Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

secricible schreef:nadeel van een regendeken is wel dat het de functie van de haren tegen gaat. Als een paard het koud heeft zet hij namelijk zijn vacht overeind en een deken maakt dat stukken moeilijker.
Als het mogelijk is zou ik gewoon niet gaan voor het super schoon maken van de vacht, maar gewoon de viezigheid er af borstelen. dat de haren dan niet wit zijn, maakt niet uit. Krijg je het met een rosborstel en harde borstel ter hoogte van het zadel niet in zoverre schoon dat het zadel niet meer kan irriteren?
opisop_shop schreef:Ik heb om beide redenen ook een fleece-regendekentje op mijn haflinger. Hij ligt echt in de blub en is dan pikzwart haha!
zo blijft hij onder het zadel wel schoon en zweet hij wat minder.
. Maar mijn paard is dit jaar ook voor het eerst geschoren, en krijgt ook een hele dikke vacht. Mensen geloven me niet omdat het een KWPN'er, maar geloof me, het wordt echt een teddybeer. Vuil borstelde ik gewoon flink met een rosborstel er af en daarna met een harde en een zachte borstel er achteraan. Dan was de vacht weliswaar nog vies, maar er zat geen vuil meer op, wat kon schuren, en daar doel ik op
Met nattigheid gaat dat niet op.secricible schreef:@ Hummertime ik snap je punt![]()
Als ze nat worden dan is het inderdaad drama, dan begrijp ik het volkomen, maar dat haalde ik dus niet uit de beginpost. [
b]Stond er wel in[/b]
Maar mijn paard is dit jaar ook voor het eerst geschoren, en krijgt ook een hele dikke vacht. Mensen geloven me niet omdat het een KWPN'er, maar geloof me, het wordt echt een teddybeer. Vuil borstelde ik gewoon flink met een rosborstel er af en daarna met een harde en een zachte borstel er achteraan. Dan was de vacht weliswaar nog vies, maar er zat geen vuil meer op, wat kon schuren, en daar doel ik opMet nattigheid gaat dat niet op.
Dat bedoel ik, zelfde reden dus als de TS
En over nat zijn na het rijden heeft de TS niet gerept,
In een volgende post wel, geeft TS aan dat ze dat vergeten was te melden
ik heb geen idee of dat hier mee speelt, lijkt me ook een kwestie van (heel heel heel) lang uitstappen. Ik stapte op een gegeven moment een half uur uit nadat ik een uur gereden had, om hem droog te krijgen.
Zelfs een uur uitstappen is niet genoeg bij die van mij en ik vermoed die van TS ook niet
Enneh, mijn paard staat nu onder deken, omdat ik hem nu hij van mij is geschoren heb omdat ik die dikke vacht helemaal beu was en hij er alleen maar last van had (binnen 10 minuten binnen rijden was hij door en door nat en ik kan slecht tegen kou dus ik werd niet blij vna buiten rijden) ,
Dat is ook het probleem van TS
maar hiervoor altijd zonder deken overdag constant in de wei.
Omdat hij geschoren is, heeft hij de deken nu nodig. Ik denk alleen dat je met een 0 grams regendeken geen goed doet omdat je de functie van de vacht daarmee tegen gaat en je hem niets geeft als vervanging. Compleet scheren en een dek op is niets mis mee in mijn ogen, maar de functie van de vacht kan niet meer goed werken als er een deken op ligt en daar moet je rekening mee houden.
Een 0 grams regendeken is wind en waterdicht en voldoende voor een tink die gedeeltelijk geschoren is. Als je hem volledig scheert dan moet je een onderdeken gebruiken of een gevoerde regendeken. Het is maar net waar je voor gaat
Diesel_09 schreef:Dus Hummer, als ik het goed begrijp dan zou ik hem nu nog gedeeltelijk kunnen scheren en dan een 0 grams regendeken op kunnen doen?
ja
En dan 24/7 of alleen overdag?
ja
Is het niet lekkerder voor hem om hem s' nachts op stal af te doen zodat ie lekker kan liggen zonder deken?
misschien wel, maar bedenk dat het wel koud kan zijn 's nachts. Mijn ervaring is dat ze net zo makkelijk met als zonder deken gaan liggen hoor. Vooral als ik naar Hummers deken kijk!! Hahaha
carrotje schreef:Ik kan de topicstarter zeer goed ebgrijpen.
dat die een vieze kleur heeft tot daar aan toe maar dta er zo een troep in d evacht zit.
Daar zou ik ook niet tegenkunnen voor jezelf is het ook niet anagenaam werken als er met afzadelen allemaal viezigheid overal aan plakt.
Ik zou hem in een jachtmotief scheren en een 100 grams deken opleggen. en s'nachts deken oplaten.

secricible schreef:nogmaals Hummertime, mijn KWPN'er krijgt meer vacht als je bij een KWPN'er verwacht en ja, dat was echt vergelijkbaar met een tinker, alhoewel je dat misschien niet wil geloven. Hij zweette binnen 5 minuten als hij alleen al een stuk langs de weg had gestapt.
Het enige wat ik wil zeggen met mijn post, is dat je op moet letten met een ongevoerde regendeken, omdat deze de functie van de vacht tegen gaat (omdat deze niet meer omhoog kan komen, en zo de lucht kan vasthouden en verwarmen), maar je het paard niet iets van extra warmte geeft.
Maar je moet het ook zelf weten, ik zie niet in waarom ik jou moet overtuigen. Ik geef alleen maar een tip, wat de TS daar mee doet moet ze zelf weten. Ik ben niet tegen dekens ofzo, maar ongevoerde regendekens moet je i.m.o. in de gaten houden. Dan zou ik liever iets meer scheren en een gevoerde deken op leggen, al is het maar 100 gram.