[TI] Hoeveel voer jij je Vanner en hoeveel uur werkt 'ie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElsB

Hoeveel voer jij je Vanner en hoeveel uur werkt 'ie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 14:34

Wij hebben voortdurend discussie met onze manegehouder over de hoeveelheid krachtvoer die onze Vanner per dag krijgt. Tinkers zijn een sober ras en moeten dus niet te veel krachtvoer krijgen, zo lees ik overal. Maar volgens onze manegehouder krijgt hij te weinig brok.

Gijs is 1,67m. Hij staat 1 uur per dag in de stapmolen (meestal in een stapprogramma en 2x per week in het drafprogramma) en werkt daarnaast nog minimaal een uur per dag. Ook gaat hij bijna dagelijks een tijdje los met een vriendje. Verder staat hij op stal, helaas :( , omdat er bij ons geen weidegang mogelijk is.

Gijs staat op stro (en eet daar ook behoorlijk wat van), krijgt 2 x per dag hooi, 3 x per dag 1 kilo basisbrok en 1 maal per dag een kilo (sobere) muesli. Daarnasst krijgt hij elke dag wat wortels en een halve emmer lucerne of gedroogd gras.

Hoeveel voeren jullie je Vanner en hoeveeel uren werk staat daar tegenover?
Laatst bijgewerkt door ElsB op 12-11-09 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

TinkerTom

Re: Hoeveel voer jij je Vanner en hoeveel uur werkt 'ie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:37

Poeh die van jou krijgt idd wel heel erg veel krachtvoer...
Denk ook wel dat je op het oog moet kijken,
Mijn cob krijgt op het moment nog geen kg muesli op een dag en werkt op het moment ook net zoveel, staat 24/7 buiten en krijgt wel voldoende hooi en nu is hij toch eigenlijk te vet.
4 kg krachtvoer lijkt me wel veel....

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:38

3 kilo brok en 1 kilo muesli????? dat is 4 kilo!!! en dat vind iemand te weinig??? dat is nog teveel voor een luxe sportpaard!

mensenkinderen! die van mij (scudder zie profiel) krijgt 600 gram muesli per dag. echt niet meer!!!

edit: ze werkt 3 keer in de week ohz en anders aan de hand. zeker een uur per dag.
Laatst bijgewerkt door zij op 12-11-09 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:38

ik vindt dat hij nog vrij veel krijgt..
maar het is toch niet aan de manege houder te beslissen wat jou paard te eten krijgt :)

laat je niet op je kop zitten hoor.
mijn haffie krijgt een handje bix per dag en daarnaast goed hooi.
en mn merrie krijgt 2 kilo brok op een dag ( loopt iederedag ) en daarnaast goed hooi.

+ wat wortels gewoon voor de lekker :)
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 12-11-09 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:40

dat is wel erg veel idd. 1 tot 15 kilo krachtvoer is voor de meeste sobere paarden voldoende. misschien moet hij wat meer ruwvoer voeren en minder krachtvoer.
enne het is jouw paard dus jij bepaald wat hij te eten krijgt ljkt mij....

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:40

2 kilo granenmix, 1 kilo musli/slobber en veel hooi. Staat de hele dag op de paddock of wei en loopt 1 uur per dag recreatief.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:41

suuzepuus schreef:
dat is wel erg veel idd. 1 tot 15 kilo krachtvoer is voor de meeste sobere paarden voldoende. misschien moet hij wat meer ruwvoer voeren en minder krachtvoer.

15 kilo krachtvoer??? jij bent gek! :Y) :7

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:41

suuzepuus schreef:

15 :wow: ik hoop dat je 5 bedoelde ? :o

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:42

ik hoop 1,5 ;)

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:43

@suuzepuus Ik neem aan dat je 1.5 kg brok bedoelt?

Maar 4 kilo is wel erg veel hoor
Mijn cob krijgt 1,5 kilo per dag en genoeg hooi. Ze werkt ook best veel. Stapmolen en rijden en buitenspelen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:44

*D

Kun jij nog fatsoenlijk rijden met zo'n kanon? ;)

Grapje hoor! Toen mijn Tinkermerrie (1.63) nog volop in het werk stond en niet noemenswaardig buiten kwam (wat een onwetendheid van mijn kant!) kreeg ze 2 kilo basisbrok per dag en na het werk (dus praktisch dagelijks) een voerschep kruidenmuesli. Daarnaast 2x daags flink hooi en wat stro als knabbelwerk.

Tegenwoordig staat Chubby 24/7 buiten. Nu met veulen aan de voet krijgt ze dagelijks een volle voerschep Fokkerijmuesli van Marstall, 's morgens een halve kruiwagen kuilgras en 's avonds 4 flinke plakken hooi.

Als ze zonder veulen staat maar gemiddeld in het werk, krijgt ze dagelijks alleen ruwvoer. Na arbeid (zeer wisselend: 30 - 60 minuten dressuurtraining in de rijbak, 20 - 30 minuten werken in de ring of 60 - 180 minuten bosritten) krijgt ze een volle schep Optimal-muesli van Marstall.

Appels en wortelen zie ik niet als paardenrantsoen, maar als lekkernij voor tussendoor en die tel ik dus ook niet mee.
Laatst bijgewerkt door Chubby op 12-11-09 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:45

ik bedoelde 1,5 ja.... hihi

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 14:48

Tja, wij vinden dit ook tamelijk veel krachtvoer. Het probleem is dat Gijs de enige Tinker op de manege is en men er moeite mee heeft om te snappen dat je een Tinker niet net zo kunt voeren als een doorsnee kwpn-er. We hebben al erg veel moeite moeten doen om te regelen dat hij 2x per dag hooi krijgt (ipv 1 x zoals bij onze manege normaal is). Vaker hooi zit er niet in, vrees ik. Dit terwijl Gijs moeilijk op gewicht te houden is; hij heeft heel snel de neiging te mager te worden. :n

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:50

2x pd 1 kg draversbrok van havens en 2 x pd schep lucerne.
hij loopt 5 dagen of voor de wagen of onder de man en de andere dagen grondwerk longeren etc.

verward de staleigenaar de vanner niet met de COB dik en rond(niet verkeerd bedoeld voor de cob eigenaren) maar de vanner is een stevig meestal hoogbenig paard zie ook de scudder.... cob is wat korter op de benen en vaak wat "voller"

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:56

Je manegehouder is niet wijs, je paard krijgt zelfs met dit rantsoen nog erg veel. En is het daar normaal om maar één keer per dag ruwvoer te geven? Dan zou ik daar niet langer blijven, één keer ruwvoer is voor elk paard te weinig, of het nou een Tinker of Z paard is maakt niet uit.

Hoe zwaar werk doet hij? (welk niveau train je en doe je dat elke dag of rijd je weleens langer, korter of niet?), wat weegt hij, watvoor brok en muesli voer je en van welke kwaliteit is het hooi wat je voert? (is het echt droog hooi of voordroog? eerste snede? overjarig? jong of langstengelig? weiland bemest?)

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:56

Onze Tinker (1,56) krijgt 's ochtends en 's avonds een halve baal hooi (met ezeltje en Shetlander) en als we gereden hebben (4x in de week) 1/3 schep muslie zonder. En nog presteert ze het om dikker te worden. Ze staat verder buiten en dus niet op stal. Meer kan ze echt niet hebben, dan wordt ze veel te druk. Overigens is zij geen Vanner maar meer een Grai

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 15:09

Er wordt wel meerdere keren per dag kuil gevoerd, maar daar kan Gijs niet tegen. Hooi dus normaal 1x per dag en voor ons als uitzondering 2x. Wat voor soort hooi het is weet ik niet. Hij krijgt 2 tot 4 plakken per keer, afhankelijk van wie er voert. De brok is normale basisbrok en de muesli is pianissimo van Cavalor of iets soortgelijks.

Gijs wordt elke werkdag minimaal 1 uur intensief bereden (dressuur), behalve op donderdag, dan gaat hij 's ochtends 1 uur op drafprogramma in de molen en wordt hij in de winter 's avonds gelongeerd en als het 's avonds wat langer licht is gaat hij donderdagavond voor de wagen. Op zondag gaat hij 2 tot 3 uur voor de wagen. Hij weegt naar schatting 600 kilo.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:30

Onze knollie krijgt nu alleen 400 gram grasbrokjes per dag en heel veel hooi. Maar die doet niet zo heel veel.

Toen hij nog meer werkte zat hij op een halve kilo eiwitarme brok per dag naast veel hooi.

Een stalhoudster heeft hem volledig naar de kl ote gevoert door hem 2 kilo sportmix per dag te geven omdat hij zijn eten zo snel ophad. Ook een gevalletje ondeskundigheid dus.

4 kilo krachtvoer naast wat hij nog meer krijgt lijkt me echt veel en veel te veel en een groot risico op ziek worden.

2 tot 4 plakken afhankelijk van wie er voert. Daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Er moet toch regelmaat in zitten en geen willekeur in hoeveelheid. Bij zo'n houding van een stalhouder was ik allang weggeweest.

En mager worden ken ik van onze tinker. Hij is nu voor het eerst sinds wij hem hebben op gewicht tot ietsje te dik en dat met minder 'krachtvoer" dan hij ooit heeft gehad. Eventueel zou je als hij het mag hebben een groot deel van de krachtvoeren vervangen door geweekt bietenpulp of wat maismeel.
Laatst bijgewerkt door karuna op 12-11-09 15:38, in het totaal 2 keer bewerkt

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:30

Voer is voor elk paard verschillend.
Je kan zelf wel zien wat hij nodig heeft.
Ik kan ook niet oordelen of hij te veel aan krachtvoer krijgt.

Sommige zeggen ook dat een Fries sober gevoerd moet worden.
Ouke krijgt 2.5 draversbrok van havens en 2 reform kruidenmuesli van havens per dag.
Daarnaast krijgt hij hooi wat hij nodig heeft.
Dat vinden sommige mensen ook veel, maar hij heeft het gewoon nodig.

Je zou misschien kunnen vragen of hij i.p.v. 3 keer krachtvoer 2 keer krijgt en dan hooi daarvoor in de plaats.
Maar doet hij het goed op dit voer?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:34

Og mijn hemel, misschien moet je je manegehouder is een voorlichtingsavond voeding kado doen ? dan krijgt hij te horen dat ruwvoer nummer 1 voeding is en dan komt het krachtvoer pas, als aanvulling op het ruwvoer en niet andersom, ook krijgt hij dan meteen te horen dat een sober ras en de meeste gewone rassen helemaal niet zoveel krachtvoer nodig zijn als het ruwvoer voldoende aangeboden wordt.
Mijn hemel, mijn paard krijgt een handje krachtvoer per voerbeurt (3x daags) en na het rijden nog wat lekkers en hij is al moddervet :=

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 15:36

We hebben geprobeerd om hem minder krachtvoer te geven, maar zoals ik al schreef is het moeilijk om hem op gewicht te houden en bij minder brok valt hij binnen een paar weken zichtbaar af. Misschien dat onbeperkt hooi daar tegen zou helpen, maar dat gaat dus niet.

Wat betreft die 2 tot 4 plakken hooi: officieel krijgt hij 2 plakken per keer, maar sommige stalhulpen zijn zo aardig om meer te geven en daar hoor je Gijs en mij dus niet over klagen :9

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:38

ElsB schreef:
Dit terwijl Gijs moeilijk op gewicht te houden is; hij heeft heel snel de neiging te mager te worden. :n

Uit ervaring kan ik je zeggen dat vrije buitenlucht en veel ruwvoer de toverwoorden zijn hierbij. Mijn merrie was aan het einde van de manegewinter standaard mager, daar was niet tegenop te voeren. Nu buiten met ruim hooi moet ik oppassen dat ze niet te vol wordt, zelfs met een veulen van ruim 5 maanden aan de voet!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 15:42

karuna schreef:
En mager worden ken ik van onze tinker. Hij is nu voor het eerst sinds wij hem hebben op gewicht tot ietsje te dik en dat met minder 'krachtvoer" dan hij ooit heeft gehad. Eventueel zou je asl hij het mag hebben een groot deel vand e krachtvieren vervangen door geweekt bietenpulp of wat maismeel.

Hoe heb je dat precies voor elkaar gekregen dan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:42

Voor Connor is dat dus ook de oplossing. De grasbrokjes zijn eigenlijk niet meer dan geperst hooi met vitamines, naast goed gewoon grof hooi dat niet eiwitrijk is en veel buiten en zijn allergie onder controle en voila een nu te dik paard ipv een gratenpakhuis.

Door teveel krachtvoer kunnen ze mager worden als hun hele spijsvertering van slag raakt. Wel moet je zeker weten dan zijn gebit ook in orde is en hij geen wormen oid heeft. Als verder alles is uitgesloten waarvan hij mager kan worden moet er gewoon veel meer ruwvoer in.

Edit doordat die stalhouder hem naar de kl ote heeft gevoerd mag hij eigenlijk helemaal niets meer hebben behalve schraal hooi en beperkt gras en geen stro oid meer. Dan is het heel erg lastig om hem goed op gewicht te houden. Er is wel eens de DB gebeld omdat ze dachten dat Connor niet gevoerd werd en er op dat moment 25 kilo hooi per dag inging. We zijn dus 5 jaar aan het rotzooien geweest om voro hem de juiste manier van voeren te vinden en die hebben we nu dus.

Maar helaas de houding van voeren kennen wel wel van stalhouders, en veranderen is vaak onmogelijk.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 15:46

Zou het dan zin hebben om de muesli en eventueel een deel van de basisbrok te vervangen door die grasbrok?

PS: ga me nu niet vertellen dat dat Gijs de wei in moet. Wij wonen in Amsterdam, dus weidegang zit er gewoon niet in (en daar voel ik me al schuldig genoeg over... -:(- )
Laatst bijgewerkt door ElsB op 12-11-09 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt