[TI] nadelen tinker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

nadelen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 20:21

Ik kon geen topic vinden waar letterlijk de 'nadelen' zijn te vinden. Ik ben helemaal verliefd op tinkers en wil er dan over een paar maanden eentje gaan kopen. Nu vraag ik mij dus af of er qua ras nadelen aan zitten. Bijvoorbeeld met die dikke sokken enzo.

Xyris

Re: nadelen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:25

Bijv. -en erg voor de hand liggend-
Sokken: Mok

En tis natuurlijk een tinker, goed voor al het gemiddelde gebeuren, maar wil je echt de sport in, kan je beter voor een ander paard kiezen.

Echte nadelen weet ik eigenlijk verder niet, zover ik weet zijn er geen rastypische gebreken (behalve dan de grotere kans op mok vanwege de sokken) Ben benieuwd wat er verder nog misschien is.

Tis natuurlijk een keuze die je zelf maakt, dus voor en nadelen voor karakter en prestatie is iets wat je sowieso meeneemt, en niet echt een 'nadeel' van het ras.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:26

Een boel tinkers die uit Engeland komen kunnen gevoelig zijn voor luchtwegenproblemen.Verder zal ik geen nadeel kunnen bedenken. :+ de sokken mbt mok was al genoemd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:29

Nou, als je echt een sportcarriëre wilt, bijv. dressuur of springen, is het niet een goede keuze.
Verder vind ik het beslist geen kinderpony, ondanks het vriendelijke karakter.
Tenslotte iets wat geen raskenmerk is maar toch belangrijk; doordat er een jaar of 10 geleden zo'n sterke groei kwam in de prijs van tinkers, viel er ineens veel geld te verdienen en zijn er wagonladingen tinkers aangevoerd, die door de ruwe behandeling onderweg voor het leven getraumatiseerd zijn. die moet je dus niet hebben. Import hoeft niet fout te zijn, maar kijk wel door wie en hoe hij geimporteerd is.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:31

beantsje, dat met die traumas was een goede, klopt idd wel ... met mijn eigen tink meegemaakt, dus daar zit mschn ook wel een nadeel in.Is maar wat je zelf wilt/aankan.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:37

Xyris schreef:
En tis natuurlijk een tinker, goed voor al het gemiddelde gebeuren

Dit raakt me toch altijd weer een beetje. Het is "maar" een tinker, lekker gemiddeld en niets bijzonders...
Er zijn ook tinkers die in de Z gereden worden. Maar goed, dat terzijde.

Ik heb er zelf 2 en ik kan niet echt iets nadeligs specifiek over de tinker zeggen. In ieder geval niet iets wat een ander paard ook niet zou kunnen hebben.

Misschien toch 1 nadeeltje: ze zijn zeer besmettelijk. Heb je er 1, dan wil je al gauw meer... :D
Heel veel succes met je zoektocht naar een tinkie, want ze zijn echt superleuk.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:38

allergieen zoals gevoeligheid voor eiwitten, zomerexzeem, mok plus veel tinkers weet je niet waar ze vandaan komen. Dus je weet niet hoe ze behandeld zijn en wie de ouders zijn.
Dus erfelijke dingen kun je niet weten.
Piephakken zie je veel bij tinkers en wat koehakkigheid ook.
Sommige hebben wat last van een overbouw ( en dat zie je ook bij dekhengsten).

Nou lijkt het net of ik anti tinker ben... ben ik niet hoor, helemaal pro, heb er zelf twee lopen en heb hiervoor 3 andere gehad... tinkers zijn geweldig, maar je moet wel een beetje zoeken naar een correcte op zowel exterieur als interieur...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:39

Heb je er één dan volgen er meer.
Super paardjes zijn de Tinkers.

En de problemen met deze paardjes worden veroorzaakt door de eigenaar zelf.

En wat Lecy Tinker zegt is gebaseerd op een stuk onkunde.

Eiwitten ?? is al lang achterhaald.
Overbouw ?? Een goede tinker heeft een dikke kont, met een gleuf.
Piephakken ?? onzin.
Koehakkig ?? Is een natuurlijke bouw voor een paard. Helaas willen de grote stamboeken dat niet meer zien. Misschien wel een oorzaak voor andere been afwijkingen.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 01-12-09 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:44

murness schreef:
Xyris schreef:
En tis natuurlijk een tinker, goed voor al het gemiddelde gebeuren

Dit raakt me toch altijd weer een beetje. Het is "maar" een tinker, lekker gemiddeld en niets bijzonders...
Er zijn ook tinkers die in de Z gereden worden. Maar goed, dat terzijde.

Sorry, ik bedoelde dus eigenlijk nationaal/internationaal.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 20:48

Nouja, ik wil er de sport niet mee in hoor! Gewoon lekker buiten 'hobbelen' :o
Met de geschiedenis is inderdaad wel een hele goede hier had ik zelf nog niet aan gedacht.
Nu zag ik laatst dus een topic over een tinker, hij was al een jaar bij hetzelfde baasje en ze checkte iedere dag de sokken. Maar toen bleek het toch een en al ontsteking te zijn er onder. Is het dan beter om er 1 te nemen met niet te dikke sokken, of moet je gewoon beter opletten?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:49

Nadelen? Al dat haar... ze zijn zo vaak vies en stinken een uur in de wind! Wassen, schrobben en borstelen moet wel je hobby zijn :+ Ik zou voor een effen gaan, scheelt in het zicht dan :j

@Iggypop, is gewoon een kwestie van een normale check-up

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 20:51

Tjah dat wit is inderdaad erg besmettelijk maar mijn oude haf had eceem en kon in de winter amper naar buiten. Het beestje werd dus nooit vies, zou het dus best leuk vinden om straks een paardje te hebben wat lekker vuil van de wei kom. ( ;) Dit zal ook niet eeuwig leuk blijven, maar toch)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:56

Ariebren schreef:
Heb je er één dan volgen er meer.
Super paardjes zijn de Tinkers.

En de problemen met deze paardjes worden veroorzaakt door de eigenaar zelf.

En wat Lecy Tinker zegt is gebaseerd op een stuk onkunde.

Eiwitten ?? is al lang achterhaald.
Overbouw ?? Een goede tinker heeft een dikke kont, met een gleuf.
Piephakken ?? onzin.
Koehakkig ?? Is een natuurlijke bouw voor een paard. Helaas willen de grote stamboeken dat niet meer zien. Misschien wel een oorzaak voor andere been afwijkingen.

Heb al 10 jaar tinkers, dus zo een onkunde zal het niet zijn.
Eiwitten mag dan achterhaald zijn, maar er is een speciale tinkerbrok die laag in eiwitten is, dus zoooo achterhaald zal het niet zijn.
Overbouw, nou dan moet je de voormalig kampieon van Belgie ICS maar eens bekijken, ben m eergister nog wezen bekijken en die heeft een serieuze overbouw, ook volgens de eigenaar.
Piephak, dit zie je dus nog steeds regelmatig. Misschien dat jij in de extreem dure klasse verkeerd, maar in de normale mens klasse zie je ze nog steeds, samen met koehakkige tinkers. En dan kan het wezen dat het stamboek ze niet meer wil zien, maar dat houd niet in dat ze er niet zijn.
De TS vroeg de nadelen, dingen waar ze eventueel op zou kunnen letten bij het aanschaffen. En denk dat het dan niet verkeerd is om mogelijke nadelen op te noemen zodat ze erop kan letten en geen tinker koopt die een van deze dingen heeft.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:00

Tja het grootste nadeel is idd als je er 1 hebt volgen er meer :D

De sokken hebben wel aandacht nodig maar dat is dan ook wel weer bij elke tinker verschillend ,de ene heeft meer last van mok en rasp ervan dan de andere .
En wat karakter betreft ,je hebt natuurlijk altijd verschillen daarin .
Wij hebben hier hele nuchtere ,coole meiden lopen maar ook 1 die nog denkt dat ze met haar 7 jaar nog een fris arabieren veulentje is :+

Er worden in nederland genoeg tinkers gefokt van goede kwaliteit en waar de afstamming bekent van is .

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 21:04

Even voor de duidelijkheid wat is piephak en koehakkig prescies? Ik neem aan iets met de hoeven, maar hoe ziet het eruit en is het een probleem of gewoon goed te behandelen?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:04

Niet met de hoef, maar de hak ;)
Staat er niet iets op de BoktWiki?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:08

piephak is een ophoping van vocht in de hak en dat is vaak doordat het paard de hak een flink aantal keren heeft aangetikt.
Dit zag je vroeger erg veel bij koetspaarden.
Is geen probleem, alleen een schoonheids foutje.

Koehakkig is als het paard met de hoeven naar binnen wijst. een beetje zoals een koe staat.
Er zijn veel paarden die dit een beetje hebben en het is ook geen probleem, alleen in ernstige mate gaat het pas problemen opleveren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:15

Het grootste nadeel (voor veel mensen) vind ik dat tinkers veel dichter bij de natuur staan dan andere paarden. 9 van de 10 tinkers maak je niet blij met 's nachts op stal te moeten staan, in een bak te moeten rijden, weinig hooi te eten geven en kunstjes te leren. De gemiddelde tinker kun je dus beter niet op een manege of pension zetten, maar hoort in een wei samen met andere tinkers. En daar zit dus het grote nadeel; je hebt er veel werk aan, je wordt zelf elke dag weer koud en nat, hebt veel poetswerk..
Tinkers zijn eigenwijs en intelligent.. dus als baas moet je heel consequent en eerlijk zijn om er een goede band mee op te bouwen, dat is ook wat lastiger dan met de gemiddelde warmbloed vind ik..
Maar als je dat eenmaal voor elkaar hebt dan zie ik geen nadelen meer :D
Mok? Nooit last van gehad, als je maar zorgt voor een droog plekje in de wei, goede voeding, en niet te veel gepluk aan de sokken :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:47

Ik denk dat velen rasp bedoelen met mok in deze context. En dan ligt het niet altijd zo simpel helaas.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:53

Het grootste nadeel is dat ze compleet verslavend zijn. Je komt er nooit meer vanaf :)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:16

De mijne heeft zomereczeem. Ook is dat wit niet altijd handig, dan zien ze er toch al gauw smeriger uit.

Verder ben ik heel tevreden met mijn meisje, al is ze af en toe nogal eigenwijs. Wat ze leuk vindt doet ze wel heel goed en gelukkig vinden we dezelfde dingen leuk (ook springen doet ze heel goed, dus als je echt met je tinker de sport in wil zou ik zeggen: waar een wil is, is een weg. Alleen zul je er waarschijnlijk hard voor moeten werken).

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 00:12

Tja nadelen, aan ieder ras zitten wel nadelen....
je valt ervoor of niet,
Ik ken wel een boel voordelen :D maar teveel om op te noemen.

Ze zijn idd wel erg besmettelijk!
zo had ik er 1 en toen had ik er 4 (en een half) :+

een groot voordeel vind ik wel dat ze wat harder zijn dan de warmbloedjes, kunnen net wat meer hebben en zijn niet zo snel onder de indru van iets nieuws, nouja de meeste niet dan.

*edit, oja over de tinkerbrok was ook al eens iemand geweest die dat heeft laten uitzoeken en waaruit bleek dat er helemala niet zo weinig suikers in zat als gedacht werd....
Laatst bijgewerkt door TinkerTom op 02-12-09 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 00:21

QOUTE ,Koehakkig is als het paard met de hoeven naar binnen wijst. een beetje zoals een koe staat.
Er zijn veel paarden die dit een beetje hebben en het is ook geen probleem, alleen in ernstige mate gaat het pas problemen opleveren.[/quote]

:n Men spreekt van koehakkig wanneer een paard zijn hakken ( v.d achterbenen) naar elkaar staan en de onder benen daardoor naar buiten wijzen. dus een soort van X benen

Als de hoeven naar binnen wijzen spreek je van toontreder stand dit is bij de voorbenen ;) X voorbenen noemt men franse stand,(dit even voor de duidelijkheid)

De nadelen die genoemd zijn , zijn niet specifiek voor tinkers ,deze komen bij alle rassen voor, daar zou ik me niet door laten weerhouden hoor. ;)

Nu ff een paar voordelen hoor, ook niet geheel onbelangrijk :D :D
Ze zijn lief :+: , leuk :)) ,aanhankelijk :(:) , soms eigenwijs }:0 , slim :)* , cool 8-) , aantrekkelijk, fotochinique *-:) knap :~ ,veelzijdig :# vriendelijk :o ,

Ik zou zeggen, gewoon doen :D

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 08:53

Over de tinkerbrokken, die zijn inderdaad helemaal niet zo goed, dus dat is ook weer achterhaald :) Tinkerbrok is een zetmeelbom.

Nadelen: heb je er 1, volgen er snel meer :D

De meeste Tinkers zijn bomproof, erg fijn, maar soms ook nadelig: ze zijn ook niet zo snel onder de indruk van jou als je ze niet op de juiste manier corrigeert wanneer nodig. Een mep uitdelen slaat wat dat betreft nergens op, letterlijk en figuurlijk, je zal wat meer natuurlijke lichaamstaal moeten gebruiken.

De meeste Tinkers zijn laatbloeiers en zijn bij een leeftijd waarbij de meeste rassen al volop gereden worden, nog vol in de groei in de breedte en in de puberteit. Laat je definitieve zadel dus niet met 3 aanmeten en op maat maken, want over een jaar heb je een boommaat breder te pakken. Ook in hun hoofd zijn sommige 3-jarigen nog te onvolwassen. Hou daar wel een beetje rekening mee.

Eiwitintolerantie komt bij Tinkers weinig voor, wel soms fructose-overgevoeligheid. En meestal bij de import paarden uit Engeland. Omdat er in Engeland veel Jacobskruiskruid groeit, hebben deze paarden vaak al veel van het gif opgestapeld en zijn ze gevoeliger voor klachten als hoefbevangenheid (en insulineresistentie), jeuk, fotosensibiliteit, lymfoedeem en rasp. Zomereczeem komt bij Tinkers niet vaker voor als bij andere rassen.

De sokken zijn een goede schuilplaats voor schurftmijt. Enkele keren per jaar ontwormen met Ivermectine (gewoon de goedkoopste wormenkuur bij je dierenarts) heeft ook voordelen ten opzichte van het uitroeien van de mijten. Schurftmijt is een van de veroorzakers van mok en bij langdurige verwaarlozing van een schurftinfectie kan ook lymfoedeem op gaan treden. Dit komt ook vaker voor bij Trekpaarden.

Inderdaad moet je wel een fan zijn van poetsen, zeker in de winter, want ze kweken een berenvel!! Dit kan ook een nadeel hebben als je veel rijdt in de winter, dan zul je moeten scheren of accepteren dat je lang uit moet stappen.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:09

Het enige nadeel vind ik is de rasp bij Noah. Verder hij is heel snel tevreden, geen dure stal lekker buiten, maakt zich niet druk om over straat te gaan, houdt ervan om uren door het bos te schommelen en makkelijk te vangen in de wei.
Oja een groot nadeel het duurt altijd heel lang voordat ik terug ben uit de wei want meneer wil heel graag geknuffeld worden en met eentje neemt hij geen genoegen. ;)