[TI] Tot wanneer kun je je tinker wassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carolina1278

Tot wanneer kun je je tinker wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:53

Ik heb een tinker en zoals zo vele tinkers is het een echte smeerkees....
Normaal was ik alleen de manen, staart en sokken en nu vroeg ik mij af tot wanneer je hem kunt wassen ivm het weer en hoe vaak je ze kunt wassen.

Ik was altijd eerst met betadine scrub en daarna met stubben paarden shampoo. We hebben helaas op stal geen warm water, maar wel een overdekte wasplaats met solarium en ik heb een lekker warme deken met hals.

Dus graag verneem ik jullie meningen en ervaringen met het wassen!

Annemeik

Re: Tot wanneer kun je je tinker wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:54

Kunje geen waterkoker neerzetten? Dan kun je een emmer koud water aanmaken met heet water en is de kou er vanaf.

Als je er voor zorgt dat hij droog is voordat hij weer naar buiten gaat kun je gewoon doorgaan hoor ;)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:56

Ja dat dacht ik al, meestal was ik snel zijn manen, zet de solarium aan en ga dan zijn staart en benen wassen, staat hij lekker warm p te drogen.

De wasplaats is helemaal dicht

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:56

ik zou in de winter gewoon niet meer wassen, bovendien is betadinescrub ook erg slecht om in de winter mee te wassen, want het lost het hele vetlaagje op de huid op. Dat vetlaagje hebben ze in de winter dubbel zo hard nodig. Overmatig wassen kan ook tot huidirritatie leiden.

Ik zou in de winter het hoogstnoodzakelijke doen, uitsluitend bij wedstrijden en keuringen wassen, meer niet. Staart zou je in de winter in een staartzak kunnen houden. Witte manen en sokken krijg je ook optisch witter door er bloem of talk in te strooien.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:41

hangt ervan af waarom je wast.
puur om hem wit te houden voor thuis?
gewoon niet wassen vanaf dat het onder de 0 graden wordt.

voor concoursen etc.. mjah.. daar ben ik altijd wat "hard" in. peerdlief zal toch wit moeten worden voor de proeven, dus zelfs met min 10 gaan ze bij mij in de open lucht gewoon onder de koude waterslang.

doe dit al 10 jaar en zolang je maar direct dekens etc klaar hebt, hoort dit geen gezondheidsproblemen op te leveren.
Of je Tinker er blij mee is, is trouwens een 2de vraag :=
dus wat je ook kiest, alleen als het echt niet anders kan!

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:48

Draagt je tinker een winter deken? Anders lijkt het wassen mij een slecht idee, je wast namelijk ook het vetlaagje weg, helemaal als je 2x wast en dan ook nog met betadine.
Als het wassen een medische reden heeft dan kan ik het nog begrijpen, anders zou ik het echt niet doen.... :n
Die van mij is nu variërend gebroken wit/ grijs met bruin en zwart en ik vind hem nog steeds leuk. :D Wassen ga ik hem echt niet aandoen...kom nou zeg. :(:)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 22:34

Hij draagt en deken en alleen de benen was ik met betadine scrub om evt wondjes te verzorgen, de manen en de staart doe ik niet met betadine

We hebben dus een afgesloten wasplaats met solariumen als ik hem was staat hij lekker onder het solarium.Ik droog de manen, staart, en sokken altijd gelijk af met de handdoek en zet hem meestal na het wassen met hals deken op stal totdat hij droog is, of bijna droog en dan behandel ik de manen en de staart met cowboy magic en kam ze goed uit.

Ik vindt het gewoon mooi om te genieten van een mooi en schoon paard, daarom poets is hem ook elke dag, totdat hij weer helemaal glimt, maar hij heeft witte manen en sokken en die wil ik toch ook mooi houden, daarom was ik hem om de 2-3 weken.
In de zomer spuit ik hem vaak dagelijks af na het werk, zonder eigenlijk te wassen, hierdoor blijft hij ook goed schoon en hoef ik hem niet zo vaak echt te wassen, maar als het wat kouder is dan was ik hem met shampoo eens per 2-3 weken

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:47

ik zou toch proberen een beetje milder te zijn voor je paardje in de winter. Zeker zijn benen hebben erg te lijden van veelvuldig wassen. Als je te vaak scrubt en wast met agressieve shampoo's, kan dat zelfs de oorzaak zijn van de wondjes. Als je de staart invlecht, houd je al veel vuil tegen.

Het blijft wel een paardje hè, geen porseleinen poppetje in een glazen vitrine ;)

Ik persoonlijk geniet er toch het meest van als ze er zo bij lopen en lekker paard kunnen zijn :o
Afbeelding

En ook dit is heel gemakkelijk met een harde borstel weer wit te kammen ;)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:00

ik net als jij Dianne!!!
ik zou niet wassen om de mooi thuis in de wei, laat ze lekekr modderen, das mijn mening

wedstrijd of keuring is wat anders, maar daar doe ik niet aan

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:09

Ik raad het je ook echt af. Je paard doe je er geen plezier mee om hem eens in de 2-3 weken te wassen in de winter. Vraag jezelf af wat je paard liever wil, een vacht met voldoende vetlaag om hem warm te houden, of een stralend witte vacht. Ik weet het antwoord wel ;)

Ik snap dat je je paard graag schoon ziet, maar bedenk wel dat paarden niet in schoon/vies denken, maar puur in 'comfort'. En dat comfort van een fijne vetlaag ontneem je hem nou wel. Ik was mijn paarden eigenlijk nooit, ze gaan hoogstens onder de tuinslang op een hete zomerdag na het rijden. Maar ze zijn voornamelijk paard, vies of niet vies. Moet ook wel, ze moeten zichzelf wel warm kunnen houden in de winter, ze staan 24/7. Daarnaast geniet ik zelf meer van een páárd, dan van een schoongewassen, blinkend Tinkerpopje :)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:15

Ik ben ook niet zo precies daarin.
Het enige wat ik was bij Patrick is zijn staart als die vies is.
Meestal omdat er dan stront in zit en dat vind ik smerig, hij zal er geen last van hebben want dan zou hij zijn staart wel beter optillen.
Maar ik zou ook niet hem gaan wassen omdat ik hem mooier wit wil zien.
Poetsen doe ik wel, maar ook niet super grondig.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 07:46

Hm ik heb Noa dit jaar geloof ik 3 keer gewassen ofzo... meer niet, waarom moet je de staart en sokken of het paard zelf zo vaak wassen dan? Voor het paard hoeft dat niet hoor, 1 keer wassen, het staat in stal of wei en gaat rollen, dan is die weer vies.

Idd wat Teuntje111 ook al zegt, zelfs kleine wondjes hoef je niet steeds te wassen met betadinescrub of shampoo, een likje zalf erop en klaar. Meer niet, niet overdreven doen ze kunnen heus wel wat hebben. Als ik op elk krasje, plekje of wat dan ook wat zou smeren of zou moeten wassen, dan staat Noa daar elke dag ;)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 07:53

Ik was mijn tinker ook wel eens in de winter. Tenzij hij geschoren is.
Gewoon zoals hierboven al staat, lauw water pakken. En ik denk omdat je al op een gesloten wasplaats staat met solarium dat het geen problemen moet geven. En dan idd zoals je zegt na het wassen een deken opleggen totdat hij droog is

groetjes

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 08:03

De reden dat ik hem de benen regelmatig of afspuit of was, is omdat hij nogal eens last had van mok toen ik dat niet deed, nu we vaker wassen en of afspuiten, heeft hij minder last van mok en of rasp. Ook de schilfers in zijn manen, die nogal eens jeuk wilde geven zijn nu veel minder aanwezig vooral door de speciale shampoo die ik ervoor gebruik heeft hij minder last van jeukende huidschilfers. Dus het helpt hem echt wel en hij vindt het ook niet erg vervelend.

Het gaat mij er echt niet alleen om dat hij mooi wit moet zijn hij mag zich gewoon paard voelen, maar wel schoon en ook hij mag lekker rollen en vies doen, maar ik moet ook op hem rijden en als hij erg vuil is lijkt me dat niet lekker met een zadel erop en daarom poets ik hem ook dagelijks, zodat hij optimaal gebruik kan maken van zijn vacht en krijgt hij een goede doorbloeding.

Ik wil alleen weten of je de hele winter kunt wassen of dat er een periode is (bijv onder 0) dat je beter niet kunt wassen en hoe jullie paardjes erop reageren.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:10

als ik in de winter was, dan was ik ook in principe met koud water hoor, dat moet geen kwaad kunnen. Ik heb zelfs geen dekens of wat dan ook. Goede zweetmes eroverheen en het paard regelt het zelf wel weer verder.

Een deken erop leggen is juist niet goed aangezien je de haren dn plat gooit en het water er dan dus in blijft zitten. Maar dat is mijn mening hoor :o

Voor mok is regelmatig nat maken meestal niet zo goed, maar ieder paard reageert uiteraard anders. Ik dacht dat je alleen je paard bij wondjes behandelde, sorry dat heb ik dan verkeerd begrepen ;)

Het nadeel is door het vele wassen van de sokken en manen, je de vetlaag ertussen weglaat en je daardoor de kans op mok en alles weerverhoogt. Dus het lijkt wel alsof hij er goed op reageert omdat het weggaat door het wassen, maar het komt daardoor ook weer terug, je komt in een cirkel terecht zegt maar. Het paard reageert op beide dingen dus (behandeling en reactie op behandeling waardoor hij weer behandeling nodig heeft) Als hij dus door wassen zijn mok kwijt raakt, dan zou hij daarna mok vrij moeten blijven, doet hij dat niet kan je beter naar voer kijken (minder suikers en eiwitten)

Is trouwens geen verwijt hoor, iedereen doet met zijn paardje wat het beste lijkt :))

Dus nu nog wassen kan geen kwaad, volgens mij onder de 0 graden ook niet. Als het regent en ze staan buiten worden ze ook nat, als is het 10 graden onder 0...

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:35

Ik zou het ook niet doen.
Als het onder de 0 graden is.
Je kan hem best zo nu en dan wassen maar niet te vaak.
Maar dat is mijn mening. ;)

Mijn kleine draak is meer wit dan bont.
En tja in de winter eigenlijk weer meer geel.
Maar ik ben het met teuntje111 eens.
Geniet er wel van dat ie zo lekker vies eruit kan zien na een dagje met vrienden in de wei. :D
Laatst bijgewerkt door nikkielvis op 19-10-09 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:37

Ik zou hem gewoon wassen en het water wat verwaren door ook wat water te koken. Ik zou niet teveel met betadine wassen, maar gewoon shampoo gebruiken en niet teveel, maar een klein beetje. Als hij dan gewassen is kun je hem met een zweetmes wat droog maken en dan een deken opdoen en binnenhouden tot hij droog is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:01

Door het wassen haal je de vetlaag weg van de huid, als je het wassen tot manen en staart beperkt, zou je ook in de winter kunnen wassen, maar dan idd met warm water (restanten shampoo kunnen ook voor jeuk zorgen) en goed uitspoelen. Dan heb je aan een waterkoker niet genoeg.
Schilfers in de manen kun je ook voorkomen/vermindern door een scheutje lijnzaadolie door zijn voer te doen.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 22:09

biancaa: geen probleem hoor,voelde me niet aangevallen :)
Ik heb alleen ervaren dat het hielp bij hem om zijn sokken regelmatig te wassen bij de mok. We zijn nog verder aan het uitzoeken waar de mok evt vandaan komt,maar ja dat duurt soms even om alles uit te sluiten en als wassen dan helpt,houden we de sokken er mooi aan ;)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:14

ik was de manen van mijn haflinger echt niet in de winter. Ik vind het daar nu al te koud voor. Ze heeft een behoorlijke bos lange manen, en we hebben geen solarium. Duurt mij dus veel te lang eer die manen droog zijn. Staart was ik wel af en toe in de winter, maar dan alleen de onderste helft. Voor de rest mag ze lekker smerig worden en sop ik haar in het voorjaar wel weer een keer. Af en toen een flinke klodder cowboymagic door manen en staart scheelt ook heel veel viezigheid.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:44

Hier wassen we in de winter wel, ivm wedstrijden, maar paardlief staat dan geschoren en wel onder de deken, dus doorgaans hoeven alleen de benen, staart en eventueel hals gewassen te worden. Hals heb ik dan een zweetdeken erop liggen, of zijn normale deken en die schuif ik dan verder naar achter, gauw wassen, zweetmes erover en deken er weer op.
Manen was ik niet tot zelden, vind het een rotklus en die gele vetlaag in het midden ziet de jury toch niet als hij strak gevlochten is. Soms zijn ze dan wat minder wit dan de rest, maar ach....

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:50

Ik ben niet van plan om in de winter mijn tinker te wassen, maar de manen zijn nu al hardstikke bruin en vies... Ik denk dat mijn monster en ik gewoon ff doorbijten tot de zomer en dat ze dan weer lekker mag douchen. Als het niet voor wedstrijden is maakt 't niet uit en de volgende dag is ze toch weer smerig.