Bedankt voor de reacties allemaal!
Jordy_ schreef:Hoi,
Allereerst, wat een super sinterklaascadeau!

Probeer eens Mok cure tabletten van VSM, heb bij heel veel paarden de mok ervan weg zien gaan. (ook tinkers.)
Daarbij hou het zo droog mogelijk, koffie erop smeren schijnt ook te werken.
Ja echt een top cadeau! Maar waar kan ik die tabletten halen? Zijn die alleen via de dierenarts te krijgen?
En bedoel je met koffie, koffie"poeder" of al opgelost?
Nuage schreef:Ik ken eerlijk gezegd niet zo heel veel tinkers die last hebben van mok. Wel van mijt of rasp. Ik zou eerst aan de dierenarts vragen wat het precies is (als dat niet al gedaan is natuurlijk) en die kan je dan ook helpen met de behandeling als het goed is.
Echte mok komt vaak van binnen, dus dan kun je zijn voer eens goed onder de loep nemen.
Hij heeft altijd veel op de wei gestaan met veel gras. Hij is eigenlijk ook iets te dik.
Nu gaat hij per 2x per dag kuilgras krijgen en ook 2x per dag een kwart subli basisbrok.
Is hier iets verkeerds aan?
Verder komt hij bij ons helaas niet meer op het gras.
M_D_H schreef:waar heeft hij de mok zitten?
want gil heeft ook wel eens last van mok(droge)
maar dan alleen in de kootholtes,
dus ik zorg altijd dat de kootholte helemaal kaal zijn...
zodat je makkelijk het zalf er op kunt smeren en zodat de kootholtes sneller droog zijn als zijn sokjes nat zijn geworden(dat is wel vaak een oorzaak van mok)
dus als jou/jullie tinker alleen mok heeft in de kootholtes,
kun je ook overwegen alleen dat weg te scheren...
de rest van de sokken vallen daar gewoon overheen dus valt het ook niet zo op.
Helaas heeft hij vooral last van hoge mok. In de kootholtes heeft hij eigenlijk niets.
Cassidy schreef:Ik heb hele goede ervaringen met sudocreme, maar heb dan ook geen tinker met sokken. Ik zou zeggen: sokken eraf, en probeer het met sudocreme. Als dat niet werkt, haal mokwater bij de DA, eventueel in combinatie met een orale antibioticakuur. Zorg dat je paard binnen staat, en hou de plekken schoon en droog.
Dankjewel. We wilden hem nu als het droog is buiten zetten op het beton, dus geen modder ed. Zou dit wel nog kunnen?
Carlien1 schreef:Je moet wel uitkijken met scheren in de kootholtes! Doordat de haartjes weer gaan groeien wordt de huid opnieuw geïrriteerd en kunnen nieuwe wondjes ontstaan.
Voeding blijkt bij die van mij heel veel invloed te hebben: als hij teveel wortels, brood of appels krijgt dan krijgt hij wat mokplekjes. (dat is teveel suiker). Verder zo min mogelijk eiwitten. Hij krijgt dus muesli met een laag suikergehalte en heel weinig en verder heel veel hooi.
Overigens moet je de sokken zoveel mogelijk met rust laten: ik borstel alleen af en toe de bovenste haren, maar daaronder eigenlijk niet.
Hij heeft eigenlijk nooit meer mok, hoewel hij elke dag, ook in de modder gewoon op de wei staat. De haren hebben namelijk juist ook een beschermende werking.
En als hij een plekje heeft heb ik ook hele goede ervaring met sudocreme of zinkzalf.
Succes!
Hij heeft altijd veel op de wei gestaan met veel gras. Hij is eigenlijk ook iets te dik.
Nu gaat hij per 2x per dag kuilgras krijgen en ook 2x per dag een kwart subli basisbrok.
Is hier iets verkeerds aan?
Verder komt hij bij ons helaas niet meer op het gras.
Jolliegirl schreef:die haren beschermen juist tegen mok.. beter is om ze even te knippen.. en wel wát te laten zitten.
Wassen emt betadine..
afdrogen.
en als de wondjes nog dicht zijn, dus echt dicht.
Flinke klodder tandpasta pakken en smeren maar..
Arabiertje hier was er met 3 dagen vanaf.

uiteraard wel weer uitwassen de volgende dag, schoonmaken, betadineshampoo erover, en afdrogen en weer insmeren.
Sommige zullen mij nu voor gek verklaren... maarja.. het werkt hier wel

Dat is een handige oplossing! Haha. Ik verklaar je absoluut niet voor gek hoor, smeerde ik vroeger ook op puistjes op mijn gezicht 
M_D_H schreef:ik heb juist hele goede ervaringen met het scheren...
Dat tandpasta,
ik verklaar je niet voor gek hoor:D
dat helpt idd geweldig...
wat ook helpt,
is de plekken wassen met betadine shampoo of scrub,
laten drogen,
en vervolgens insmeren met dutaminpoeder(wel duur!)
paard bij mij op mijn werk kwam er maar neit van af,
vervolgens na alle zalfjes middeltjes en zalfs jodiumverband hebben we dit maar gedaan,
nou na 4 dagen was het weg...
gewoon elke dag herhalen, en na 2 dagen kun je de korstjes er met een harde borstel en batadinescrub van af wassen!
Dutaminpoeder? Nooit van gehoord, maar het proberen waard zo te horen! Waar kan je dat halen?
Echt bedankt allemaal!