[TI] Hengsten röntgenlogisch gekeurd, en de merries dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spetter

Hengsten röntgenlogisch gekeurd, en de merries dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 16:37

Vroeg het me vandaag ineens af. De hengsten worden tegenwoordig röntgenlogisch gekeurd. Waarom de merries niet? Er zijn best veel aandoeningen erfelijk. Bij honden zie je het ook, waarom bij paarden niet?

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:39

Daar heb je een heel goed punt, Cin. Eigenlijk zouden de stamboeken die mogelijkheden ook voor meriehouders moeten bieden, vind ik. Ik zou mijn merries wel 'ns op de foto willen zetten (en dan niet zo'n foto waar ik er al 3000 van heb ;-)) om erfelijke gebreken uit te sluiten.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 16:40

En hengsten en merries testen op zomerexceem? Dat zie je ook heeel veel momenteel.

Keeva

Re: Hengsten röntgenlogisch gekeurd, en de merries dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:41

Ja, maar zomerexceem zie je bij de ernstige gevallen toch wel. Beengebreken niet persé.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:44

Ik vind dat inderdaad een goed punt.

Maar erfelijke gebreken kunnen natuurlijk ook op latere leeftijd zichtbaar zijn, ook al was toen de rontgen goed.
Ik ken iemand die dus met een eczeem merrie niet fokt op het moment.
Maar het hoeft niet altijd erfelijk te zijn.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:11

*\o/*

Ik ben wel van plan Neev op de foto te laten zetten voordat ze gedekt wordt. Ik denk niet dat je het merriehouders unt verplichten, maar het geeft wel een vorm van zekerheid. Kijk naar de PROK keuring bij het KWPN bv. Natuurlijk heb je nooit 100% zekerheid, maar ik zou bv zelf absoluut niet willen fokken met een merrie met problemen, dat is voor mij not done :n

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:13

Röntgenologisch keuren van merries vind ik een erg goed punt.

Het punt van zomerexceem is dat het niet erfelijk hoeft te zijn.
De ouders van Ziggy hebben geen zomereczeem.
Ziggy ook niet, volle broer Max ook niet, maar Volle broer Twan wel.
Dus ik vind dat een erg moeilijk punt.

Ik zelf zou niet snel met een eczeem merrie fokken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:02

Ik heb onze Chayenne wel helemaal na laten kijken door de dierenarts, inwendig vwb baarmoeder e.d.
Röntgen vond dierenarts echt niet zinvol om dat standaard bij merries te doen voor de fokkerij. Ik heb het uiteindelijk ook niet gedaan, maar ben er eigenlijk nog steeds niet aan uit :+ Het is dan ook best een aardige duit centen.

Hengsten wel, standaard. Punt. :j

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:03

Enige indicatie van kosten, Leon ?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:06

Nee, de discussie met dierenarts ging meer om de reden dan om de kosten. Hij noemde geen indicatie, alleen dat het veel geld kost altijd.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:07

Hengst dekt natuurlijk veel, dus dan is het wel belangrijk dat er geen erfelijke afwijkingen zijn.
Nog geeft dat geen garantie dat er niets is te zien.

Ik kan begrijpen dat sommige merriehouders het wel doen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:12

Het zou idd mooi zijn als de stamboeken iets als een PROK instellen voor merries. Dan weet je als je daar een veulen van koopt, dat je een kleinere kans hebt om in de toekomst beenproblemen te krijgen..

Bij Dipsy, die nog nooit een pas kreupel heeft gelopen, is d.m.v. rontgen een zeer ernstige verbening van het hoefkraakbeen aangetroffen. Zonder die foto`s hadden we het nooit geweten. Nou hoeft ze hier nooit last te te krijgen (maar kan wel). Omdat het ervelijk kan zijn, zal ik nooit met haar fokken. Ik ga het zelfs in haar paspoort laten vermelden. Mocht ze ooit verkocht worden (voorlopig is ze uit de verkoop, en wordt ze nu mijn rijpaard.. spannend), dan kan ze nooit met een ander praatje als gezond doorverkocht worden..

Kost me trouwens wel een boel geld, had beter mijn mond kunnen houden en haar gewoon weer in de verkoop kunnen gooien, klinisch wordt ze namelijk goedgekeurd. En dan had ze 4500 opgebracht, en nu de slachtprijs + een beetje?

Maar wel duidelijk dat ik de meerprijs van rontgen inzie, bij Dips had ik het echt nooit verwacht.. Alle andere foto`s waren trouwens super, geen spat, 1 en 2 tjes op de gewrichten etc etc..

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:14

+:)+ Dat vind ik netjes Mariska! Ik ken helaas ook verhalen van paarden waarvan bekend is dat ze een afwijking hebben (merries dus) en waarbij dit bij een latere verkoop verzwegen wordt :n

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:23

Dat vind ik ook heel netjes van je mariska! En ook erg slim en fijn voor Dipsy.

Interessant topic verder, ik blijf het volgen

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:59

mariska: je kan je niet voorstellen hoevéél mensen me zeiden dat ik Tinkerbell dan maar gauw moest zien te verkopen nu nog niemand wist dat ze artrose had toen ik vertelde dat artrose was vastgesteld! :oo echt compleet 8)7
vind dit idd ook érg netjes van je :j

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:07

Vind het erg netjes van je Mariska!
Daar moeten veel mensen een voorbeeld aan nemen

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 22:35

Mariska, goed van je dat je dat gaat vermelden. Maar nu even een vraag. Het kan erfelijk zijn. Kan het dan ook vanuit de moeder of vader komen? Dus dat bijv. Katinka het zou kunnen vererven? En de kinderen daarvan weer? Of gaat dat niet zo ver?
Vind het wel goed dat men er over nadenkt om de merrie te laten onderzoeken.
Bij honden is het heel normaal, al sluit je natuurlijk nooit alles uit. Garantie op gezondheid heb je nooit, maar denk wel dat het een stukje verantwoord fokken zou kunnen zijn (bij honden dan he) Maar goed, honden krijgen vaak veel pupjes en paardjes maar 1 veulen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:00

Heb ik natuurlijk over nagedacht Spetter.. Maar Katinka is nu al ruim 18 jaar en absoluut niet kreupel. Dus kleine kans dat die het zal hebben. O`Malley is op de foto gezet voor het stamboek, dus daar zal het hoogstwaarschijnlijk ook niet zitten. Denk dat het gewoon een kwestie van pech hebben is. Maar fokken met een dier het het heeft is in mijn ogen gewoon not done.

En weet je wat het ook is... als Dipsy al zoiets heeft (nooit kreupel of wat dan ook) hoeveel paarden hebben het dan wel niet zonder dat we het weten. Nadeel is wel dat ze er geen last van hoeven te krijgen in dit geval, en ze er wel 100 mee zou kunnen worden zonder een kreupele pas. Maarja, ze kan ook met 2 jaar geen poot meer voor de andere kunnen zetten.

Neem jouw nieuwe merrie nu.. Wie weet als je haar op de foto laat zetten wat je aantreft.. maar wil je dat wel weten?

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 08:01

Tja ik twijfelde wel, gezien Spetter. Maar denk als ik ooit besluit een veulentje te fokken om het dan wel te doen, denk ik. Maar wil voorlopig niet fokken. Ik heb nu het risico genomen om Megan niet op de foto te laten zetten.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:07

De mensen die Dipsy zouden kopen, hadden voor Dipsy al 2 andere Tinkers 'gekocht' die ook beide op foto`s afgekeurd werden.. En dit waren dus ook dieren die zo op het oog niets mankeerde.

Maar blijft lastig denk ik.. Hoeveel paarden hebben op foto`s een bemerking, terwijl ze er misschien wel nooit last van zullen krijgen?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:31

Goed punt, veel meer dan de meesten vermoeden denk ik :j

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:16

We hebben Claire toen we haar kochten op de foto gezet. Alles was goed 1tjes en 2 tweetjes. Nu 8 jaar later heeft ze lichte atrose. En daar waar foto's van zijn gemaakt. Toen niet te zien nu wel.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:22

wiseguy had een bemerking, chipje in linker voorbeen. Zag het pas toen ik de papieren kreeg. Gelijk gebeld met DA die zei geen probleem zit nu vast en zit op plek waar je het makkelijk weg kunt halen. Gevraagd waarom hij dan 100% röntgenologisch goed is gekeurd. Omdat het een bemerking was. Toen ik hem wilde verkopen kon in hem niet kwijt hij had een chipje. Heb ik ook altijd netjes er bij vermeld wil daar geen gezeik over. Na 4 keer verkocht eindelijk een DA die het ook een bemerking vond maar heeft ons wel duizenden euro's gekost omdat niemand er voor wilde betalen wat wij er voor hadden betaald. Heb nu een paar keer een paard laten keuren en die zijn afgekeurd dag later staat ze weer op MP door de fokker er weer opgezet als 100%goed. :(

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:30

Na macho en zijn lichaamlijke problemen had ik me voorgenomen om altijd mijn
volgende paard op de foto's te laten zetten voor de definitieve koop.

Nu onverwacht in engeland een merrie gekocht en ja geen foto's natuurlijk
echt wel stom van me in de tegenwoordige tijd.

Ik vind dat voor de toekomst de merries net zo goed als de hengsten gerontgenlogisch gekeurd
moeten worden.

Zodra ik geld over heb laat ik aislinn op de foto's zetten zodat ik voor volgend jaar weet dat zij
goed is.

Voor het veulen dat volgend jaar komt maakt het nog niet uit want paps uit engeland staat ook
niet op de foto's,dus kan ik niet garanderen dat de ouders goed op de foto's staan.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:49

ik snap al jullie punten :j en ben ook wel benieuwd naar het bedrag van zo'n röntgen keuring. 't worden anders nog duurdere veulens dan ze nu al zijn :)