iets :D

op zich is de prijs pittig, maar een veulen fokken is natuurlijk ook een kostbare zaak

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:23

sassefras schreef:
sjee zo vreseijk is het niet om een veulen te kopen , t is geen levensgevaarlijk iets :D

Je zou ze eens de kost moeten geven waarbij het wel fout gaat. ;)
Vandaar mijn antwoord,daarom staat er ook bij van ;hoe ik het lees.
Maar de ts heeft gelukkig ervaring dus dat is alleen maar prettig. Zou niet het eerste paard zijn wat naar de slacht gaat omdat het onhandelbaar is.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:02

Ik dat voor de prijs van 1800 Euro je een heel goed veulen koopt voor een normale prijs.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:11

als het een goed gebouwd en opgevoed diertje is is 1800 een mooie (normale) prijs denk ik.

lily_alphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:13

minder.
dat had ik ook met een tinker merrie veulentje!
is dat met chippen onder de 1500 euro zou ik dat doen

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:14

Momenteel is €1800,- voor een veulen erg veel geld! Maar nu heb ik geen verstand van de prijzen die worden gehanteerd bij de tinkers. Ik heb ook geen verstand van die afstamming.. Haha :+
Maar ter vergelijking: ik heb vorig jaar een hengstveulen (paard) gekocht voor €675,-. Er is geen papier bij maar dat vind ik niet belangrijk. Ik snap wel dat daarom de prijs lager moet zijn. Maar dit jaar zijn de paarden nog minder waard als vorig jaar. Mede daardoor vind ik €1800,- voor een veulen echt teveel. Ik weet niet of je hem thuis kunt houden maar als je hem ook nog in pension moet zetten krijg je een heel duur paard! Een beetje pension stalling ben je (denk ik) al gauw €2000,- per jaar kwijt. Je kunt over 2,5 jaar pas iets met het veulen gaan doen. Op dat moment heeft hij jou dus al €5000,- gekost + de aankoopprijs van €1800,-.
Als je hem thuis kunt houden is de situatie natuurlijk heel anders. Ik woon op de boerderij en mijn paarden staan dus aan huis. De paarden kostten mij dus bijna niks. Ook dat veulen kan heel goedkoop opgroeien met een beetje geluk.

Maarja, ik ga al weer veel te ver op de zaken vooruit!! :D
Een veulen is een hele leuke ervaring!! Maar daar weet de TS alles al van dus! Als je besluit hem te kopen wens ik je veel plezier met hem toe!!

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 19:24

naja ik weet er nog niet alles van natuurlijk.
en de veulens van mijn merrie zijn na een half jaar weg gegaan en als t dus wat wordt is dit de leeftijdscategorie erna.
zij heeft een paspoort dus neem aan dat ie gechipt is.
En zal natuurlijk nog proberen een beetje af te dingen.

paard staat niet aan huis en moet nog op zoek gaan naar een fatsoendelijke niet al te dure stalling/wei.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 19:25

en moeten veulens ook klinisch gekeurd worden?

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:27

ragna schreef:
Ik dat voor de prijs van 1800 Euro je een heel goed veulen koopt voor een normale prijs.

Hier ben ik het mee eens Je hebt veulens die voor veel duurdere prijs de deur uitgaan

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:32

De prijs tja ik heb geen verstand van tinkers maar het ligt gewoon aan de bloedlijnen enz. (mijne was een paar duizend duurder)
En keuren ja als je de mensen niet kent of je niet zeker weet of ze wel eerlijk zijn zou ik het zeker laten doen.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 19:50

ja denk dat ik dr gewoon laat keuren.
Die mensen kunnen ook niet in t paard kijken.
Heeft iemand enig idee wat dat ongeveer kost?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:54

klinisch keuren tussen de 100 en 150 euro denk ik,

gaat het om een hengst of merrie veulen overgens, of heb ik er overheen gelezen.

voor een hengstveulen vind ik het vrij pittig de prijs, gezien de markt momenteel.
voor een merrie veulen tja dan zou ik een foto moeten zien.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:59

dobbel schreef:
klinisch keuren tussen de 100 en 150 euro denk ik,

gaat het om een hengst of merrie veulen overgens, of heb ik er overheen gelezen.

voor een hengstveulen vind ik het vrij pittig de prijs, gezien de markt momenteel.
voor een merrie veulen tja dan zou ik een foto moeten zien.

Ligt de waarde van tinkers zo laag dan?
Of doel jij nu op een veulen dat een boer smorgens aantrof bij zijn (werk) merrie in de stal niet wetend dat ze drachtig was?
Ik bedoel ik neem toch aan dat je bij tinkers ook tinkers heb met goede papieren voor de eh tinker sport? en leuke recreatie paardjes om mee te hobbelen in het bos?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:06

ik zou zeggen kijk op marktplaats en zie wat de tinkerveulens momenteel kosten. dan zul je zien dat de prijzen zeker van hengstveulens momenteel niet hoog liggen.

de paardenhandel zo maar even te nomen is aardig in het slop, zowel bij tinkers als bij andere rassen, wat inhoud dat de paarden goedkoper weg gaan, er staat onder tinkers nog een topic over het verkopen van de tinkers, lees dat ook eens zou ik zeggen.

heb zelf ook nog 2 tinkers te koop, en geloof dat gaat ook niet makkelijk, nou ben ik zelf ook wel kieskeurig en mag niet iedereen mijn tinkers kopen, maar het is wel moeilijk momenteel.

vraag en aanbod, er is veel aanbod momenteel, en minder vraag.

het blijft natuurlijk altijd wat een gek er voor geeft, je kan een tinkerveulen zo wie zo niet vergelijken met bv een goed kwpn veulen met goed papier.
mijn kwpner van 7 die verkocht is dit jaar, kan ik zeker 3 volwassen tinkers voor kunnen kopen momenteel, even ter vergelijk.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:10

het gaat om een merrieveulen.
@moontje 1991: die 100-150 is voor de keuring of wat bedoel je precies?
En ja marktplaats, daar lopen de prijzen ook zeer uiteen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:12

ja je vroeg toch wat een keuring ongeveeer kosten, zoveel dus ongeveer.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:14

dobbel schreef:
ja je vroeg toch wat een keuring ongeveeer kosten, zoveel dus ongeveer.

ja dat snapte ik, maar snapte niet op welke prijs moontje 1991 reageerde

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:16

Ik vind het een normale prijs voor dat veulen, maar ik zou haar zeker laten keuren het blijft een hoop geld en als ze wat mankeert terwijl ze al van jou is laat je haar toch helpen dat kost meer geld als een keuring.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:16

Als moeders ook een mooi zwaar dier is met dikke sokken, is het wel een mooie prijs denk ik. Mooi bruinbont kost ook altijd wat meer. Maar denk dat je er nu (crisis en tijd van het jaar, over een paar maanden komen de nieuwe veulens alweer) misschien nog wel iets vanaf moet kunnen krijgen :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:17

de prijs is prijzig maar het ligt iig aan de ouders/papieren en eventueel wat het veulen op keuring als gekregen heeft....

Ik ken veulens die met goede papieren tussen de 5.000 en 10.000 zal kosten

verder is het idd een heel gedoe een veulen te houden, er kunnen ook sneller ongelukken gebeuren, vanalles gebeuren waardoor het niet rijbaar word of veel kleiner uitpakken kwa schoft dan je wou.

Ikzelf zal ook een veulen kopen als ik een paard koop, maar ik heb wel met veulens gewerkt en wil nog vanalles leren daar ik echt alles zelf wil doen ;)

maar als jou gevoel je zegt dat dit hem/haar is en dat je dit echt wilt doen *voor en nadelen tegen elkaar opwegen* dan doe het vooral!
je kunt altijd hulp van buitenaf vragen als je vastzit

neem overgins wel aan dat je ervaring genoeg hebt met een bereden paard ;)
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 13-12-09 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:23

AlexandraM schreef:
de prijs is prijzig maar het ligt iig aan de ouders/papieren en eventueel wat het veulen op keuring als gekregen heeft....

Ik ken veulens die met goede papieren tussen de 5.000 en 10.000 zal kosten

verder is het idd een heel gedoe een veulen te houden, er kunnen ook sneller ongelukken gebeuren, vanalles gebeuren waardoor het niet rijbaar word of veel kleiner uitpakken kwa schoft dan je wou.

Ikzelf zal ook een veulen kopen als ik een paard koop, maar ik heb wel met veulens gewerkt en wil nog vanalles leren daar ik echt alles zelf wil doen ;)

maar als jou gevoel je zegt dat dit hem/haar is en dat je dit echt wilt doen *voor en nadelen tegen elkaar opwegen* dan doe het vooral!
je kunt altijd hulp van buitenaf vragen als je vastzit
Jij hebt het vast niet over tinkerveulens?