[TI] Sober voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palominotjeJarig

Sober voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 20:42

Hallo allemaal,
ik heb een vraag aan jullie
Ik heb ergens gelezen dat je in het voorjaar moet uitkijken voor het gras op de wei?
Te eiwitarm enz,en dat sommige Tinkers dan een gras muilkorf om krijgen?
Maar....hoe kan je dat het beste oplossen als je Tinker 24/7 met alleen een schuilstal buiten staat?

Caira

Re: Sober voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:43

zorgen dat je een goed weide beheer plan hebt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:58

Het hele eiwit verhaal is nu zo langzamerhand achterhaald.
Fructanen zijn de hype.
En die ontstaan in gras wat goed in de zon staat.
Het enige wat ik weet is dat in de winter alleen gras te weinig voeding geeft voor een paard.
Dus gewoon bijvoeren wanneer ze buiten lopen.

Maar wat mij bevreemd is dat ik nooit problemen heb met eiwit en fructanen.

palominotjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 21:03

Ariebren schreef:
Het hele eiwit verhaal is nu zo langzamerhand achterhaald.
Fructanen zijn de hype.
En die ontstaan in gras wat goed in de zon staat.
Het enige wat ik weet is dat in de winter alleen gras te weinig voeding geeft voor een paard.
Dus gewoon bijvoeren wanneer ze buiten lopen.

Maar wat mij bevreemd is dat ik nooit problemen heb met eiwit en fructanen.

Ja en ze hebben het over nitriet of zo iets?
Maar zie genoeg Tinkers buiten lopen 24/7 zoals dat hoort!
Vroeg het mij dus af.
Ja weet wel dat je in de winter natuurlijk hooi en ruwvoer moet bijvoeren.
Ook eiwitarm en zeker geen haver!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:28

ik ga helemaal mee met ariebren, vind het allemaal nogal banketstaaf :o mijne gaan gewoon op het gras, krijgen zelfs haver bijgevoerd :oo (zit in hun muesli :+ ) en op de eiwitten let ik eigenlijk ook al niet echt :o
al die soberheid... heb het al vaker gezegd: onze engelse volbloed is soberder dan mijn tinkers :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:45

Die van mij kan wel heel slecht tegen suikers, en eigenlijk de meeste tinkers die ik ken..
Niet alleen in de lente, maar ook in de herfst heeft het gras een hoger fructaangehalte, en in de winter als de zon schijnt ook.
Ik voer speciale brok, weinig fruit en snoep, en alleen grof hooi. Als ik meer voer dan krijgt Mystic direct jeuk aan zijn benen, een opgezette manenkam en even later krijgt hij rasp aan zijn benen. Ik ken meerdere tinkers die mok hebben gehad door verkeerd voer, en ook een paar die er hoefbevangen door zijn geraakt.
Dus liever het zekere voor het onzekere, en gewoon sober voeren :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:50

tsja ook mijn merrie is erg gevoelig en krijgt ook dezelfde symptomen als die van Mystic.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 00:31

frenia schreef:
ik ga helemaal mee met ariebren, vind het allemaal nogal banketstaaf :o mijne gaan gewoon op het gras, krijgen zelfs haver bijgevoerd :oo (zit in hun muesli :+ ) en op de eiwitten let ik eigenlijk ook al niet echt :o
al die soberheid... heb het al vaker gezegd: onze engelse volbloed is soberder dan mijn tinkers :+

Hier net zo, ik voer net alsof het een ander ras is, iedereen dezelfde meusli, hetzelfde hooi en dezelfde omgangsregeling of het nou de shet is, of de kwpner of een vd stinkie's

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 00:40

hier ook zo hoor, alles behalve sober worden ze gevoerd.

veel hooi, wortels appeltjes, en zeker goed krachtvoer, ik voer geloof ik hetzelde als frenia.

ook in het weideseizoen voer ik krachtvoer bij, en niets geen last. oke mijn shet heeft wat overgewicht :D

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:42

hier idem.

in de winter staan ze hier op hooi a volente,maispulp ook a volente en bieten.nog nooit problemen gehad.

in de lente gaan ze van de ene op de andere dag plots 24/7 terug de weide op,hier ook nog nooit problemen gehad,dus ook ik vind het allemaal een beetje overroepen.

ik weet best dat sommige paardjes best gevoeliger zijn,maar ergens geloof ik ook dat je als mens je paard ook gevoelig kan maken.als ze altijd het minimum van eiwitten krijgen en heel sober voer,dan is het ook logisch dat ze feller reageren op plots bv heel eiwitrijk voer....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:01

Ik vind dit echt een hele kwalijke opmerking Tengeltje!

Mijn merrie is juist overgevoelig geworden door een teveel aan eiwitten en een TE rijk bemest weiland.

Suggereren dat ik daar zelf verantwoordelijk voor kan zijn vind ik echt NOT DONE.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:03

Is niet alleen in het voorjaar maar ook in de winter,bv het heeft gevroren en dan een zonnige dag.Je moet gewoon altijd goed opletten,behalve bij regen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:08

@ caira,ik zeg niet dat dit bij alle tinkers zo is,ik zeg enkel dat een mens het ook zo kan maken(in sommige gevallen)
ik heb zo enkele tinkers gekocht met een voedingsverhaal aan,de een mocht geen voordroog,de ander eiwitarm,zelfs nog een pony gehad die 'suikerziekte' zou hebben.

ze staan hier allemaal op hetzelfde,en geen een heeft ook maar 1 probleem(buiten mijn hengst dan die op te rijk voordroog diaree doet door voedselallergie,maar ik heb nu een andere boer die super voordroog brengt,en sinds dien met geen enkel paard ook maar 1 probleem meer gehad.)

want hoe verklaar je anders dat een paard bij een eigenaar kei gevoelig is voor eiwitten,gevoelig voor voedsel allergieën en dan plots bij iemand anders van niets geen last meer heeft?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:50

denk niet dat tengeltje het zo bedoelt caira ;)

maar ik ga dus wel mee in wat ze zegt.
onze haf was al meerdere keren vreselijk hoefbevangen geweest bij zijn vorige eigenaren en dat terwijl hij géén krachtvoer kreeg, enkel oud hooi van het jaar ervoor, stond op houtkrul (anders vrat hij zich ziek in stro) en zijn beweging kreeg hij in een zandpiste zodat hij ook daar niet kon knabbelen.
Bij ons is hij meteen op de wei gegooid samen met de anderen, kreeg het hele jaar door krachtvoer bij, kreeg voordroog gevoerd én stond op stal op stro!
Bij ons is hij wel tonnetje rond geweest, maar NOOIT bevangen of andere kwaaltjes gehad.
We reden er overigens ook nog eens minder intensief mee dan ginds.

Die mensen deden dat natuurlijk uit de wil om goed te doen voor hun pony!
Maar het blijft iets wat mij ook aan het denken zet en ik denk dat het dat is wat tengeltje wil zeggen ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:17

Misschien wel gewoon dom geluk, frenia?
Dierenartsen waarschuwen altijd dat je ontzettend voorzichtig moet zijn met paarden die ooit hoefbevangen zijn geweest. Dat betekent namelijk dat die paarden door hun stofwisseling niet zo snel de suikers uit het voer kunnen omzetten in energie, en dus wordt een groot deel van die suikers omgezet in vet en afvalstoffen, die dan weer dingen als mok, hoefbevangenheid en insuline resistentie kunnen krijgen.

Ik vraag me eigenlijk wel af waarom mensen hun paarden willen overvoeren, als ze het ook goed doen op minder. Ik heb altijd geleerd; beginnen met alleen ruwvoer, en pas krachtvoer bijvoeren als het ruwvoer te weinig blijkt te zijn. Wat heeft het voor meerwaarde om twee kilo per dag te geven als datzelfde paard ook met een handje niet afvalt?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:18

Een paard kan altijd eten,vraagd ook altijd en mensen vinden dat zielig dus geven ze nog maar een beetje.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:05

Bij ons lopen ze tot maart op grasland wat eerder door koeien is beweid en krijgen er niets anders bij dan alleen een mineralenliksteen (er staat voldoende gras tot maart ,24 hectare in totaal ,mocht dat eerder op zijn dan krijgen ze alleen kuil en hooi ) , ze zijn eerder te vet dan te dun :o ,geen brokken hier dus voor de volwassen paarden ,de jeugd krijgt wel iets extra's en de merries 2 maanden aan het einde van hun dracht krijgen dan ook brok bij .

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:18

De gene die het niet hoeven,jullie hebben geluk!
Lijkt me heerlijk als je al die lekkere dingen er in kan stoppen
Je word niet dik van 1 moorkopje op z,n tijd.
Maar eet je elke dag zo,n ding dan gaan toch echt de kilootjes komen hoor.
Zo is het ook met voer.
Kan lang goed gaan,maar op een gegeven moment is het gewoon vol.
Kan het lichaam er niet meer mee uit de voeten.
Vet opslag,te hoog insuline.
Met alle ellende van dien.
Less is more.
Het komt niet op 1 dag aan,maar wel als er jaartjes overheen gaan,met dat gesnaai.
Een paard kan geen last hebben nee......nog niet!!!
Tengeltje je heb geluk gehad!
Jij ziet het misschien niet aan de buitenkant,maar hoe is je paard met rijden als je hem na zo,n eerste feestmaal van 24 uur
van de wei haalt?
Je kan mij niet vertellen dat ie er lekker mee weg loopt.
En half bulkend en boerend zijn graspens staat weg te duwen..
Vraag de DA eens welk tijd stip er veel bevangen paardjes zich aanmelden?

En om iets nou een hype te noemen word ik helemaal giftig.
Ik ben blij dat er onderzoek gedaan word,en dat er meer duidelijkheid komt.
Is erg fijn voor mensen die paarden hebben die van de lucht al dik worden.

Het gaat heeeel sniekie,heel geleidelijk,nooit van de ene op de andere dag,... een verkeerd voer plan.
Paard wil niet meer lekker los laten,wil niet zo graag meer werken,heeft moeite met oefeningen,is loom,stijf enz enz.
Haal het krachtvoer maar weg en je weet het antwoord,en juist niet zoals velen doen er meer in gooien!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:23

Ik heb nog wel een vergelijkingsfoto..
Op deze foto kreeg mijn tink nog elke dag een halve kilo kruidenmuesli (met veel melasse/suikers), wortels/appels en stond op 2500m² kort gras (dus niet in de wei op de foto ;) ).
Afbeelding
Hij had hier een flink opgezette manenkam, rasp en jeuk aan de sokken, en natuurlijk flink overgewicht..

Toen ben ik overgestapt op ander voer (dodson&horrell, safe&sound) en gaf nog maar een klein handje per keer, ik heb hem een magnesium kuur gegeven, ben gestopt met de wortels, maar hij kreeg wel nog gewoon onbeperkt hooi en bleef gewoon op wei staan.. De beweging bleef ook hetzelfde.
Het resultaat:
Afbeelding
Hij had geen jeuk meer, geen dikke manenkam, geen overgewicht.. En hij voelde zich duidelijk beter en was een stuk fitter.
Dat allemaal door simpelweg te minderen, in plaats van bijvoeren 'voor extra energie'..

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:10

Ik ken maar 1 motto als het om voeren van tinkers gaat: met minder bereik je meer :D

Er zijn genoeg topics over eiwitten, fructaan en allerlei narigheid daardoor. Lees het topic over insuline resistentie en alles komt voorbij.
Ik voer mijn tinkers heel sober, maar heb ze zeker ook genoeg uren per dag op de wei. In alle seizoenen zorg ik voor stripbegrazing.
Het basis stuk weide blijft altijd relatief kort en vervolgens prik ik iedere dag een afgemeten strook (met prikpaaltjes verschuiven) erbij.
Dan kan ik het verse gras wat ze eten prima doseren. Zelfs nu op de herfstweide (2 hectare) doe ik dat braaf. En alle tinkies staan mooi op gewicht (droog = niet mager en zeker niet vet, gewoon goed) en netjes op de vaste mest.

Mijn ervaring is dat met enige weidebeheer je een heel eind komt en veel narigheid voor de dieren vermijd. Huppa in de volle wei...daarvan heb ik alleen maar ellende gezien.

Ik wens je veel succes met het zoeken van je eigen weg hierin :D
Laat je vooral niet gek maken, blijf praktisch en realistisch.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:39

frenia schreef:
Bij ons is hij wel tonnetje rond geweest, maar NOOIT bevangen of andere kwaaltjes gehad.
We reden er overigens ook nog eens minder intensief mee dan ginds.

Had hij ijzers onder?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:13

Het valt mij wel altijd op dat er maar enkele mensen zijn die een voer probleem met hun paard hebben.
Bij mij worden ook de paarden, Cobs en Quarters, in het voorjaar zo op de volle wei gegooid.
Alleen die wei is niet bemest met koeien of varkens mest.
Hooguit wat kunstmest.

Afbeelding

Als het gras een oortje hoog is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:30

Gras dat vol in bloei staat zoals op de foto bevat wel veel minder fructaan (alle suikers worden nl verbruikt om t zaad aan te maken), dus dan is de voedingswaarde niet veel hoger dan voordroog..
Daarnaast zul je het sowieso niet direct merken als een paard teveel suikers binnenkrijgt (misschien hooguit wat dunne mest, of in een ernstiger geval hoefbevangenheid), maar al die suiker die niet kan worden omgezet in energie hoopt zich op in de lever en de afvalstoffen die niet direct via de urine kunnen worden afgevoerd dat uit zich vaak in mok / dikke benen / vochtophopingen / opgezette manenkam en/of jeuk, en dat komt heel geleidelijk opzetten en kan maanden of zelfs jaren later pas zichtbaar worden.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:34

Bij mij krijgen ook alle paarden gewoon gevoerd zoals andere rassen. Heb er nooit problemen mee gehad. Denk dat er nog wel verschil zit tussen een bemeste weide en een niet bemeste weide. Die van ons wordt alleen voor paarden en schapen gebruikt en wordt niet bemest verder.

Ik vind eerlijk gezegd het 1e plaatje fijner om te zien Mystic tinker... maar als jouw paardje er ziek van wordt vind ik het logisch dat je dit doet hoor!

Ik zou nooit een paard minder voeren omdat hij "dan niet afvalt" als je paard minder energie heeft of weerstand hoeft hij niet per se af te vallen. Dus ik vind dat geen goede graadmeter.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:41

Ja, ik zie ze ook het liefst lekker mollig :D Maargoed, ik vind het toch fijner als hij geen last meer heeft van jeuk en rasp en lusteloosheid en dan maar een beetje smaller is :)
Enige wat ik hoef te doen is geen suikers meer voeren, een wereld van verschil! Hij krijgt gewoon een hele baal hooi per dag, dus hij heeft niet te klagen :D